AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 De fleste som kaller seg marxister i dag er opptatt av tullesaker. Slik som at menn i kjoler skal få tilgang på damegarderoben, cancel-culture, og lignende. Det paradoksale er at (såkalte) marxister i dag støtter opp under storkapitalen og danser etter deres pipe. F. eks. støtter mange import av billig arbeidskraft (for storkapitalistene), slik at lønningene på ufaglært arbeidskraft kan holdes nede. Mange (såkalte) marxister har heller ikke jobbet et slag i sitt liv? Hva skjedde med klassekampen? Arbeidernes rettigheter. Omfordeling av kapitalen? Kommunismen er i seg selv verdikonservativ, i forhold til vår tid. Jeg kaller meg kommunist, men har lite til felles med de "moderne" kommunistene, som sitter på Starbucks og taster på Iphonen sin. Istedenfor å bruke energi på å kjempe mot rovkapitalistene, så kaster de penger etter dem. Et paradoks. Lurer på hvor mange av dem som faktisk har lest hele "Das Kapital", eller noe annet Marx har skrevet. Det virker som storkapitalen har lykkes med å tvinne dem rundt lillefingeren, og rette oppmerksomheten deres bort fra de reelle problemene. Anonymkode: e4473...a02
stan Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Tenker at marxismen er mer aktuell enn noensinne. Mange innbiller seg at kapitalismen vant den kalle krigen, men sannheten er vel heller at vi alle blir tapere med kapitalismen. En av de største utfordringene med marxismen er at det er så mange tolkninger av hva marxisme er. Marxisme i dag er uansett veldig annerledes enn for både en og to generasjoner siden.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Hvem er "dem" da, møter du noen fysisk? Du sier "de fleste", men hvem er de, kjenner du folk? Det er nok av møter igjennom Svartlamoen i Trondheim, på bakklandet kan du møte folk, eller på Nesodden i miljøet der, eller på Hausmania og kanskje Blitz til og med. Snakker du med de i miljøet rundt Gateavisa, eller Torggata blad? Eller leser du bare klassekampen innimellom? Anonymkode: 91942...956
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Jeg er marxist, medlem i Rødt og kjenner mange andre marxister. Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver. Det er stort sett liberale, sosialdemokrater og SV-"sosialister" som bryr seg for mye med sånne kultursaker. Hva er vitsen med å kalle seg marxist om man ikke har hovedfokus på økonomi og kapitalismens utnyttelse av arbeidere? En del av de jeg kjenner kan godt støtte slike saker, men det blir så godt som aldri snakket om eller brukt mye energi på. Marxismen sier jo tilnærmet ingenting om kultursaker. Anonymkode: a2b54...5a7 2
strynejenta Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er marxist, medlem i Rødt og kjenner mange andre marxister. Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver. Det er stort sett liberale, sosialdemokrater og SV-"sosialister" som bryr seg for mye med sånne kultursaker. Hva er vitsen med å kalle seg marxist om man ikke har hovedfokus på økonomi og kapitalismens utnyttelse av arbeidere? En del av de jeg kjenner kan godt støtte slike saker, men det blir så godt som aldri snakket om eller brukt mye energi på. Marxismen sier jo tilnærmet ingenting om kultursaker. Anonymkode: a2b54...5a7 Tror nok at mange kaller seg selv for "marxist" for å fremstå som progressive, uten å ha lest teori.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De fleste som kaller seg marxister i dag er opptatt av tullesaker. Slik som at menn i kjoler skal få tilgang på damegarderoben, cancel-culture, og lignende. Det paradoksale er at (såkalte) marxister i dag støtter opp under storkapitalen og danser etter deres pipe. F. eks. støtter mange import av billig arbeidskraft (for storkapitalistene), slik at lønningene på ufaglært arbeidskraft kan holdes nede. Mange (såkalte) marxister har heller ikke jobbet et slag i sitt liv? Hva skjedde med klassekampen? Arbeidernes rettigheter. Omfordeling av kapitalen? Kommunismen er i seg selv verdikonservativ, i forhold til vår tid. Jeg kaller meg kommunist, men har lite til felles med de "moderne" kommunistene, som sitter på Starbucks og taster på Iphonen sin. Istedenfor å bruke energi på å kjempe mot rovkapitalistene, så kaster de penger etter dem. Et paradoks. Lurer på hvor mange av dem som faktisk har lest hele "Das Kapital", eller noe annet Marx har skrevet. Det virker som storkapitalen har lykkes med å tvinne dem rundt lillefingeren, og rette oppmerksomheten deres bort fra de reelle problemene. Anonymkode: e4473...a02 Hva med å ta en tur til Nord Korea, Venezuela. Spennende for teorien kan også være å besøke museum med fangeleirene i gamle sovjet ! Så er det jo alltid selveste Kina. Alle steder vil du kunne oppleve ekte kommunist-diktatur, sult, fangeleirer og alle resultater av marxisme. Vil du la være å reise midt i kina-virus pandemien anbefales George Orwell. Han beskriver det marxistiske resultatet ganske godt, 1984 overvåkingen, når du logger på kg forum fra Bejing og hans animal farm beskriver godt det marxistiske styresett i dagens Kina, der grisene bor i Bejing og de andre dyrene på landsbygda. Besøk gjerne Hong Kong så kan du med egne øyne se hva som skjer med dyrene som ikke vil gjøre som grisene sier. Anonymkode: fb476...c77
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De fleste som kaller seg marxister i dag er opptatt av tullesaker. Slik som at menn i kjoler skal få tilgang på damegarderoben, cancel-culture, og lignende. Det paradoksale er at (såkalte) marxister i dag støtter opp under storkapitalen og danser etter deres pipe. F. eks. støtter mange import av billig arbeidskraft (for storkapitalistene), slik at lønningene på ufaglært arbeidskraft kan holdes nede. Mange (såkalte) marxister har heller ikke jobbet et slag i sitt liv? Hva skjedde med klassekampen? Arbeidernes rettigheter. Omfordeling av kapitalen? Kommunismen er i seg selv verdikonservativ, i forhold til vår tid. Jeg kaller meg kommunist, men har lite til felles med de "moderne" kommunistene, som sitter på Starbucks og taster på Iphonen sin. Istedenfor å bruke energi på å kjempe mot rovkapitalistene, så kaster de penger etter dem. Et paradoks. Lurer på hvor mange av dem som faktisk har lest hele "Das Kapital", eller noe annet Marx har skrevet. Det virker som storkapitalen har lykkes med å tvinne dem rundt lillefingeren, og rette oppmerksomheten deres bort fra de reelle problemene. Anonymkode: e4473...a02 Dette med å sette folk opp mot folk er ikke marxisme. Det er en del av denne "woke"-greia. "Woke" handler om å vise hvor flink en er til å tenke på andre. "Jeg er hvit og fordi jeg er hvit er jeg en rasist, alle hvite er så slemme og fæle i form av sin hudfarge". Men problemet er ikke hudfargen. Det har aldri vært hudfargen som er problemet. Det samme med seksualitet/legning. Eller livssyn. Eller kjønn. Problemet er kapitalen. Kapitalen er det som splitter folk. De som støtter opp om diskriminerende holdninger gjør det med bakgrunn i kapitalismen som system. Men vi lider alle under kapitalisme. Å forsøke, som disse som er så "woke" gjør, å "forbedre" kapitalisme er forgjeves. Kapitalisme har aldri blitt bedre av at en kvinne troner på toppen. Kapitalisme ble ikke bedre av at Thatcher satt med makten. Kapitalisme blir ikke bedre om en homofil, biseksuell, minoritetsperson, handikappet person, sitter på toppen. Kapitalisme er bare ute etter å utnytte mennesker. De som har lite blir lidende uansett. Samtidig vil kapitalisme splitte mennesker, de som lite har vil kjempe med hverandre om smulene. Kapitalisme er kapitalisme, uansett hvordan en vrir og vender på det. Dette med å skulle "være så flink" har bare ødelagt marxismen. Det er bra du ikke lar deg påvirke av woke-greia. Det er det. Det er bra. Fortsett å kjempe for marxisme. Meld deg inn i et parti du føler deg komfortabel med, påvirk partiet innenfra. Stem frem de som du mener gjør en god jobb. Det er eneste måten å nå frem på. Stem frem de samlende stemmene heller enn de som skal rope ut hvor "woke" de er, hvor snille de er mot alle fordi de har sett hvor fæle de er fordi de er hvite, eller lignende. Å samle folk i kampen mot kapitalismen er uhyre viktig. Vi lider alle under kapitalismen. Vi kjemper alle samme kamp. Anonymkode: 5e204...e03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå