Gå til innhold

Lang planlegging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny i dette forumet og har nå lest mange innlegg.

Det ser ut som om de fleste vordende brudene her har fastsatt dato for bryllupet svært lang tid i forvegen, helt opptil et par år.

Hvorfor?

Vårt frieri skjedde 20. august og bryllupet skal stå 4. februar.

Jeg synes vi har god tid og mye av planleggingen er allerede i boks.

Vi skal ha et gedigent bryllup med mange gjester.

Har vi likevel dårlig tid? :):):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere har neppe dårlig tid.

Hvorfor? Fordi dere gifter dere uttenfor høysesong.

Dersom en ønsker å gifte seg i høysesongen (sommer/høst) så er 5,5 mnd kanskje litt dårlig tid, siden mange av de beste lokalene, fotografene osv allerede er booket.

Men i lav-sesong er det sjelden et problem, og 6 mnd er som oftest nok tid

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg er en av de som har fastsatt bryllup langt fram i tid, vi gifter oss sommeren 2007 (han fridde for 3 år siden, men det er først for et par mnd siden vi satte konkret dato). Men hva så? Det betyr ikke at jeg sitter allerede nå og blar i bryllupsblader og planlegger kjole og kake. Tvert i mot, jeg har ikke tenkt å løfte en finger før kanskje et halvt år før bryllupet. Det er ikke snakk om at vi ønsker god tid, men at vi har funnet en spesiell dag som passer perfekt for oss.

Gjest Gjest_Nuwanda_*
Skrevet

Det som er viktig å få på plass er kirke, sted, fotograf og musikk, og kjole.

*Kirke - bestemmer gjerne dato - og er derfor ganske viktig :)

*Sted - er avhengig av kirke og dato - og er derfor ganske viktig

*Fotograf og musikk - er viktig om dere har bestemte meninger på hva slags type fotograf/PRIS/følge dere hele dagen/halve dagen/utebilder/innebilder - stor orkester/duo/en-mannsorkester/PRIS/hva slags type sanger/ikke den genre, men bare den genre etc etc etc etc etc....

Kort sagt jo mere bestemt dere er på hva dere ønsker dere av fotograf og musikk, og ikke minst hvor bevisst dere er på pris -jo tidligere ute bør dere være.

* Kjole - skal du kjøpe fra store salonger er det gjerne 3-4 mnd leveringstid på disse, tror jeg. Kjøper du brukt/ får noen til å sy/ velger hvit selskapskjole etc/ trenger du kortere tid.

Alt annet kan ( I PRINSIPPET!!) ordnes de siste 3 ukene!! Det kommer bare an på hva du/dere vil. Vi gjorde det ikke sånt. Vi (dvs jeg) planla massse og koste meg med det, men man må ikke gjøre det. Et bryllup er ikke så mye hokus-pokus.

Det værste er kanskje å leve med alle som spør deg hver gang de møter det - "hvordan går det med planleggingen" :).

Skrevet

Det som avgjør starttidspunktet for bryllupsplanleggingen er gjerne hvis dere vil gifte dere på en spesiell dato, i en spesiell kirke, ha fest i et spesielt lokale, ha helt spesielle mennesker til å stå for musikk i kirke/fest....etc.

Planlegging utover det tar ikke lang tid....annet enn at det er greit å ha tid til å få sydd seg en kjole. :)

Skrevet

Her kom det mange flotte og raske svar. Takk, alle sammen!

Jeg/vi har bestilt kjole, lokale, kirke, mat, transport og ordnet med forlovere, satt opp gjesteliste og snakket mye om hvordan vi vil ha dagen, eller helga, for det blir et "tri dagar til endebryllup", og antakelig ganske utenom det vanlige. Alt innen musikk er også på plass.

Planleggingen er jo både spennende og morsom, så det er vel bare å kose seg videre med det...

Det var jo slett ikke meningen å kritisere noen for å ha satt en dato langt fram i tid! Følte bare at jeg plutselig hadde dårlig tid.

Gjest Gjest_Nuwanda_*
Skrevet

Virker som om du har det meste under kontroll synes jeg :-). Du kan bruke 3 uker på å lage invitasjonene og du kan bruke 3 timer, dette er jo smak og behag

Og så er det kanskje greit å huske på at mange av de som er aktive på dette forumet er MEGET opptatt av bryllupet sitt :) Ingen andre jeg kjenner som har arrangert bryllup de siste årene har vært aktive her inne :sjenert:

Skrevet
Her kom det mange flotte og raske svar. Takk, alle sammen!

Jeg/vi har bestilt kjole, lokale, kirke, mat, transport og ordnet med forlovere, satt opp gjesteliste og snakket mye om hvordan vi vil ha dagen, eller helga, for det blir et "tri dagar til endebryllup", og antakelig ganske utenom det vanlige. Alt innen musikk er også på plass.

Planleggingen er jo både spennende og morsom, så det er vel bare å kose seg videre med det...

Det var jo slett ikke meningen å kritisere noen for å ha satt en dato langt fram i tid! Følte bare at jeg plutselig hadde dårlig tid.

De viktigste tingene har dere jo på plass, så tidsplanen din går nok veldig bra!

Kos deg med planleggingen :smilbla:

Skrevet

Det skal nok vere mogleg å planlegge eit bryllup på eit par mnd. tenker eg, de har heilt sikkert kjempe-god tid. Alt blir kva ein gjer det til. Grunnen til at vi måtte sette bryllupsdatoen to år fram i tid, var først og fremst økonomisk. Dernest syns vi det var fint å ha good tid til planlegging, slik at vi kan kose oss med det. Eg er student, og har i periodar ikkje tid til mykje anna enn studiene, og då er det godt å kunne fordele planlegginga over lengre tidsrom. Men, når det viktigaste er på plass; økonomi, kyrkje (ev. sorenskrivar el), festlokale, mat og gjesteliste, så er jo vegen vidare ganske grei. Som sagt, alt blir kva du gjer det til. Lykke til, og velkommen i gjengen!!

Skrevet

Tusen takk, Veslo! Ser du har ført meg opp på 2006-lista.

Jeg forstår nå at det kan være mange grunner til at man må vente en tid til bryllupet.

Jeg har forresten ikke ordnet med fotograf.

Vet ikke om vi skal ha noen til å videofilme heller, men det hadde jo vært flott! Det kan vel bli ganske dyrt? Er det noen som vet circapriser?

Skrevet

Eg har ikkje peiling på videofilmings-prisar, men vi skal i alle fall få søskenbarnet til mannen min til å ta seg av litt filming under vigsla og middagen og festen... :)

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Blir litt overrasket over at ingen nevner sparing til bryllupet...!? Ville trodd dèt var en grunn mange hadde for å velge en dato langt frem i tid..? "Vi velger en dato en stund frem så vi rekker å spare opp en del", liksom.. Det er jo ganske mange som enten velger å betale alt selv, eller ikke har mulighet til å få hjelp fra foreldre o.l. Det går jo fort noen 10-tusener (selv om det er veldig opp til en selv så klart), og jeg har ikke så mye penger stående, vet jeg... :sjenert:

Bare en liten iakttagelse :)

Skrevet

Vi hadde ca. to år til planlegging før bryllupet. Og for oss var dette akkurat passe. Både på grunn av at vi giftet oss i høysesongen, penger (sparing) og fordi vi bare ville ha to år på oss. Det var helt perfekt med tanke på tid, ikke noe som helst stress, bare kos. Passet oss bra!

Skrevet

Ja, bryllup kan bli dyrt!!! Det er sikkert mange som sparer penger, og det tar jo sin tid.

Vi betaler bryllupet selv, ved en slags refinansiering av diverse lån.

Har også vært "fattig student" en gang, så jeg vet hvordan det er.

Skrevet

Vi forlovet oss i mai og gifter oss på nyttårsaften, så vi har omtrent samme lengde på planleggingen som dere. Vi arrangerer også en hel helg. Jeg synes ikke det er lite tid. Det eneste som var litt styr var å få tak i lokale, for nyttårsaften er også høysesong på det området. Ja, og så var jeg jo nødt til å bestemme meg for kjole ganske kjapt, men det var i grunnen greit.

Skrevet

Hos oss gikk det ca tre mnd fra frieri til bryllup, det gikk helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...