Gå til innhold

Sette en skrue i naboens garasjevegg/gjerde - spørre først?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vet dette er et rart spørsmål som sikkert har et opplagt svar, og at jeg fremstår som litt dum. Men det får så være!

Jeg bor i boligfelt i enebolig for første gang i hele mitt liv, alltid bodd i leiligheter. Jeg ønsker å sette opp en løpestreng til hunden min, så hun er trygg når vi er ute sammen (målet er å gjerde inn hele tomta, men det tar litt tid). Det logiske stedet å plassere den ene skruen er i bakveggen til naboens garasje/gjerde (garasje bygd inn i gjerdet på en måte). Bør jeg spørre naboen om lov til? Jeg kjenner de ikke i det hele tatt, har bare bodd her en måned, og har litt sosial angst 😅 Setter pris på deres synspunkt.

Anonymkode: c56dc...673

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde spørre. 

Anonymkode: 05b3b...889

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja spør de. Jeg hadde sagt Ja selvsagt, men satt pris på å bli spurt 

Anonymkode: 822e5...3a0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må du spørre om dette.

Ingen lager hull i andres panel uten tillatelse, med mindre de mangler noen antenner som de fleste bør ha. 🙈

Anonymkode: 565e8...085

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det må du.   Ring på og spør. Det er større sjanse for ja om du spør ansikt til ansikt.  Veldig greit å ha god tone, uten å bli for familiær, med naboene, det kommer til å lønne seg på sikt. 

Anonymkode: e8563...e18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja spør de. Jeg hadde sagt Ja selvsagt, men satt pris på å bli spurt 

Anonymkode: 822e5...3a0

Og jeg hadde sagt nei, all den tid jeg ikke er interessert i skruehull i panelet mitt ;) 

• Liker 5
Skrevet

Spør du om lov må du også akseptere ett nei.

Jeg hadde gått for bedre å få tilgivelse eller tillatelse her. Kan jo ikke plage naboen at det kommer en skrue i gjerdet!

Skrevet

Ja, selvsagt skal du spørre om lov først. 

• Liker 2
Skrevet

Man setter da ikke skruer inn i andre sin garasjevegg/gjerde uten å spør først. Da ber man om å få et ræva naboforhold. Dette er et tilfelle man spør om tillatelse først for hvis tilgivelsen ikke kommer så kan de blir ganske så utrivelig å bo der.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Naboen vår hang opp sin postkasse på vårt gjerde uten å spørre.

Ikke for det, hadde de spurt hadde de ikke fått lov, for jeg skulle uansett male og bytte råtne bord rundt den tiden.

De ble dødelig fornærmet da jeg ba dem om å ta den ned for "da må vi jo lage hull i gjerde" :klaske:

Spør naboen din!  Du kan ikke få et verre svar enn nei.

Anonymkode: 2edcb...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg hadde sagt nei, all den tid jeg ikke er interessert i skruehull i panelet mitt ;) 

Herregud. Veldig "Nabo Jensen". Et skruehull som du sannsynligvis aldri kommer til å se, da den er på naboens side av veggen? 🤦‍♀️ så mye idiotisk folk skal krangle på 

Anonymkode: 03464...4b9

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du svart ja om du var lykkelig? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da spør jeg selvfølgelig.

Jeg personlig hadde ikke brydd meg mindre om situasjonen var motsatt, men har som sagt aldri bodd i enebolig i boligstrøk så jeg aner ikke hvordan kutymen er. Der jeg har bodd som voksen var en slik trappeblokk, hvor yttergjerdet på min veranda var også naboens yttergjerde. Så da spurte vi aldri, for det var begge sin :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Da spør jeg selvfølgelig.

Jeg personlig hadde ikke brydd meg mindre om situasjonen var motsatt, men har som sagt aldri bodd i enebolig i boligstrøk så jeg aner ikke hvordan kutymen er. Der jeg har bodd som voksen var en slik trappeblokk, hvor yttergjerdet på min veranda var også naboens yttergjerde. Så da spurte vi aldri, for det var begge sin :) 

Andres eiendom og ting er ikke å spøke med. Det er sånn reelle kriger starter også  😄

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabo som tar seg den frihet å både spikre, skru og sette opp ståltråd på mitt gjerde. Trenger jeg å si at jeg hater han? 

Anonymkode: b62d9...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste normale mennesker vil ikke bry seg og si at du skal bare skru inn skruen, men de vil også sette pris på at du spurte. Du risikerer selvsagt å treffe på en sær surpomp som sier nei, men om vedkommende sier nei til noe slikt er det nok samme type som hadde laget et usannsynlig rabalder med mangeårig hevnaksjon om de oppdaget at du hadde gjort det uten å si et ord, så best å sørge for å ha ditt på det tørre. 

Anonymkode: bd6a2...aab

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke vil bry seg om du ikke hadde spurt, vil si ja. De som  sier nei, er de du vil unngå å skru en skrue i veggen til. Da må du finne på noe annet. 
Så uansett, spør pent. 

Anonymkode: 6266b...cae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt nei. Jeg er redd for vanninntrengning og råteskade.

Anonymkode: 7ef90...034

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det funker kanskje også å putte et jordspyd ellerhvadetnåheter og stolpe i hagen som du kan feste løprstrengen i, så står du mye friere til å plassere den hvor du enn vil?

Anonymkode: 7ef90...034

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...