SoWhat? Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 (endret) Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si : Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv Jeg roper med siste pust av min stemme Du har ikke lov til å gå der og glemme Jeg har lyst til å lage denne tråden om Arnulf Øverland. Det er en nordmann som bør hedres og ikke glemmes. Og for mange av oss få vite mer om enn det lille en vet fra før. Jeg håper veldig at noen vil delta i tråden med tanker og meninger dere har. Dikt og annet han skrev hadde også vært gøy om dere bidro med. Han var jo en man bør huske, og snakke om syns jeg. Var kommunist, men meldte seg ut pga Stalin. Han gikk mot nazismen, og ble satt på Grini og Sachsenhausen sammen med kona, fordi de delte ut illegale skrifter. Han var også den siste som ble tiltalt for blasfemi i Norge i 1933. Han ble frikjent pga loven om ytringsfrihet 🙏 Grunnen til at han ble tiltalt, var foredraget "Kristendommen, den tiende landeplage" Endret 13. april 2021 av SoWhat? 13
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #2 Skrevet 13. april 2021 Verset over er fra diktet "Du skal ikke sove" 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2021 Et lite utdrag fra "Kristendommen, den tiende landeplage" : En vakker dag for omkring 6000 år siden, skapte han himmelen og jorden. Han kunne godt ha gjort det før, men det ville han ikke. Men for 6000 år siden ville han det. 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2021 Bare ett utdrag til, så skal jeg ikke poste i tråden på en stund. Utdrag fra samme foredrag 👆 "Underlig er det også at i det øyeblikk menneskene i tillegg til sine øvrige synder begår enda en synd, grovere enn alle de andre, nemlig den synd å drepe Guds egen sønn, da kan de få tilgivelse, da er ikke Gud sint lenger"
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 "Til en misantrop" er en av mine absolutte favoritter. https://zerblatt.org/documents/tilenmisantrop.html Mon du alene harmes over svik? Tenk om den usle var dig selv så lik, at på den annens plass stod du til skamme! Du eller han – det blir for oss det samme. Og vil du nære dig av taus forakt mot undermåler eller overmakt, da har du funnet dig en billig føde, og du kan rolig ete deg til døde. Anonymkode: 7f0b3...e8c 3
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2021 Kågebruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk! Sterkt "tilgi dem ikke, de vet hva de gjør"
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Til en misantrop" er en av mine absolutte favoritter. https://zerblatt.org/documents/tilenmisantrop.html Mon du alene harmes over svik? Tenk om den usle var dig selv så lik, at på den annens plass stod du til skamme! Du eller han – det blir for oss det samme. Og vil du nære dig av taus forakt mot undermåler eller overmakt, da har du funnet dig en billig føde, og du kan rolig ete deg til døde. Anonymkode: 7f0b3...e8c Takk. Er så glad noen vil dele mer her! Han er verdt å få øynene mer opp for. Absolutt
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Jeg må ikke glemme "En hustavle" https://dikt.org/En_hustavle Det er en lykke i livet som ikke vendes til lede: Det at du gleder en annen det er den eneste glede. Det er en sorg i verden som ingen tårer kan lette: Det at det var for sent da du skjønte dette. Ingen kan resten av tiden stå ved en grav og klage. Døgnet har mange timer. Året har mange dage. Anonymkode: 7f0b3...e8c 5
Rumle Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må ikke glemme "En hustavle" https://dikt.org/En_hustavle Det er en lykke i livet som ikke vendes til lede: Det at du gleder en annen det er den eneste glede. Det er en sorg i verden som ingen tårer kan lette: Det at det var for sent da du skjønte dette. Ingen kan resten av tiden stå ved en grav og klage. Døgnet har mange timer. Året har mange dage. Anonymkode: 7f0b3...e8c Skulle akkurat til å poste denne her selv 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Rumle skrev (1 minutt siden): Skulle akkurat til å poste denne her selv Å si så mye, med så få og enkle ord. Jeg har elsket det diktet siden jeg var 8 år. Anonymkode: 7f0b3...e8c 3
SoWhat? Skrevet 13. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg må ikke glemme "En hustavle" https://dikt.org/En_hustavle Det er en lykke i livet som ikke vendes til lede: Det at du gleder en annen det er den eneste glede. Det er en sorg i verden som ingen tårer kan lette: Det at det var for sent da du skjønte dette. Ingen kan resten av tiden stå ved en grav og klage. Døgnet har mange timer. Året har mange dage. Anonymkode: 7f0b3...e8c Vakkert og til ettertanke. 2
Rumle Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å si så mye, med så få og enkle ord. Jeg har elsket det diktet siden jeg var 8 år. Anonymkode: 7f0b3...e8c Ja, det er utrolig fint ❤ 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 Og siden jeg er oppvokst ikke så langt unna Hustadvika, var dette diktet barnelærdom for meg Det var ikke så lett å finne en link til dette diktet, men jeg fant det her. Jeg vet ikke hvordan det er med rettigheter, og derfor siterer jeg bare deler av det, men anbefaler alle å lese hele. Sjøfolkene på Hustadvika Der kom en melding fra Bjørnesund, Inatt var det gått et skip på grunn. Skøiter og fiskebåter gikk ut. Havet lå som en rykende grut. (klippet) Men bølgene tar de liv de vil: to redningsmenn satte livet til: Knut Løvås og Otto Tendø. De gav oss den enkle lære om sjømenns plikt og ære. Helter? – Hvem snakker om helter her? Det er jo folk som vi kjenner! Det er Peder og Eilert og Lars og Johan, det er naboer, skyldfolk og venner! (klippet) Vi sjøfolk fra Norges og Danmarks kyst, vi kan ikke tenke sån. Vi våger liv for å frelse liv, og dette er nordisk ånd! Anonymkode: 7f0b3...e8c 3
SoWhat? Skrevet 14. april 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 19.18): Og siden jeg er oppvokst ikke så langt unna Hustadvika, var dette diktet barnelærdom for meg Det var ikke så lett å finne en link til dette diktet, men jeg fant det her. Jeg vet ikke hvordan det er med rettigheter, og derfor siterer jeg bare deler av det, men anbefaler alle å lese hele. Sjøfolkene på Hustadvika Der kom en melding fra Bjørnesund, Inatt var det gått et skip på grunn. Skøiter og fiskebåter gikk ut. Havet lå som en rykende grut. (klippet) Men bølgene tar de liv de vil: to redningsmenn satte livet til: Knut Løvås og Otto Tendø. De gav oss den enkle lære om sjømenns plikt og ære. Helter? – Hvem snakker om helter her? Det er jo folk som vi kjenner! Det er Peder og Eilert og Lars og Johan, det er naboer, skyldfolk og venner! (klippet) Vi sjøfolk fra Norges og Danmarks kyst, vi kan ikke tenke sån. Vi våger liv for å frelse liv, og dette er nordisk ånd! Anonymkode: 7f0b3...e8c Takk! Leste alt.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 SoWhat? skrev (12 timer siden): Takk! Leste alt. Hva syntes du om det? (Jeg forstår det om det ble litt fremmed og lite gjenkjennelig) Dette har dessverre blitt et av Arnulf Øverlands "glemte" dikt, men for meg betyr det så mye siden stort sett hele familien min har vært sjøfolk, og mange av dem har på ett eller annet tidspunkt vært i havsnød. Det er så mye jeg liker ved dette diktet, men noe av det som fenger meg er realismen, beskrivelsen av det nøkterne og hverdagslige. "Vi er ikke helter, vi hjelper bare naboer, familien og vennene våre". Sitat Helter? – Hvem snakker om helter her? Det er jo folk som vi kjenner! Det er Peder og Eilert og Lars og Johan, det er naboer, skyldfolk og venner! Og har de sin æres uskrevned lov, er det den, deres arbeid gir: De vet at havet tar sine menn, men de vet ikke hvem det blir. Men den som ikke våger sig ut, når skib er i ytterste fare, han kan vel være et hederlig skind, han er ingen sjømann, bare. Anonymkode: 7f0b3...e8c 1
Gjest Maayaaa Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 Dette er den mest givende tråden jeg har kommet over på KG noensinne - Øverlands dikt er magiske!
SoWhat? Skrevet 15. april 2021 Forfatter #18 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva syntes du om det? (Jeg forstår det om det ble litt fremmed og lite gjenkjennelig) Dette har dessverre blitt et av Arnulf Øverlands "glemte" dikt, men for meg betyr det så mye siden stort sett hele familien min har vært sjøfolk, og mange av dem har på ett eller annet tidspunkt vært i havsnød. Det er så mye jeg liker ved dette diktet, men noe av det som fenger meg er realismen, beskrivelsen av det nøkterne og hverdagslige. "Vi er ikke helter, vi hjelper bare naboer, familien og vennene våre". Anonymkode: 7f0b3...e8c Ja, jeg burde kanskje skrevet mer. Jeg er enig. Når det ble skrevet sånn så ble det sterkere, for det kommer nærere. Jeg leste det flere ganger. Jeg tenker også på hvordan ting var, og hvor sterkt han formidlet.
SoWhat? Skrevet 15. april 2021 Forfatter #19 Skrevet 15. april 2021 Maayaaa skrev (3 timer siden): Dette er den mest givende tråden jeg har kommet over på KG noensinne - Øverlands dikt er magiske! Ja, jeg ble veldig fengslet av han da jeg leste om han. Fra før vet jeg godt om Hamsun. Det var de første norske bøker jeg leste. Men Arnulf Øverland traff meg hardt! Utrolig sterkt det han skriver, og han har en interessant historie. 1
Gjest laPistola Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 Har vært så fascinert av diktene hans, og livet hans, fra barneskolen . Fikk vite for noen år siden at pappa hadde vært sammen med datteren hans før mamma. Han hadde vært i grotten hos Arnulf flere ganger . Jeg ble veldig gira , fortell , hva snakket dere om, hva mente han om ditt og datt .. pappa svarte at han allerede da var en gammel og sliten mann så datteren hadde satt 3 regler før det første besøket . Ikke lov og snakke om politikk. Ikke lov og snakke om religion . Ikke lov og takke ja til de importerte sigarene han kom til og tilby etter middag , da hun mistenkte at de inneholdt mest av andre ting enn tobakk 😅. Skulle gjerne visst hva han tenkte om alt der på slutten, starter diktningen med og bli tiltalt for blasfemi og ender i Norges æresbolig . For et liv !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå