Gå til innhold

Ap, MDG og SV vil gi kommunene rett til å innføre parkeringsavgift på privat eiendom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politikerene fornekter seg ikke.  Ikke rart at det blir politiker forakt.  

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal få inntektene? Kommunen?

Den som gir stemmen til MdG må ikke klage over alle forbud og påbud man får etterpå.

• Liker 4
Skrevet

Kan være greit å presisere at det er næringseiendom det er snakk om.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/04/12/195751886/arbeiderpartiet-apner-for-kommunal-parkeringsavgift-pa-privat-eiendom

Sitat

klimapolitisk talsperson og stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) forteller at det handler om næringseiendom.

– Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering, svarer Barth Eide i en SMS til avisen.

Jeg vet ikke om det er en god idé, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle føre til politikerforakt? Pengene går jo ikke i lomma på politikerne.

• Liker 3
Skrevet

De partiene er seg selv lik

Skrevet

Inntekter kommer sikkert til å gå til miljøfond. Avgiften kommer også bli stor. 

Dessuten mdg kommer også å presse på for parkeringsavgift på private adresser også. For som de tenker, ingen i Norge har behov for å eie privatbil. 

• Liker 4
Skrevet

De avgiftkåte partiene gnir seg i hendene og sikler etter maktposisjoner for å gjøre livet surere for alle. 

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, Nicathv said:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/04/12/195751886/arbeiderpartiet-apner-for-kommunal-parkeringsavgift-pa-privat-eiendom

Jeg vet ikke om det er en god idé, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle føre til politikerforakt? Pengene går jo ikke i lomma på politikerne.

Det er vel ikke akkurat hvor pengene går som er det problematiske...

Det at det offentlige skal kunne pålegge dette på privat eiendom har mye større kapasitet til politikerforakt.

At man ikke bestemmer selv over det man eier, er nettopp noe som kjennetegner land med dårlig økonomi pluss endel andre ting vi finner problematiske

• Liker 4
Skrevet

Dette er et økonomisk angrep på arbeiderklassen.  Jeg ser for meg at man må betale parkering på butikken, og at blir økonomisk umulig å ha jobb som er bilavhengig. Hilsen en som stemte Ap før de drepte og lemlestet massevis av vernepliktige og andre i Libya.

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Forslagsteksten presiserer ikke hvilken type eiendom det skal gjelde

Nei vel.

Få se om Nettavisen, som ABCNyheter henviser til, sier noe mer?

Sitat

MDG har frontet forslaget tidligere

Aha, der var det en link til noe håndfast. Få se hva det står i Aftenposten sin artikkel som det linkes til.

Sitat

– Biltrafikken står for nær halvparten av Oslos klimagassutslipp. Hvis vi kan pålegge eierne av p-plassene å ta betalt, særlig i sentrumsnære områder, vil flere velge bussen eller bena foran bilen, sier Lan Marie Berg (MDG).

Aha, så det er eierne av parkeringsplassene som skal ta betalt, ikke kommunen.

Nei, huff, tenk om eierne av eiendommen tar betalt! Nei, nå har det gått for langt! Forakten for politikerne vil ingen ende ta etter dette.

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt før synes jeg det er litt fascinerende å se hvordan et parti tross alt gjør det ganske skarpt ved å fremme en politikk som praktisk sett gjør/vil gjøre en del menneskers hverdag veldig mye vanskeligere. 

• Liker 7
Skrevet
herzeleid skrev (12 minutter siden):

Som nevnt før synes jeg det er litt fascinerende å se hvordan et parti tross alt gjør det ganske skarpt ved å fremme en politikk som praktisk sett gjør/vil gjøre en del menneskers hverdag veldig mye vanskeligere. 

De grønne har ikke bil selv, og scorer misunnelsespoeng på å gjøre livet dyrt for bilistene. At SV henger seg på der er ikke rart, de har vel heller ikke bil. Men Arbeiderpartiet, hallo, såpass arbeiderfiendlig politikk passer ikke inn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er greit at sånne ting kommer før valg, og ikke etter valg.

Så kan velgerne ikke si at de ikke visste hva resultatet av hva valgene de tar ville bli.

• Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (22 minutter siden):

De grønne har ikke bil selv, og scorer misunnelsespoeng på å gjøre livet dyrt for bilistene. At SV henger seg på der er ikke rart, de har vel heller ikke bil. Men Arbeiderpartiet, hallo, såpass arbeiderfiendlig politikk passer ikke inn.

Det er ikke snakk om å innføre noen avgift. Les artikkelen hos Nettavisen nøye, IG.

Sitat

– Dette er jo bare et forslag om at kommunene skal ha anledning til det - altså åpne for mer kommunalt selvstyre. Kommunene må kunne vurdere fordeler og ulemper, så det kan være ulikt ulike steder.

Det betyr ikke at kommunene skal tvinge privat næringsliv til å ta betalt for parkeringsplasser.

Det betyr at kommuner skal kunne bestemme at det er riktig, i noen tilfeller, i noen områder, å pålegge privat næringsliv å ta betalt for parkeringsplassene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gugglo skrev (29 minutter siden):

Det er ikke snakk om å innføre noen avgift. Les artikkelen hos Nettavisen nøye, IG.

Det betyr ikke at kommunene skal tvinge privat næringsliv til å ta betalt for parkeringsplasser.

Det betyr at kommuner skal kunne bestemme at det er riktig, i noen tilfeller, i noen områder, å pålegge privat næringsliv å ta betalt for parkeringsplassene.

Jeg forsto det slik at  kommunen mener at parkeringsplassene ved butikken, som butikken eier skal være avgiftsbelagt så forsto jeg forslaget slik som at de kan bestemme det, og det er jo å tvinge privat næringsliv til å ta betalt. 

Dette betyr altså at det blir en ny parkeringsavgift utenfor den butikken der man parkerte gratis før, eller på den gratis parkeringsplassen på jobben, dersom kommunen bestemmer det.

Det mest alvorlige  er om man må betale for å parkere ved jobben. Å betale på butikken er overkommelig (men veldig irriterende) fordi der står man jo ikke så lenge. Jeg unngår så langt det er mulig å parkere ved butikker som har betalparkering, og velger helst de man ikke engang trenger å trekke gratislapp på.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg forsto det slik at  kommunen mener at parkeringsplassene ved butikken, som butikken eier skal være avgiftsbelagt så forsto jeg forslaget slik som at de kan bestemme det, og det er jå å tvinge privat næringsliv til å ta betalt.

Hvis forslaget gjennomføres så er det privat næringsliv som kan pålegges å ta betalt, ja. Slik forstår jeg også det.

Hvor mye privat næringsliv skal ta betalt står det derimot ingenting om. Jeg forstår det som at det bare kan pålegges at privat næringsliv tar betalt, ikke pris. Så kan en for eksempel løse det ved at bedriften en jobber for tar en symbolsk krone betalt for et årskort til parkeringsplass.

Men det sikrer altså at andre enn de ansatte i så fall ikke får billig parkering på arbeidsplassen.

Skrevet
Nicathv skrev (16 timer siden):

Fordi de driver symbolpolitikk. De kommer med forslag som har marginal effekt på miljøet, men som lager masse praktiske problemer for mange mennesker. 

Det gir masse debatt og fokus på kjernesakene til MDG. De som bort sentralt og ikke har bil synes det er kjempelurt. Det er mer enn nok velgere for MDG og SV i alle fall. AP bør tenke seg litt om.

Det er mye mer å tjene på å oppgradere sementindustri, offentlige bygg og vannkraft, men det plager jo ingen. Altså gir det ingen oppmerksomhet rundt saken.

• Liker 2
Skrevet
Gugglo skrev (43 minutter siden):

Hvis forslaget skal ha noen effekt så må man jo anta at dette vil bli gjennomført i et betydelig omfang. Hvis man tror det bare skjer i noen veldig få tilfeller kan man like gjerne la være.

Eller er det bare er en symbolsak uten praktisk betydning for miljøet?

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Hvis forslaget skal ha noen effekt så må man jo anta at dette vil bli gjennomført i et betydelig omfang. Hvis man tror det bare skjer i noen veldig få tilfeller kan man like gjerne la være.

Eller er det bare er en symbolsak uten praktisk betydning for miljøet?

Du glemmer at det er snakk om politikk. Det er snakk om å få MDG med på en felles politikk. I noen tilfeller er politikk symbolsk. Det vil si, "vi kan stemme for dette forslaget, hvis dere er med og stemmer for dette her".

Gjest Blondie65
Skrevet

Det politikerne aldri har skjønt er at man FØRST må lage et levelig kollektivtilbud som kan konkurrere med å kjøre egen bil og DERETTER kan man treffe tiltak for å redusere biltrafikk.

Når det tar 15 minutter å kjøre fra hjem til jobb og 1 time og 15 minutter med buss har man ikke et levelig alternativ.

Når det tar 30 minutter å kjøre fra hjem til barnehage, levere, og kjøre videre til jobb og 1 time og 30 minutter å gjøre det samme med buss har man ikke et levelig alternativ.

Begge disse eksemplene er hentet fra sentrale deler av Bergen.

Skrevet

Hvorvidt det anvendes vil vel være helt avhengig av hvem som får makt lokalt. Det virker sannsynlig at MDG, hvis de har tilstrekkelig oppslutning, vil bruke dette til å gjøre det vanskeligere for bedrifter å tilby kunder og ansatte parkeringsplasser. Å forsure bilisters hverdag er tross alt et viktig virkemiddel for å få ned bruken av bil, og jeg regner med at det vil være en av de viktigste sakene for MDG også fremover. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...