Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid uke 13+2 og har slitt med kvalme siden uke 6. Det har siden da vært utallige runder med oppkast. Har på sett og vis klart meg gjennom jobbdagen. Men de siste ukene har vært ekstremt tunge. Har måtte gå hjem fra jobb tidligere, pga voldsom hodepine. Når jeg da har kommet hjem har resten av dagen gått til å ligge i senga med hodepine og  oppkast. Har jeg derimot fri fra jobb er formen så bra, ingen oppkast og kan sitte oppe en god stund på kvelden. 

Familien sier selvfølgelig at jeg må dra til legen og ikke slite meg helt ut. Mens jeg selv er usikker på om det er grunnlag nok for sykemelding. Jeg har jo selvfølgelig lyst å jobbe, men når resten av dagen blir forferdelig frister det ikke. 

Hva tenker dere, kan en få sykemelding på dette grunnlaget? 

Anonymkode: bfe5e...586

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din,. Du må ikke være 100% sykemeldt, kan være gradert også. 

Anonymkode: 8d10e...930

• Liker 10
Gjest Albbas
Skrevet

Selvfølgelig. 

Og er du usikker spør du legen, ikke KG. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta dette med legen det kan være at du taper for mye væske og derfor får hodepine. Kvalmen og oppkastet kan være Ekstrem svangerskapskvalme
Det er viktig og ikke bli dehydrert (uttørket)

Anonymkode: 19643...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo legen som avgjør det, men er jo enig med familien din. Hvorfor jobbe og slite deg ut? Hvem takker deg for det? Et svangerskap er en dråpe i havet når det gjelder tid i din arbeidskarriere. 

Anonymkode: aced5...f29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen, fortell om hverdagen din, fortell hva familien sier, fortell at du er usikker, og spør hva legen tenker er best for deg og barnet😊

Anonymkode: 155fb...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tungt å være gravid. 

Anonymkode: 42196...fde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er gravid uke 13+2 og har slitt med kvalme siden uke 6. Det har siden da vært utallige runder med oppkast. Har på sett og vis klart meg gjennom jobbdagen. Men de siste ukene har vært ekstremt tunge. Har måtte gå hjem fra jobb tidligere, pga voldsom hodepine. Når jeg da har kommet hjem har resten av dagen gått til å ligge i senga med hodepine og  oppkast. Har jeg derimot fri fra jobb er formen så bra, ingen oppkast og kan sitte oppe en god stund på kvelden. 

Familien sier selvfølgelig at jeg må dra til legen og ikke slite meg helt ut. Mens jeg selv er usikker på om det er grunnlag nok for sykemelding. Jeg har jo selvfølgelig lyst å jobbe, men når resten av dagen blir forferdelig frister det ikke. 

Hva tenker dere, kan en få sykemelding på dette grunnlaget? 

Har du barn hjemme? Hvis ikke, synes jeg ikke det er nok grunn til sykemelding. Du er gravid, du er ikke syk.

Anonymkode: 2ff4d...52b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen du :) 

Du må passe på deg selv også. Kanskje et par uker sykemelding nå er nok til å kommet over kneika og inn i et bedre 2. trimester.

Og man har rett på tilrettelegging på jobb som gravid, så hvis det er konkrete ting på jobb som du sliter med, ta det opp. Du kan også snakke med jordmor om hvilke tilrettelegginger som er lurt :)

Lykke til! 

Anonymkode: e45ba...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du barn hjemme? Hvis ikke, synes jeg ikke det er nok grunn til sykemelding. Du er gravid, du er ikke syk.

Anonymkode: 2ff4d...52b

Sykelig svangerskapskvalme altså hypermesis er en alvorlig tilstand som kan føre til sykehusinnleggelse.

Anonymkode: 19643...f30

• Liker 8
Skrevet

Kjipt å bruke all fritid på å komme seg fordi man har vært på jobb/skal lade opp til ny dag på jobb, det gir ikke overskudd for veien videre. Ja, man er gravid, så da må man kanskje hvile mer enn som ikke-gravid - men en jobbdag skal ikke føre til at man blir helt punktert og i superdårlig form. Kanskje du kan få en delvis sykemelding en periode sånn at du kommer deg litt ovenpå? :) 

Jeg ble selv sykemeldt lengre uti svangerskapet fordi jeg fikk mye vondt i bekken og rygg når jeg var på jobb, men hadde nesten ikke smerter når jeg fikk gå hjemme og styre ting i mitt eget tempo.

Hør med legen du 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil om at det er en god nok grunn for å få sykemelding! Man skal ikke måtte presse seg til det ytterste kun fordi man er gravid og "graviditet ikke er en sykdom".

Hadde spurt om å få gradert sykemelding i første omgang, for å se om det hadde vært tilstrekkelig for at du skal ha det ok i hverdagen.

Anonymkode: 6e7a2...2df

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke sykemeld , da jeg sket med mye kvalme og oppkast av min lege . Men jobben min var så grei at jeg slapp å jobbe.  Kommer sikkert litt ann på hva jobber du med ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å har arbeidsgiver løsning på opplast? For en arbeidsgiver du har som har slik kunnskap...mer enn leger.

regner med du går på jobb med omgangs syke? Åneij ikke det!!

til TS snakk med legen, innafor med sykemelding, kan også få medisiner som hjelper for noen.

Anonymkode: fad43...022

Mente oppkast 😅

Anonymkode: fad43...022

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du dratt på jobb med slike plager hvis de skyldes noe annet, ikke graviditet? Hvis svaret er nei, gå til legen! 

Mannen min dro hjem med en gang da han begynte å bli uvel og kvalm. Ingen pekefinger, alle tenkte at det var en selvfølge. Men jeg, som var skikkelig kvalm i flere uker og spydde en del, jeg måtte bite tennene sammen og jobbe, fordi jeg var jo "bare" gravid... 🤔 Plagene blir ikke lettere fordi de skyldes graviditet.

Anonymkode: 58772...d1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er grunn for sykemelding. Sannsynligvis varer der kun noen få uker til. Har du fleksible arbeidsoppgaver? Kanskje det er mulig å gjøre noe hjemmefra?

Anonymkode: 30918...45d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊

Jeg dro til legen idag, fikk selv velge mellom full eller gradert sykemelding i 14 dager. Valgte gradert og skal jobbe halve dager framover. Var ingen problem med å få ny sykemelding etter denne perioden, men satser på at kvalmen gir seg. 

Arbeidsgiver ble litt "satt ut" over at jeg ble sykemeldt. Hun visste ikke at det var så ille og hadde ikke fått noen signaler om det. Jeg trudde hun kunne tenke seg fram til det når jeg de siste dagene har gått hjem fra jobb nettopp pga hodepine og kvalme. Skal sies at dette er en leder som kun tenker budsjett. Kjenner jeg ble litt irritert over uttalelsen hennes. Jeg jobber forresten innen helse. 

-Ts

Skrevet

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette.

Edie, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...