AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 jeg og samboer skal gå fra hverandre. Jeg har vert den klassiske "kvinnefeilen" og har levd på han, men stått for mathandel osv. Han er enig i at jeg må få utbetalt en sum for alle årene med slavearbeid og mathandel for han og barna hans. I tillegg så har han aldri betalt en eneste barnehageregning, idrett, kulturskole, klær og utstyr på fellesbarn. Alle julegaver og bursdagsgaver har jeg stått for. Han har heller ikke tatt særlig ansvar for noen av barna. Han har god økonomi, driver firma selv og ligger øverst på inntektstoppen her vi bor. Hva bør jeg forlange etter tolv år? jeg vet at jeg ikke har krav noe, men han er som sagt enig og ønsker ikke at min økonomi skal gå ut over barnet vårt. Anonymkode: c70ea...ba4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 må tilføye at jeg har malt hus, beise platt og stått for mesteparten av vedlikeholdet av hans bolig opp igjennom også. Anonymkode: c70ea...ba4
Leeloo Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Eier han bolig du flyttet inn i ville jeg tatt utgangspunkt i halvparten av verdiøkningen de siste 12 årene. 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Leeloo skrev (50 minutter siden): Eier han bolig du flyttet inn i ville jeg tatt utgangspunkt i halvparten av verdiøkningen de siste 12 årene. + halvparten av sparing, hvis han har det, og du ikke? Anonymkode: 73406...38b 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Bli enig om en timelønn også setter du opp hvor mye du har jobba med alt du har ramset opp. Kanskje gjennomsnittelig 30t pr uke, f.eks.? Sett opp et oversiktelig regnstykke sånn at han skjønner at du har gjort masse "usynlig arbeid" som har lagt en ramme om livet/fundament i livet hans som har gjort at han har kunnet drive firmaet sitt og samtidig ha et godt og velfungerende hjem. Anonymkode: d0c39...43d 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Har du jobbet mens dere har vært sammen? 100%? Deltid? Anonymkode: 0f8b8...ebf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Synes ikke han burde betale noe. Høres ut som du har sluppet husleie? Anonymkode: 2fd0b...de8 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Usikker på hva du kan kreve ettersom du tross alt har gått med på dette selv. Ikke bare da dere ble samboere, men du kunne tross alt ha krevd en samboerkontrakt når som helst i løpet av disse 12 årene. Når han eier alt og du svirrer på overflaten med å ha betalt julegaver og malt huset er jeg redd det ikke holder dersom han virkelig setter seg på beina. Anonymkode: 170dd...411 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Synes ikke han burde betale noe. Høres ut som du har sluppet husleie? Anonymkode: 2fd0b...de8 Jeg har betalt for all maten, alle barnehage og sfo regninger, kjøpt alt av klær til barnet vårt, gjort alt av husarbeid og barnepass, i tillegg til mye av vedlikeholdet på huset og oppussinger. Syns egentlig alt av husarbeid og barnepass er husleie nok. Anonymkode: c70ea...ba4 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 Hvis dere er enige om at han skal kompensere deg noe for det bidraget du har gjort til deres fellesskap når dere var sammen, så bør dere jo også ha snakket litt om hva det er du har bidratt med, og hva det har gitt han. (Altså om det har gjort det mulig for han å ha høyere lønn, verdiøkning på huset, sluppet utgifter til mat og barn osv. ) Og så må dere da se på hvor mye du har brukt på dette, og hva han har spart/tjent. Til syvende og sist er det jo dere to som skal bli enige. Hvis han ønsker å gi deg en kompensasjon for at dette skal bli best mulig for barna, se på hvor mye du og barna trenger for å ha en trygg bolig i årene fremover, i et miljø der dere vil trives. Kanskje kan det være lurt å avtale et ganske høyt barnebidrag, så du kan bruke det til å betale boutgifter mens barna fortsatt bor hjemme også. Det letteste hadde selvfølgelig vært om dere hadde avtalt dette mens dere fortsatt var sammen. For noe økonomisk tap vil dette uansett bli for deg. Anonymkode: 4ca30...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Hvis han er enig i det og dere i praksis har delt på alle utgifter burde du få halvparten av verdien av hus og bo. Anonymkode: 24915...599
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 I heite for en dårlig løsning 😮 Unnskyld. Lag i det minste et overslag over alt barnehage, sfo, bursdager, mat, utstyr har kosta (med nettbanken til hjelp?), så skylder han deg halvparten av det. Verdiøkning du har bidratt med til hans hus ved maling, platting, etc, og om du har jobba redusert (bedrevet barnepass og husarbeid framfor å ha en fulltidsstilling) kan dere beregne kostnaden av det. Så trekke fra husleie til han de åra du har bodd i hans bolig Anonymkode: 76844...903 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 Hvor mange unger og hvor mange år på SFO/bhg? Og alder på barna Anonymkode: 94e0d...506
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): jeg og samboer skal gå fra hverandre. Jeg har vert den klassiske "kvinnefeilen" og har levd på han, men stått for mathandel osv. Han er enig i at jeg må få utbetalt en sum for alle årene med slavearbeid og mathandel for han og barna hans. I tillegg så har han aldri betalt en eneste barnehageregning, idrett, kulturskole, klær og utstyr på fellesbarn. Alle julegaver og bursdagsgaver har jeg stått for. Han har heller ikke tatt særlig ansvar for noen av barna. Han har god økonomi, driver firma selv og ligger øverst på inntektstoppen her vi bor. Hva bør jeg forlange etter tolv år? jeg vet at jeg ikke har krav noe, men han er som sagt enig og ønsker ikke at min økonomi skal gå ut over barnet vårt. Anonymkode: c70ea...ba4 Hva betyr det at dubhafar levd på han? Du har ikke eid huset? Anonymkode: b73af...c16
3LLA78 Skrevet 13. april 2021 #15 Skrevet 13. april 2021 https://www.advokatenhjelperdeg.no/emne/samliv-og-samlivsbrudd/page/11/ Send inn spørsmålet ditt, eller bla gjennom og se om noen andre har stått i samme situasjon. Lykke til 🤞
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #16 Skrevet 13. april 2021 Du gir litt lite info om egen arbeidssituasjon og inntekt? Hva har du tapt i arbeidsinntekt ved å ta vare på hus og hjem, hvor mye mer enn ham har du betalt av daglige utgifter? Anonymkode: 4d6e0...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #17 Skrevet 13. april 2021 Man kan ha krav på del av verdistigning på felles bolig eller annet vederlag dersom man i langvarig samboerskap, eller med felles barn har bidratt vesentlig med penger eller arbeidsinnsats. Dette er ikke noe han gjør bare for på være snill, du kan godt ha loven på din side. Men uten mer spesifikke opplysninger er det vanskelig å gi konkrete råd. En time hos en advokat for å komme til en løsning som er fornuftig for begge parter, kan være klokt. Anonymkode: 4d6e0...7b5 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #18 Skrevet 13. april 2021 Hvordan er det seriøst mulig å være så korttenkt? Og så for bare 12 år siden at du gikk inn i dette... Da hadde jo kvinnefella vært diskutert opp og i mente i ørten år allerede. Anonymkode: f423a...bad 5
Wedding Skrevet 13. april 2021 #20 Skrevet 13. april 2021 Nesly skrev (10 minutter siden): Er dere gift? Eier huset sammen? Les HI en gang til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå