Gå til innhold

Mor bor med dement stefar og klarer ikke mer...løsninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor ringte meg og høres frykelig svak og dårlig ut. Hun er i en vanskelig situasjon. Hun bor med min stefar som hun har bodd med i 35 år, men han er intet annet enn en gigantisk byrde for henne. Han drikker og røyker, og er alltid sur, og han har nylig hatt kreft ,2 hjerteinnfarkt og blitt diagnosert med Alzheimer. 
Han går bare rundt hele dagen uten mål og mening, og hun føler seg mest som en hushjelp og hjemmepleier...og har ikke noe liv for seg selv. Hun er så sliten. Og er liksom ikke mulig å gå fra han heller, for han er helt hjelpesløs alene. Han var ganske nær til å dø for 2 år siden når hun dro på ferie i en uke og lot ham bli alene hjemme(han spiste ikke, og drakk kun vodka, hadde ikke mineraler igjen i kroppen, var innlagt på sykehus i en måned etterpå) .

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe, men vet en ting; noen andre må ta vare på han ellers så klarer ikke hun seg stort lenger.
De har søkt om midlertidig opphold på et pleiehjem,men selv det er veldig vanskelig.

Er det noen som vet hvordan systemet fungerer, hvem/hvordan kan han  hun bli kvitt ham? 

Jeg hater å se henne lide slik.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få han inn på sykehjem kontakt bestillerkontoret i din kommune og forhør deg om hvordan dere gjør det og hvem som har myndighet å søke osv. Si at dere trenger tvangsinnleggelse på sykehjem for mor din er helt utslitt.

Anonymkode: e042a...2dc

• Liker 10
Gjest Alterego666
Skrevet

Dette er litt kynisk overfor stefaren din, men barmhjertig overfor moren din:

Et samlivsbrudd ville skaffet ham en sykehjemsplass med tilsyn 24/7. Moren din kan besøke ham hver dag, og treffe venninner og gå på kafé etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Et samlivsbrudd ville skaffet ham en sykehjemsplass med tilsyn 24/7. Moren din kan besøke ham hver dag, og treffe venninner og gå på kafé etterpå.

denne her støtter jeg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror at hun i første omgang bør ta kontakt med fastlegen hans. Forklare nøyaktig hvor ille situasjonen er. Be fastlegen hans vurdere om han er syk nok til å flytte på hjem. 

Anonymkode: 0afd5...988

• Liker 9
Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

sånn rent praktisk sett hvordan gjennomfører man et samlivsbrudd? OG da er man sikker på at han blir tatt vare på etterpå?  Det er hun som eier huset de bor i.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror at hun i første omgang bør ta kontakt med fastlegen hans. Forklare nøyaktig hvor ille situasjonen er. Be fastlegen hans vurdere om han er syk nok til å flytte på hjem. 

Det er selvsagt første skritt om det ikke allerede er gjort. Mitt forslag er mer last resort før TS’ mor går til grunne.

Gjest Alterego666
Skrevet
Stiigen skrev (Akkurat nå):

sånn rent praktisk sett hvordan gjennomfører man et samlivsbrudd? OG da er man sikker på at han blir tatt vare på etterpå?  Det er hun som eier huset de bor i.

Det vet jeg ikke. Ingen egen erfaring der. Beklager.

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Det er selvsagt første skritt om det ikke allerede er gjort. Mitt forslag er mer last resort før TS’ mor går til grunne.

Man kan søke om avlastningplass på hjem også, slik at hun får hvilt seg litt. Da vil jo sykehjemmet også få se hvordan han er. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få han inn på sykehjem kontakt bestillerkontoret i din kommune og forhør deg om hvordan dere gjør det og hvem som har myndighet å søke osv. Si at dere trenger tvangsinnleggelse på sykehjem for mor din er helt utslitt.

Det virker som det er vanskelig å få noen til å gjennomføre. Det blir bare en endeløs papirmølle med søknader som tar månedsvis, hun trenger hjelp no liksom. Jeg har bedt min bror stille leiligheten sin, så kan han flytte inn med meg i en uke, og stefar inn i hans kåk, så får hun litt fri ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det som er greia er at han virker ganske oppegående, virker ikke spesielt syk, men holder på å drive henne sprø. Men tror det er bare det at han er så fjern,og sur og vanskelig som sliter henne ut også.

AnonymBruker
Skrevet

Dere må nok stå på litt, få hjelp av fastlegen og mas på avlastningsplass.  

Anonymkode: b5ec8...0ad

• Liker 3
Skrevet

Be om avlastning fra kommunen, i form av kortidsopphold eller er dagtilbudfor demente. Og søk samtidig om fast plass på sykehjem. 

Det tar ikke nødvendigvis så veldig lang tid......

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Dessverre så er det slik at det er en fulltidsjobb å være pårørende. Man må mase om alt dessverre.

Be om at han blir utredet. Be om avlastning. Har noen i familien med samme problemstilling - fy faen for et helvete det har vært. Men et års kamp ga sykehjemsplass etter diverse utredninger og avlastninger. Avlastningsoppholdene pleier å vare noen uker og er gull verdt for de som må leve med den syke.

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde en gang i hjemmetjenesten at ektefellen ringte oss å ga beskjed om at nå orket h*n ikke mer, nå dro h*n. 

Vi hadde ikke annet valg enn å være hos denne brukeren 24/7 frem til kommunen hostet opp en langtidsplass noen dager senere. Ektefellen kunne så flytte tilbake igjen til huset sitt. Ikke at dette nødvendigvis er et tips, men samlivsbrudd er faktisk den beste muligheten. 

Anonymkode: 62b77...126

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Stiigen skrev (5 minutter siden):

Det virker som det er vanskelig å få noen til å gjennomføre. Det blir bare en endeløs papirmølle med søknader som tar månedsvis, hun trenger hjelp no liksom. Jeg har bedt min bror stille leiligheten sin, så kan han flytte inn med meg i en uke, og stefar inn i hans kåk, så får hun litt fri ihvertfall.

Har han barn eller andre pårørende som kan ta over for dere og jobbe for at han kan få omsorgsbolig eller komme på sykehjem/ demensavdeling? Han må nok også utredes for ev demens. 

Du og din bror har vel igrunnen nok med å være pårørende for deres mor, og burde slippe en stefar å lasset hvis han har egne pårørende. 

Anonymkode: 441ef...a8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har han barn eller andre pårørende som kan ta over for dere og jobbe for at han kan få omsorgsbolig eller komme på sykehjem/ demensavdeling? Han må nok også utredes for ev demens. 

Du og din bror har vel igrunnen nok med å være pårørende for deres mor, og burde slippe en stefar å lasset hvis han har egne pårørende. 

Anonymkode: 441ef...a8a

Han har ingen andre. Kun en bror, men han nekter visst å ta noe som helst ansvar

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tøft, slik hadde vi det med svigerfar også, bortsett fea at vi aldri tenkte vi "skulle bli kvitt ham"..... Hadde du tenkt det samme hvis dette var din far/mor? 

Synd at du tror din mor "bare vil bli kvitt ham" :(

Anonymkode: 41849...794

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opplevde en gang i hjemmetjenesten at ektefellen ringte oss å ga beskjed om at nå orket h*n ikke mer, nå dro h*n. 

Vi hadde ikke annet valg enn å være hos denne brukeren 24/7 frem til kommunen hostet opp en langtidsplass noen dager senere. Ektefellen kunne så flytte tilbake igjen til huset sitt. Ikke at dette nødvendigvis er et tips, men samlivsbrudd er faktisk den beste muligheten. 

Anonymkode: 62b77...126

det er jo ganske tøft gjort av denne personen, vet ikke om min mor ville klart det

AnonymBruker
Skrevet

Det  kan søkes om avlastning i 1.omgang. Kanskje også hjemmesykepleie. 

Anonymkode: 6a935...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...