Gå til innhold

Forventer folk i dag virkelig at man er konstant tilgjengelig på mobil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om dette er rett forum, men legger den i hvert fall her.

Irriterer meg over at jeg ikke kan la være å ta telefonen, for så å ringe opp når det passer meg, uten å få et forhør. Ignorerte en telefon for en halvtime siden, fordi jeg ikke hadde lyst til å sitte i telefonen. Har ikke noe jeg skal i dag, men får ikke gjort en dritt, hvis telefonmas suger ut hele energien av meg. Kan nevne at jeg snakket med samme person ca 2 timer tidligere, og ja, jeg vet det ikke er noe viktig.

Skal trene senere i dag, og da må jeg ha motivasjon til det. Så da setter jeg telefonen på flymodus, for å ikke bli avbrutt. Har også lyst til å slappe av først, når jeg kommer hjem senere i dag. Det klarer jeg ikke med et kjefteforhør på hvorfor jeg ikke tok telefonen tidligere. Blir kvalm, og presterer dårligere da. Hvordan håndtere sånt unødvendig mas, når det ikke er viktig engang? Er møkklei.

Anonymkode: bf0af...876

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt dytt :) 

Gjest Timeplan
Skrevet

Gjelder dette en konkret person eller er det flere?

Jeg har aldri opplevd å få kjeft fordi jeg ikke er tilgjengelig umiddelbart. Hadde det skjedd hadde vedkommende virkelig fått høre det.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med å dytte tråden er for å dytte den opp igjen, når den har falt ut av siden, slik at folk kan se den på nytt. Det er ikke å konstant holde den på toppen for å tiltrekke oppmerksomhet. Det blir fort litt masete, akkurat som de som ringer deg og blir sure for at du ikke svarer på telefonen. 😉 

Anonymkode: 053ed...1ed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke fortelle vedkommende dette gjelder, at det blir "too much"? Heller holde samtaler til 1 x gang i døgnet, og heller snakkes per SMS, chat e.l. Det høres ikke heeeelt normalt ut det du beskriver. Du må kunne sette grenser selv, og vær tydelig. 

Anonymkode: 18de2...bb7

AnonymBruker
Skrevet
Timeplan skrev (Akkurat nå):

Gjelder dette en konkret person eller er det flere?

Jeg har aldri opplevd å få kjeft fordi jeg ikke er tilgjengelig umiddelbart. Hadde det skjedd hadde vedkommende virkelig fått høre det.

Det er flere som blir sure, men særlig en. Til tross for at jeg ikke har telefonen med meg ut. Dessuten satt jeg på do da det ringte, og det var uaktuelt å ikke gjøre meg ferdig. Gadd heller ikke ringe opp igjen, fordi jeg snart skal ut. Da tar det så lang tid å komme ut, at det gidder jeg ikke. Skal bare bli ferdig å spise, så skal jeg ut.

på en fin dag når jeg har tid til overs, vil jeg ut. Ikke sitte i den forbanna telefonen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som driver å ringer deg? Tenker det må gå an for deg å si at du synes det er litt i meste laget.

Typen min ringte eller sendte meg mld flere ganger daglig når han var bortreist på jobb før. Jeg syntes det var for ofte. En gang på kvelden for å høre hvordan dagen har vært og si god natt er mer enn nok! Så vi møttes på halvveien. Jeg ringte han så ikke bare han ringte meg, og sendte et par mld mer enn jeg ellers ville. Og han roa ned litt..

Anonymkode: 1e1f0...c96

• Liker 2
Gjest Timeplan
Skrevet

Jeg synes hele greia høres utrolig rar ut. Det er absolutt ikke normalt å kjefte på andre voksne mennesker for at de ikke tar telefonen eller ikke ringer opp igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke fortelle vedkommende dette gjelder, at det blir "too much"? Heller holde samtaler til 1 x gang i døgnet, og heller snakkes per SMS, chat e.l. Det høres ikke heeeelt normalt ut det du beskriver. Du må kunne sette grenser selv, og vær tydelig. 

Anonymkode: 18de2...bb7

Ja, jeg har lyst til å sette grenser, men redd for at folk blir sure. Men dette gjør meg også sliten. Har ikke bretta klesvasken fra helga engang. Er sliten etter påsken også.

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med det inntrykket ja - vi skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Spesielt jobben forventer det nesten🙈

Anonymkode: 75dc3...bf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er det som driver å ringer deg? Tenker det må gå an for deg å si at du synes det er litt i meste laget.

Typen min ringte eller sendte meg mld flere ganger daglig når han var bortreist på jobb før. Jeg syntes det var for ofte. En gang på kvelden for å høre hvordan dagen har vært og si god natt er mer enn nok! Så vi møttes på halvveien. Jeg ringte han så ikke bare han ringte meg, og sendte et par mld mer enn jeg ellers ville. Og han roa ned litt..

Anonymkode: 1e1f0...c96

Det er noen i omgangskretsen. Hyggelige ellers, men veldig masete på telefon. Det var en god løsning. Hva sa du for å uttrykke at du syntes det ble masete, uten å såre ham, eller at han ble sur?

Timeplan skrev (1 minutt siden):

Jeg synes hele greia høres utrolig rar ut. Det er absolutt ikke normalt å kjefte på andre voksne mennesker for at de ikke tar telefonen eller ikke ringer opp igjen. 

