AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Altså en sykepleier som har spesialisert seg på gynekologi. Finnes det? Hvis ikke. Burde det bli innført? Tipper legene kan trenge avlastningen. Anonymkode: e17ce...72e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Har aldri hørt om det, men det trengs nok. Anonymkode: 895fc...743
Alauda Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Er ikke sykepleier, så andre har nok bedre svar, men har aldri hørt om det. Ble derfor litt nysgjerrig og kom over denne: https://utdanning.no/studiebeskrivelse/videreutdanning_sykepleiere
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Man har jordmødre og uroterapeuter, begge deler spesialsykepleier som har mye med gynekologer/ gyn pasienter å gjøre. Gyn er et såpass stort fagfelt, så noen generell gyn spl utdanning ikke eksisterer. Anonymkode: c7ecd...cd7 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Det finnes ikke. Det nærmeste er vel sexolog eller sexologisk rådgiver (1 år med videreutdanning), men da er det så samtaler man bedriver med stort sett. Anonymkode: 2d401...375
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Nei, men du kan spesialisere deg i ulike felt som berøre urologi. Jordmor, stomi-og kontinens, uroterapeut, sexologi og onkologi f.eks. Lurer på hva du mener legene trenger avlastning med? Anonymkode: c0d10...7bb 3
Majer Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 (endret) En gynekolog er spesialist i kvinnehelse, men jeg antar du snakker om en som i hovedsak utfører gynekologiske undersøkelser? Mulig jeg misforstår, men jeg svarer basert på det. Sykepleiere i Norge får ikke videreutdanning som gir de mulighet til å diagnostisere. De vil dermed ikke utføre vanlige undersøkelser, men jordmødre syr nedentil og jobber med og rundt fødsler. Sykepleiere kan jobbe på gynekologisk avdeling, men da handler mye av jobben om generell sykepleie og evt skifte bind eller rense sår nedentil. Sistnevnte gjør også sykepleiere som jobber med kreftpasienter. Operasjonssykepleiere assisterer ved operasjoner. Altså ingen "vanlige" gynekologiske undersøkelser. Endret 12. april 2021 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Men hva er de assistentene som er med på en gynekologisk undersøkelse feks celleforandringer) på sykehuset da? Jeg trodde de var sykepleiere, jeg. Anonymkode: 1b306...6ed
Majer Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hva er de assistentene som er med på en gynekologisk undersøkelse feks celleforandringer) på sykehuset da? Jeg trodde de var sykepleiere, jeg. Anonymkode: 1b306...6ed Stemmer det. På sykehusene kan sykepleiere assistere. Usikker, men kan hende de kan ha en ø-hjelpsfunksjon som innebærer noe gyn, men det har jeg ikke hørt om Endret 12. april 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hva er de assistentene som er med på en gynekologisk undersøkelse feks celleforandringer) på sykehuset da? Jeg trodde de var sykepleiere, jeg. Anonymkode: 1b306...6ed Jeg har lurt på om de er med for å berolige pasient og avlaste lege? Da jeg fikk innvendig ultralyd rett før fødsel var sykepleier med. Hun gjorde ingenting, bortsett fra hjelpe meg til rette i stolen (trengte ikke hjelp) og ga vel legen et apparat han skulle bruke (som han kunne klart selv). Ellers gjorde hun niks. Jeg tenkte med meg selv det er en slags sikkerhet de har ifm gynekologiske undersøkelser, at det er to tilstede. Jeg er sykepleier selv forresten. Anonymkode: fb6ef...2be
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Altså en sykepleier som har spesialisert seg på gynekologi. Finnes det? Hvis ikke. Burde det bli innført? Tipper legene kan trenge avlastningen. Anonymkode: e17ce...72e Jordmor og urologisk sykepleier er det nærmeste du kommer i forhold til spesialisering på dette området. Hva tenker du at legene trenger avlasting med? Anonymkode: 67692...065
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 Du kan bli uroterapeut. Da undersøker du urinveier, utfører tester. Setter kateter og fyller blæra med vann osv. Hvorfor er du Intr i dette? Anonymkode: 95eea...1e6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 Jordmor er vel det nærmeste. Da assisterer man også ved ulike inngrep, og gjør lette inngrep selv. Alternativt operasjonssykepleier. Anonymkode: f5b45...03a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 Jordmødre som jobber på privat klinikk kan utføre celleprøver også hos ikke gravide, fikk jeg beskjed om da jeg gikk til jordmor som gravid. I tillegg til å ta kontroller hos gravide selvfølgelig. Anonymkode: 906f3...e1e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Kan jeg spørre hva som gjør at dette så ekstra interessant? Spør av nysgjerrighet. Har nemlig aldri skjønt de sykepleierne som vil jobbe på gynekologisk eller leger som vil bli gynokologer for den saks skyld. Sykdommer i vagina med illeluktende blod og utflod, kreft og aborter😳🙈 Men godt vi er forskjellige og at noen vil jobbe med dette også. Anonymkode: db75b...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #16 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kan jeg spørre hva som gjør at dette så ekstra interessant? Spør av nysgjerrighet. Har nemlig aldri skjønt de sykepleierne som vil jobbe på gynekologisk eller leger som vil bli gynokologer for den saks skyld. Sykdommer i vagina med illeluktende blod og utflod, kreft og aborter😳🙈 Men godt vi er forskjellige og at noen vil jobbe med dette også. Anonymkode: db75b...f6b Smaken er som baken. Anonymkode: fe612...2dd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 Du kan bli jordmor, eller jobbe som sykepleier på gynologisk sengepost eller poliklinikk. Du kan også bli operasjonssykepleier og jobbe på en gynekologisk operasjonsavdeling. Ikke noe rart eller uvanlig å være interessert i kvinnehelse. Mange muligheter selv om det ikke er en egen videreutdanning. Anonymkode: daadb...d4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå