Gå til innhold

Overgangsalder og hetetokter

Kniv & gaffel

Anbefalte innlegg

Dere som er i overgangsalderen, eller har vært det, hvordan artet hetetoktene seg? 

Hvor lenge sånn ca. varer hver hetetokt? Når på døgnet kommer de? Har dere hetetokter hver dag over lang tid, eller kommer de i perioder? 

Jeg er selv en kvinne på 50 som er i ganske sikker på at jeg har kommet i overgangsalderen. Siden mars i fjor har jeg hatt perioder på 6-8 uker med daglige hetetokter hvor også mensen har blitt borte. Disse periodene har blitt avløst av to-tre måneder uten hetetokter men med normal mens. Jeg er for tida inne i min fjerde perioder med hetetokter. 

Hver hetetokt er kort og intens. Jeg blir plutselig fryktelig varm, men det varer ikke mer enn ca. tre minutter. Etterpå blir jeg kald og kan fryse litt ei kort stund før temperaturen blir normal igjen. I motsetning til hva jeg har hørt fra mange andre blir jeg ikke svett. Hetetoktene kommer mest om kvelden og natta, og aller helst i det jeg skal til å sovne. 

Jeg har ikke snakka med lege eller tatt noen blodprøver. Er jo i en alder hvor det er helt normalt å komme i overgangsalderen. Jeg bruker heller ikke noen hormonell prevensjon som eventuelt kan påvirke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge hver hetetokt varer, varierer nok fra person til person. Når man står midt oppe i en, virker det som en liten evighet, men det dreier seg nok bare om noen få minutter. Mine kom som regel på de mest upassende tidspunkt, helst på dagtid. Ubehagelig, men til å leve med. Personlig syntes jeg nattesvette og nedstemthet var mye verre enn hetetokter. Jeg hadde hetetokter mer eller mindre daglig i ca 10 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver det akkurat som jeg har det 🤣 Men jeg har ventet på overgangsalderen lenge. I positiv forstand. Jeg har frosset hele livet mitt, så nå når jeg blir litt ekstra varm innimellom, ja jeg tåler det. Det eneste jeg synes er leit, jeg stinker svette. Som i puberteten. Men, dengang skjønte jeg ikke det. Nå dusjer jeg 3 gang om dagen. Slitsomt, men nødvendig. Men frysetoktene er slitsomme. Jeg har jo hatt det hele livet, men er omsider varm. Innimellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det veldig likt deg, trådstarter. Hadde min første periode uten tegn til syklus fra slutten av november til midten av februar. Fantastisk! Jeg har så mye styr med den hersens mensen at det var helt nydelig. Dessverre startet det på igjen, og nå nærmer jeg meg min andre mens siden den deilige pausen. Håper inderlig det gir seg snart.

Hetetoktene jeg har i pausene arter seg slik: Det begynner å "stikke" i hodet, som om jeg blir bilsyk, hvis noen skjønner. Så kommer en bølge med kaldsvette. Isteden for kvalmen som ville kommet ved bilsyke, så kommer heten skyllende. Det er helt utrolig hvilket energiutbrudd en hetetokt er! Det varer vel et par minutter, ikke mer. Kan vel ha mellom fem og ti hetetokter om dagen.

Jeg har MYE heller hetetokter enn syklus!

Endret av every woman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Era Vulgaris skrev (9 timer siden):

Jeg hadde hetetokter mer eller mindre daglig i ca 10 år. 

10 år! :ohmy: Det høres frykteleg slitsomt ut. Håper det går fortere for meg. 

every woman skrev (1 time siden):

Jeg har MYE heller hetetokter enn syklus!

Jeg har tenkt en del på det, hva som er verst. I årevis har jeg lekt med tanken om det skal bli greit å komme i overgangsalderen og slippe å ha mens. Samtidig har jeg tenkt at det kan godt være at jeg skifter mening når det den tida kommer. 

Foreløpig vet jeg ikke helt. Jeg har hatt lite menssmerter, men til gjengjeld har jeg slitt mye med humørsvingninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja til mens og meg til overgangsalder!

Har ikke lyst å bli innskrumpet, tørr i underlivet og eldre.

Så lenge jeg har mensen føler jeg meg ung.

Skjønner ikke hvorfor det er så stas å miste mensen?

Alle her inne har vel ikke sterke smerter og ekstreme blødninger?

Anonymkode: 96cc8...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

nei til overgangsalder(ikke meg) skulle det være.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte hormonpreparat. Slutt på hetetokter og tørre slimhinner. 

Anonymkode: dcaea...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg valgte hormonpreparat. Slutt på hetetokter og tørre slimhinner. 

Anonymkode: dcaea...586

Hvilket merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med tørre slimhinner. Mulig det kommer etterhvert? 

Det verste med hetetoktene er at de kommer når jeg holder på å sovne og gjøre meg våken igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja til mens og meg til overgangsalder!

Har ikke lyst å bli innskrumpet, tørr i underlivet og eldre.

Så lenge jeg har mensen føler jeg meg ung.

Skjønner ikke hvorfor det er så stas å miste mensen?

Alle her inne har vel ikke sterke smerter og ekstreme blødninger?

Det er vel ingen som synes det er stas å komme i overgangsalderen. Tror du menopause er noe man velger selv? Man blir heller ikke verken innskrumpet eller tørr. Eldre blir vi alle, det er liksom en del av livet. Hvis du tror du kan velge det bort, så får du det vanskelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...