Gå til innhold

Hvordan kan jeg klippe eller binde opp denne Monsteraen? Med bilder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Monstera som har fått vokse ganske fritt siden jeg kjøpte den. Nå synes jeg ikke den ser spesielt fin ut, og lurer på hva jeg kan gjøre med den? 

Tenkte jeg skulle få bundet opp moderstammen etterhvert, og håper det kan løse noe av kaoset. Men hva med alle de andre stammene i alle retninger? Kan den deles på noe vis? Hvordan gjør jeg det? Hvor bør jeg eventuelt trimme den? 

Legger ved litt bilder som forhåpentligvis viser godt nok. 🙂

Anonymkode: 34177...641

AnonymBruker
Skrevet

20210413_121002.thumb.jpg.9f3d79d3595abc2e1200a60a765ac41a.jpg20210413_121025.thumb.jpg.c16121eb365d5a842a0fcc5626a06514.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp eller lag en mosestokk og sett i jorden så luftrøttene på planten får noe å feste seg i.

Anonymkode: 705ed...d11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke denne fin? Synes den ser ut som en Monstera skal. Vet ikke om de kan beskjæres eller stusses, tviler på at det blir fint? 

Anonymkode: 05c63...262

• Liker 2
Skrevet

Det er sånn Monstera er. De vokser litt overalt og i kaos. Du kan potte den om i en potte med en mosestokk (fås kjøpt) i, som du kan binde opp den kraftigste delen av den i. Men en prydelig og ryddig Monstera ser man jo aldri, for det er ikke sånn de er eller vokser. Det er litt av sjarmen med de ❤️

Jeg ville ikke klipt den noe, annet enn å fjerne et vissent eller gult blad når det trengtes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg bare har hengt meg litt opp i Instagram-variantene, der ser de gjerne så "ryddige" og tette og fine ut! Føler min bare har lange armer som spriker i alle retninger. 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen i klubben "sprikende monstera" 😂 Min er noen år eldre enn din og dobbelt så stor og enda mer kaos. Men jeg skal også forsøke binde min litt til våren. Den tar over hele stuen her. Men er jo så glad i den. Lille babyen min 😂 

Med din ville jeg begynt med mosestokk i det minste, og så forsiktig bundet stengelene strammere og strammere. Lag en knute du kan stramme for eks også tvinger du den litt etterhvert innover. 

Anonymkode: 8f621...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velkommen i klubben "sprikende monstera" 😂 Min er noen år eldre enn din og dobbelt så stor og enda mer kaos. Men jeg skal også forsøke binde min litt til våren. Den tar over hele stuen her. Men er jo så glad i den. Lille babyen min 😂 

Med din ville jeg begynt med mosestokk i det minste, og så forsiktig bundet stengelene strammere og strammere. Lag en knute du kan stramme for eks også tvinger du den litt etterhvert innover. 

Anonymkode: 8f621...4c1

Godt det finnes flere 😂😂

Min har fått plass i gangen, den har ikke noe annet sted å være når når er så bred. 🙈

Får prøve på en mosestokk etterhvert! 

• Liker 1
Skrevet

Om du vil "rydde i  den" er det ikke farlig å fjerne noen blader. 

Jeg har en gammel som fikk vokse fritt og ble et villniss...  beskjært min MYE og det gå veldig bra med den nå i ettertid. 

Beskjære kan være greiere en å dele rota. din ser ganske ung ut, så ville ikke tatt så mye av den. 

Men dersom du passer på å få med et anlegg til luftrot på det du skjærer av, kan du sette de i vann, få røtter og du får nye planter av dem.  Anbefaler å finne en "oppskrift" om hvordan du gjør det, finnes masse info på nett. 

bare pass på at du ikke tar alle blad på en stamme, da dør stammen. Jeg ville kanske vurdert å fjerne noen av de minste bladene nederst for å få et ryddigere preg..... 

Men er enig med dem som foreslår mosestokk. Kan være lurt å få tak i en stokk, binde den, så forme den litt med beskjæring etterpå om du ser det trengs. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde "ryddet" denne Monsteraen. Fjern alle blader uten hull. Kjøp mosepinne, og bind opp med hemptråd.

Anonymkode: 866b4...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde "ryddet" denne Monsteraen. Fjern alle blader uten hull. Kjøp mosepinne, og bind opp med hemptråd.

Anonymkode: 866b4...5db

Oi, alle?  Det er ikke så mange som har hull i seg foreløpig. 🙊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, alle?  Det er ikke så mange som har hull i seg foreløpig. 🙊

Jeg syns ikke du bør ta alle blader uten hull på denne planta. Den trenger bladene for fotosyntese, å vokse og bli sterk. Som du sier er det ikke mange blader uten hull, jeg er redd det ville svekket planten for mye. 

• Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 20.43):

Min har fått plass i gangen, den har ikke noe annet sted å være når når er så bred. 🙈

Hehe Har samme problem. Er det egentlig noe man kan/bør gjøre for å få en plante som er mer høy enn den er bred? 

Anonymkode: 6d08f...8fb

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Jeg ville ikke beskjært monsteraen din. Jeg syns det er aller flottest dersom de vokser seg litt vill ! Du kan jo feks gjøre slik: IMG_2510.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...