meg_84 Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Er det noen her som jobber som høyskolelektor som vil svare meg på noen spørsmål? Hvordan ser en typisk hverdag ut? Hva er fordeler og ulemper ? Hva med fritid?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Et nært familiemedlem er høyskolelektor. Hun jobber forferdelig mye... Bruker mye tid på undervisning, forberedelser, retting av eksamener, oppfølging/veiledning i praksis, div. prosjekter, forskning+++ Har til gode å se henne slappe av en kveld. Hun sitter kun og retter/jobber/svarer på epost/sms.... Ville aldri vurdert det selv. Anonymkode: 945ed...4a1
mmd Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Høgskolelektor/universitetssektoren er en (nesten) ren undervisningsstilling. Rett og slett lærer for litt mer voksne elever. 3
meg_84 Skrevet 13. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2021 Har de noe retting eller er det professorene som gjør?
solmåneogstjerner Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 meg_84 skrev (Akkurat nå): Har de noe retting eller er det professorene som gjør? De retter selvsagt i de emnene de har. Høyskolelektorer og professorer underviser i emner på lik måte, men lektorene har mer undervisning, i forhold til professorer og førsteamanuensiser som har mer av tiden til forskning. Man underviser altså så og så mange emner, og da retter man oppgaver og driver med veiledning relatert til det. Omfanget bestemmes av type emne og kan til en viss grad påvirkes selv også. Det forventes noe forskning/annet samfunnsbidrag fra lektorer også. Ofte også veiledning til masteroppgaver.
solmåneogstjerner Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 (endret) Du har generelt ganske stor frihet og mulighet til å påvirke din egen hverdag, i forhold til mange andre jobber. Men samtidig visse ting som må gjøres på en viss tid, og tidsfrister som må holdes. Også litt press fra 'alle kanter'. Endret 13. april 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Fordeler: De slipper unna foreldremøter og foreldre som ringer til alle døgnets tider. Anonymkode: 66204...d5d 2
meg_84 Skrevet 13. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2021 Helt klart mange fordeler med yrket ser jeg 🙂
Hvem er dette? Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Du tjener mindre i akademia enn i videregående feks. Dvs du vil ha lavere lønn med samme utdannelse om du jobber på høyskole kontra vgs. Veldig vanskelig å få fast jobb med kun master på universitet. Stort press til å være god lærer, studenter gjennomfører emneevalueringer hvert semester i alle fag som bla elevene skal svare anonymt på spørsmål som rettes direkte mot lærerne. Lærere med dårlige skussmål blir luket kjapt ut. Dvs enormt press til å levere og at studentene er fornøyde med deg. brenner du enormt for faget så er nok dette jobben for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Hos oss er det 80/20 undervisning/FoU. For å få fast jobb må du ha doktorgrad. Du har selvfølgelig retting, og kan måtte bruke ferier på det. Anonymkode: d665f...2a6
meg_84 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2021 Men hvordan er det med ferier som høyskolelektor?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 meg_84 skrev (5 minutter siden): Men hvordan er det med ferier som høyskolelektor? Man har 5 uker ferie. Anonymkode: ed7fd...296
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 0.24): Et nært familiemedlem er høyskolelektor. Hun jobber forferdelig mye... Bruker mye tid på undervisning, forberedelser, retting av eksamener, oppfølging/veiledning i praksis, div. prosjekter, forskning+++ Har til gode å se henne slappe av en kveld. Hun sitter kun og retter/jobber/svarer på epost/sms.... Ville aldri vurdert det selv. Anonymkode: 945ed...4a1 Jeg jobber som høyskolelektor og kan kjenne meg igjen her. Det er fryktelig mye jobbing. Vi har gjennomtrekk av folk - de får sjokk når de oppdager arbeidsmengden. Hos oss er det krav om at du må jobbe mot å få en førstekompetanse, enten et doktorgradsstipend eller førstelektor. FOU tid må du søke om hvert år og det er vanskelig å få tildelt. Som høyskolelektor kan jeg få tildelt max 10% FOU. Vi har ingen ordning på avspasering, men du kan avspasere når du ikke har arbeidsoppgaver - dvs aldri. Det er ingen vikar å ringe dersom noen blir sykemeldt, da må vi andre bare jobbe mer. Anonymkode: 86d6b...5c3 4
meg_84 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2021 På denne skolen består stillingen av 30% FOU. Så den er innbakt i stillingen. Vet ikke om det kan være bedre?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Lyses den ut som ren lektorstilling uten noen forventning om at du skal jobbe mot en førstekompetanse? Ønsker du å jobbe i akademia bør du vurdere om doktorgrad er noe for deg. Og selv om du har fem uker ferie kan det være at du likevel må jobbe litt da og, det er klager og begrunnelser på sommeren, samt forberedelse til nytt semester. Skal du overta eller bygge opp et nytt emne kan ferien ryke Anonymkode: d665f...2a6 1
meg_84 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lyses den ut som ren lektorstilling uten noen forventning om at du skal jobbe mot en førstekompetanse? Ønsker du å jobbe i akademia bør du vurdere om doktorgrad er noe for deg. Og selv om du har fem uker ferie kan det være at du likevel må jobbe litt da og, det er klager og begrunnelser på sommeren, samt forberedelse til nytt semester. Skal du overta eller bygge opp et nytt emne kan ferien ryke Anonymkode: d665f...2a6 Den lyses ut som høyskolelektor, men med krav om forskning i stillingen. Kan man være høyskolelektor med litt forskning i mange år, eller kreves det at man tar en doktorgrad på en viss tid? Takk for mange svar. Veldig greit å få erfaringer på dette 😊
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 meg_84 skrev (1 time siden): Den lyses ut som høyskolelektor, men med krav om forskning i stillingen. Kan man være høyskolelektor med litt forskning i mange år, eller kreves det at man tar en doktorgrad på en viss tid? Takk for mange svar. Veldig greit å få erfaringer på dette 😊 Her kan du være lektor i mange år - og jobbe med prosjekter som ender i en førstelektorstilling, det er en vei å gå mot førstekompetanse. Det er ikke krav om at det må være innen et vist tal år. Det er ikke alltid så lett å få en stipendiatstilling heller, er mange søkere. Anonymkode: 86d6b...5c3
meg_84 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #18 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her kan du være lektor i mange år - og jobbe med prosjekter som ender i en førstelektorstilling, det er en vei å gå mot førstekompetanse. Det er ikke krav om at det må være innen et vist tal år. Det er ikke alltid så lett å få en stipendiatstilling heller, er mange søkere. Anonymkode: 86d6b...5c3 Syns dette høres spennende ut jeg da til tross for en del arbeid Mulig jeg er rar, men har jobbet som lærer i mange år og vurderer å søke en stilling som høyskolelektor. Det er mye arbeid som vanlig kontaktlærer også. Retting i ferier er jeg også veldig vant til siden det er da man som regel har tid til det. Om jeg må jobbe som høyskolelektor i mange år før en doktorgrad gjør det ingenting. Jeg har god tid
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #19 Skrevet 14. april 2021 meg_84 skrev (1 time siden): Syns dette høres spennende ut jeg da til tross for en del arbeid Mulig jeg er rar, men har jobbet som lærer i mange år og vurderer å søke en stilling som høyskolelektor. Det er mye arbeid som vanlig kontaktlærer også. Retting i ferier er jeg også veldig vant til siden det er da man som regel har tid til det. Om jeg må jobbe som høyskolelektor i mange år før en doktorgrad gjør det ingenting. Jeg har god tid Da vil jeg anbefale at du søker - og lykke til👍🏻😄 Anonymkode: 86d6b...5c3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 Universitetslektor her. En typisk uke for meg er, på jobb kl 08.00, jobber til 16-17, spiser middag og jobber videre til ca 23-00. Vil ikke skremme, men har vært uni.lektor i snart 3 år, og dette er dessverre hverdagen min. Trives i jobben, men er ganske mye å gjøre. Har hørt at de 2 første årene er verst, mye å sette seg inn i og det er sant. Er nå inne i mitt 3 år og føler ikke at det er blitt noe bedre, men dette har mye med corona å gjøre. Anonymkode: 469a0...8a0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå