Gå til innhold

Begrense kontakt med barnefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort: Eksen bedro meg med ei annen som han nå er sammen med. Vi har et lite barn sammen. Han har i tiden etterpå tatt kontakt med meg flere ganger for å fortelle hvor bra denne kvinnen er, og hva hun har kjøpt i julegave til han feks. Jeg måtte etter dette gi beskjed om at jeg ikke ønsker informasjon om dem to, kun om vårt barn. Han ringte for en måned siden når jeg var på jobb, og fortalte at hun skulle flytte inn etter tre måneder sammen. Jeg forsøkte å holde meg i fatning, og gi beskjed at jeg ikke ønsket mer informasjon fra han, men håpet at han tok hensyn til vårt lille barn og introdusere forsiktig. I går sendte han sms og spurte om han kunne ringe, og da spurte jeg hva det gjaldt. Han skrev at det gjaldt barnet vårt. Da han ringte,  fortalte han at hun er gravid. Jeg syns det et vanskelig å få tid og rom til å bearbeide alt som har skjedd, når han hele tiden skal ringe når jeg har sagt jeg ønsker ro, men han respekterer ikke dette. Har noen gode råd? Ønsker bare velmenende råd, da dette er vanskelig fra før.

Anonymkode: 332eb...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han tilbakestående? 

Familieteam eller fvk.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg måtte etter dette gi beskjed om at jeg ikke ønsker informasjon om dem to, kun om vårt barn

Da har du gjort det riktige, så er det bare å følge opp. Samboers graviditet gjelder forsåvidt ditt barn, så akkurat der tenker jeg at du kan la tvilen komme han til gode. Men ellers er det jo ikke noen grunn til at han skal fortsette. Neste gang han ringer for å fortelle om dem to kan du spørre han om han husker at du har sagt at du ikke ønsker slik informasjon. Hvis han fortsetter kan du spørre rett ut "Hvorfor tror du dette er interessant for meg?"

Det er ikke normalt å presse informasjon om eget privatliv på andre som ikke ønsker det. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at han holder på slik er at han får en slags bekreftelse på at han betyr noe for deg gjennom at du blir sjalu eller lei deg. Da kan du ikke gi han dette. Se for deg at han er postmannen eller en slitsom kunde på jobb. Og siden du allerede har sagt at du ikke ønsker denne informasjonen og han driter i det så har du lov til å være avvisende. Bare avslutt samtalen med en gang med at du ikke gidder å høre på hva han driver med og at du har ditt eget liv.

Eventuelt kan du prøve "Bra for deg, nå må jeg gå tilbake til..." neste gang han setter i gang. Poenget er at det går inn i skallen hans at du ikke er interessert.

AnonymBruker
Skrevet

Både det at hun skal flytte inn og at hun er gravid angår jo i høyeste grad barnet, og han vurderer det vel slik at det er best du hører det først og fra ham. Den type info lommer vel ikke så ofte.

Kan dere ta mer og resten skriftlig? Selvom det gjelder barnet, han kan sende mail. Med et så lite barn vil det være bra å ha litt kontakt, men det behøver ikke være på telefon. 

Anonymkode: 011b4...b45

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Både det at hun skal flytte inn og at hun er gravid angår jo i høyeste grad barnet, og han vurderer det vel slik at det er best du hører det først og fra ham. Den type info lommer vel ikke så ofte.

Anonymkode: 011b4...b45

Jeg mener at dette er informasjon man i høyeste grad bør få, så her har han gjort riktig. Jeg skjønner at det er vondt for deg, men det må da være bedre å få vite det enn å bare plutselig oppdage det etter hvert?

Når det gjelder resten så er det bare å fortsette som du gjør. Hvis han begynner å snakke om annet enn barnet så kan du bare si at du ikke er interessert, og skifte tema. Og det er også lov å si at du ønsker kun kontakt på meldinger med mindre det er noe akutt gjeldende barnet. Dette er også noe som kan skrives inn i samværsavtalen hvis du tror det kan hjelpe. Noen forholder seg bedre til noe som står på et papir de har signert.

Anonymkode: be255...588

AnonymBruker
Skrevet

Men, i alle dager... du vil vel ha info om at kjæresten til pappaen hennes flytter inn og at hun skal få et nytt søsken?! Hvis ikke er du veldig rar.

Anonymkode: 53feb...93b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg så veldig godt. Har vært i samme situasjon.

Alt man ønsker seg er å ikke se personen til sårene gror, men så må man pga barn, og alt du får oppå dette i tillegg er uutholdelig. Du har havnet i en forferdelig situasjon.

At han flytter og at han skal ha barn, er vondt å høre, men dessverre angår det livet deres. Kan jeg trøste deg med at du kommer fortere over dette når du hører alt dette? Det virker kanskje ikke sånn nå, men du blir på en måte pisket videre og dermed kommer du også fortere over det.

Må si han høres ut som en skikkelig ufølsom og kjip fyr, flytte fra dere med et lite barn, flytte inn med ny med en gang, få barn med en gang. Det kan hende han får det til, men for meg høres det Ut som et Tog-kræsj. 

Håper du snart får bedre dager Ts🥰

Anonymkode: 52230...d20

Skrevet

Han virker jo sosialt tilbakestående men er jo greit at han gir beskjed, at hun flytter inn og er gravid vil jo påvirke ditt barn. Sånn bortsett fra at han ligger rundt regner jeg med at han er en ok far, i så fall så hadde jeg ikke gjort så mye med dette, bortsett fra å være glad jeg var kvitt han. Ringer han for å gnåle så spør du om han har noe å si angående barnet deres hvis ikke så legger du på.

Det blir bra til slutt, gi det litt tid så er du bare glad du er kvitt han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...