Gå til innhold

Hvorfor hadde meieriene så høye skorsteiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gamle meierier, som det står flust av over hele landet, har det kjennetegnet at de har så store piper, alle sammen.

Hvorfor? Hva er grunnen til at de hadde så store piper på meieriene før?

5312720.jpg

2257.jpg

s1600-w1000

Anonymkode: dd7ee...f08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi høyere piper gir bedre trekk.

Anonymkode: 55a00...975

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi høyere piper gir bedre trekk.

Hmmm... Unnskyld for at jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt? Hvorfor var det viktig med mer trekk enn med de fleste andre skorsteiner, på et meieri?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm... Unnskyld for at jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt? Hvorfor var det viktig med mer trekk enn med de fleste andre skorsteiner, på et meieri?

Det er ikke bare meieriene som har høye piper, andre produksjonsbedrifter har også det. Det er større lokaler som skal varmes opp og varme til produksjonen. Om du skal fyre på sånne steder så trenger du god trekk til akkurat produksjonen.

Videre så må pipa være en viss høyde over bygningene, slik at varmen ikke slår ned igjen på nærliggende tak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare meieriene som har høye piper, andre produksjonsbedrifter har også det. Det er større lokaler som skal varmes opp og varme til produksjonen. Om du skal fyre på sånne steder så trenger du god trekk til akkurat produksjonen.

Videre så må pipa være en viss høyde over bygningene, slik at varmen ikke slår ned igjen på nærliggende tak.

Tusen takk! Takk. Jeg har lurt på dette en stund, men ikke funnet noen informasjon på nett. Du hjalp til med å stille litt nysgjerrighet. ❤️ 

Skrevet

Tror det var vanlig på andre virksomheter også, for eksempel på bryggerier og bakerier. 

Grunnen er som nevnt at en høy skorstein gir bedre trekk, og at røyken kommer høyere opp i lufta og fraktes lengre bort. 

AnonymBruker
Skrevet

Hovedpoenget er nok, som kniv og gaffel var inne på - at dersom en pipe som slipper ut forurensning er under en viss høyde, vil alt som kommer ut bli lokal forurensning, og ikke transporteres så lett vekk. Høye piper fører utslipp lengre opp i luften, hvor det transporteres vekk, slik at det ikke legger seg som et "lokk" over området det slippes ut fra.

Anonymkode: 1bbfe...b7b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...