Gå til innhold

Sykepenger etter mammaperm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg trenger hjelp ble litt usikker her... jeg har vært i mammapermisjon frem til 26 mars med 100% lønn - skulle altså egentlig tilbake på jobb 26.mars, men siden jeg ble gravid igjen i permisjonstiden min, har jeg nå blitt sykemeldt pga bekkenløsning og skal ut i ny mammaperm igjen fra 1 juli og får da foreldrepenger igjen.

Jeg har altså ikke vært tilbake på jobb, gått rett fra mammapermisjon(foreldrepenger) til sykemelding (sykepenger)fra samme dag jeg egentlig skulle tilbake på jobb.

Arbgiver sier de ikke utbetaler lønn og at jeg skal få sykepenger rett fra nav siden det er svangerskapsrelatert sykdom skal de ikke betale de første 16 dagene. Men har jeg krav på sykepenger nå fra nav? Ble litt engstelig nå, for har jo ikke vært tilbake 4 uker på jobb?

Vet noen hva reglene er? Jeg kan jo ikke jobbe pga bekkenløsning frem til ny permisjon nå... får jeg ikke sykepenger??😨

Anonymkode: 85e76...dea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør nav, de har en chat og de har alltid vært veldig hyggelige og hjelpsomme mår jeg har lurt på ting. 👍🏻

Anonymkode: d2509...8fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får sykepenger 🙂 Jeg ble sykemeldt siste uken i permisjon før jeg skulle tilbake i jobb.

Anonymkode: b0e03...08b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger gir grunnlag for sykepenger, så det får du👍

Anonymkode: e698f...7f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får sykepenger. Er det slik at arbeidsgiver betaler sykepengene dine? Hos meg så var det slik: arbeidsgiver betaler meg lønn (også i permisjonen) og får refundert av nav. For at arbeidsgiver skulle få refundert fra dag 1 av sykemeldingen(pga svangerskap) så måtte vi begge skrive under på et papir som arbeidsgiver sender til nav.

Du har krav på sykepenger hvertfall.

Anonymkode: f0acc...73c

AnonymBruker
Skrevet

Her så sier arbeidsgiver at nav skal betale de første 16 dagene (og resten) imens nav sier arbeidsgiver skal betale de første 16 dagene.. 

Har ikke fått utbetalt noe på to mnd pga dette

men ja, du skal ha krav på sykepenger da sykepenger regner som inntekt 

Anonymkode: 46d3c...882

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Her så sier arbeidsgiver at nav skal betale de første 16 dagene (og resten) imens nav sier arbeidsgiver skal betale de første 16 dagene.. 

Du kan søke nav om å forskuttere sykepenger I arbeidsgiverperioden 🙂

Anonymkode: 18316...f3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du kommer rett fra fødselspenger over til sykemelding så er det ingen arbeidsgiverperiode.

Er du tilbake på jobb 1 dag så er det det.

Anonymkode: f9896...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...