Gå til innhold

Fy søren som jeg hater skole. UANSETT hvor mye jeg jobber og legger inn innsats er det aldri nok!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gang på gang får jeg tilbake 4’ere og 5’ere når jeg har lagt inn så mye arbeid som jeg kan! Er så sykt lei bare, jeg har brukt hele livet mitt på å få gode karakterer og de siste årene har det ikke gått en eneste dag uten at jeg har jobbet med skole. Likevel får jeg nesten aldri se 6’erne. Skjønner ikke, jeg jobber mye mer enn alle andre som får bedre karakterer enn meg, og faren min er ingeniør og både han og broren min tok matte og realfag kjempelett, mens jeg har måttet velge ssø-fag. Vil skylde på skolen min (Katta) som har ekstremt høye forventninger til elevene siden ikke alle kan få 6’ere, men alle vil inn på medisin osv, men da høres jeg bare dum ut. Har alltid tenkt at jeg skulle inn på juss eller økonomi, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn på juss nå, og jeg blir bare kvalm av alt som har med karakterer og skolepress, orker ikke å legge inn en eneste kveld med stress og arbeid over skole, er så lei, uansett hvor mye jeg jobber får jeg ikke noe igjen for det... Og jeg skal søren meg velge studie i morgen!!!!! Jeg har ikke lyst til noen ting, har bare lyst til å velge et eller annet superenkelt og ubrukelig studie bare i trass, juss og økonomi virker helt forferdelig nå. Ååå hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 050b8...cdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har du feil arbeidsteknikk, eller har ikke satt deg godt nok inn i kriteriene ig hva som vektlegges ved vurdering.

Har du spurt lærer om konkret tilbakemelding på hva som kan bli bedre?

Anonymkode: 56d01...2c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I en klasse på 24 skal bare 3 stk ha 6'ere som karakter.

Anonymkode: 69f75...08d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir kvalm av karakterer og skolepress er nok ikke jussen for deg

Anonymkode: a34a2...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har du feil studieteknikk, setter deg ikke inn i læringsmål og skriver/leser feil. Rett og slett

Anonymkode: 096c8...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det feil, for å si det enkelt. Måten du svarer på, er feil, og gir deg ikke toppkarakter. Når du har prøve/ eksamen, spør deg selv hva du tror læreren din vil at du skal svare og vite. Svar deretter. Spør de du kjenner med gode karakterer hva du gjør feil eller hvordan de får bra karakterer

Å pugge er ikke alltid nok, noen ganger må du vise at du har internalisert det du svarer på. At du hra forstått det, ikke bare pugget

Anonymkode: 8e24b...7bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Gang på gang får jeg tilbake 4’ere og 5’ere når jeg har lagt inn så mye arbeid som jeg kan! Er så sykt lei bare, jeg har brukt hele livet mitt på å få gode karakterer og de siste årene har det ikke gått en eneste dag uten at jeg har jobbet med skole. Likevel får jeg nesten aldri se 6’erne. Skjønner ikke, jeg jobber mye mer enn alle andre som får bedre karakterer enn meg, og faren min er ingeniør og både han og broren min tok matte og realfag kjempelett, mens jeg har måttet velge ssø-fag. Vil skylde på skolen min (Katta) som har ekstremt høye forventninger til elevene siden ikke alle kan få 6’ere, men alle vil inn på medisin osv, men da høres jeg bare dum ut. Har alltid tenkt at jeg skulle inn på juss eller økonomi, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn på juss nå, og jeg blir bare kvalm av alt som har med karakterer og skolepress, orker ikke å legge inn en eneste kveld med stress og arbeid over skole, er så lei, uansett hvor mye jeg jobber får jeg ikke noe igjen for det... Og jeg skal søren meg velge studie i morgen!!!!! Jeg har ikke lyst til noen ting, har bare lyst til å velge et eller annet superenkelt og ubrukelig studie bare i trass, juss og økonomi virker helt forferdelig nå. Ååå hva skal jeg gjøre?

Du har antagelig ikke feil studieteknikk. Antagelig bare uflaks.

Du kan ta opp igjen fagene når du er ferdig på vgs. Til du får den karakteren du trenger. Lærere er forskjellig og tolker elever forskjellig. Der har du antagelig mesteparten av årsaken 

Anonymkode: c92e9...120

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du blant topp 5% i klassen i alle fag? Alle kan ikke få seksere. 

Anonymkode: fe8d9...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Skole er ikke for alle, sorry å si det men er ikke alle som kan få femmere og seksere uansett hvor hardt de jobber. 

Anonymkode: f5e46...d38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på å jobbe «så godt jeg bare kan» og å faktisk levere det oppgaven spør etter. Om du endrer strategi til å levere det oppgaven spør etter så vil du straks se det bedrer seg. 

Og du, slutt å sammenligne deg med familiemedlemmer, alle kan heldigvis ikke være god på de samme tingene, finn ut hva du liker og er god på!

Anonymkode: 7a57f...834

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer inn på juss eller økonomi med de karakterene? Om ikke på det første valgte universitetet, så andre.

Fag på videregående er veldig annerledes enn på høyere studier - og man kan lære seg gode studieteknikker.

Men spørsmålet er like mye om jus eller økonomi er ditt beste valg utfra interesser. 

Anonymkode: d199d...2ab

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vil skylde på skolen min (Katta) som har ekstremt høye forventninger til elevene siden ikke alle kan få 6’ere, men alle vil inn på medisin osv, men da høres jeg bare dum ut.

Katta i Trondheim? Gikk der selv og fikk for det meste 4 og noen 5ere. A/B i snitt på NTNU nå (realfag). Den skolen har mange gammeldagse lærere og er gniene på karakterene. Anbefaler deg å ta privatisteksamen om du har mulighet til det. Lurer på om den skolen er den skolen som får flest med høyere karakter på eksamen enn i standpunkt også, var iallefall topp 3 den gangen jeg sjekket for noen år siden.

Anonymkode: bec1b...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Katta i Trondheim? Gikk der selv og fikk for det meste 4 og noen 5ere. A/B i snitt på NTNU nå (realfag). Den skolen har mange gammeldagse lærere og er gniene på karakterene. Anbefaler deg å ta privatisteksamen om du har mulighet til det. Lurer på om den skolen er den skolen som får flest med høyere karakter på eksamen enn i standpunkt også, var iallefall topp 3 den gangen jeg sjekket for noen år siden.

Anonymkode: bec1b...f97

Katta i Oslo:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du feil studieteknikk, setter deg ikke inn i læringsmål og skriver/leser feil. Rett og slett

Anonymkode: 096c8...3ca

Tror ikke den som skriver dette forstår at det er mye vanskeligere å få gode karakterer på skoler som katta. Du gjør ikke nødvendigvis noe feil, men når ikke opp i konkurransen hele veien. Når du skal velge studium still deg spørsmålene- hva er du interesser i? Hva er det realistisk at du komme inn på av disse studiene? Og velg etter det. Og hvis du er lei av karakterpress nå, hvorfor trakte etter er studium med alle «flinkisene» på da??

Anonymkode: a9609...698

Skrevet

Søk deg inn på juss og økonomi på alle steder du kan - fyll opp søkerlisten! Ranger bare ut ifra hva du vil mest av de to, og deretter ut ifra steder du kan tenke deg å studere (eventuelt etter snittene som var for fjoråret, om du vil) :) 

Fortvil ikke - du kommer sikkert inn på en av dem! :)

Masse lykke til! :)

Skrevet

Forskjellen på 5 og 6 er stort sett trynefaktor. Jeg liker ikke å slenge med diagnoser her og der, men er du sikker på at du ikke har adhd eller add? Jeg kjenner flere som brukte all sin tid på skole uten å få gode karakterer. De fikk adhd diagnose i voksen alder. Kjedelig å kaste bort tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I en klasse på 24 skal bare 3 stk ha 6'ere som karakter.

Anonymkode: 69f75...08d

Dette stemmer ikke! Alle elever vurderes ut i fra kompetansemål, og får karakter deretter. Det kan være alt fra 0-24 elever som får seks i en klasse på 24. 

Anonymkode: d8d66...5b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hei ts☺️ikke sammenlign deg med andre mennesker. jeg har kun fått D på universitetet😅men ønsker du å studere juss eller økonomi??? det viktigste er jo hva DU vil, ikke hva som tar seg bra ut på papiret. selv jeg som trives med studiet mitt får ikke gode karakterer, men lever greit med det😇

Anonymkode: 6bb60...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...