Gå til innhold

Hva ville dere studert om dere kunne velge igjen? Eller hva er dere fornøyd med å studere? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enten vil jeg har en komfortabel jobb med eget kontor, ikke skift og sånt, men at jeg har fri når jeg kommer hjem fra jobb, og noe som er litt interessant... Eller så vil jeg gjøre noe som føles mer meningsfylt hvor jeg kan vise omsorg... Er introvert, og vil helst ha god lønn, men skjønner jo at det ikke er så lett om jeg vil ha en jobb uten for mye stress og som er interessant... Har tenkt mye på juss og økonomi, men vet ikke om det føles riktig for meg, det føles så meningsløst og tørt... Samtidig skjønner jeg jo at hvis et studie er GØY, så får man ikke jobb... Og jobb er jobb uansett liksom... Og alle kan ikke jobbe med ting som hjelper deg til selvrealisering, jobb er jo for samfunnet, ikke for deg selv... Og lønn er jo viktig... Og selve arbeidsdagen og kollegaer og lønn osv. viser seg jo sikkert å bety mer enn selve det man jobber med sånn i lengden... Åå jeg vet ikke hva jeg skal velge

Anonymkode: d753e...446

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Juss eller landskapsarkitektur. Juss trenger ikke å være tørt, man kan jobbe i mange ulike sektorer. 

Anonymkode: eeadc...e3b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med at jeg nærmest ramlet inn på informatikk, og lærte programmering. Har jobbet som utvikler i 3 år nå. Man bør være tålmodig som person, og interessert i problemløsning.

Positivt:

• Jeg setter pris på at dagene er 8 til 16 (eller 7 til 15 i mitt tilfelle). Vi har også flexiordning, så man kan egentlig jobbe "når man vil", innenfor rimelighetens grenser.
  • Framtidsrettet - det er alltid behov for utviklere.
  • Lønna er i utgangspunktet veldig bra, men jeg bor på et ugunstig sted, og har derfor lavere lønn enn snittet. Jeg kunne naturligvis flytte til en større by, men jeg trives i utkanten med langt lavere bokostnader.
  • Perfekt for introverte!
  • Ofte mulighet for hjemmekontor

Muligens ikke-så positivt:

• Man sitter stille foran pc'en hele dagen, med unntak av noen møter her og der
  • Det er ansett som et mannsdominert yrke, men jeg tror og håper at det er i ferd med å snu!
  • Det har en tendens til å også bli en hobby, som gjør at selvom arbeidsdagen tar slutt, så har man kanskje egne prosjekter man vil dille med.
  • Man sitter gjerne med headset på i "åpent landskap". Den som bestemte seg for at dét er den beste måten å jobbe konsentrert på kan ta seg ei bolle.
Endret av proghodet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både idealist og realist som person. Realisten i meg "vant" og jeg valgte master i kjemi. Har ikke angret på det, alle jobbene mine har vært interessante. Men fikk under arbeidsledighet et vikariat på asylmottak, som har vært den aller mest givende jobben jeg har hatt. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt kjemi, juss eller IT. 

Anonymkode: eee8a...62c

AnonymBruker
Skrevet

:(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må velge i morgen og jeg aner ikke!!!

Skrevet (endret)

Hei, du!

Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom (går andreåret). Da jobber du med mennesker, og kan både ha kontorjobb, ikke kontorjobb og begge deler, kun jobb mandag-fredag, eller turnus over alle ukas dager :) Du kan jobbe som saksbehandler i barnevernet, innenfor psykisk helsevern, rusomsorgen, skolesektoren, NAV, med eldre, på krisesenter, med flyktninger, osv. :) Det er i hvert fall veldig bredt! :) Se mer her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosionom

Endret av Mariell1995
  • Liker 3
Gjest questioner
Skrevet
Mariell1995 skrev (3 minutter siden):

Hei, du!

Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom (går andreåret). Da jobber du med mennesker, og kan både ha kontorjobb, ikke kontorjobb, og begge deler, kun jobb mandag-fredag, eller turnus over alle ukas dager :) Du kan jobbe som saksbehandler i barnevernet, innenfor psykisk helsevern, rusomsorgen, skolesektoren, NAV, med eldre,  på krisesenter, med flyktninger, osv. :) Det er i hvert fall veldig bredt! :) Se mer her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosionom

er det vanskelig studie? 

Skrevet
questioner skrev (Akkurat nå):

er det vanskelig studie? 

Jeg synes ikke det :) Det er bare veldig spennende og lærerikt, og jeg har i hvert fall merket at jeg har begynt å tenke annerledes omkring enkelte temaer på en positiv måte - vokser som menneske :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg... har søkt så mange studier nå så kan omprioritere litt til.. men tror det blir økonomi bare fordi det er basic... kanskje landskaps arkitekt..

Anonymkode: 93125...08f

Gjest questioner
Skrevet
Mariell1995 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke det :) Det er bare veldig spennende og lærerikt, og jeg har i hvert fall merket at jeg har begynt å tenke annerledes omkring enkelte temaer på en positiv måte - vokser som menneske :)

Høres spennende ut :) Jeg vurderer å studere sosiologi, men sliter ekstremt med statistikk og kvantitativ metode! Jeg er derimot flink i andre deler av faget, og har alltid vært flink i samfunnsfag, og alt som har med samfunn, kjønn, etnisitet, migrasjon, osv å gjøre. Jeg lurer derimot på hvor stor del av faget statistikk og kvantitativ metode kommer til å være? Jeg har ikke sjans til å fullføre en bachelor eller en master i sosiologi dersom statistikk skal være en så sentral og stor del av faget 😕 

Skrevet

Eventuelt psykolog (profesjonsstudiet)? :) Eller lege/fastlege? Jeg vet ikke om disse innfrir det du ønsker, da. Jeg selv studerer jo som sagt for å bli sosionom, og trives veldig godt med det, i hvert fall :)

Skrevet
questioner skrev (2 minutter siden):

Høres spennende ut :) Jeg vurderer å studere sosiologi, men sliter ekstremt med statistikk og kvantitativ metode! Jeg er derimot flink i andre deler av faget, og har alltid vært flink i samfunnsfag, og alt som har med samfunn, kjønn, etnisitet, migrasjon, osv å gjøre. Jeg lurer derimot på hvor stor del av faget statistikk og kvantitativ metode kommer til å være? Jeg har ikke sjans til å fullføre en bachelor eller en master i sosiologi dersom statistikk skal være en så sentral og stor del av faget 😕 

Sosiologi er et annet studie igjen. Da blir man sosiolog. Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom, og vi har hel ikke hatt noe om statistikk, og kun hatt om kvalitativ og kvantitativ metode en liten periode første året, og det var en gruppeoppgave :) 

• Liker 1
Gjest questioner
Skrevet
Mariell1995 skrev (1 minutt siden):

Sosiologi er et annet studie igjen. Da blir man sosiolog. Jeg studerer Sosialt arbeid for å bli sosionom, og vi har hel ikke hatt noe om statistikk, og kun hatt om kvalitativ og kvantitativ metode en liten periode første året, og det var en gruppeoppgave :) 

ahh da misforsto jeg 😂  tusen takk for svaret!

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva DU er interessert i.

Jeg studerte historie og er veldig glad for det, interessant studie og har fått spennende jobber i ettertid. Men da må du jo være interessert i historie, åpenbart ;) 

Anonymkode: 91ee9...b41

Annonse
Skrevet
questioner skrev (9 minutter siden):

Jeg sjekket også hva vi har om på tredjeåret, og det ser ikke ut til at vi har noe mer om kvantitativ metode, osv. :)

Skrevet
questioner skrev (3 minutter siden):

ahh da misforsto jeg 😂  tusen takk for svaret!

Ingen fare, og bare hyggelig! Det er jo sykt kjipt å velge feil studie pga. at man trodde at man hadde søkt seg inn til riktig 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på videregående og skulle velge studie tenkte jeg at jeg måtte ta en utdanning som fører frem til ett bestemt yrke, og i tillegg ønsket jeg å være "sikret" god lønn, så da var det lett å gå i helse-retningen. Etter et langt studium, og nå med fast jobb som er godt lønnet, er det vanskelig å begynne på nytt og gå i en helt annen retning - men hadde jeg møtt 18-årige meg med de erfaringene jeg har nå skulle jeg nok rådet meg seg til å se bort fra den tankegangen om å velge noe veldig konkret (tenk lege, tannlege, psykolog, arkitekt, lærer, politi) og heller tenkt litt mer på andre ting. Jeg savner for eksempel muligheten til å ha hjemmekontor og å ta noen spontane fridager når det plutselig passer bra. Det er ganske vanskelig å få til når man har pasienter.

Anonymkode: 8f4f7...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...