Svennis Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 (endret) Erna Solberg kom jo med en gjennåpningsplan forrige uke, totalt 4 trinn. Trinn 1 var vel der vi var i februar/mars. Det kommer vel nye nasjonale tiltak den 14., og jeg går utifra at man går tilbake til trinn 1 da. Deretter står det at det tar minst tre uker før man går videre til neste trinn, som er i starten av mai sånn ca, er det lov å håpe på at man i slutten av april/starten av mai, er inne i trinn 2? Endret 12. april 2021 av Svennis
Capt. Obvious Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Regner ikke med man får gjennomført noe særlig av denne gjenåpningsplanen i år. Til det går vaksinasjonen for tregt. 1
Svennis Skrevet 12. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Regner ikke med man får gjennomført noe særlig av denne gjenåpningsplanen i år. Til det går vaksinasjonen for tregt. Hva mener du? Fase 1 vil vel med 95% sikkerhet tatt i bruk nå på onsdag? Det vil da komme lettelser da.
Blekkulfina Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Svennis skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Fase 1 vil vel med 95% sikkerhet tatt i bruk nå på onsdag? Det vil da komme lettelser da. Det vil nok bli fase 1 nasjonalt fra onsdag av ja, bortsett fra Oslo/ Viken-kommuner med fortsatt høyeste tiltaksnivå. Så gjenstår det å se på smitteutviklingen fremover, om fase 2 blir som planlagt tre uker senere eller ikke. 1
Svennis Skrevet 12. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2021 Blekkulfina skrev (5 minutter siden): Det vil nok bli fase 1 nasjonalt fra onsdag av ja, bortsett fra Oslo/ Viken-kommuner med fortsatt høyeste tiltaksnivå. Så gjenstår det å se på smitteutviklingen fremover, om fase 2 blir som planlagt tre uker senere eller ikke. Jupp, så om alt går etter planen vil vel fort de andre byene få fase 2 sent mai.
Example Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Tror i grunn man ikke skal ta den planen så alt for alvorlig. De fungerer mer som en skisse over rekkefølgen på ting man ønsker å åpne opp. Jeg kan for eksempel ikke se for meg at man vil vente tre uker mellom alle trinnene, dersom smitten eller innleggelsene skulle voldsomt ned. Samtidig vil det presse seg frem en del endringer som går på datoer. Skoleferien er en grei frist her.
Svennis Skrevet 12. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2021 Example skrev (Akkurat nå): Tror i grunn man ikke skal ta den planen så alt for alvorlig. De fungerer mer som en skisse over rekkefølgen på ting man ønsker å åpne opp. Jeg kan for eksempel ikke se for meg at man vil vente tre uker mellom alle trinnene, dersom smitten eller innleggelsene skulle voldsomt ned. Samtidig vil det presse seg frem en del endringer som går på datoer. Skoleferien er en grei frist her. Forsåvidt. Når tror du det er lov å håpe på at barene får åpne? Med skjenkestopp kl 00.
Example Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Svennis skrev (Akkurat nå): Forsåvidt. Når tror du det er lov å håpe på at barene får åpne? Med skjenkestopp kl 00. Vanskelig å si. Juni måned en gang, om jeg skal tippe.
Rosa Sitron Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 (endret) Går litt i surr i trinnene, men sto iallfall et sted at det kunne bli en åpning 16. mai. Edit. Tok et raskt søk og er 16. Mai som er første mulighet. https://www.vg.no/i/zg2pEq Endret 12. april 2021 av Rosa Sitron
Svennis Skrevet 12. april 2021 Forfatter #10 Skrevet 12. april 2021 Example skrev (4 minutter siden): Vanskelig å si. Juni måned en gang, om jeg skal tippe. Så sent? Står ikke åpning av barer på fase 2 da? Skjenkestopp til klokka 00, det var jo slik vi hadde det i sommeren. Og om fase 1 innføres imorra, så blir fase 2 ila slutten av mai.
Gjest Laffatus Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Svennis skrev (1 minutt siden): Så sent? Står ikke åpning av barer på fase 2 da? Skjenkestopp til klokka 00, det var jo slik vi hadde det i sommeren. Og om fase 1 innføres imorra, så blir fase 2 ila slutten av mai. Ta deg en øl hjemme ingen hast og åpne bar dette klarer man seg uten
Example Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 Svennis skrev (12 minutter siden): Så sent? Står ikke åpning av barer på fase 2 da? Skjenkestopp til klokka 00, det var jo slik vi hadde det i sommeren. Og om fase 1 innføres imorra, så blir fase 2 ila slutten av mai. Om de følger planen, så må nok fase 1 komme i starten av mai om man skal rekke det. Det er vel få signaler på at man vil starte å åpne opp noe særlig i morgen. Man vil kanskje fjerne noen av de mest inngripende tiltakene nasjonalt i morgen, men neppe som noe del av gjenåpningen. Dette var tiltak tenkt til påsken.
Enmanelskeråhate Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Laffatus skrev (1 time siden): Ta deg en øl hjemme ingen hast og åpne bar dette klarer man seg uten Flott for deg men kan jo hende han er av en annen mening. Noen liker jo å sitte alene i kjellerstua mens noen er fryktelig sosiale og savner pils ute mer enn andre savner sydenturer, sånn er livet 1
Leophee Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Størrelsen på arrangementer i trinn 1 får meg til å tvile på at det skjer i morra. 100 på innendørs arrangement og 200 utendørs (200 x 3 kohorter hvis faste tilviste plasser). Riktignok kun med folk fra samme kommune, men lell... 5 på besøk og evt. skjenking med matservering til kl 22 høres ikke like urealistisk ut, egentlig. Synes det popper opp smitteutbrudd i ganske mange mindre kommuner nå, så selv om det totale nasjonale smittetrykket går ned, er det jo skyhøyt i mange små kommuner. Grunnen til at det totale antallet går ned, er jo nettopp fordi de mest folkerike områdene (Oslo og Viken) endelig ser en nedgang, men det var jo ganske hard lut som skulle til over lang tid for å få til det. Og det er fortsatt for mye smitte i Oslo og en del andre folkerike kommuner til at man kan slippe opp noe særlig på de lokale tiltakene der. Spørsmålet er jo egentlig om de tenker at det finnes en øvre grense for hvor mange områder som skal styre med lokale nedstenginger før det er såpass mye smitte rundt i landet at det er bedre å fortsatt holde på bortimot så strenge nasjonale tiltak som vi har nå. De er jo fortsatt ikke strenge nok der det er større smitteutbrudd, men de begrenser kanskje risikoen for at det skal spre seg så mye ut fra hver bo- og arbeidsregion. Jeg gjetter at vi får en liiiiten lettelse på f. eks rådet om antall besøkende hjemme (fra maks to personer til maks én husstand) og skjenking med matservering til kl 22 i morra, men ikke hele lista i trinn 1. Jeg har vanskelig for å se for meg at vi er på trinn 2 den 16. mai. Skjenking til kl 24 uten matservering dagen før 17. mai? 200 personer innendørs på konfirmasjonsgudstjenester osv? Tusenvis av konfirmasjonsselskaper med 20 personer? Det skjedde ikke i mai i fjor, og da lå vi faktisk bedre an pga den brutale nedstengingen i mars enn vi gjør nå. Det var så lite smitte blant barn og unge at man endog snakket om at barn neppe noensinne ville utgjøre noen vesentlig del av smittespredningen. Vel, åpne skoler og barnehager og muterte virus har vist oss noe annet, og dermed ligger vi fortsatt dårligere an enn i april og mai i fjor sjøl om vaksinetempoet går opp. Det hjelper liksom ikke at alle over 65 kanskje blir vaksinert i løpet av mai, så lenge det fortsatt vil være færre vaksinerte enn uvaksinerte nordmenn, og smitten mer og mer drives av barn og unge. 3
2ro Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Jeg tror også at noe av det som stengte før påske var for å forebygge påske smitte. Derfor tror jeg at svømmehall, kultur etc åpner for egne innbyggere. Jeg blir heller ikke sjokkert om det blir alkohol med mat til 22 eller uteservering til kl 22. Kanskje det blir gjort noe med antall som kan være i samme kohort slik bedrifter kan ha seminar? Jeg tror uansett at det som åpnes nå er for å få mennesker tilbake i jobb, forsiktig før sommeren. 1
Leophee Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Jeg tror også at noe av det som stengte før påske var for å forebygge påske smitte. Derfor tror jeg at svømmehall, kultur etc åpner for egne innbyggere. Jeg blir heller ikke sjokkert om det blir alkohol med mat til 22 eller uteservering til kl 22. Kanskje det blir gjort noe med antall som kan være i samme kohort slik bedrifter kan ha seminar? Jeg tror uansett at det som åpnes nå er for å få mennesker tilbake i jobb, forsiktig før sommeren. Ja, det høres rimelig ut. Og noe flikking på reglene for arbeidsinnvandring, kanskje? Det ville forundre meg om de lar hele våren og forsommeren gå uten å la landbruket få inn i det minste noe arbeidskraft fra utlandet. Selv om de neppe kan varsle det i skissen for gjenåpning pga det uttalte målet om at barn og unge alltid skal prioriteres, tror jeg nok det kan bli raskere åpning på en del områder som gagner næringslivet og arbeidsmarkedet enn på områder som er spesifikke for barn og unge. Når man tar i betraktning hvor mye smitte det er i den aldersgruppen nå... Og når de kritiske spørsmålene kommer om hvor det blir av prioriteringen av barn og unge, er selvsagt svaret at ungene har store fordeler av at mor og far har jobb og inntekt. Det er mer penger og jobber i uteliv og "voksenkultur" enn i fotballtreninger og kretskamper for 10-åringer. Desverre.
Gjest Lawyam Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): Flott for deg men kan jo hende han er av en annen mening. Noen liker jo å sitte alene i kjellerstua mens noen er fryktelig sosiale og savner pils ute mer enn andre savner sydenturer, sånn er livet Ja, og noen ser frem til en dag hvor vi kan få lov å slippe å tenke på smittefare, død og elendighet... Pils, ferier er ikke på 1.og 2.plass over håp for fremtiden hos de fleste. Heldigvis.
13579 Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 2ro skrev (1 time siden): Jeg tror også at noe av det som stengte før påske var for å forebygge påske smitte. Derfor tror jeg at svømmehall, kultur etc åpner for egne innbyggere. Jeg blir heller ikke sjokkert om det blir alkohol med mat til 22 eller uteservering til kl 22. Kanskje det blir gjort noe med antall som kan være i samme kohort slik bedrifter kan ha seminar? Jeg tror uansett at det som åpnes nå er for å få mennesker tilbake i jobb, forsiktig før sommeren. Så lenge vi har eksplosjonsartet smitte i store deler av landet, er lettelser på tiltakene helt uansvarlig, selv om det er ønsket av mange. Mest trolig vil vi se en betydelig skjerping av tiltakene i hele landet fra onsdag.
Capt. Obvious Skrevet 13. april 2021 #19 Skrevet 13. april 2021 Svennis skrev (12 timer siden): Hva mener du? Fase 1 vil vel med 95% sikkerhet tatt i bruk nå på onsdag? Det vil da komme lettelser da. Det kan hende, men at man faktisk begynner på denne planen uten at man må stenge igjen innen noen uker eller så, er ikke veldig trolig nå dessverre. Dette vil vare flere år til.
Enmanelskeråhate Skrevet 13. april 2021 #20 Skrevet 13. april 2021 13579 skrev (9 timer siden): Så lenge vi har eksplosjonsartet smitte i store deler av landet, er lettelser på tiltakene helt uansvarlig, selv om det er ønsket av mange. Mest trolig vil vi se en betydelig skjerping av tiltakene i hele landet fra onsdag. Eksplosjonsartet smitte? Ikke la deg skremme av de røde blinkende overskriftene på nettavisene, smitten har vært på vei ned siden før påske og det er forventet lettelser ikke skjerpelser😂 4
Anbefalte innlegg