Gå til innhold

Ungen på 2,5 år nekter å spise frukt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en smårolling som spiser det meste til middag, men nærmest ingenting annet enn brødskiver i barnehagen.

I tillegg nekter hun å spise frukt. Det gjelder særlig litt sur frukt, som f.eks. eple, druer eller kiwi, men hun nekter stort sett all frukt som banan, jordbær, blåbær, pære, melon osv. Dette gjør matpakkelaging litt vanskelig, for når vi må sende med tre matpakker, blir det fryktelig mye brød! Hva gjør jeg? Er det normalt at barn ikke liker frukt? Hvordan får jeg henne til å spise frukt?

Hun spiser til gjengjeld mye grønnsaker som agurk, brokkoli, blomkål, salatblader og vårløk. I matpakken blir det imidlertid ikke spist. Hun spiste masse tomat før, men det vil hun ikke ha lenger. 

Vil gjerne at ungen skal ha et variert kosthold også i barnehagen, for bortsett fra frukt så spiser hun alt som serveres hjemme. 

Anonymkode: 0a68d...cba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mild allergi mot sitrusfrukter? Kanskje det svir. Det svir alltid for meg når jeg spiser kiwi og appelsin. Spiser det alikevel innimellom da det er godt 

Anonymkode: cc0fe...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Hun må jo strengt tatt ikke spise frukt, så lenge hun spiser grønnsaker. Kanskje hun kan spise frokost (med grønnsaker) hjemme i stedet for i barnehagen?  

Har hun prøvd smoothies? Evt. yoghurt iblandet most frukt? 

Ellers er det vel bare å fortsette å tilby og vente på bedring. 

Anonymkode: ddbb4...05b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vitamin tabletter?

Anonymkode: a3cf9...638

Skrevet

Ikke stress med frukt. Ungen spiser jo grønnsaker og alt du serverer til middag. 

Du kan jo sende med gulrot, agurk, kålrabi, mais osv i matpakken som variasjon hvis du vil. Ellers er faktisk brødskive helt ok! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende at det svir i munnen, siden hun stoppet med tomat liksom. 

Skjønner at du vil hun skal spise frukt og bær osv, det er jo godt og sunt, men at hun spiser grønnsaker er jo enda bedre. I mellomtiden kan jo kanskje smoothie være en ide? 

Så kan du heller servere oppslkæryr grønnsaker 😊

Anonymkode: 5823f...288

AnonymBruker
Skrevet

Oppskjærte

Anonymkode: 5823f...288

Skrevet

Fryktelig mye brød? Hvor mange skiver spiser en smårolling til hvert måltid? 

Hun trenger absolutt ikke å spise mer næringsrikt i bhg. Hun spiser grønnsaker ellers. Slutt å send det med i matboksen når hun ikke spiser det, så hun ikke går lei.

La hun spise det hun vil så lenge maten er sunn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil komme i rykk og napp. En dag spiser hun noe hun elsker neste dag kan hun hate det 😊

Ikke mas, legg vekk frukten og send med ting hun liker. Ta frem frukten om noen uker igjen og prøv igjen. 

Hadde du som voksen likt å bli presset på mat du ikke liker og i tillegg bli mast på?  

Anonymkode: 5a375...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 12 åring som hele livet har nektet mye frukt, grønnsaker og bær. Det tok noen år før vi innså hvorfor og det var pga kryssallergi og hvordan han da ble redd for at alt nytt som var ukokt også ville klø i halsen. Det har funket med smoothier på ting jeg vet han burde tåle.  

Anonymkode: dab90...61d

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (På 13.4.2021 den 15.04):

Fryktelig mye brød? Hvor mange skiver spiser en smårolling til hvert måltid? 

Hun trenger absolutt ikke å spise mer næringsrikt i bhg. Hun spiser grønnsaker ellers. Slutt å send det med i matboksen når hun ikke spiser det, så hun ikke går lei.

La hun spise det hun vil så lenge maten er sunn. 

Vår treåring gnafser nedpå tre skiver til både frokost, lunsj og kvelds ;) Det er mer enn hva jeg gjør. 

Anonymkode: 5df3e...3ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår treåring gnafser nedpå tre skiver til både frokost, lunsj og kvelds ;) Det er mer enn hva jeg gjør. 

Ok. Det er ihvertfall ikke vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve med omelett med litt grønnsaker i? Eller ta med kornblanding og melk? Du kan ellers prøve med f.eks bananpannekaker og se om barnet vil ha det? Da får det jo i seg havre, banan og egg. 
Jeg ville ikke stresset så veldig med at barnet ikke spiser frukt når den spiser så mye annet. Og om barnet ellers spiser variert så gjør det vel ikke noe om det i hovesak spiser brødmat i barnehagen. Om brødet er sunt er det jo vår viktigste kilde til bl.a jern. Og med mindre ungen er en så storspiser at den spiser 9! skiver ila en dag så er det vel ikke så mye? 

Anonymkode: 5616b...e58

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med frukt, høres jo ut som hun spiser variert og godt ellers.

Husk også at frukt strengt tatt ikke er nødvendig i et godt kosthold. Fruktsukker er også sukker. Det var heller ikke vanlig før å ha frukt tilgjengelig som hverdagsmat, frukt var dyrt og dårlig utvalg.

En får dekket behov for vitaminer gjennom grønnsaker.

Fruktosemalapsorbasjon er en annen mulighet - noen mager fordøyer fruktsukker dårlig. Da kan en kjenne seg oppblåst og uvel om en spiser særlig frukt. Har det selv, og hadde vegring mot juice spesielt, men også appelsin, (moden) banan, de fleste meloner m.fl er verstinger på høyt fruktoseinnhold.

Anonymkode: 852c2...518

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (På 16.4.2021 den 14.10):

Ok. Det er ihvertfall ikke vanlig.

Og det baserer du på hvilken ekspertise? Det er mange småbarn som eter mye. De er veldig aktive, og i vekst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det baserer du på hvilken ekspertise? Det er mange småbarn som eter mye. De er veldig aktive, og i vekst. 

Må man være ekspert? Eller holder det at man har fôret x antall småsøsken, har x antall tanteunger pluss har vært med andres unger like mange ganger? 

Treåringer spiser ikke vanligvis mer enn voksne til måltider nei  😄

AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger jo virkelig ikke frukt mer enn en gang om dagen, regner med de har fruktstund i barnehagen? Grønnsaker funker fint, du kan jo sende med MYE annet enn brød? Nordmenn er så opphengt i brød... Hva med skinkepålegg, fiskekaker, grønnsaker, eggemuffins osv osv osv osv osv oooosv?

AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 14.08):

Høres ut som hun trenger litt hjelp til regulering.

Anonymkode: f1cca...1ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...