Gå til innhold

Hva ville dere studert om dere kunne velge igjen? Eller hva er dere fornøyd med å studere? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom, men akkurat nå kikker jeg på fag innen markedsføring eller noe som ikke har med mennesker å gjøre. Det er givende å jobbe som jeg gjør nå, men jeg blir veldig tappet av alle de vonde historiene jeg møter på jobb hvor jeg skal være en støttende part uten for mye følelsesmessig involvering.

Anonymkode: 372db...1c3

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Tok også Master i Kjemi men jeg angrer bittert på det. Fikk aldri jobb og etter et langt og tungt studie og 8 år med søknader som adri gikk gjennom så ga jeg opp og jobber med noe helt annet i dag. Skulle jeg valgt på nytt så hadde jeg valgt noe med jobbsikkerhet. 

Anonymkode: bb4a4...a51

Verken jeg eller mine studiekamerater sliter med å få jobb. Jeg får ofte henvendelser på LinkedIn om folk som vil ansette meg. Vi som hadde relevant deltid- og sommerjobb under studiene fikk lettere jobb, så gode referanser er sikkert viktig.

Anonymkode: eee8a...62c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er skremmende likt meg og mitt liv. Studerer økonomi nå, men en del av meg ønsker å bli lærer, og det kan godt hende jeg heller vil jobbe som det. Tenkte lenge på å bli psykolog og, men droppet det til slutt.

Anonymkode: fd82c...f96

Studer gjerne økonomi ferdig, jobb en stund å få litt erfaring, og ta lærer senere. Det er aldri dumt å ha flere ben å stå på, tenker jeg :) 

Anonymkode: 2ad41...d95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er sosionom, men akkurat nå kikker jeg på fag innen markedsføring eller noe som ikke har med mennesker å gjøre. Det er givende å jobbe som jeg gjør nå, men jeg blir veldig tappet av alle de vonde historiene jeg møter på jobb hvor jeg skal være en støttende part uten for mye følelsesmessig involvering.

Anonymkode: 372db...1c3

Akkurat samme! Er sosionom nå og trives greit med det, men jeg kjenner at det er et yrke man fort kan bli utbrent i. Drømmer om en rolig kontorjobb hvor man ikke bruker seg selv og sin personlighet som verktøy i jobben sin

Anonymkode: 989b4...b27

AnonymBruker
Skrevet

Utdannet sosionom men skulle valgt spesialpefagogikk eller psykolog.

Anonymkode: 5a200...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er utdannet sykepleier og jobber som det, men egentlig drømmer jeg om en rolig og «kjedelig» kontorjobb. 

Anonymkode: f87d1...6b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angret lenge på at jeg ble sykepleier, og til høsten skal jeg begynne på lektorstudie. Nå angrer jeg ikke lenger i den forstand, men tenker det er bra med livserfaring som lærer, at jeg har jobbet med mange mennesker i livskriser og at jeg vet noe om hvor grusomt man kan ha det på jobb 😆 Tror jeg kommer til å sette stor pris på å slippe turnus, helger elendig sommerferie, jobbe i jul/nyttår osv. Skulle jeg valgt helt på nytt aner jeg ikke hva jeg ville gjort, for akkurat nå er jeg ganske fornøyd med veien videre 🙂

Anonymkode: 7a837...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingeniør og angrer som bare det. Kunne tenkt meg å jobbe som journalist eller naturoppsynsmann, kanskje. Noe som hadde vært mer givende. Eventuelt biolog, som driver med kartlegging av naturmangfold? Gå rundt i skogen hele sommeren høres deilig ut. 

Anonymkode: 5d558...390

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg kunne valgt et nytt yrke hadde det blitt rekvisitør. På teater, film eller tv.

Anonymkode: 45f21...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med å være logoped. Det er en passende kombinasjon av kontorarbeid og klientarbeid. Det er også flere forskjellige retninger/arbeidsplasser å velge i (skole, fagsenter, ppt, sykehus, rehabilitering, privat osv.)

Anonymkode: e1ed0...58c

AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (På 13.4.2021 den 13.17):

Jeg er veldig fornøyd med at jeg nærmest ramlet inn på informatikk, og lærte programmering. Har jobbet som utvikler i 3 år nå. Man bør være tålmodig som person, og interessert i problemløsning.

Positivt:

• Jeg setter pris på at dagene er 8 til 16 (eller 7 til 15 i mitt tilfelle). Vi har også flexiordning, så man kan egentlig jobbe "når man vil", innenfor rimelighetens grenser.
  • Framtidsrettet - det er alltid behov for utviklere.
  • Lønna er i utgangspunktet veldig bra, men jeg bor på et ugunstig sted, og har derfor lavere lønn enn snittet. Jeg kunne naturligvis flytte til en større by, men jeg trives i utkanten med langt lavere bokostnader.
  • Perfekt for introverte!
  • Ofte mulighet for hjemmekontor

Muligens ikke-så positivt:

• Man sitter stille foran pc'en hele dagen, med unntak av noen møter her og der
  • Det er ansett som et mannsdominert yrke, men jeg tror og håper at det er i ferd med å snu!
  • Det har en tendens til å også bli en hobby, som gjør at selvom arbeidsdagen tar slutt, så har man kanskje egne prosjekter man vil dille med.
  • Man sitter gjerne med headset på i "åpent landskap". Den som bestemte seg for at dét er den beste måten å jobbe konsentrert på kan ta seg ei bolle.

Var du interessert i data før du tok utdannelsen? 

Jeg syns matematikk er veldig gøy, og fryktelig mange utdannelser som inneholder matematikk, går ogsp ur på programmering og data. 

Men jeg er særdeles lite interessert i data 😂 

Anonymkode: 36783...b1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 16.01):

Ville valgt bioingeniør, men da jeg gikk VGS visste jeg ikke så mye om hva det gikk ut på. Er forøvrig spesialsykepleier og godt fornøyd med det egentlig. 

Anonymkode: 178e0...f7d

Jeg vurderer sterkt bioingeniør, men jeg har hørt at det er fryktelig dårlig betalt? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var du interessert i data før du tok utdannelsen? 

Jeg syns matematikk er veldig gøy, og fryktelig mange utdannelser som inneholder matematikk, går ogsp ur på programmering og data. 

Men jeg er særdeles lite interessert i data 😂 

Det finnes dessverre ikke en nerdete nok emoji her inne, men ja, jeg var glad i data 😅
Med det sagt, så tipper jeg (basert på ingenting) at kurs som bruker matematikk og programmering sammen bruker datamaskinen mer som en stor kalkis, á la en grafisk kalkulator 🙂 Men ikke sitér meg på det!

AnonymBruker
Skrevet

Er sykepleier, og liker jobben min. 
Kunne også tenkt meg å studere medisin og spesialisere meg videre i anestesi, politi, paramedic eller bachelor i etterretning i Forsvaret. Jeg liker å være der det skjer. 

Anonymkode: 20d81...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elkraftsingeniør og det er en spennende jobb, godt betalt og har alltid fri i helgene. Får brukt hodet og har fine arbeidsdager med lite stress. Jeg jobber innenfor offshore vind som er et fagfelt i stor utvikling :) 

Anonymkode: 77319...c3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 22.05):

Jeg er ingeniør og angrer som bare det. Kunne tenkt meg å jobbe som journalist eller naturoppsynsmann, kanskje. Noe som hadde vært mer givende. Eventuelt biolog, som driver med kartlegging av naturmangfold? Gå rundt i skogen hele sommeren høres deilig ut. 

Du kan begynne å jobbe i geodataavdelingen i kommunen. De trasker mye rundt i skogen. 

Anonymkode: a7522...ee9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 15.47):

Det kommer jo an på hva DU er interessert i.

Jeg studerte historie og er veldig glad for det, interessant studie og har fått spennende jobber i ettertid. Men da må du jo være interessert i historie, åpenbart ;) 

Anonymkode: 91ee9...b41

Hva slags jobber har du hatt? 😅 

Anonymkode: 367f0...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan begynne å jobbe i geodataavdelingen i kommunen. De trasker mye rundt i skogen. 

Anonymkode: a7522...ee9

Tror det har kommet noen ekstra krav i forhold til utdanning og godkjenning av landmålere de siste årene? Hvis jeg ikke husker helt feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...