Gå til innhold

Ap, MDG og SV vil gi kommunene rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom.


Anbefalte innlegg

Gjest Peanut
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 said:

Det politikerne aldri har skjønt er at man FØRST må lage et levelig kollektivtilbud som kan konkurrere med å kjøre egen bil og DERETTER kan man treffe tiltak for å redusere biltrafikk.

Når det tar 15 minutter å kjøre fra hjem til jobb og 1 time og 15 minutter med buss har man ikke et levelig alternativ.

Når det tar 30 minutter å kjøre fra hjem til barnehage, levere, og kjøre videre til jobb og 1 time og 30 minutter å gjøre det samme med buss har man ikke et levelig alternativ.

Begge disse eksemplene er hentet fra sentrale deler av Bergen.

Hvis bussen går da vel og merke  –.–  

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
herzeleid skrev (6 minutter siden):

Hvorvidt det anvendes vil vel være helt avhengig av hvem som får makt lokalt. Det virker sannsynlig at MDG, hvis de har tilstrekkelig oppslutning, vil bruke dette til å gjøre det vanskeligere for bedrifter å tilby kunder og ansatte parkeringsplasser. Å forsure bilisters hverdag er tross alt et viktig virkemiddel for å få ned bruken av bil, og jeg regner med at det vil være en av de viktigste sakene for MDG også fremover. 

Her i Bergen er det alt et helvete med parkeringsplasser for nye nærings- og boligbygg. Og det helt uten MDG ...!

Skrevet
1 hour ago, Gugglo said:

Nei vel.

Få se om Nettavisen, som ABCNyheter henviser til, sier noe mer?

Aha, der var det en link til noe håndfast. Få se hva det står i Aftenposten sin artikkel som det linkes til.

Aha, så det er eierne av parkeringsplassene som skal ta betalt, ikke kommunen.

Nei, huff, tenk om eierne av eiendommen tar betalt! Nei, nå har det gått for langt! Forakten for politikerne vil ingen ende ta etter dette.

Forslaget er at kommunen skal kunne ta avgift på parkering på privat grunn.

Dette er jo ganske nært tyveri, men det virkelige problemet er jo at det vil være vanskelig å avgrense, og fristelsen blir nok stor i mange kommuner for ekstra inntekt. At Barth Eide sier noe om at tanken er kun jobbkjøring, er kun sukring av pillen og uten verdi all den tid det ikke står i forslaget.

Her er noen tanker rundt mulige konsekvenser

  • Liker 3
Skrevet
Uredd skrev (31 minutter siden):

Forslaget er at kommunen skal kunne ta avgift på parkering på privat grunn.

Dette er jo ganske nært tyveri, men det virkelige problemet er jo at det vil være vanskelig å avgrense, og fristelsen blir nok stor i mange kommuner for ekstra inntekt. At Barth Eide sier noe om at tanken er kun jobbkjøring, er kun sukring av pillen og uten verdi all den tid det ikke står i forslaget.

Her er noen tanker rundt mulige konsekvenser

Det er ikke det det står i Stortingsmeldingen. Det er hva det står i avisen, ja, men avisen skal selge. Derfor vrir de litt på ting for å kunne selge.

Her er hva det står i Stortingsmeldingen:

Sitat

Disse medlemmer har merket seg at KS’ storbynettverk i en uttalelse av 13. november 2020 har bedt regjeringen sikre at kommuner som ønsker det har hjemmel for å kunne pålegge betaling også på private parkeringsarealer, minst tilsvarende pris for parkering på kommunal grunn.
...
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
...
«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer.»
...
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
...
«Stortinget ber presidentskapet innføre parkeringsavgift for parkering i Stortingsgarasjen.»

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2020-2021/inns-202021-325s/?all=true

(Sistnevnte vil garantert aldri bli vedtatt - for mange av de som koser seg med gratis ditt og gratis datt når de er folkevalgte)

  • Liker 1
Skrevet

Syns dette er dypt problematisk for oss som er opptatt av rettssikkerhet og privat eiendomsrett. Hvis en næringsdrivende ønsker å benytte gratis parkering for egne kunder som et konkurransefortrinn, for eksempel, syns jeg det er problematisk å nekte dem det. 

Har for øvrig ganske stor tro på gulrot i slike saker. Er kollektivtransport godt nok tilrettelagt så går biltrafikken ned. Det ser man for eksempel på jobbpendling inn mot de større byene. 

 

Skrevet
Uredd skrev (13 timer siden):

Forslaget er at kommunen skal kunne ta avgift på parkering på privat grunn.

Dette er jo ganske nært tyveri, men det virkelige problemet er jo at det vil være vanskelig å avgrense, og fristelsen blir nok stor i mange kommuner for ekstra inntekt. At Barth Eide sier noe om at tanken er kun jobbkjøring, er kun sukring av pillen og uten verdi all den tid det ikke står i forslaget.

Her er noen tanker rundt mulige konsekvenser

Det er egentlig skremmende lesning å se hvor langt enkelte politikere vurderer å gå.  Bart Eide sin tankegang er farlig ovenfor grunnleggende fundamenter der vi som selvstendige individer bestemmer over vår egne eiendeler. 

  • Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Hippogriff said:

Syns dette er dypt problematisk for oss som er opptatt av rettssikkerhet og privat eiendomsrett. Hvis en næringsdrivende ønsker å benytte gratis parkering for egne kunder som et konkurransefortrinn, for eksempel, syns jeg det er problematisk å nekte dem det. 

Har for øvrig ganske stor tro på gulrot i slike saker. Er kollektivtransport godt nok tilrettelagt så går biltrafikken ned. Det ser man for eksempel på jobbpendling inn mot de større byene. 

 

Dette er jo kjernen i saken. Kjøpesentre bruker dette som konkurransefordel og bykjernen mister kunder.

Kommunepolitikerene har jo selv bestemt i miljøets navn at det skal koste (skjorta?) å parkere i byene. I tillegg gjøres det så vanskelig som mulig å komme nær butikker med bil fordi det skal være så koselig å spasere rundt uten biler. Resultatet er hverken folk eller biler og butikkdød...

Et godt eksempel er Kvadrat kjøpesenter midt mellom Stavanger og Sandnes. Der har gratis (og nok) parkering, sammen med lett tilgang fra E39 vært et stort konkurransefortrinn og horn i siden på bystyrene i begge byer. Politikerene har i alle år, forsøkt på alle mulige måter å få til parkeringsavgift der, uten å lykkes. I stedet flyttet de bussholdeplassen, fungerte helt fint, over på andre siden og stengte samtidig undergangen. Resultatet er at hovedtrafikken inn til parkering nå blir hindret av fotgjengerovergang to steder. I tillegg er avstanden akkurat slik at busspassasjerene når fram til neste samtidig med bilene slik at disse må vente begge steder... Framstår som lite annet en sabotasje

At det største konkurransefortrinnet i landsdelen er tak over hodet mens man går fra butikk til butikk ser heller ikke ut til å gjøre forskjell.

Folk skal gå i gater å regnet når de handler for det er visst det som er best for oss...

Eller tvinges til å bruke buss når vi handler. Enten det er matvarer eller ny seng på IKEA... For ikke å snakke om byggevarer og trelast...

Hva som er mest effektivt for samfunnet er fullstendig underordnet, og viljen til å kontrollere folks frie valg ser ikke ut til å ha grenser.

 

  • Liker 2
Skrevet

dette er jo og stjele pengene til folk på privat eiendom. bare Høyre og Liberalistene som er fornuftige i dagewns partiflora.

  • Liker 1
Skrevet
Sankt-Vinger skrev (1 minutt siden):

dette er jo og stjele pengene til folk på privat eiendom. bare Høyre og Liberalistene som er fornuftige i dagewns partiflora.

Privat næringsliv kan pålegges, hvis kommunen mener det er riktig, å ta betalt.

Hvem tar betalt? Staten? Nei. Kommunen? Nei. Julenissen? Nei. De som eier eiendommen kan pålegges å ta betalt. De som eier krever i så fall betaling.

Det er bare kommunister som omtaler det som tyveri. Er du en kommunist?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...