Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/laerar-doydde-etter-koronasmitte-1.15452827

Trist at man dør på grunn av at man blir smittet på jobb. Det er fortsatt trygt og jobbe som lærer sier undervisningsinspektøren. Nei det er ikke « trygt». Guri Melby sin fantasi om at gult nivå er trygt lever videre tydeligvis. Det er trist at det tydeligvis ikke tas på alvor enda at lærere er ekstra utsatt. De har veldig mange nærkontakter og ikke noe smittevern. Det er bare flaks at ikke mange lærere har dødd, slik det har i andre land. Det er fordi vi har holdt smitten nede i samfunnet, og ikke fordi skolen er «trygg». Enten må smittevern inn i alle skoler som snarest med munnbind og full pakke. Ellers får de haste vaksinere alle lærere og barnehage ansatte. Jeg  er ikke lærer, så taler ikke min egen sak her. Men har reagert på dette hele pandemien hvordan det liksom er helt « greit» og la lærere ha 100 vis av nærkontakter og ingen smittevern, mens alle andre yrker får smittevern på jobb. 

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet
J.E skrev (13 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/laerar-doydde-etter-koronasmitte-1.15452827

Trist at man dør på grunn av at man blir smittet på jobb. Det er fortsatt trygt og jobbe som lærer sier undervisningsinspektøren. Nei det er ikke « trygt». Guri Melby sin fantasi om at gult nivå er trygt lever videre tydeligvis. Det er trist at det tydeligvis ikke tas på alvor enda at lærere er ekstra utsatt. De har veldig mange nærkontakter og ikke noe smittevern. Det er bare flaks at ikke mange lærere har dødd, slik det har i andre land. Det er fordi vi har holdt smitten nede i samfunnet, og ikke fordi skolen er «trygg». Enten må smittevern inn i alle skoler som snarest med munnbind og full pakke. Ellers får de haste vaksinere alle lærere og barnehage ansatte. Jeg  er ikke lærer, så taler ikke min egen sak her. Men har reagert på dette hele pandemien hvordan det liksom er helt « greit» og la lærere ha 100 vis av nærkontakter og ingen smittevern, mens alle andre yrker får smittevern på jobb. 

Er mange lærere som har sagt de er redde for å dra på jobb og at rødt nivå er en vits og bare ser fint ut på papiret. 

• Liker 17
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (31 minutter siden):

Er mange lærere som har sagt de er redde for å dra på jobb og at rødt nivå er en vits og bare ser fint ut på papiret. 

Ja det skjønner jeg godt at de er. Det er jo ikke smittevern på rødt nivå heller. Bare litt  færre nærkontakter. Synes det rett og slett var komisk og høre Guri Melby når hun sa at andre land var så interessert i og høre om den flotte trafikklysmodellen til Norge og hvordan man kan holde skolene åpne. Saken er jo kun at vi er flinke ellers i samfunnet og at mange bor grisgrendt og slikt og det har gjort at vi klart og ha åpne skoler. Hadde man fulgt den « flotte» trafikklysmodellen i f. Eks Italia og Spania hadde det jo blitt katastrofe. Et fargeskifte på et papir fra gult til rødt er rett og slett ikke nok på steder med høy smitte...Får se hvor mye det funker i Oslo øst også hvis skolene åpnes neste uke...

Endret av J.E
  • Liker 18
Skrevet

Livet er ikke trygt.

• Liker 6
Skrevet

Har ikke hørt noe om at viruset skiller mellom yrker ennå, tar vel litt tid før det får utviklet seg såpass

• Liker 5
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (7 minutter siden):

Har ikke hørt noe om at viruset skiller mellom yrker ennå, tar vel litt tid før det får utviklet seg såpass

Det er ikke det dette er snakk om, men at man er mer utsatt for smitte som lærer/barnehageansatt enn f.eks på hjemmekontor er vel ikke til å motsi? 
Det er ikke mulig å holde to meters avstand med elever, i hverfall ikke i blant de minste som trenger trøst, assistanse etc. 

• Liker 8
Skrevet
BellaMargitha skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det dette er snakk om, men at man er mer utsatt for smitte som lærer/barnehageansatt enn f.eks på hjemmekontor er vel ikke til å motsi? 
Det er ikke mulig å holde to meters avstand med elever, i hverfall ikke i blant de minste som trenger trøst, assistanse etc. 

Nei sånn er det, men nevnte sak sier ingen ting om at læreren er smittet på skolen, meste smitten skjer hjemme i alle yrker

• Liker 6
Skrevet (endret)
Enmanelskeråhate skrev (41 minutter siden):

Ja nettopp. Fordi viruset ikke har fredet lærere, og ikke skiller mellom yrker, så det er de som står uten smittevern som er mest utsatte for smitte! I starten var servitører, butikkansatte, bussjåfører osv mest utsatte. Men alle de har fått  smittevern på jobb. Lærere står fortsatt uten smittevern, det er DET jeg reagerer på. Det er forskjellsbehandling til de grader. 

Endret av J.E
  • Liker 11
Skrevet
BellaMargitha skrev (37 minutter siden):

Statistikken viser at lærere ikke er overepresenterte, faktisk. Heldigvis.

• Liker 11
Gjest 123 eller noe
Skrevet
J.E skrev (1 time siden):

Ja nettopp. Fordi viruset ikke har fredet lærere, og ikke skiller mellom yrker, så det er de som står uten smittevern som er mest utsatte for smitte! I starten var servitører, butikkansatte, bussjåfører osv mest utsatte. Men alle de har fått  smittevern på jobb. Lærere står fortsatt uten smittevern, det er DET jeg reagerer på. Det er forskjellsbehandling til de grader. 

Jobber i matbutikk og må si det er ganske idiotisk at vi ansatte må gå så lenge med munnbind, mens kunder ikke er påbudt å bruke det. De skal beskyttes mot oss, men det er ikke så nøye om kunden smitter en av oss. For kunden har alltid rett! 

Skal lærere gå med munnbind, må jo alle elevene bruke det også for å beskytte læreren mot smitte.

Skrevet

Står ingenting om at læreren ble smittet på skolen her?  Eller er det noe jeg overså her?

• Liker 3
Skrevet
MiominMio skrev (3 minutter siden):

Står ingenting om at læreren ble smittet på skolen her?  Eller er det noe jeg overså her?

Det sto i går 

20210413_112210.jpg

• Liker 7
Skrevet
Grapefruktjus skrev (46 minutter siden):

Det sto i går 

20210413_112210.jpg

Takk. Den hadde jeg ikke fått med meg. 

• Liker 2
Skrevet
LadyTrouble skrev (1 time siden):

Om man ser på den statistikken alene og argumenterer med smitterisiko burde kanskje alle utsatte yrker i Oslo rykke frem i vaksinekøen? Alle de nevnte yrkene istatistikken ligger for Oslo over barnehagemedarbeider, barnehagelærer og grunnskolelærer i Norge forøvrig. 

(Jeg synes egentlig at man bør snu rekkefølgen og begynner med de yngste når man når gruppe 10, at man burde skjevfordelt enda litt til mer byene og at de ellers følger planen slik den var tenkt.)

Hvilken gruppe mener man forresten at de som jobber barnehage og skole skal prioriteres foran? 

• Liker 2
Skrevet
Endlessly skrev (1 time siden):

Om man ser på den statistikken alene og argumenterer med smitterisiko burde kanskje alle utsatte yrker i Oslo rykke frem i vaksinekøen? Alle de nevnte yrkene istatistikken ligger for Oslo over barnehagemedarbeider, barnehagelærer og grunnskolelærer i Norge forøvrig. 

(Jeg synes egentlig at man bør snu rekkefølgen og begynner med de yngste når man når gruppe 10, at man burde skjevfordelt enda litt til mer byene og at de ellers følger planen slik den var tenkt.)

Hvilken gruppe mener man forresten at de som jobber barnehage og skole skal prioriteres foran? 

Jeg har hørt at FHI vil vurdere prioritere lærere og barnehageansatte etter at alle over 45 år er vaksinert. Men kun på steder med mye smitte. Det høres ut som en bra plan. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
skruttveig skrev (3 timer siden):

Jobber i matbutikk og må si det er ganske idiotisk at vi ansatte må gå så lenge med munnbind, mens kunder ikke er påbudt å bruke det. De skal beskyttes mot oss, men det er ikke så nøye om kunden smitter en av oss. For kunden har alltid rett! 

Skal lærere gå med munnbind, må jo alle elevene bruke det også for å beskytte læreren mot smitte.

I alle butikker JEG har vært i, i det siste, har det vært påbudt med munnbind. Og det er bra! Er det ikke et slikt påbud der du bor?

Endret av The Words
  • Liker 6
Skrevet
Endlessly skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal man prioritere de yngste?

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (9 minutter siden):

Jeg har hørt at FHI vil vurdere prioritere lærere og barnehageansatte etter at alle over 45 år er vaksinert. Men kun på steder med mye smitte. Det høres ut som en bra plan. 

Enig!

Skrevet
2 hours ago, The Words said:

Hvorfor skal man prioritere de yngste?

Fordi det i all hovedsak er de som smittes og tar med smitten hjem.

Denne pandemien hadde vært MYE fortere over, hvis man hadde startet å vaksinere alle i samfunnskritiske yrker og unge, da hadde smitten gått drasstisk ned, og smitterisikoen for de eldre og syke hadde dermed også minsket markant! Det er også lettere for denne gruppen å isolere seg hvis de ønsker det.

Så Myndighetene har rett og slett valgt feil strategi, men nekter å indrømme det...

• Liker 4
  • Opprett ny...