AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Hva skjer hvis man skal ha et drøftelsesmøte for å diskutere oppsigelse i prøvetiden, og blir sykemeldt før møtet og ikke kan stille opp? Når det er litt over to uker igjen av prøvetiden. Anonymkode: 0e15f...0bd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Da blir du vel oppsagt, da? Om du ikke kan jobbe i prøvetiden, er det jo heller ingen vits i å beholde deg som ansatt? Anonymkode: 5a968...071 4
Softgun Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Du er jo i prøvetid, og tviler på at de ikke kan gi deg oppsigelse selv om du er sykemeldt og ikke møter. Det er jo et drøftelsesmøte, møt opp og forsøk å ta tak i problemene om du vil fortsette i jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Nå tenkte jeg på hva som faktisk står i loven, at man ikke kan gi oppsigelse til en person som er sykemeldt og at det er krav om å avholde drøftelsesmøte før oppsigelse.. Mener grunnene for oppsigelse er usaklige, og det er mye dårlig behandling inne i bildet av øvre hold uten at jeg skal gå så mye inn på det. Anonymkode: 0e15f...0bd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva skjer hvis man skal ha et drøftelsesmøte for å diskutere oppsigelse i prøvetiden, og blir sykemeldt før møtet og ikke kan stille opp? Når det er litt over to uker igjen av prøvetiden. Anonymkode: 0e15f...0bd Det er vel ingen sjakktrekk og bli sykemeldt i prøveperioden, kan jo hende at du da ikke får mer jobb utover prøveperioden. Anonymkode: 07a4a...dcc 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Hvis det står i arbeidsavtalen din at prøvetiden forlenges i forbindelse med sykefravær er det det som skjer. Du kan sies opp selv om du er sykmeldt, men ikke fordi du er sykmeldt. Om du ikke stiller på drøftelsesmøte er det til din ulempe, oppsigelse unngås ikke på det grunnlaget dersom det er din skyld at det ikke avholdes. Tvert imot får du ikke anledning til å komme med dine argumenter eller gå i saklig dialog med arbeidsgiver, og de kan fortsette prosessen på det grunnlaget de har. Anbefaler å stille på møtet, ta med en tillitsvalgt eller noen fra fagforeningen din dersom du er organisert. Anonymkode: 1bd32...d2b 14
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis det står i arbeidsavtalen din at prøvetiden forlenges i forbindelse med sykefravær er det det som skjer. Du kan sies opp selv om du er sykmeldt, men ikke fordi du er sykmeldt. Om du ikke stiller på drøftelsesmøte er det til din ulempe, oppsigelse unngås ikke på det grunnlaget dersom det er din skyld at det ikke avholdes. Tvert imot får du ikke anledning til å komme med dine argumenter eller gå i saklig dialog med arbeidsgiver, og de kan fortsette prosessen på det grunnlaget de har. Anbefaler å stille på møtet, ta med en tillitsvalgt eller noen fra fagforeningen din dersom du er organisert. Anonymkode: 1bd32...d2b Jeg tror det hjelper lite med å sykemelde seg, da de utvider prøveperioden din. Anonymkode: 0dd6f...45c 1
mmd Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Eventuelle oppsigelsesprosesser går videre uansett om du møter eller ikke. Håper du er organisert, slik at din tillitsvalgte kan følge opp og forklare hva som skjer/passe op at slt går riktig for seg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det står i arbeidsavtalen din at prøvetiden forlenges i forbindelse med sykefravær er det det som skjer. Du kan sies opp selv om du er sykmeldt, men ikke fordi du er sykmeldt. Om du ikke stiller på drøftelsesmøte er det til din ulempe, oppsigelse unngås ikke på det grunnlaget dersom det er din skyld at det ikke avholdes. Tvert imot får du ikke anledning til å komme med dine argumenter eller gå i saklig dialog med arbeidsgiver, og de kan fortsette prosessen på det grunnlaget de har. Anbefaler å stille på møtet, ta med en tillitsvalgt eller noen fra fagforeningen din dersom du er organisert. Anonymkode: 1bd32...d2b Dette. Før de eventuelt kan si deg opp så har du rett på å få vite hva de ikke er fornøyde med, og du skal ha fått mulighet til å forbedre deg. Har du fått dette før? Anonymkode: 3f260...09a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette. Før de eventuelt kan si deg opp så har du rett på å få vite hva de ikke er fornøyde med, og du skal ha fått mulighet til å forbedre deg. Har du fått dette før? Anonymkode: 3f260...09a Ikke organisert dessverre.. Ja, har tatt til meg og jobbet med alle tilbakemeldinger. Men styret (som ikke er der og ser hva som faktisk skjer) velger å høre på enkeltpersoner som har vært imot meg fra dag 1. Den ene personen er fortsatt bitter fordi hun ville ha jobben jeg fikk. Er masse greier.. Anonymkode: c2eae...731
