Gå til innhold

Vannavgang uten rier - lege som ikke visste hva den skulle gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vannet har gått her, uke 39. Ble sjekket for modning med beskjed om litt åpning, men ikke nok.

Legen virket usikker på fremgang og spurte sykepleier og jordmor "hva de gjør videre"... kanskje er vedkommende under utdanning. Jeg vet ikke. Men legen ga meg beskjed om at jeg får ballong om det ikke starter av seg selv, og jeg ble sendt hjem.

Men er ikke ballong igangsettelse -for å ta vannet-?? Vannet fortsetter å renne her.. det er jo rier jeg ikke har.
Og ble også bedt om å vente mye lenger enn 24 timer på igangsettelse. Ble satt opp 2 dager etter - Er dette riktig og forsvarlig? Jeg er førstegangs og noe engstelig når jeg hører fødselslege spørre andre hva h*n skal gjøre videre.. innrømmer gjerne at det synes jeg er ubehagelig.

Bør jeg evt be om å få drypp, modningspiller, noe annet? Jeg føler at dette var et scenarie jeg ikke er kjent med og vil ikke risikere babyen min og sitte hjemme i klissvåte bleier (jeg mister vann HELE tiden her) i flere dager:(

Håper på hyggelige svar ❤️ 

Anonymkode: 080ff...9cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ringe tilbake til avdelingen når det er sannsynlig at denne legen har gått av vakt? Si at du er bekymret, smør litt å og si at det er skremmende å sitte hjemme med det jeg og du ønsker oppfølging? Jeg har ikke erfaring selv, men jeg ville bedt om ny sjekk. 

Anonymkode: aab6e...517

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ballongen modner mormunnen

Anonymkode: 7b73b...0b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ballongen modner mormunnen

Anonymkode: 7b73b...0b3

OK, jeg forstår, takk. Men på alle nettsider leser jeg at når vannavgang allerede har skjedd, så gjør man andre tiltak? Legen sa at det er modning "på gang" uten å være spesifikk. Det er nå 12+ siden vannavgang, jeg sliter med å holde meg hydrert og er litt bekymret.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kan du ringe tilbake til avdelingen når det er sannsynlig at denne legen har gått av vakt? Si at du er bekymret, smør litt å og si at det er skremmende å sitte hjemme med det jeg og du ønsker oppfølging? Jeg har ikke erfaring selv, men jeg ville bedt om ny sjekk. 

Anonymkode: aab6e...517

Takk:) Jeg regner med vedkommende er av vakt nå, men føler meg "dust" som bekymrer meg slik samtidig som jeg føler at jeg ikke fikk så god/tilstrekkelig informasjon verken om igangsetting eller hvordan situasjonen med fostervann påvirker baby siden det fortsetter å lekke - og ganske mye føler jeg selv. Baby er mindre aktiv enn den har vært, noe som bare gjør meg mer stresset, dessverre.. kan ikke skjønne at dette hjelper:(

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fødeavdelingen. Ville jeg gjort. Du har jo ikke fått tilstrekkelig informasjon. Særskilt når baby ikke beveger seg som det pleier.

Anonymkode: 54b1a...49e

• Liker 6
Skrevet

Min mor hadde heller ikke rier, husker dessverre ikke hva som ble gjort da søsteren min kom til verdenen. 

Kontakt fødeavdelingen og uttrykk bekymring! :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fødeavdelingen! Spesielt at babyen ikke beveger seg som den pleier.

Anonymkode: 6762a...389

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier selv og ja det er helt ok at du ringer føden og ber om mer info, du skal ikke føle deg til bry eller at du er dust. Jeg ringte selv mange ganger første gange jeg skulle føde for jeg hadde spørsmål og var bekymret, og hadde fått mangelfull i formasjon. Så bare ring og still de spm du har behov for, det er derfor de er der, og spesielt siden baby ikke beveger seg, det er veldig viktig info. Lykke til!

Anonymkode: d9e31...af1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Vannet har gått her, uke 39. Ble sjekket for modning med beskjed om litt åpning, men ikke nok.

Legen virket usikker på fremgang og spurte sykepleier og jordmor "hva de gjør videre"... kanskje er vedkommende under utdanning. Jeg vet ikke. Men legen ga meg beskjed om at jeg får ballong om det ikke starter av seg selv, og jeg ble sendt hjem.

Men er ikke ballong igangsettelse -for å ta vannet-?? Vannet fortsetter å renne her.. det er jo rier jeg ikke har.
Og ble også bedt om å vente mye lenger enn 24 timer på igangsettelse. Ble satt opp 2 dager etter - Er dette riktig og forsvarlig? Jeg er førstegangs og noe engstelig når jeg hører fødselslege spørre andre hva h*n skal gjøre videre.. innrømmer gjerne at det synes jeg er ubehagelig.

Bør jeg evt be om å få drypp, modningspiller, noe annet? Jeg føler at dette var et scenarie jeg ikke er kjent med og vil ikke risikere babyen min og sitte hjemme i klissvåte bleier (jeg mister vann HELE tiden her) i flere dager:(

Håper på hyggelige svar ❤️ 

Jeg ble satt igang etter to dager selv, men måtte komme på kontroll hver dag. Akkurat nå skal du bare slappe av, prøv å produsere oxytoxin i kroppen, hvil deg, pust, sov godt, ta lange bad, dusj, be mannen massere. Da kan det være fødselen starter av seg selv.

Om ikke setter de deg igang på sykehuset. Får ikke modningspiller eller lignende, det gjorde i alle fall ikke jeg. Bare ta tiden til hjelp nå, det kan hende det starter. Men du må på ny kontroll i morgen igjen, for å sjekke at barnet fortsatt trives. Det skal du vel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (44 minutter siden):

Jeg ble satt igang etter to dager selv, men måtte komme på kontroll hver dag. Akkurat nå skal du bare slappe av, prøv å produsere oxytoxin i kroppen, hvil deg, pust, sov godt, ta lange bad, dusj, be mannen massere. Da kan det være fødselen starter av seg selv.

Om ikke setter de deg igang på sykehuset. Får ikke modningspiller eller lignende, det gjorde i alle fall ikke jeg. Bare ta tiden til hjelp nå, det kan hende det starter. Men du må på ny kontroll i morgen igjen, for å sjekke at barnet fortsatt trives. Det skal du vel?

Kan man bade når vannet har gått?🤔 Trodde det var utelukket pga. infeksjonsfare?

Anonymkode: 5ec08...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt kontakt med føden igjen! Om ingenting er skjedd innen 24t må de ta deg inn for å få fortgang på ting, på grunn av infeksjonsfaren.

Jeg hadde langvarig vannavgang selv med første barnet. Hadde litt rier, men ikke mer enn at det kjentes som menssmerter, og jeg sov godt hele natta. Hadde 3-4cm åpning når jeg kom morgenen etter, 24t etter vannavgang. Måtte få drypp for å øke styrken på dem etterhvert, da fremgangen gikk for sakte. Babyen måtte overvåkes med elektrode, og jeg hadde CTG-måler på under hele fødselen. 

Anonymkode: 2671c...cfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

OK, jeg forstår, takk. Men på alle nettsider leser jeg at når vannavgang allerede har skjedd, så gjør man andre tiltak? Legen sa at det er modning "på gang" uten å være spesifikk. Det er nå 12+ siden vannavgang, jeg sliter med å holde meg hydrert og er litt bekymret.

Takk:) Jeg regner med vedkommende er av vakt nå, men føler meg "dust" som bekymrer meg slik samtidig som jeg føler at jeg ikke fikk så god/tilstrekkelig informasjon verken om igangsetting eller hvordan situasjonen med fostervann påvirker baby siden det fortsetter å lekke - og ganske mye føler jeg selv. Baby er mindre aktiv enn den har vært, noe som bare gjør meg mer stresset, dessverre.. kan ikke skjønne at dette hjelper:(

Du kan jo bare drikke. Du mister jo ikke vann i kroppen din. 

Anonymkode: 03ea2...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan jo bare drikke. Du mister jo ikke vann i kroppen din. 

Anonymkode: 03ea2...123

Jeg har en tilstand i magesekk og videre hvor alt går gjennom veldig fort uten spesielt opptak. Det er vanskelig å holde seg hydrert til vanlig:(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan man bade når vannet har gått?🤔 Trodde det var utelukket pga. infeksjonsfare?

Anonymkode: 5ec08...fd5

Ja, jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle bade, bare dusje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en tilstand i magesekk og videre hvor alt går gjennom veldig fort uten spesielt opptak. Det er vanskelig å holde seg hydrert til vanlig:(

Allikevel, det er ikke ett åpent hull fra munnen til skjeden. Drikk så mye du orker, det er viktig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (32 minutter siden):

Allikevel, det er ikke ett åpent hull fra munnen til skjeden. Drikk så mye du orker, det er viktig.

Takk:)

Jeg ringte og fikk litt beroligende ord, tusen takk for alle gode svar her også. Jeg drar inn for sjekk i kveld hvis baby fortsatt er litt "slapp", baby er vanligvis veldig aktiv men jeg forstår at det roer seg litt når det nærmer seg fødsel etc. Håper det starter av seg selv, men føler meg mer beroliget med hvorfor de setter igang i morgen, onsdag.

❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk:)

Jeg ringte og fikk litt beroligende ord, tusen takk for alle gode svar her også. Jeg drar inn for sjekk i kveld hvis baby fortsatt er litt "slapp", baby er vanligvis veldig aktiv men jeg forstår at det roer seg litt når det nærmer seg fødsel etc. Håper det starter av seg selv, men føler meg mer beroliget med hvorfor de setter igang i morgen, onsdag.

❤️

De er ikke mer rolig før fødsel (myte), så hvis du merker lite liv bør du absolutt dra inn for en sjekk. Her er det bedre med en sjekk for lite enn for mye. Hva gjelder vannavgang uten rier bør du settes i gang innen 24 timer. Noen sykehus drøyer lenger, men man skal huske på at det går timer fra man settes i gang til barnet er ute. Her gikk det litt over 24 timer og jeg fikk høy feber under fødsel, i tillegg til at barnet fikk en infeksjon. Ikke ta bad, men dusj kan du ta. Aller viktigst: be om en sjekk om du opplever at babyen er roligere enn normalt. Igjen, det er ikke slik at de er roligere før fødsel. Ville ringt igjen og sagt at du er bekymret og ønsker sjekk. Det skal de ta på alvor, jeg hadde uansett dratt inn. 

Anonymkode: 63533...1d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er ikke mer rolig før fødsel (myte), så hvis du merker lite liv bør du absolutt dra inn for en sjekk. Her er det bedre med en sjekk for lite enn for mye. Hva gjelder vannavgang uten rier bør du settes i gang innen 24 timer. Noen sykehus drøyer lenger, men man skal huske på at det går timer fra man settes i gang til barnet er ute. Her gikk det litt over 24 timer og jeg fikk høy feber under fødsel, i tillegg til at barnet fikk en infeksjon. Ikke ta bad, men dusj kan du ta. Aller viktigst: be om en sjekk om du opplever at babyen er roligere enn normalt. Igjen, det er ikke slik at de er roligere før fødsel. Ville ringt igjen og sagt at du er bekymret og ønsker sjekk. Det skal de ta på alvor, jeg hadde uansett dratt inn. 

Mente selvfølgelig en sjekk for mye heller enn en for lite. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alt her, men at babyen ikke beveger seg like mye gjør at du må få inn og sjekke. Da kan du samtidig spørre om det med at vannet har gått

Anonymkode: 8210d...d2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt enig! Nå er jo ikke vi her inne eksperter. Men siden du spør hva vi ville ha gjort, så tenker jeg at jeg definitivt hadde ringt tilbake og kanskje insistert på å bli sjekket skikkelig. Og jeg har også forstått det sånn at visst en kjenner mindre/svakere liv, så skal en hvertfall ta kontakt. Jeg er selv i uke 38. Og på sist jordmorkontroll sa hun at jeg MÅTTE ta kontakt ved vannavgang eller visst jeg kjente mindre /svakere spark. Lykke til❤

Anonymkode: 501ac...c63

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...