Gå til innhold

Kjæreste med ugler i mosen? Kredittsjekk ga avslag!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste har i utgangspunktet dårlig økonomi, spesielt nå under korona og permittering. Nå skulle han låne kr 30.000 til depositum for videre leie, men fikk avslag på kredittsjekk. Han har tidligere sagt han ikke har kredittgjeld. Nå begynner jeg virkelig å lure. Han er vel egentlig over normalt ærlig, så forutsatt av at han er det, hva er årsaken til at han får avslag på kredittlån? Han har ikke ville si noe mer, så jeg mistenker det er verre enn han sier.

Anonymkode: 07c2e...634

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betalingsanmerkninger. 

Annen gjeld.

Lav inntekt.

Anonymkode: b753e...673

• Liker 13
Skrevet

Er jo en grunn til at man får avslag på noe som ellers kastes etter deg? Eller?🤷‍♀️
Hvor lenge har dere vært sammen? Kjenner dere hverandre godt og har snakket om økonomi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min kjæreste har i utgangspunktet dårlig økonomi, spesielt nå under korona og permittering. Nå skulle han låne kr 30.000 til depositum for videre leie, men fikk avslag på kredittsjekk. Han har tidligere sagt han ikke har kredittgjeld. Nå begynner jeg virkelig å lure. Han er vel egentlig over normalt ærlig, så forutsatt av at han er det, hva er årsaken til at han får avslag på kredittlån? Han har ikke ville si noe mer, så jeg mistenker det er verre enn han sier.

Det at han prøver å ta opp kredittlån er en rød varselslampe mer enn at han fikk avslag. Er det deltids eller fulltidsjobb han er permittert fra? Ok lønn? Lønn god nok til at han burde ha klart å legge av penger til depositiumet god tid i forveien? Skjønner situasjonen bedre om han er veldig lavtlønnet og ikke har kunnet legge av. Det er det første jeg ville ha sjekket. 

Hvorfor kan han ikke bruke det depositiumet han fikk utbetalt da han flyttet fra forrige sted? Depositiumet kommer ikke bare brasende på uforutsett så her hadde jeg spurt og gravd. Han har ingen søsken eller foreldre han kan låne penger av?

Anonymkode: 828d7...1b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får spørre han om han kan logge innpå Bisnode (bisnode.no) for å vise deg om han snakker sant.

Enig med AB over. At han må ta opp kredittlån for å få betalt depositum er en større varselslampe enn det å få avslag.

Anonymkode: f68ad...0e5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

For lav inntekt, for lav inntekt og for mye gjeld, han kan være sperret for kredittsjekk (men det pleier man å vite selv), hikke i systemet, betalingsanmerkninger, mulighetene er mange. 🤷‍♀️

Anonymkode: cd774...231

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om han har kredittsperre?

Anonymkode: 293d3...349

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk jeg og kjæresten min også avslag pga at det ikke gikk igjennom (ikke forbrukslån eller kredittkort) og vi skjønte ingenting for vi har ingen anmerkninger (sjekket etterpå), men dagen etter gikk det. 

Så det er visst tydelig mulig at det kan være noe feil med systemet innimellom. 

Anonymkode: d569b...bc4

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er han eller du (Eller begge) som er permittert, men hvis det er noe spørsmål i søknadsskjema ang. jobbsituasjon og hvor det f.eks er svart dagpenger, vil det gi avslag pga usikker inntekt.

Ikke enig i at det nødvendigvis er varseltegn at man må ta opp lån for depositum. Ikke alle som har anledning til å spare opp 30 000 til depositum. 

Anonymkode: e700d...7e5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame? Klarer ikke å hoste opp 30 tusen engang. De fleste tjener det på noen dager. Begriper ikke at det er jeg som jobber hardt og har alt på stell som fortsatt er singel. 

Anonymkode: 434b6...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager har denne fyren klart å få seg dame? Klarer ikke å hoste opp 30 tusen engang. De fleste tjener det på noen dager. Begriper ikke at det er jeg som jobber hardt og har alt på stell som fortsatt er singel. 

Helt enig med deg. Jeg tjener 60.000 på en dag, og jeg tjener virkelig ikke mye. Å ikke kunne spa opp 30.000 er bekymringsverdig. Da er det noe veldig galt på ferde.

Anonymkode: 107e8...f00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan det ha noe med selvinnsikt og holdningen til andre mennesker å gjøre tro...🤔

Anonymkode: 1280e...dd0

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag sist uke. Trodde de bare så på siste 1-2-3 år, men de ser på ett register hvor arbeidsgiver registrer lønn, og det er ikke registret noe lønn på meg siste 7 måneder da jeg har fått fra nav. Så tydeligvis pga at jeg er permittert! 

Anonymkode: 4e5db...7c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du får spørre han om han kan logge innpå Bisnode (bisnode.no) for å vise deg om han snakker sant.

Enig med AB over. At han må ta opp kredittlån for å få betalt depositum er en større varselslampe enn det å få avslag.

Anonymkode: f68ad...0e5

Nå vet jeg ikke med deg, men det kan virke som om du er såpass heldig at du ikke har vært permittert i over et år? 
Tenker jeg skal svare deg slik at du kanskje får litt perspektiv på ting, det har seg slik at jeg nå nemlig har vært permittert nå i over et år, og jeg hadde nå hatt problemer med å hoste opp 30k nå. Det er fordi jeg gikk fra å ha en årslønn på rundt 500.000 til plutselig å ha 263.000 i året, over natten. Bokstavelig talt. Og de faste utgiftene mine er de samme som de var som et år siden. Jeg levde jo etter den inntekten jeg hadde. Lånet mitt skal betales, forsikringen, strøm, borettslagutgiftene, hunden har jeg hatt enorme utgifter med. Det eneste plagget jeg har kjøpt meg det siste året var en treningsbukse som jeg brukte delvis et gavekort på. Joggeskoene mine er fulle i hull, men jeg har ikke råd til nye. Jeg er singel, så jeg har ingen partner å støtte meg på og dele utgifter med. 
Jeg har ikke mer å gå på, bufferen min er tom for lenge siden, bilen må på verksted innen juni, og jeg krysser alt jeg har for at jeg er tilbake i jobb innen den tid, for om ikke vet jeg ikke hvordan jeg skal ha råd til det. Selvfølgelig kan jeg selge bilen, men den dagen de ringer meg og jeg er tilbake i jobb trenger jeg den bilen, i tillegg så er den nesten ikke verdt noe. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje det har noe med personligheten din å gjøre? 
Skal utlevere meg litt mer her. Var på date med en fyr som hadde "alt" på stell, og som du kan lese over er jeg temmelig blakk, så jeg er veldig åpen for menn som har alt på stell, men uansett hvor blakk jeg blir så orker jeg ikke å være med menn som ikke har noe personlighet, er rasistisk, ikke tar vare på seg selv, ønsker en mor mer en partner, har en ovenfor og ned holding mot de mindre heldige i samfunnet. Nei takk. Da er jeg heller blakk og alene. 

Anonymkode: 49a57...0ca

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er umulig for oss å so om det er verre enn hva han innrømmer. Godt mulig det er det, samtidig så hadde ikke jeg heller fått innvilget 30k i kreditt nå som jeg permittert. Iallfall ikke hos en seriøs aktør. 

Anonymkode: 49a57...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe lån (et kredittkort på 15000 som alltid er i pluss fordi jeg liker å ha oversikt). Eier to boliger og en bil. Har noe penger i banken. Jeg får ikke nytt kredittkort fordi inntekten i øyeblikket er AAP. Så det kan absolutt være inntekten som gir avslag. 

Anonymkode: 4c313...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noe lån (et kredittkort på 15000 som alltid er i pluss fordi jeg liker å ha oversikt). Eier to boliger og en bil. Har noe penger i banken. Jeg får ikke nytt kredittkort fordi inntekten i øyeblikket er AAP. Så det kan absolutt være inntekten som gir avslag. 

Anonymkode: 4c313...3a0

Da tjener du så pass at du vet at det er et rødt flagg at han ikke kan bla opp 30.000. Da er det noe som er virkelig galt.

Anonymkode: 107e8...f00

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg gjette så kan det være så enkelt som at banken ser på inntekten man har som permittert som "ikke varig inntekt" på lik linje med aap og derfor avviser. Er man på aap så får man ikke en krone i lån noe sted.

For øvrig, som et svar til ab 49a57...0ca    over her, og alle andre som snakker nedlatende om folk på aap og lignende ytelser (sier ikke at du gjør det ab 0ca, men du fremstår litt klagete så derfor jeg vil bruke eksempelet) jeg håper denne pandemien har vist at dårlig økonomi kan ramme alle. Om det så er fordi man blir syk eller det er pga permittering. Håper folk skjønner at "skattepenga "jeg" betaler" ikke er så jævlig mye å leve av når permitteringen slår inn eller man fortsatt er syk etter et år på sykmelding. Utgiftene blir ikke mindre, det er bare inntekten som blir det. I tillegg blir man satt i et slags limbo, man får ikke lån, man har usikker inntekt og folk ser ned på deg i tillegg.

Anonymkode: 79278...dd1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen er enkel - du trenger mer enn penger for å få dame. Heldigvis.

Anonymkode: a5629...6a4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier også å få lav score hos slike kreditt-selskap. Det må være fordi jeg var permittert en kort stund i 2015. Fra 2016 har jeg hatt fast jobb med helt ok inntekt (500 k ++), jeg har aldri hatt en betalingsanmerkning. 

Har for øvrig ingen problem med å få huslån i banken.

Så de er nok ikke nødvendigvis noe gan skjuler

Men ja: forbrukslån for å betale depositum høres ikke helt sunt ut.

Anonymkode: f8886...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...