Jeg trodde heller ikke det. Syns ikke det er nødvendig å ringe så ofte heller. I hvert fall ikke hver dag. Kanskje noen har litt for mye tud til overs, pga situasjonen vi er i nå?

Skrevet (endret)

Ja, jeg tror folk forventer det. Jeg holdt på å bli helt koko etterhvert som vi ble mer og mer isolerte også. Jeg kjente at jeg faktisk ble skikkelig irritert om det ringte eller plinget. 

Det som er problemet med dette, er at det er ikke villet fra begge sider. Er man fysisk sammen, så er det avtalt. Da er det naturlig å kommunisere og dele ting.

Telefonkontakt er ofte kun villet fra en side. Jeg skjønner at det er kjipt å dele noe, og så får man ingen respons. Eller for lite engasjert respons, eller tilmed, en likegyldig en. De fleste hater 👍når de har fortalt noe på meld Det er den man sender når en jo, syns det er hyggelig/bra, men ikke har tid til å respondere med ord. Så sitter den andre skuffet eller irritert tilbake. Og noen syns man er en dårlig venn

Løsningen er selvfølgelig kommunikasjon. Si fra hvordan du vil ha det. Avtal noe. Jeg har avtalt å snakke i telefon med ei hver mandag. Andre venninnen min kan ringe når som helst, og vi har blitt enige om at om vi ikke responderer med en gang, så er det greit! Ellers vet de jeg kjenner at jeg ikke alltid responderer, for jeg har sagt fra, og det er greit.

Det jeg HAR tatt selvkritikk på, er at jeg bør ta initiativ oftere. Og det letter samvittigheten å være sende en koselig meld til andre. Hvis jeg deler noe, så skriver jeg at de kan svare * når de har anledning. Ikke stress med det*  Det hadde jo vært fint om alle fikl vekk litt av presset om å svare med en gang. Husk alltid på at du mest sannsynlig *ikke er den eneste* som tar kontakt med den du sender/ringer til. 

Endret av SoWhat?
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg har lyst til å sette grenser, men redd for at folk blir sure. Men dette gjør meg også sliten. Har ikke bretta klesvasken fra helga engang. Er sliten etter påsken også.

Er ikke farlig at folk blir sure. 

Jeg tar ikke telefonen om det ikke passer meg. Er det viktig så får de sende en melding med hva det gjelder og er det faktisk viktig så ringer jeg opp. Jeg er ikke tilgjengelig hele tiden. 

Anonymkode: a2d30...a78

• Liker 3
Skrevet

Tar tlf når det passer meg. Svarer på melding og mail når det passer meg. Jeg er tilgjengelig når jeg er det og ikke etter andres tidsskjemaet når det ikke er noe viktig å spesifikk. Jeg har måtte mute ei venninne på alt av mine sosiale medier,  nettopp fordi hun er den type person som forventer at folk skal slippe tak i sitt eget liv for å være klar for hennes evige lange samtaler. Som oftest går i en sirkel uten at man før en sjanse til og si noe selv. Så jeg forstår at folk setter tlf på lydløs og gjør seg "usynlig" når de vet hvem som er på den andre enden og hvordan samtalen kommet til å bli.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget med å dytte tråden er for å dytte den opp igjen, når den har falt ut av siden, slik at folk kan se den på nytt. Det er ikke å konstant holde den på toppen for å tiltrekke oppmerksomhet. Det blir fort litt masete, akkurat som de som ringer deg og blir sure for at du ikke svarer på telefonen. 😉 

Anonymkode: 053ed...1ed

mulig det, men den forsvant med en gang. ;) 
fått hvilt litt, tatt en dusj, og laget te nå. Om en times tid gåt telefonen i flymodu tenker jeg. Da vil jeg ha litt fred.

AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg blitt sur for jeg også altså. Hadde svart tydelig at "jeg svarer telefonen når jeg ønsker, det er ikke alle som sitter klistret slik du tydeligvis gjør. Vennligst respekter min fritid, og la meg svare når det passer meg". 

Hadde ikke det blitt lyttet til ville jeg ha latt vær å svare på noen dager på pur trass. Jeg kan ikke fordra folk som ikke klarer å vente. Jeg er f.eks kronisk syk, og det er ikke alle dager jeg er mye på mobilen pga formen min. Folk har forstått det, og jeg får ikke mas lengre heldigvis :) 

Anonymkode: 59254...6e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det der hadde jeg blitt sur for jeg også altså. Hadde svart tydelig at "jeg svarer telefonen når jeg ønsker, det er ikke alle som sitter klistret slik du tydeligvis gjør. Vennligst respekter min fritid, og la meg svare når det passer meg"

Hadde ikke det blitt lyttet til ville jeg ha latt vær å svare på noen dager på pur trass. Jeg kan ikke fordra folk som ikke klarer å vente. Jeg er f.eks kronisk syk, og det er ikke alle dager jeg er mye på mobilen pga formen min. Folk har forstått det, og jeg får ikke mas lengre heldigvis :) 

Anonymkode: 59254...6e8

Den likte jeg. 🙂

Hadde satt telefonen på flymodus 3 timer hver dag, på en autoinstilling, hvis det hadde latt seg gjøre. Men da kan jeg ikke motta viktige telefoner heller. Tror dessuten ikke det går an? Sette den i flymodus f.o.m 16:00 t.o.m 19:00 f.eks? Kunne jo bare skrudd den av de dagene jeg ventet pakke f.eks. Men det går jo også an å glemme 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...