Gå til innhold

Trekkes det skatt på feriepengene som utbetales i Juni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, startet i min første jobb i fjor, og tjente / fikk feriepengegrunnlag på 520000 kr. 

Jeg skal ha 10.2% feriepenger, altså 53040 kr.

Skal det betales skatt på disse pengene i Juni, eller får jeg utbetalt dette beløpet? (minus det som blir trukket av feriedager).

Neste spørsmål: Dersom det ikke trekkes skatt på disse pengene, gjelder det BARE det man får utbetalt i feriepenger, eller er det snakk om alt som kommer i Juni-lønna? 

Her jeg jobber, så får vi utbetalt tillegg osv. i etterskudd. Mai mnd. har veldig mange røde dager, slik at jeg får utbetalt en god del penger i tillegg og overtid. I vanlige lønninger, så skattes disse etter samme prosent som resten (jeg følger en fast skatteprosent).

La oss si at jeg får:

Feriepenger: 53040 kr 

Tillegg: 20000 kr 

Lønn: - 5 dager lønn (pga. 5 uker ferie, der 4 uker trekkes i Juli, og 1 uke trekkes i Juni), ca. 5000 kr 

Brutto skal dette bli ca. 68000 kr. 

Men er usikker på om det skal trekkes skatt eller ei på dette, eller om det bare skal trekkes skatt på tillegg. 

Anonymkode: ae355...e0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det trekkes skatt at lønn og tillegg, ikke av feriepenger.

Anonymkode: 970f2...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Det skal trekkes av alt unntatt feriepenger.

Men min arbeidsgiver gjør det ikke, så jeg har lært meg å ikke sette overtid til utbetaling i juni, det blir det baksmell av. Legg til at jeg jobber for noen som kjører lønn for veldig mange andre...

Anonymkode: 503dd...6e3

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det trekkes ikke skatt av feriepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene er allerede skattet av.

Anonymkode: 19ca0...ed8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feriepengene er allerede skattet av.

Anonymkode: 19ca0...ed8

Nei, bare halvparten sånn cirka. Skatten på feriepengene fordeles ut over de andre månedene i samme år.

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår det, så betaler vi skatt på 10.5 mnd av året. Der 1 mnd "skattefri" er Juni, mens 0.5 mnd er Desember med halv skatt. Resterende 10.5 mnd betaler vi litt høyere skatt, slik at summen av alt blir den reelle skattesatsen vi er skyldig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slik jeg forstår det, så betaler vi skatt på 10.5 mnd av året. Der 1 mnd "skattefri" er Juni, mens 0.5 mnd er Desember med halv skatt. Resterende 10.5 mnd betaler vi litt høyere skatt, slik at summen av alt blir den reelle skattesatsen vi er skyldig. 

Nettopp. Og det er tatt høyde for feriepengeutbetaling og standard månedslønn. Ikke tillegg som varierer. Derfor skal utbetalinger i juni som ikke er feriepenger skattes vanlig, som regel med marginalprosent.

Skrevet

Husk at de uansett regnes med på selvangivelsen, slik at det må tas høyde for når det kommer til skatten ila året. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer på dette: du skriver at du har 5 uker ferie. 

Skal det ikke utbetales 12 % feriepenger når man har rett på 5 uker ferie? 10,2 % er vel for de som bare har rett på 4 uker + 1 dag?

Forøvrig trekkes du vel kun 4 dager av feriepengene hvis du har rett på 5 uker ferie

Anonymkode: 6c174...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skattebetalingsloven:

"Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i

(1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:
a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul."

Anonymkode: 2483a...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skattes det ikke i juni. Uansett hva det er som utbetales.

Anonymkode: 00d32...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos oss skattes det ikke i juni. Uansett hva det er som utbetales.

Og sånt blir det restskatt av. Ikke nødvendigvis noe stort problem, men man bør være klar over det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og sånt blir det restskatt av. Ikke nødvendigvis noe stort problem, men man bør være klar over det.

Det avhenger av hvilke opplysninger som er grunnlag for skattekortet.

Anonymkode: 2483a...9e6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Restskatt er da ikke et problem, men tvert imot.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Restskatt er da ikke et problem, men tvert imot.

Det er et problem hvis det kommer som en overraskelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...