Gå til innhold

Hvordan ta opp mobilbruk med besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fikk nylig barn nr 2. Med første barnet delte jeg litt i sosiale medier som snap og messenger, men la bare ut ett bilde på Facebook for å annonsere at barnet var kommet til verden. De nærmeste fikk noen bilder nå og da. 

Foreldrene mine tok derimot helt av og knipset bilder og filmet alle situasjoner, og delte med venner og familie osv i messenger. Dette irriterte meg da, og jeg hadde lyst til å si noe, men turte ikke. De la heldigvis ikke ut på Facebook, da måtte jeg sagt noe.

Det som plager meg er at det er haugevis av bilder av barnet mitt i ulike situasjoner, smilende og glad, i bleie, i badetøy, naken på terrassen, sint, grinende, snørrete, osv, alt på deres mobiler og sosme-sfærer. Mange av deres venner og familie mottar disse bildene (min mor er død så har bonusmor med familie på sin side også). De sender dette rundt, skjønner jo de er stolte besteforeldre.

Nå er barn nr 2 kommet og jeg irriterer meg over all denne bildetakingen og føler jeg mister kontroll over barnet mitt på sosme. Jeg aner jo ikke hvor mange som mottar disse bildene, og hva slags baktanker eventuelt noen kan ha. Hvem som helst kan få tak i de. 

Et annet irritasjonsmoment er at jeg ikke ønsker å bli tatt bilde av og ofte blir jeg med på et bilde eller i bakgrunnen fordi barnet sitter på fanget osv, i tillegg så føler jeg at de bruker altfor mye tid på mobilen når de skal ta bilder, framfor å leve i nuet og faktisk leve med barna. Jeg ser at eldste barnet mitt blir forstyrret i leken og mister kontakten med dem når de drar fram mobilen. 

Ønsker ærlige tilbakemeldinger og råd. Er jeg for sensitiv? Må jeg skjerpe meg? Hvis jeg skal si noe hvordan kan jeg ta dette opp?

Takk for all hjelp! ❤️

Anonymkode: 2abec...936

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virker litt hysterisk. 

Anonymkode: f3280...b86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er hysterisk :) Det er en uting å ha mobilen fremme hele tiden sammen med barn. Og uansett er det ditt barn, dine regler. Det er i alle fall en god regel å ikke spre bilder av barnet avkledd😳

Anonymkode: 3c448...aa1

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er hysterisk. Jeg har sagt fra at det ikke er lov å dele bilder uten min tillatelse. Ble noen sure miner, men stå opp for ungen din:)

Anonymkode: 2b40a...785

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes ikke du er hysterisk. Jeg har sagt fra at det ikke er lov å dele bilder uten min tillatelse. Ble noen sure miner, men stå opp for ungen din:)

Glemte tipset: Jeg sa det bare rett ut mens det ble tatt bilder: Dere får lov å ta bilder, men alle bilder dere vil dele må godkjennes av meg først. Det er faktisk ikke lov å dele bilder av barn uten foreldrenes tilatelse.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er HELT enig! Bestemoren skal dra frem mobiltelefonen og filme ungen som kjører nedover hele jævla bakken på akebrett. Hva skal du med den videoen? Hva er best for barnet: bestemor som sitter og ser på og heier ungen eller enda en voksen klistret bak mobilen?

Vårt barns besteforeldre får absolutt ikke dele eller legge ut bilder uten vår tillatelse. Her er det vi som bestemmer og setter reglene for vårt barn.

Anonymkode: 1af2f...176

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barns oldemor sendte bilder til diverse venner, folk jeg og barnet ikke har noe forhold til. Jeg sa ifra klart og tydelig at det ikke var greit å sende bilder til andre. Hun kunne vise frem bilder når hun møter folk, men hun kunne ikke sende bilder til andre. Da kom vi til å slutte å sende bilder til henne, og hun ville ikke få lov til å ta bilder selv.

Hun klaget til familien min om hvor urimelig jeg er som ikke ville sende henne bilder. Min mor spurte meg om det, og fikk vite at hun ikke fikk fordi hun sendte dem videre. Min nor er oppegående nok til å forstå at det er oss foreldrene som bestemmer, og klarte å videreformidle at jeg har loven på min side. Via henne kom vi til et kompromiss om at oldemor får bilder, men uten å sende dem videre.

Siden oldemor spredte dette så grundig vet alle at jeg mener alvor, og at hvis de vil ha bilder må de holde dem for seg selv.

Heldigvis er ikke dette et problem med familien til barnets far. 

Anonymkode: c9df1...671

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du virker litt hysterisk. 

Anonymkode: f3280...b86

Takk for input! Hvorfor tenker du dette?

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes ikke du er hysterisk :) Det er en uting å ha mobilen fremme hele tiden sammen med barn. Og uansett er det ditt barn, dine regler. Det er i alle fall en god regel å ikke spre bilder av barnet avkledd😳

Anonymkode: 3c448...aa1

Takk! 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Glemte tipset: Jeg sa det bare rett ut mens det ble tatt bilder: Dere får lov å ta bilder, men alle bilder dere vil dele må godkjennes av meg først. Det er faktisk ikke lov å dele bilder av barn uten foreldrenes tilatelse.

Takk for veldig godt tips!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er HELT enig! Bestemoren skal dra frem mobiltelefonen og filme ungen som kjører nedover hele jævla bakken på akebrett. Hva skal du med den videoen? Hva er best for barnet: bestemor som sitter og ser på og heier ungen eller enda en voksen klistret bak mobilen?

Vårt barns besteforeldre får absolutt ikke dele eller legge ut bilder uten vår tillatelse. Her er det vi som bestemmer og setter reglene for vårt barn.

Veldig godt poeng. Hva betyr den filmen egentlig, når barnet vil være med bestemor og vil bli sett? Enda en voksen klistret bak mobilen, du får sagt det. 

Hvordan sa du til dine at de ikke fikk dele bilder uten tillatelse?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barns oldemor sendte bilder til diverse venner, folk jeg og barnet ikke har noe forhold til. Jeg sa ifra klart og tydelig at det ikke var greit å sende bilder til andre. Hun kunne vise frem bilder når hun møter folk, men hun kunne ikke sende bilder til andre. Da kom vi til å slutte å sende bilder til henne, og hun ville ikke få lov til å ta bilder selv.

Hun klaget til familien min om hvor urimelig jeg er som ikke ville sende henne bilder. Min mor spurte meg om det, og fikk vite at hun ikke fikk fordi hun sendte dem videre. Min nor er oppegående nok til å forstå at det er oss foreldrene som bestemmer, og klarte å videreformidle at jeg har loven på min side. Via henne kom vi til et kompromiss om at oldemor får bilder, men uten å sende dem videre.

Siden oldemor spredte dette så grundig vet alle at jeg mener alvor, og at hvis de vil ha bilder må de holde dem for seg selv.

Heldigvis er ikke dette et problem med familien til barnets far. 

Anonymkode: c9df1...671

Morsomt, her er det heller ingen problemer med fars familie. De tar noen bilder av og til, men bruker dem til screensaver, og kikker på dem selv, sender ikke videre.

God løsning med bestemoren din🙏 Respekt til deg som klarer være så bestemt og hard, håper jeg også klarer det! Akkurat nå kvier jeg meg for besøk for å måtte ta samtalen om dette, huff.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig godt poeng. Hva betyr den filmen egentlig, når barnet vil være med bestemor og vil bli sett? Enda en voksen klistret bak mobilen, du får sagt det. 

Hvordan sa du til dine at de ikke fikk dele bilder uten tillatelse?

Vi deler ingen bilder selv og derfor har det ikke vært naturlig for oss at de deler. Vi pratet om dette før fødselen der vi snakket om at vi ikke ville ha bilder av barnet på nett. Så vi fikk tatt det tidlig før stoltheten blomstret og tok overhånd. Bestemoren legger derfor ut bilder der barnet der han ikke er gjenkjennelig, feks at de holder hverandre i hånda.

Hun kan legge ut bilder av de andre barnebarna sine fordi det har hun fått «lov» til av dem

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi deler ingen bilder selv og derfor har det ikke vært naturlig for oss at de deler. Vi pratet om dette før fødselen der vi snakket om at vi ikke ville ha bilder av barnet på nett. Så vi fikk tatt det tidlig før stoltheten blomstret og tok overhånd. Bestemoren legger derfor ut bilder der barnet der han ikke er gjenkjennelig, feks at de holder hverandre i hånda.

Hun kan legge ut bilder av de andre barnebarna sine fordi det har hun fått «lov» til av dem

Det var lurt, du var føre var🙏

Gjest Timeplan
Skrevet (endret)

Jeg tror dette kommer til å bli en mer og mer vanlig problemstilling. Siden de fleste delte mer eller mindre ukritisk bare for noen få år siden kan det være vanskelig å omstille seg for enkelte, men jeg mener at du gjør helt rett i å stå på ditt. Alle barn burde få muligheten til å eie sin egen digitale identitet.

Endret av Timeplan
AnonymBruker
Skrevet

Det som irriterer meg mest, er at besteforeldrene og oldeforeldrene tar bilder hele jævla tiden. I tillegg tar de opp mobilen helt ukritisk under lek og viser bilder eller videoer til toåringen. Han faller jo helt ut av leken og blir så klart opptatt av mobilen. Skikkelig uting. 

Anonymkode: 49e53...5fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ifra før fødselen, at ingenting av barnets privatliv skal deles på sosiale medier. Ikke engang at hun ble født. 

Anonymkode: 02390...00b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det som irriterer meg mest, er at besteforeldrene og oldeforeldrene tar bilder hele jævla tiden. I tillegg tar de opp mobilen helt ukritisk under lek og viser bilder eller videoer til toåringen. Han faller jo helt ut av leken og blir så klart opptatt av mobilen. Skikkelig uting. 

Anonymkode: 49e53...5fa

Det har de gjort her og. Jeg tror det er fordi at besteforeldrene eller oldeforeldrene er slitne av å leke. Jeg lar de vise ferdig videoen og tar meg med barnet i leken igjen om det blir for mye 😅 

Anonymkode: 02390...00b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere er veldig strenge. 

Her døde ene bestefaren til våre barn i høst, han var mye isolert (og ekstra det siste året pga. han var i høyrisiko til corona), og en av de få gledene han hadde var å motta filmer og bilder av barnebarna og sende det videre til alskens slekt og venner der han skrøt av de (og oss). 

Ja, jeg synes det var ubehagelig å treffe folk som visste hvem jeg var og hvem barna mine var, og som jeg overhodet ikke visste hvem var selv, men å frarøve han denne gleden er jeg glad jeg ikke gjorde.. 

Vi satte foten ned på å dele i på åpne sosiale medier, men at han sendte noen videoer av barnebarna sine til en fjern slektning eller noen venner han selv ikke hadde møtt på 30 år så jeg ikke som skadelig. 

Anonymkode: 1c14f...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å ta et litt annet perspektiv. Jeg har ikke noen problem med at besteforeldre deler bilder uhemmet, de spør alltid før de deler med andre og er veldig forsiktige med det, både på min og hans side. Men jeg synder litt på det og ta en del bilder og videoer av barnet selv om dagen. Pga korona har desverre ikke ting blitt som vi hadde planlagt siste året, så bestforeldre har sett barnebarna ekstremt mye mindre enn planen og de er veldig lei seg for det. Spesielt mine foreldre som bor lengst unna, er pensjonsister og møter få mennesker syntes det er trist å ikke være en større del av oppveksten. Derfor prøver jeg å sende en del bilder og videoer, og det vet jeg at de setter ekstremt pris på. Det er liksom høydepunktet i uka å få en liten snutt, og de ser på videoer om igjen og om igjen,og snakker om det hele dagen og i det hele tatt. Samme med svigerforeldre, uansett hvor liten snutt jeg sender over får jeg lange meldinger tilbake med takk og hvor fantastisk det er å få bilder og snutter. Så kanskje det kan være entanke for de som har litt overengasjerte besteforeldre, er det mulig å inkludere de litt mer på noen måte og eventuelt selv sende bilder de har lov å vise frem videre, så de ikke føler at de selv må dokumentere alt? Vet ikke jeg, men bare en tanke. Jeg tenkernjo uansett at det er gjort i beste mening. 

Anonymkode: ba98a...29a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si at du ikke har lyst til at de tar bilder av barnet i sårbare situasjoner som f.eks uten klær, gråtende eller når de er sint? Du kan si at det er få som ønsker å bli tatt bilde av i slike situasjoner. At du ikke vil bli tatt bilde av selv da, og at du tenker det også bør gjelde barna? 
Jeg tenker det er noe de forstår, og det høres ikke så klandrende ut. Da vil de iallefall tenke seg om før de tar bilde. 

Anonymkode: f1ec7...0a1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...