Gå til innhold

Rusavhengig datter

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Amigo skrev (På 12.4.2021 den 19.22):

Ja det er som du sier, hverdagen som teller. Det er hverdager det er mest av. Og hvis det er ting/følelser hun sliter med så hjelper ikke det å se så langt frem. 

Spør henne gjerne hva hun selv kunne sett for seg var et bra liv for henne. Trenger ikke motivere med at hvis hun slutter så... så lenge hun er voksen og vet konsekvensene av rus, så må hun få styrken innenfra til å ville noe annet. Men da trenger hun en erstatning til å  takle hverdagen. 

Dere kan prøve å hjelpe henne til å finne løsningene med å komme med valg og alternativer. 

Finne ting hun er god på og mestrer å bygg opp under det. Hva likte hun å gjøre som barn for eks. ? 

Da kan du se på hva hennes naturlige interesser  i livet. 

Ta bilder? Fotokurs. Tegne? Male bilder. Være ute? Telte 

Dere har sikkert prøvd masse. 

Med all respekt så tror jeg ikke du har vært tett på sterkt rusavhengige?

Det finnes ingenting andre kan gjøre for å motivere - avhengigheten vinner ALLTID helt inntil den rusavhengige selv er kommet til et punkt hvor man velger et annet liv.

Mange må nå bunnen mange ganger for å komme dit, og ikke engang egne barn er nok motivasjon for veldig mange.

TS, det eneste du kan gjøre er å delta i pårørendegrupper og være være tydelig på at du støtter henne og ønsker henne et bedre liv.

Men dropp å komme med «gulrøtter». Hun må ville det selv av indre årsaker.

Er hun utredet for bakenforliggende årsaker til avhengigheten? 

Men annen ting.....ikke la hennes avhengighet lure dere. Etterhvert vil det komme spørsmål om penger og så videre. Si ja til å kjøpe mat/hjelpe praktisk, nei til faktiske penger. 

Skrevet

Har jobbet i over 40 år som frivillig i rusmiljøet her jeg bor. Det startet da min søster kom inn i miljøet. Hele vår familie gikk til grunne pga henne, men etter hvert fikk jeg hjelp. Begge våre foreldre døde i løpet av kort tid, så hun ble "mitt" ansvar.
Her er noen sieder du bør lese og kanskje få litt hjelp.

https://terapivakten.no/2018/09/20/foreldre-til-rusavhengige/

https://rop.no/arkiv/i-terapi-for-a-sette-grenser-for-sonnen/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 17.01):

Så rusproblemer utviklet seg etter at dere ga henne fra dere? På stedet som skulle hjelpe henne? Desverre er det veldig vanlig. Føler med dere. Det er nesten ingenting å gjøre om hun ikke tar tak selv, om hun ikke vil ut av det selv. Som pårørende er det helt forferdelig. Eneste jeg kan anbefale dere er pårørendegruppe for deres egen del. 

Anonymkode: 63811...93a

Dette. 

Skjønner godt frustrasjonen, oppgittheten og ikke minst hjelpesløsheten.

Huff dette er jo noe av det verste man kan bli utsatt for som foreldre. 

Håper ting ordner seg etter hvert. ❤️

Skrevet
Fnuggolina skrev (7 minutter siden):

Med all respekt så tror jeg ikke du har vært tett på sterkt rusavhengige?

Det finnes ingenting andre kan gjøre for å motivere - avhengigheten vinner ALLTID helt inntil den rusavhengige selv er kommet til et punkt hvor man velger et annet liv.

Mange må nå bunnen mange ganger for å komme dit, og ikke engang egne barn er nok motivasjon for veldig mange.

TS, det eneste du kan gjøre er å delta i pårørendegrupper og være være tydelig på at du støtter henne og ønsker henne et bedre liv.

Men dropp å komme med «gulrøtter». Hun må ville det selv av indre årsaker.

Er hun utredet for bakenforliggende årsaker til avhengigheten? 

Men annen ting.....ikke la hennes avhengighet lure dere. Etterhvert vil det komme spørsmål om penger og så videre. Si ja til å kjøpe mat/hjelpe praktisk, nei til faktiske penger. 

Om ikke annet så finnes det solskinnshistorier rundt det også selv om missbrukeren på ingen måte er motivert for å slutte. De er sikkert ikke mange, men jeg vet de finnes. 

Jeg kjenner til en som holdt på å miste datteren sin i tung rusavhengighet. Han er en meget handlekraftig mann og skydde lite i sin kamp når han til slutt tok grep å hentet henne med makt. Jeg husker hvilken kamp han kjempet. De nærmeste rundt han støtte ham fullt ut. Det gjorde ikke norsk justis og rettsvesen for de kjempet med nebb og klør for at hun skulle få fortsette sitt missbruk. 

Men han vant til slutt etter noen års kamp. Fra heroin daglig til å bli helt ren gikk hun fra å være et vrak i dødens forgård til å bli ei superflott dame som i dag innrømmer at pappa hadde faktisk rett. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en liten anelse om det kunne være AD/HD inn i bildet. Får hun medisiner for dette? 

Frustrerende når det også er mindre barn inni bildet. En strekker liksom ikke til 100 prosent over alt. 

Som noen skriver virker det som du er dømt med en gang du prøver heroin, er dette tilfellet?  Er vel forskjell på en som har holdt på i 10 år og en som er havnet det siste halvåret i de baner? 

Uansett så må det nok alle tiltak inn om en skal prøve å redde og komme på nytt spor. Tror ikke foreldre klarer det alene. 

Men det er vel ikke heller slik at foreldre skal bakke helt ut? Om instanser er i bildet?

Det er og forskjell på motivasjon dere som sier dette ikke er nok. 

Er det ikke det som skal til mener dere. Lysten og ønske om å slutte må da drives av noe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amigo skrev (5 minutter siden):

Men det er vel ikke heller slik at foreldre skal bakke helt ut? Om instanser er i bildet?

Det er og forskjell på motivasjon dere som sier dette ikke er nok. 

Motivasjonen vil svinge. Det er helt normalt og er en del av sykdommen. Jeg ville heller ikke bakket helt ut. Hun er ung og trenger støtte. Alkohol er verre å komme seg ut av enn heroin. 

Anonymkode: fad98...b43

Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

1. Prioriter deg selv og de andre rundt deg. Din rusavhengige datter har du som du sier selv gjort ALT for. Du kan ikke fortsette med den type oppfølging av henne for alltid. Da går du og familien til grunne.

2. Dersom det utvikler seg i en enda mer negativ retning med mer psykiatri, kriminalitet etc, så er et alternativ å kutte kontakten for å få «fred». Mange foreldre blir glade når barna deres er i arresten eller i fengsel fordi de kan slappe av og vet barnet er trygt. Som du selv sier i forhold til rusbehandling.

3. Din datter må selv ønske behandling. Du har gjort alt og det fungerer ikke, nettopp fordi at din datter må gjøre jobben. Hun vet dere vil støtte henne dersom hun en dag er klar.

4. Ikke alle kan reddes. Rusavhengige kan ha et verdig liv selv om de velger å fortsette med rusen. De fleste rusmisbrukerne i dette landet står ikke på gata i Oslo, de er blant oss hele tida.

Du er en god og støttende mor, og datteren din vet du er der. La henne leve livet sitt og så får du heller bare vise omsorg/omtanke som med de andre familiemedlemmene, i stedet for den evige kampen om å motivere, hjelp, kontakte støtteapparat. Datteren din er voksen nå.

Anonymkode: 2502a...982

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...