Gå til innhold

Hvordan telle kalorier, og fordeling av makro næringstoffer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har lyst til å gå ned i vekt og lurer derfor på hvordan man teller kalorier. jeg har prøvd å sett meg litt inn i det, men det er fortsatt en ting jeg lurer på. 

la oss si en skyr yoghurt som inneholder 97 kcal per beger, der det er 16g protein, 7g karbohydrat og 0,3g fett 

Dette regner da som en proteinkilde på min plan. men når jeg skal telle kaloriene fra denne skyren, må jeg da telle kaloriene fra karbohydratene og fettet også? og trekke det fra mitt dagelig behov av karbohydrat og fett ? 

la si jeg skal spise 200g karbohydrat for dagen, må jeg da trekke fra de 7g fra denne skyren, eller skal jeg bare trekke fra de ordentlig kabohydrat kildene (brød, ris, pasta osv ) 

Håper noen forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg :-)) 

Anonymkode: 53f91...a5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du teller alle kaloriene, ja. Problemet med å spise "tomme kalorier", for eks sjokolade, er at det går på bekostning av ordentlig næring. Når du får i deg masse kalorier fra sjokolade, så får du i deg mindre kalorier fra matvarer som har ordentlig næring, fett, protein. 

Spiser du 1x 200g sjokolade en dag, betyr det at du vil slite med å få i deg alle vitmainene, proteinene og det gode fettet du ideelt burde spise den dagen. Om du skal spise bare akkurat de kaloriene du trenger. Spiser du alt du trenger av protein, fett, karb PLUSS sjokolade, så går du i kalorioverskudd. 

Anonymkode: 02eb3...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaa okei :) takk for svar. 

Så da er det slik at fra en matvare (uansett hvilken), teller man både kaloriene fra protein, karbo og fett fra denne matvaren og trekker det fra det daglige behovet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jaa okei :) takk for svar. 

Så da er det slik at fra en matvare (uansett hvilken), teller man både kaloriene fra protein, karbo og fett fra denne matvaren og trekker det fra det daglige behovet? 

Ja, alt teller :) alltid. 

Men for å gjøre det lettere så kan det være greit å passe kalorier (fra alt) og passe på å få nok proteiner for kroppsvekt. Spiser man ellers sunt skal det ikke være så veldig vanskelig. Snop og annet med tomme kalorier må begrenses. 

Anonymkode: 93554...18b

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, alt teller :) alltid. 

Anonymkode: 93554...18b

Ikke helt. Kalorier fra protein er ikke det samme som kalorier fra sukker. Karbohydrat kan kun forbrennes eller lagres som fett. Protein forbrennes i liten grad og går hovedsaklig til å bygge opp muskler og annet vev, og evnt overskudd tisses for det meste ut. I tillegg er protein ekstremt mye mer mettende enn karbohydrat. Så du kan ikke vurdere matvarer bare ut fra hvor mange kalorier de kan måles i. I praksis er ikke kalorier fra protein noe du trenger å tenke så mye på. Det som gjør at man får i seg mer energi enn man trenger er først og fremst karbohydrater, for fett er også veldig mettende. Hvis du finner ut at kaloritelling funker for deg, kjør på. Selv holdt jeg på å bli gal av å begrense mengder, veie og telle osv, og har det veldig mye bedre, lettere, sunnere og mer effektivt på lavkarbo/keto.

Anonymkode: a3c53...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...