Gå til innhold

Dere som trener styrke 3 ganger i uka...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hvordan programmet ditt ser ut da? Og hvor lang tid bruker du? Imponert over dere som klarer å trene hele kroppen i en økt!

Ts

Anonymkode: 78475...873

Kjører baseøvelser som knebøy, press og markløft av forskjellige varianter alt etter som hvor i programmet jeg er. Selvkomponert, men med en rød tråd fra styrkeløftverden samt en spesialdag i uka der jeg legger mere vekt på spesifikk trening mot det jeg driver med. Øktene varer vel et par timer spesielt i sesong. 

Ellers er det løping og rando ute for kondisjon og restitusjon og skadeforebygging. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for gode tips :) skal ta det med meg videre! 

Skal prøve meg på færre reps fremover! Dette er jo veldig overkommerlig når jeg trener med vekter, men når jeg trener i apperat (nedtrekk, face pulls osv), finner jeg det mye vanskelig å øke i vekter. 34 kg til 41 kg (eller hva det nå er) blir liksom et veldig stort sprang..

Hva ville du byttet ut seated low row med? Nedtrekk eller face pulls? 

Når det gjelder knebøy, går jeg ikke lengre ned enn til kanskje akkurat 90 grader med stang, da dypere fører til at jeg må ta på en del færre vekter. Når jeg varmer opp med strikk derimot, går jeg mye dypere.. Håper øvelsen tar litt på rumpa likevel! Men jeg kjenner knebøy uten tvil best i beina. Hip thrust er vel den eneste øvelsen jeg kjenner ordentlig i rumpa!

Huff, balansen min er også nokså dårlig, hehe, men skal difinitivt prøve meg (mer) på denne øvelsen :) 

Ts

I apparat finnes det ofte sånne løse vekter å henge på, eventuellt en gul spake for 2,5kg, for mindre økning. 

Om du skal bytte ut, så face pull, den er veldig spesifik. Cluet er å finne øvelser som tar store/flere muskelgrupper i en øvelse. Seated row kan variers med trekk høyt opp, lengere ned, smalt eller bredt grep.

Knebøy: Ta heller færre vekter, så får du med rumpa lengere ned! Skvis rumpa skikkelig på vei opp. Skikkelig bra øvelse!! 

Finns masse på youtube om teknikk. 

Hater selv utfall og alt som påminner om det. ;) Så skal si jeg selv bruker slurve med det....  🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/14/2021 at 7:58 AM, AnonymBruker said:

Man trenger ikke pakke treningstøy, sette seg i bilen, skifte på senteret, for så å gjøre alt dette i revers når man er ferdig. Pluss de 2 timene man ofte ender opp med å bruke i tillegg. Der mye av tiden også går til å vente på andre som opptar plass. 

Anonymkode: e64d4...7c2

Man må nesten gjøre det om man bor i en liten sentrumsleilighet der det ikke er mulig å strekke ut begge armene uten å treffe noe... :) 

Anonymkode: c293f...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for gode tips :) skal ta det med meg videre! 

Skal prøve meg på færre reps fremover! Dette er jo veldig overkommerlig når jeg trener med vekter, men når jeg trener i apperat (nedtrekk, face pulls osv), finner jeg det mye vanskelig å øke i vekter. 34 kg til 41 kg (eller hva det nå er) blir liksom et veldig stort sprang..

Hva ville du byttet ut seated low row med? Nedtrekk eller face pulls? 

Når det gjelder knebøy, går jeg ikke lengre ned enn til kanskje akkurat 90 grader med stang, da dypere fører til at jeg må ta på en del færre vekter. Når jeg varmer opp med strikk derimot, går jeg mye dypere.. Håper øvelsen tar litt på rumpa likevel! Men jeg kjenner knebøy uten tvil best i beina. Hip thrust er vel den eneste øvelsen jeg kjenner ordentlig i rumpa!

Huff, balansen min er også nokså dårlig, hehe, men skal difinitivt prøve meg (mer) på denne øvelsen :) 

Ts

Da er det LANGT mer ønskelig for deg å gå lavere i vekt for så å gå dypere! Du sier at du ønsker fokus på å bygge rumpe, så da anbefaler jeg det. Imidlertid er Bulgarian split squat og tung hipthrust definitivt de beste øvelsene for rumpebygging 

(Anbefaler Bret Contreras og Bootyking for tips og råd)

Anonymkode: 747c2...4ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke fire dager i uken - to dager med underkropp hvor ene har fokus på fremside lår og andre har fokus på bakside lår og to dager med overkropp hvor ene har fokus på bryst og andre har fokus på rygg. Hadde jeg måttet minske det til tre dager i uken, hadde jeg kjørt fullkropp. For optimal muskelbygging burde du trene hver muskelgruppe minst 2 ganger i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tranedatter skrev (14 timer siden):

I apparat finnes det ofte sånne løse vekter å henge på, eventuellt en gul spake for 2,5kg, for mindre økning. 

Om du skal bytte ut, så face pull, den er veldig spesifik. Cluet er å finne øvelser som tar store/flere muskelgrupper i en øvelse. Seated row kan variers med trekk høyt opp, lengere ned, smalt eller bredt grep.

Knebøy: Ta heller færre vekter, så får du med rumpa lengere ned! Skvis rumpa skikkelig på vei opp. Skikkelig bra øvelse!! 

Finns masse på youtube om teknikk. 

Hater selv utfall og alt som påminner om det. ;) Så skal si jeg selv bruker slurve med det....  🤪

Hva!? Gul spake? Hvorfor har jeg aldri visst dette? 😂 troor jeg må ta en nærmere titt neste gang jeg trener 🙊 har alle apperat dette? Løse vekter har jeg aldri sett 🤔 bare slik små runde som er borte ved knebøy apperatene, men disse kan vel ikke henges på på de apperatene jeg snakker om på noen måte? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her også? 🙈

Okei, tror jeg har ganske grei teknikk (fått en PT til å hjelpe meg tidligere), men har vanskelig for å komme dypt nok ned så fort det blir litt vekter. Men skal øve meg på dette ☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lisa Rowe skrev (12 timer siden):

Jeg trener styrke fire dager i uken - to dager med underkropp hvor ene har fokus på fremside lår og andre har fokus på bakside lår og to dager med overkropp hvor ene har fokus på bryst og andre har fokus på rygg. Hadde jeg måttet minske det til tre dager i uken, hadde jeg kjørt fullkropp. For optimal muskelbygging burde du trene hver muskelgruppe minst 2 ganger i uken. 

Da mener du alle øvelsene jeg skriver ovenfor her i en økt? Eller mer slik som Thie foreslår i tråden her?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 21.11):

Hvordan gjør dere det? Trener dere splitt, fullkropp eller begge deler?

Jeg har per dags dato 4 styrkeøkter i uka, og trener da underkropp to dager og overkropp to dager. Men grunnet endring i livssituasjonen, vil jeg ikke klare å få til mer enn 3 økter fremover, men ønsker jo gjerne å fortsatt få kjørt alle muskelgruppene to ganger i uka, men da blir jo økta hvor jeg trener hele kroppen så lang..

Bruker vanligvis litt over 1 time på alle øktene, bare at når jeg trener overkropp, trener jeg litt mage i tillegg, så overkroppsøkta er i grunnen litt kortere.

Over en time syntes jeg hørtes lenge ut, om du er effektiv på trening og trener med høy intensitet... Vet at mange bruker tid på trening til skravling, telefon etc etc. men i effektiv tid med styrketreningen med høy intensitet er over 1 time mye.

men 3 økter fullkropp/baseøvelser er absolutt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (6 timer siden):

Over en time syntes jeg hørtes lenge ut, om du er effektiv på trening og trener med høy intensitet... Vet at mange bruker tid på trening til skravling, telefon etc etc. men i effektiv tid med styrketreningen med høy intensitet er over 1 time mye.

Som jeg skrev over her, bruker jeg litt tid på oppvarming (og aktivering av rumpa  før underkroppsøkt), og magetrening når jeg trener overkropp. Bruker ca 45 min på selve økta.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (6 timer siden):

Men tar litt pauser, ja. :) 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva!? Gul spake? Hvorfor har jeg aldri visst dette? 😂 troor jeg må ta en nærmere titt neste gang jeg trener 🙊 har alle apperat dette? Løse vekter har jeg aldri sett 🤔 bare slik små runde som er borte ved knebøy apperatene, men disse kan vel ikke henges på på de apperatene jeg snakker om på noen måte? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her også? 🙈

(..)

Ts

Noen apparater har en gul spake for litt ekstra vekt, andre løse vekter. Litt ulikt fra apparat til apparat. Men nei, ikke de små runde til vektstang. Spør de som jobber der eller span inn andre folk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...