AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Hei😌 Jeg er så heldig som har en bonusdatter på ni år i livet mitt, og har hatt henne 50% av tiden i snart 2 år. (Bor ikke sammen da). Vi har super kjemi og finner på mye sammen. Hennes mamma, som jeg ikke har snakket så mye med da hun desverre ikke er interessert, er en god og snill mor. Har ikke vært mye tull/drama den siste tiden, som det var det første året. Men nå har bonusjenta fått noe for seg, at hun ikke vil gå på butikken alene med meg lengre. Vi har vært noen ganger før, når det har vært sånn at vi handler middag til pappaen kommer fra jobb. Men dette har vært i arbeidstiden. Men i går sa hun at hun var redd mammaen kom til å være ferdig på jobb, og handle samtidig som oss. Har ikke fått inntrykk at det har vært sjalusi fra moren sin side... Noen som har vært borti noe lignede? Hvordan er det for deg som mor, ville du møtt barnet ditt med bonusmor på butikken? Er det noe hun kan ha sagt til dattera? Ønsket ikke spørre for mye da jeg ikke vil hun skal bli dratt inni noe. Faren får heller ikke ett seriøst svar om han spør om slikt. Men er bare nyskjerrig om dette er normalt, og hvordan man kan løse Anonymkode: d8144...b1f 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Dette er vel så enkelt som at hun vet mor misliker deg sterkt og har avkrevd etellerannet av informasjon. Dattera vil ikke det, og er redd for å bli fersket i å lyve/gjøre noe hun ikke får lov til. Hadde latt henne bli hjemme og slippe stress.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 La bonusdatteren få være hjemme. Ikke lag så mye styr ut av det. Kan jo være så enkelt som at hun ikke vil at de to verdenene skal møtes. Anonymkode: 2e676...2a7 19
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Det er ikke sikkert det ligger noe alvorlig bak dette i det hele tatt, og jeg ville ikke antatt at dette skyldtes en sinna og bitter mor. Da skaper du potensielt konflikter som ikke er der. Det kan like gjerne være at ungen stadig utvikler mer empati og selv har begynt å tenke over disse tingene i større grad enn før, eller kanskje hun har sett en lignende scene utspille seg på film eller i en tv-serie. Anonymkode: 4b262...d43 12
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Fnuggolina skrev (2 minutter siden): Dette er vel så enkelt som at hun vet mor misliker deg sterkt og har avkrevd etellerannet av informasjon. Dattera vil ikke det, og er redd for å bli fersket i å lyve/gjøre noe hun ikke får lov til. Hadde latt henne bli hjemme og slippe stress. Eller at datteren eller vil være hos mamma ? Anonymkode: d3968...65f 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller at datteren eller vil være hos mamma ? Anonymkode: d3968...65f Aldri si aldri, men jeg hadde ikke tolket det dithen. Da hadde hun vel ikke vært redd for å bli oppdaget sammen med kjæresten til pappa. Da hadde hun sagt at hun ikke ville til pappa.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Datteren er nok redd for at moren skal oppleve det som ubehagelig eller pinlig. Jeg ville bare sagt at det går helt fint, da går jeg alene, og så ville jeg latt far ta en prat med mor om situasjonen. Det høres ikke sunt ut at de to verdenene er så totalt adskilte som dette, det skaper angst hos barnet. Kan dere møtes i overleveringssituasjoner? Sånn at datteren får se at det går helt fint at mor og stemor møtes. Anonymkode: ad930...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Det er rart for stebarn og gå med andre voksne, møte foreldrene, også er liksom ikke forelderen forelder den uka... Forstår det godt! Mine stebarn ble alltid ukomfortabel når vi møtte mor på butikken, fordi de ikke følte de kunne være med "mamma" selv om hun var der, og jeg og mor har et veldig godt forhold, bare så det er sagt. Dette går på barnets følelse av at ting ikke er som de pleier! De synes rett og slett det var rart. Anonymkode: 21f90...4af 5
Gjest Timeplan Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Jeg var 19 år da mine foreldre skilte seg, men jeg skjønner faktisk hva hun mener. Selv hadde jeg nok også følt det ubehagelig om jeg var sammen med stemoren min på butikken og møtte på moren min, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Det er vel som noen over her sier, det blir rett og slett rart.
GammelKaktus Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 Tror ikke det er verre en at hun ikke helt vet hvordan hun skal oppføre seg om hun kommer der med deg og treffer mammaen sin. De for jo en del tanker om ting og tang i den alderen. Det blir nok litt merkelig for henne rett og slett. Husker jeg ringte guttungen når han var på butikken for jeg kom på noe jeg hadde glemt. Nei, da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte ringe når han var i butikken for det ble flaut.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Barn er jo veldig lojale mot egne foreldre. Kanskje hun føler det som et svik mot sin egen mor at hun er ute og handler/ koser seg med deg? At det er noe hun gjør med pappa, og mamma når hun er der. Barn har mange rare tanker og følelser. Så fint at hun har en ekstra trygg og voksen person i livet sitt, og at dere har det fint sammen. Møt henne på de store og de små følelsene- kanskje det bare er en periode, om en stund vil hun kanskje være med allikevel ❤️ Anonymkode: 0af2c...322 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 Har hun «frykt» for det, og er hun virkelig redd? Eller ønsker hun det ikke, for det blir bare rart? Jeg tenker det siste. Hvis hun skravler ivei med deg, så står plutselig mamma der, hva skal hun da gjøre, klemme henne? Bare si hei og gå videre? Skravle med henne også? Om det samme, det trengs kanskje forklaring, og er mamma interessert i hva dere skal ha til middag, tenkt om mamma begynner å mase om noe? Hva hvis mamma vil skravle og du vil videre? Bør hun være glad, vise at hun er glad for å være der med deg, eller glad for å se mamma(tenk om du blir lei deg da?) eller likegyldig, eller vise at hun egentlig kjeder seg? Eller hun maser på deg om å få en smoothie, så står mamma der som aldri eller alltid kjøper smoothie, hva da, det blir...rart. Vanskelig. Det er en vanskelig sosial situasjon for et barn som det er enklest å unngå. Anonymkode: 6f592...921 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Kanskje hun ikke får lov å gå på butikken med moren på grunn av corona, og derfor er redd for å møte moren når hun er på butikken med deg? Det har blitt et problem her i hvert fall. Anonymkode: c72f0...51b
regine Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har hun «frykt» for det, og er hun virkelig redd? Eller ønsker hun det ikke, for det blir bare rart? Jeg tenker det siste. Hvis hun skravler ivei med deg, så står plutselig mamma der, hva skal hun da gjøre, klemme henne? Bare si hei og gå videre? Skravle med henne også? Om det samme, det trengs kanskje forklaring, og er mamma interessert i hva dere skal ha til middag, tenkt om mamma begynner å mase om noe? Hva hvis mamma vil skravle og du vil videre? Bør hun være glad, vise at hun er glad for å være der med deg, eller glad for å se mamma(tenk om du blir lei deg da?) eller likegyldig, eller vise at hun egentlig kjeder seg? Eller hun maser på deg om å få en smoothie, så står mamma der som aldri eller alltid kjøper smoothie, hva da, det blir...rart. Vanskelig. Det er en vanskelig sosial situasjon for et barn som det er enklest å unngå. Anonymkode: 6f592...921 Dette. Dette er det mest fornuftige svaret her, og noe som mange burde lese og ta til seg. Barnet står i «midten» av to familier, en situasjon det helt sikkert ikke har valgt selv. At det kan være vanskelig i perioder eller i gitte situasjoner, det må faktisk de voksne rundt akseptere, uten at stemor (som her) nærmest skal beskylde mor for være fiendtlig innstilt mot henne el. Det er antakeligvis akkurat så enkelt (eller vanskelig) som det siterte innlegget skildrer - dette er komplisert for barnet og hun vil slippe den potensielt ubehagelige situasjonen. Og det skal hun få lov til, uten verken noe mer mas eller problematisering. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Jeg husker selv hvor rart det var å møte mamma tilfeldig når jeg var hos pappa, og omvendt. Der står du med din egen mor og skal ikke være med henne, dra hjem med henne, det føles rart. Konseptet med å tilhøre to separate familier ble ekstra tydelig. Jeg visste aldri hva jeg skulle si, og det var vondt å se mamma eller pappa bare gå videre og dra fra butikken alene. Om jeg var med den andre forelderen, steforelder eller helt alene, var det like rart. Jeg synes ikke dette er noe dere bør "gjøre noe med", bare la det være. Anonymkode: d51d0...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 Lojalitetskonflikt? Føler kanskje skam for å være glad i begge to? Som om det er ett svik mot biologisk mor? Kanskje ta en prat om at det er greit å være glad i 2 mammaer, at det ikke betyr at hun er mindre glad i bio-mamma Men det tror jeg pappa burde si Anonymkode: 76fd4...a7b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg husker selv hvor rart det var å møte mamma tilfeldig når jeg var hos pappa, og omvendt. Der står du med din egen mor og skal ikke være med henne, dra hjem med henne, det føles rart. Konseptet med å tilhøre to separate familier ble ekstra tydelig. Jeg visste aldri hva jeg skulle si, og det var vondt å se mamma eller pappa bare gå videre og dra fra butikken alene. Om jeg var med den andre forelderen, steforelder eller helt alene, var det like rart. Jeg synes ikke dette er noe dere bør "gjøre noe med", bare la det være. Anonymkode: d51d0...ec9 Akkurat! Synes det er merkelig at så mange her inne ikke forstår hvor unaturlig og rar en slik situasjon er for et barn. Å være på butikken med en annen dame, treffe sin egen mor og bare si hei uten å kunne være med henne hjem... skjønner godt at det er vanskelig, Anonymkode: 14718...9e9 1
Epictetus Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 Så fin 9-åring som sier fra og setter grenser for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 Har to bonusbarn hvor dette var helt ekstremt en periode i litt yngre enn den alderen du nevner. Eller, hun ville veldig gjerne bli med på butikken, men om vi møtte på mor frøs hun fullstendig til is og sa ikke et ord til noen av oss. Både mor og jeg merket jo dette og prøvde å skravle, le litt og være avslappet rundt situasjonen for å gjøre det lettere for jenta. Det hjalp vel litt, og etter en stund gikk det over. Selvfølgelig er det rart å møte på sin mor eller far når man ikke skal være med de videre, det er jo sårt, rart og forvirrende for et barn. Av og til pleide jeg å si «kanskje du vil sitte på med mamma hjem?», så fikk hun fortsette handlingen sammen med mor og mor kjørte henne til oss etter handleturen. Du kan jo prøve det om det byr seg 😊 Anonymkode: 5b8b0...778 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå