Gå til innhold

Hva spiser dere for å holde vekten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hva dere spiser i løpet av en dag for å holde vekten? Og hva kan dere spise av evt godteri og sjokolade en lørdag?

Holder på å gå ned i vekt og må finne en måte å holde vekten og ikke gå opp igjen.

Anonymkode: 02dc5...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spiser kun 3 ganger om dagen, fyller på med grønnsaker til hvert måltid. Spiser ikke godteri utenom høytider, men drikker gjerne litt vin en gang i blant, spiser litt dessert eller pizza ol en gang i uken. Etter ferier med restaurantbesøk tar jeg 3-4 uker med strikt kaloritelling igjen. 

Anonymkode: c5695...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser tre måltider om dagen. Veldig variert, og godt. Men mye grønnsaker, vegetar og fisk, men også ting som biff, taco, eller take-away pizza. Så finnes ingenting som er forbudt. Drikker aldri kalorier, utover vin. 

Spiser aldri utenom måltidene, ikke en gang frukt. Kan fint ta et kakestykke eller en sjokoladebit om jeg er på besøk, men det gir meg lite, så kjøper aldri inn slikt hjemme. 

Anonymkode: 794e7...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg spiser sjokolade spiser jeg mindre måltidet etterpå/utsetter måltidet. Spiser ikke når jeg ikke er sulten. 

Anonymkode: aed87...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser alt jeg vil, når jeg vil.

Liker heldigvis ikke frityrmat(og generelt gatekjøkkenmat), chips, sjokolade, smågodt eller brus. Hadde jeg syntes det var godt hadde jeg nok vært trill rund - for jeg spiser MYE.

Anonymkode: 3c114...457

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiser kun kjøtt, egg, fisk og ost alle dager unntatt lørdag, da spiser jeg det jeg har lyst på/som blir servert.

Anonymkode: bdfb7...493

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser helt vanlig kosthold. Godis og potetgull i helgen. Har redusert på middagen ved å gå ned til en vanlig porsjon. Er aktiv

Anonymkode: 30dac...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser aldri frokost, men drikker kaffe og te frem til lunsj ca. 10-11. Så er det kaffe og te frem til middag rundt 17. Hvis buksene er blitt litt stramme dropper jeg kveldsmat noen uker. 
Spiser nesten alltid kokt egg med salat, knekkebrød eller skiver til lunsj, det er mettende. 

Anonymkode: 6d8b4...491

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser aldri frokost, men drikker kaffe og te frem til lunsj ca. 10-11. Så er det kaffe og te frem til middag rundt 17. Hvis buksene er blitt litt stramme dropper jeg kveldsmat noen uker. 
Spiser nesten alltid kokt egg med salat, knekkebrød eller skiver til lunsj, det er mettende. 

Spiser masse godteri på fredager 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som aldri spiser frokost, hva jobber dere med? Hadde dødd av sult(og lavt blodsukker) jeg om jeg skulle vært på jobb i barnehagen i fire timer før det er lunsj kl 11. Trener i tillegg tung styrke før jobb så hadde jeg vært uten mat fra kl 5(i tillegg til at jeg ikke spiser kveldsmat, middag er siste måltid kl 18) til kl 11. Håper ikke dere har en jobb med høyt aktivitetsnivå som meg. Har spist frokost hele livet mitt jeg, det er et måltid jeg MÅ ha. 

Anonymkode: d5699...c9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må telle kalorier livet ut. De fleste som går ned i vekt får opp igjen fordi de tror at de kan legge vekk slankekosten sin. Mange kan bare legge til en ekstra brødskive og en frukt for å gå i null. 

Anonymkode: 503ea...fc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som aldri spiser frokost, hva jobber dere med? Hadde dødd av sult(og lavt blodsukker) jeg om jeg skulle vært på jobb i barnehagen i fire timer før det er lunsj kl 11. Trener i tillegg tung styrke før jobb så hadde jeg vært uten mat fra kl 5(i tillegg til at jeg ikke spiser kveldsmat, middag er siste måltid kl 18) til kl 11. Håper ikke dere har en jobb med høyt aktivitetsnivå som meg. Har spist frokost hele livet mitt jeg, det er et måltid jeg MÅ ha. 

Jeg har erfart at alle er ulike. Jeg spiser dagens første måltid i 11-12 tiden, dette er også dagens minste måltid, gjerne bare en neve havregryn. Dagens siste måltid er et tungt måltid i 19-21 tiden. 

Jeg har en krevende (mentalt sett) jobb i det private næringsliv. Jeg er også en ivrig jogger, så om morgenen løper jeg gjerne en times tid før dagens første måltid, innimellom også trappeintervaller. Jeg har heller ikke tall på hvor mange eksamener jeg har tatt uten mat i magen. 

Min mann derimot, han klarer knapt å dra seg til kjøkkenet om morgenen, og må ha mat med en gang for å fungere. 

Min erfaring er også at vi som har funnet kroppens naturlige rytme på denne måten i stedet for å tvinge oss til å spise slik mange mener det bør være (må spise frokost, mange små måltid, periodisk faste...), oftere har et sunnere forhold til mat, og sunnere vekt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har aldri spist frokost, ikke engang som barn. Noen er ikke frokostmennneske og det påvirker ikke kapasiteten til oss. Jeg prøvde å spise frokost når barna var små og når jeg var nyforelsket.. men jeg likte det ikke. Maten vokste i munnen og jeg var kvalm. Jeg spiser først når jeg er sulten og det kan være fra 10 (veldig sjeldent) til kl 14 (men da har jeg hatt det hektisk og glemt å bli sulten). Energien er den samme.

Anonymkode: ab07d...c30

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rådet om å droppe frokost gjelder bare alle som er sånn som meg, at mat rett og slett ikke smaker om morgenen. For da er det jo ingen grunn til å skulle tvinge i seg mat.

Om frokost er bra og viktig for deg, er det bare å kjøre på.

Vi er alle ulike.

Og uansett er det faktisk ikke helt ideelt å droppe frokost.

Det som er bra med det, er at perioden mellom siste måltid for kvelden og første måltid neste morgen blir lengst mulig. Det er nemlig veldig bra for kroppen å ha en lang pause fra matinntak.

Det som imidlertid ikke er bra med det, er at det er best for kroppen å få mest mulig av næringen tidlig på dagen.

Så å spise frokost, samtidig som at man har siste kaloriinntak forholdsvis tidlig på dagen (kl 16-17), er faktisk bedre enn å droppe frokost og slutte å spise senere på dagen (slik jeg gjør).

Vi er uansett alle ulike, og vi har dessuten ulike liv og aktivitetsnivå og dagaktivitet, og det er derfor ikke sånn at det som passer for én passer for alle andre :)

Anonymkode: bb52e...e51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det som imidlertid ikke er bra med det, er at det er best for kroppen å få mest mulig av næringen tidlig på dagen.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi kroppen vår er innstilt etter sola. Så det å spise mest mulig tidlig på dagen, og slutte å spise forholdsvis tidlig, er best.

Jeg er som sagt sånn at det er aller enklest for meg å begynne å spise sent, og å slutte å spise sent. Så dermed gjør jeg det. Selv om det ville vært enda bedre om jeg hadde klart å flytte spisevinduet bakover med et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi kroppen vår er innstilt etter sola. Så det å spise mest mulig tidlig på dagen, og slutte å spise forholdsvis tidlig, er best.

Jeg er som sagt sånn at det er aller enklest for meg å begynne å spise sent, og å slutte å spise sent. Så dermed gjør jeg det. Selv om det ville vært enda bedre om jeg hadde klart å flytte spisevinduet bakover med et par timer.

Tja. Det er vel bare en løs teori. Med samme akademiske forankring som mange, små måltider, og periodisk faste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 eller 2 måltid om dagen. Mye ris og grønnsaker, lite fett. 

Anonymkode: 7c04d...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært et frokostmenneske, men har innsett at det er om ettermiddagen og kvelden at jeg blir nest sulten, dessuten får jeg ikke sove om jeg er sulten, derfor har jeg kuttet frokost og lunsj ned til kun en skive. I tillegg drikker jeg et stort glass kaffe med melk og da kjenner jeg meg mett nok. Det har gått utrolig mye bedre enn jeg forventet. Eventuelt stikker jeg ekstra vann eller tar et eple hvis jeg er ekstra sulten. Når middagen kommer, har jeg dermed bare spist 3-400 kalorier og kan spise meg mett både til middag og kvelds.

Jeg er vegetarianer og spiser hjemmelaget mat med lite fett og mye grønnsaker. Og så går jeg veldig mye. Jeg spiser rundt 1800 kalorier pr dag i perioder der jeg går ned i vekt. 

Anonymkode: 1379c...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...