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Et drøftelsesmøte holdes for at begge parter skal få si sin side av saken. Det er altså også en mulighet for deg til å forklare hvorfor ting har blitt som de har blitt. Du blir ikke automatisk sagt opp. Snakk med din tillitsvalgte før møtet, legg en strategi og gå i møte med arbeidsgiver. Ønsker du å beholde jobben kan du i alle fall ikke la være å møte. Du skriver ikke noe om hva som er galt her, men uansett må dere få klarlagt hva det er og om noe kan gjøres. Å ikke møte opp viser at du ikke er interessert i å løse problemet. Det gir deg ikke velvilje hos arbeidsgiver. Anonymkode: 18fac...26a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå tenkte jeg på hva som faktisk står i loven, at man ikke kan gi oppsigelse til en person som er sykemeldt og at det er krav om å avholde drøftelsesmøte før oppsigelse.. Mener grunnene for oppsigelse er usaklige, og det er mye dårlig behandling inne i bildet av øvre hold uten at jeg skal gå så mye inn på det. Anonymkode: 0e15f...0bd En som er sykemeldt kan sies opp, men sykemeldingen kan ikke være oppsigelsesgrunn. Er du i prøveperiode så forskyves bare den når du er sykemeldt. Å bli sykemeldt i prøvetiden er for øvrig ikke noe sjakktrekk, du skriker ikke akkurat "ansett meg jeg er en dere vil ha". AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis det står i arbeidsavtalen din at prøvetiden forlenges i forbindelse med sykefravær er det det som skjer. Du kan sies opp selv om du er sykmeldt, men ikke fordi du er sykmeldt. Om du ikke stiller på drøftelsesmøte er det til din ulempe, oppsigelse unngås ikke på det grunnlaget dersom det er din skyld at det ikke avholdes. Tvert imot får du ikke anledning til å komme med dine argumenter eller gå i saklig dialog med arbeidsgiver, og de kan fortsette prosessen på det grunnlaget de har. Anbefaler å stille på møtet, ta med en tillitsvalgt eller noen fra fagforeningen din dersom du er organisert. Anonymkode: 1bd32...d2b Dette. Godt skrevet og helt rett. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ikke organisert dessverre.. Ja, har tatt til meg og jobbet med alle tilbakemeldinger. Men styret (som ikke er der og ser hva som faktisk skjer) velger å høre på enkeltpersoner som har vært imot meg fra dag 1. Den ene personen er fortsatt bitter fordi hun ville ha jobben jeg fikk. Er masse greier.. Anonymkode: c2eae...731 Er du ts? her er det ulike AB koder. Anonymkode: 1de2b...8ed
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En som er sykemeldt kan sies opp, men sykemeldingen kan ikke være oppsigelsesgrunn. Er du i prøveperiode så forskyves bare den når du er sykemeldt. Å bli sykemeldt i prøvetiden er for øvrig ikke noe sjakktrekk, du skriker ikke akkurat "ansett meg jeg er en dere vil ha". Dette. Godt skrevet og helt rett. Er du ts? her er det ulike AB koder. Anonymkode: 1de2b...8ed Ja, er TS. Skal ikke sykemelde meg. Hadde et desperat øyeblikk i går, da jeg ser hvor dette går veien og jeg mener det ikke er rettferdig.. Anonymkode: 0e15f...0bd
Taluno Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, er TS. Skal ikke sykemelde meg. Hadde et desperat øyeblikk i går, da jeg ser hvor dette går veien og jeg mener det ikke er rettferdig.. Anonymkode: 0e15f...0bd Om det ikke er rettferdig, så drar du på drøftelsemøte og bestrider deretter oppsigelsen. Du kan be om tenketid, og behøver ikke skrive under eller godta noe som helst på møtet. Og du kan ta med deg noen på møtet. Sykemelding er bare å utsette det, du får ikke på mirakuløst vis fortsette i jobben bare fordi du "tilfeldigvis" var syk den dagen de skulle si deg opp. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #15 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis det står i arbeidsavtalen din at prøvetiden forlenges i forbindelse med sykefravær er det det som skjer. Du kan sies opp selv om du er sykmeldt, men ikke fordi du er sykmeldt. Om du ikke stiller på drøftelsesmøte er det til din ulempe, oppsigelse unngås ikke på det grunnlaget dersom det er din skyld at det ikke avholdes. Tvert imot får du ikke anledning til å komme med dine argumenter eller gå i saklig dialog med arbeidsgiver, og de kan fortsette prosessen på det grunnlaget de har. Anbefaler å stille på møtet, ta med en tillitsvalgt eller noen fra fagforeningen din dersom du er organisert. Anonymkode: 1bd32...d2b Tillitsvalgt er sykemeldt og er ikke organisert dessverre.. Anonymkode: 0e15f...0bd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #16 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tillitsvalgt er sykemeldt og er ikke organisert dessverre.. Anonymkode: 0e15f...0bd Da ser du kanskje nytten ved å være organisert og ikke bare gratis passasjer. Anonymkode: 07a4a...dcc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #17 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da ser du kanskje nytten ved å være organisert og ikke bare gratis passasjer. Anonymkode: 07a4a...dcc Takk, den kommentaren var til stor hjelp nå. Anonymkode: 0e15f...0bd
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 Hvordan gikk dette? Jeg er selv innkalt til drøftelsesmøte, har hatt en leder som har «vært ute etter meg» siden han kom inn.. så utrolig mye kjipt en skal oppleve i livet altså. Anonymkode: 1184e...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå