Gå til innhold

Regnes man som samboende når man bor i kollektiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal søke gjeldsordning å lurer på om man regnes som samboende når man bor i kollektiv?  Deler ingenting med den personen som jeg deler leilighet med annet enn adresse. 

Anonymkode: 9037e...290

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei når jeg delte leilighet med ei venninne gikk det ikke som samboer for det offentlige iallefall.

Anonymkode: af3f2...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 3e10d...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt litt på dette i forbindelse med uføretrygd også. Er det slik at man kan fint bo sammen, ha samme folkeregistrerte adresse osv., men man straffes ikke økonomisk før man inngår en samboerkontrakt?

Anonymkode: a5c42...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har lurt litt på dette i forbindelse med uføretrygd også. Er det slik at man kan fint bo sammen, ha samme folkeregistrerte adresse osv., men man straffes ikke økonomisk før man inngår en samboerkontrakt?

Ja, man blir ju usikker for alle tenker ju at hvis en man å ei dame bor ilag så er de samboer men slik er altså ikke tilfelle her så vil ikke risikere å få samboende sats på livsopphold når alt vi deler er adresse, og dopapirinnkjøp. Husleien deles 2/3 da jeg har et rom mer å disponere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 3e10d...0e9

Hvordan beviser man dette da? 

AnonymBruker
Skrevet

UDI sin definisjon på samboer, er å bo under samme tak i 2 år eller ha felles barn.

Anonymkode: dabe6...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

UDI sin definisjon på samboer, er å bo under samme tak i 2 år eller ha felles barn.

Anonymkode: dabe6...ea0

Så hvis du leier ut et rom til en kamerat i over to år, så er dere nå samboere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger neppe bekymre deg for hva UDI definerer som samboer, med mindre en av dere trenger å søke visum/oppholdsrett i Norge. 

Når det gjelder samboerskap i forhold til gjeldsordning, så ville jeg tatt kontakt med NAV og/eller Namsmann og høre hvordan de definerer det. 

Anonymkode: 61ae6...d24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gratulerer du er nå homo.

Anonymkode: 667c8...7b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Samboer er en person du lever sammen med i et ekteskapslignende forhold. Altså at dere like godt kunne vært gift. 

Anonymkode: 7a29d...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...