Gå til innhold

Ufrivillig slanking og amming / giftstoffer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 uker gammel baby jeg ammer, og får i meg lite mat. Har svært lite matlyst, og føler jeg aldri har tid til å spise. Flere dager i uken spiser jeg 2 brødskiver til frokost, og 2 til kvelds. Og kanskje et par biter smågodt eller sjokoladebiter ila dagen. Har lest at man ikke skal slanke seg når man ammer pga det kommer giftstoffer i melken. Er dette reelt? Bekymret for at det skal skje, men jeg slanker meg virkelig ikke bevisst!!

Anonymkode: 0e814...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er reelt.

Anonymkode: 2dea5...843

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må spise minst 1500 kcal daglig for å unngå det.. lage ekstra brødskiver når du er i gang og spis ila dagen kanskje?

Anonymkode: c76a6...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I en del tradisjonelle kulturer bruker man lang tid før graviditet til å detoxe og bygge kroppen opp med riktige næringsstoffer, sånn at kroppen er klargjort til jobben.

Fett holder på giftstoffene for å beskytte kroppen fra dem ja, så om du mister fett vil noe giftstoffer også bli forløst. Men det kan jo komme litt an på din forhistorie, om du har mye ekstra fett, tidligere slanking eller ikke, hvor mye og raskt vekttap det er snakk om osv.

Anonymkode: 6ad7b...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I en del tradisjonelle kulturer bruker man lang tid før graviditet til å detoxe og bygge kroppen opp med riktige næringsstoffer, sånn at kroppen er klargjort til jobben.

Fett holder på giftstoffene for å beskytte kroppen fra dem ja, så om du mister fett vil noe giftstoffer også bli forløst. Men det kan jo komme litt an på din forhistorie, om du har mye ekstra fett, tidligere slanking eller ikke, hvor mye og raskt vekttap det er snakk om osv.

Hva er konsekvens av at babyen får i seg disse giftstoffene? :(  
Jeg veier meg ikke, så vet ikke hvor raskt jeg evnt mister vekt, men mtp matinntak er det rart om jeg ikke går ned iallefall. Har sikkert minst 10kg ekstra etter graviditeten fortsatt, så er ikke undervektig akkurat. Skulle gjerne spist mer, men har virkelig null matlyst, så plutselig er det kvelden uten at jeg har tenkt på mat :( 

AnonymBruker
Skrevet

Bare skivene dine er nok 700 kalorier. Og så småspiser du på godteri, mye kalorier. Så drikker du nok en del kalorier. Vil tro du spiser middag innimellom også. Kaloriinntaket ditt er nok mye høyere enn du tror. Dette er grunnen til at folk ikke evner å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 37944...527

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg ts. Det er bare en del av livet, så lenge du føler deg i fin form, og babyen din er i fin form, så er det bare en del av den verden vi lever i i dag. Ikke stress med det, det gjør ingen noe godt om du blir bekymret. Kjenn etter om det er noen endringer du ønsker å gjøre, og ellers regn med at alt er bra med mindre du skulle oppdage noen konkrete tegn på at det ikke er det.

AnonymBruker
Skrevet

Er det graviditetskiloene eller har du vært overvektig lenge? Hvor gammel er du? Det ligger mer miljøgifter i "gammelt fett", så er det bare graviditetskilo du mister så ville jeg vært mindre bekymret. Hilsen gravid miljøkjemiker. 

Anonymkode: f9e2b...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du i deg nok væske? Og produserer du nok melk? Kanskje prøv å legg inn en skive midt på dagen også, hvis det er vanskelig med større måltider? Hadde det vært meg hadde jeg blitt bekymret for at produksjonen kunne gå ned.

Anonymkode: f064a...b9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det graviditetskiloene eller har du vært overvektig lenge? Hvor gammel er du? Det ligger mer miljøgifter i "gammelt fett", så er det bare graviditetskilo du mister så ville jeg vært mindre bekymret. Hilsen gravid miljøkjemiker. 

Anonymkode: f9e2b...b4a

Jeg er ikke normalt overvektig nei, helt normalvektig utenom graviditet, men spiste meg opp ganske greit under graviditeten 😅 Så nå har jeg 10kg til den vekten jeg hadde før jeg ble gravid. Da er bmi 21, altså normal :) Det er altså bare gravidkilo jeg evnt mister nå ja. Takk for info :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får du i deg nok væske? Og produserer du nok melk? Kanskje prøv å legg inn en skive midt på dagen også, hvis det er vanskelig med større måltider? Hadde det vært meg hadde jeg blitt bekymret for at produksjonen kunne gå ned.

Jeg har litt for lite melk ja :( kanskje det er derfor.. Hjelper det om jeg drikker mer? Både drikker og spiser for lite, men enklere å få i meg drikke enn mat nå tror jeg. Det jeg allerede spiser vokser i munnen, og spises bare fordi jeg vet jeg må.. vil ikke minske produksjonen yttligere :( ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har litt for lite melk ja :( kanskje det er derfor.. Hjelper det om jeg drikker mer? Både drikker og spiser for lite, men enklere å få i meg drikke enn mat nå tror jeg. Det jeg allerede spiser vokser i munnen, og spises bare fordi jeg vet jeg må.. vil ikke minske produksjonen yttligere :( ts

Kroppen  bruker energi  på å lage melk, om du ikke spiser eller drikker  så blir det lite melk :) snakk med legen  din. Er du redd for å legge på deg ? Bare lurer siden du ikke spiser så mye . Grunnen til du spiser lite kan være fordi du er lite aktiv ? Idunno. Men ja, du må spie for å få melk ^^

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare skivene dine er nok 700 kalorier. Og så småspiser du på godteri, mye kalorier. Så drikker du nok en del kalorier. Vil tro du spiser middag innimellom også. Kaloriinntaket ditt er nok mye høyere enn du tror. Dette er grunnen til at folk ikke evner å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 37944...527

Det kommer jo helt ann på hva slags brød hun spiser og pålegg.   Og hvor mye hun små spiser og drikker.  En liten sjokolade  er ikke så mye skal jeg si deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiste også lite, og rørte meg masse (baby sov kun i bæresele i bevegelse). Tapte gravid kiloene pluss 10 kg på et par måneder, og hverken lege eller helsepersonell var bekymret. Hvis du synes det er lettere med drikke, så prøv og drikk kaloriene. Jeg drakk endel juice. Mange sier drikke øker melkeproduksjonen, det må jeg innrømme jeg ikke merket noe til.

Anonymkode: b250a...90c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff, så kjipt. Det kan fort være derfor ja, krever jo å produsere mat til baby som skal vokse. Men ja, prøv å drikk mer :) Vet ikke om det er aktuelt men du kan jo kjøpe sånn næringsdrikk på apoteket? Funker det med suppe, da får du både væske og næring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klarer du å få i deg litt smoothie? I de kan man tilsette mye godt og næringsrikt, f.eks avocado og gjerne litt havregryn (det er også bra for melkeproduksjonen!)👍🏻 Om du ikke får tid selv kan kanskje samboer lage til deg på morgenen før han drar på jobb så du kan drikke på utover dagen? Kan du også klare å spise litt nøtter? De er jo så sunne, og inneholder mye kalorier ☺️

Anonymkode: 946dd...d6f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slet med det samme selv. Legen anbefalte næringsdrikker og sånn pulver man blander i drikken for å få mer kalorier/næring. Smaker jo ikke akkurat kjempegodt, men bedre enn ingenting. Kjøpes på apoteket.

Endret av prettylittlemisfit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marai skrev (21 minutter siden):

Kroppen  bruker energi  på å lage melk, om du ikke spiser eller drikker  så blir det lite melk :) snakk med legen  din. Er du redd for å legge på deg ? Bare lurer siden du ikke spiser så mye . Grunnen til du spiser lite kan være fordi du er lite aktiv ? Idunno. Men ja, du må spie for å få melk ^^

Vil ikke legge på meg, men har heller ikke noe akutt behov for å miste gravidkiloene. Vet de forsvinner etterhvert uansett. Jeg har virkelig bare null matlyst. Ingenting frister. Det er litt lite aktivitet ja, er mye hjemme.. 😕 Vil ikke miste melken helt, så må prøve å øke inntaket da..! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Klarer du å få i deg litt smoothie? I de kan man tilsette mye godt og næringsrikt, f.eks avocado og gjerne litt havregryn (det er også bra for melkeproduksjonen!)👍🏻 Om du ikke får tid selv kan kanskje samboer lage til deg på morgenen før han drar på jobb så du kan drikke på utover dagen? Kan du også klare å spise litt nøtter? De er jo så sunne, og inneholder mye kalorier ☺️

Anonymkode: 946dd...d6f

Tusen takk for hjelp :)  Er havregryn bra for produksjonen? Kanskje jeg kan prøve å få i meg grøt iallefall.. nøtter er også et bra tips :) 

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva jeg skal tenke om denne tråden.

Du sier du ikke har veid deg, men vet du ennå har 10kg å miste? Så da vet du hvor mye du veier. Jeg tror du innerst inne er opptatt av vekten din. Du vet du må ned 10kg for å få en bmi på 21. 

Du har null matlyst? Hvorfor det? Virker som du gjerne vil få bekreftet at det du gjør er trygt nemlig å gå ned raskt i vekt så du kan fortsette med det. Nei det er ikke trygt. Og om vektnedgang er viktigst bør du kanskje vurdere å gå over til morsmelkerstatning. For det er farlig det du gjør nå for barnet. 

Jeg kommer fra en bakgrunn med spiseforstyrrelser og mye av det du skriver er noe jeg selv kjenner meg igjen i da jeg var i den boblen. 

Om du virkelig mener det du skriver at du ikke ønsker å tape vekt så fort og vil holde produksjonen oppe er det bare å drikke masse kaloririkt. Det er mye kalorier i drikke. 

Anonymkode: 59c86...b5a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...