Gå til innhold

Hva skjer med oss som ikke kan ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett, men ikke funnet noe svar på dette. Hvis vaksinepass innføres , må vi ta koronatest før hvert eneste restaurantbesøk, eller enda verre, busstur? 

Jeg er overhodet ikke villig til å risikere en livstruende anafylaktisk reaksjon for å få vaksine. Dette er altså ikke midlertidig for meg. Jeg kan ikke vaksinere meg ut av den laverestående kasten med innskrenkede rettigheter, slik som mange andre. Dette kommer ikke til å være over for meg i august når andre i samme aldersgruppe har fått sin vaksine.

Er det noen som vet?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sannsynligvis blir kravet enten vaksine eller en negativ test, tatt innenfor et visst tidsrom.

Anbefaler å snakke med legen om dette. Legen vet hvilke pasienter som ikke kan ta vaksinen, og vil være forberedt på å diskutere det.

Endret av Lønnesirup01
Skrevet

Hva slags type allergi har du, som har høy risiko for anafylaktisk reaksjon på vaksinen? 
Har du fått beskjed av lege/helsepersonell om at du ikke kan vaksineres?

Spør fordi jeg selv har alvorlig allergi, og ikke har fått noen slik beskjed. Og på vaksinasjonsklinikkene har de jo adrenalin osv. og er forberedt på at noen kan få allergisk sjokk. Hvor godt forberedt de faktisk er vet jeg ikke, men de bør jo kunne håndtere dette på samme måte som de gjør ved legevakten ? 

Skrevet
Pingvinboogie skrev (7 minutter siden):

Jeg har lett, men ikke funnet noe svar på dette. Hvis vaksinepass innføres , må vi ta koronatest før hvert eneste restaurantbesøk, eller enda verre, busstur? 

Jeg er overhodet ikke villig til å risikere en livstruende anafylaktisk reaksjon for å få vaksine. Dette er altså ikke midlertidig for meg. Jeg kan ikke vaksinere meg ut av den laverestående kasten med innskrenkede rettigheter, slik som mange andre. Dette kommer ikke til å være over for meg i august når andre i samme aldersgruppe har fått sin vaksine.

Er det noen som vet?

Blir test hele tiden da vet du, tyranniet er jo på fremmarsj! 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, appelsinjuice said:

Hva slags type allergi har du, som har høy risiko for anafylaktisk reaksjon på vaksinen? 
Har du fått beskjed av lege/helsepersonell om at du ikke kan vaksineres?

Spør fordi jeg selv har alvorlig allergi, og ikke har fått noen slik beskjed. Og på vaksinasjonsklinikkene har de jo adrenalin osv. og er forberedt på at noen kan få allergisk sjokk. Hvor godt forberedt de faktisk er vet jeg ikke, men de bør jo kunne håndtere dette på samme måte som de gjør ved legevakten ? 

Jeg har reagert med anafylaksi på flere typer medikamenter, og de har ikke nødvendigvis noe til felles, så de har ikke funnet et spesielt virkestoff jeg reagerer på. Reagerer også på steroider, så det er ikke lett å behandle heller. Og ja, jeg har fått beskjed av leger. Jeg har kraftig allergi mot matvarer også, så det er ikke bare medisiner. 

• Liker 2
Skrevet
Pingvinboogie skrev (2 minutter siden):

Jeg har reagert med anafylaksi på flere typer medikamenter, og de har ikke nødvendigvis noe til felles, så de har ikke funnet et spesielt virkestoff jeg reagerer på. Reagerer også på steroider, så det er ikke lett å behandle heller. Og ja, jeg har fått beskjed av leger. Jeg har kraftig allergi mot matvarer også, så det er ikke bare medisiner. 

Da forstår jeg at du ikke bør ta vaksinen. Steroider brukes vel i behandlingen av anafylaktisk sjokk ? Vet jeg fikk 3 forskjellige medikamenter da det skjedde meg (adrenalin, antihistamin (?) og et til ?) men dersom steroider var det tredje, og du reagerer på det, så er det jo ikke så greit 😶

Skrevet

Vaksinepasset er ment å bruke i en kort periode, hvis det i det hele tatt blir noe av. Tror ikke du skal tenke på det. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, appelsinjuice said:

Da forstår jeg at du ikke bør ta vaksinen. Steroider brukes vel i behandlingen av anafylaktisk sjokk ? Vet jeg fikk 3 forskjellige medikamenter da det skjedde meg (adrenalin, antihistamin (?) og et til ?) men dersom steroider var det tredje, og du reagerer på det, så er det jo ikke så greit 😶

Nei, det er virkelig noe dritt! De bruker kortikosteroider når de behandler anafylaktisk sjokk, ja. Det var veldig lite festlig å oppdage den allergien etter å ha fått anafylaktisk sjokk  av noe annet :sukk:

Skrevet

Det kommer helt sikkert til å komme unntak for de som ikke kan ta vaksine. Det er jo noen som absolutt ikke kan ta vaksine, og det er for disse vi vaksinerer oss (ikke bare oss selv). Så om det skulle bli vaksinepass så får de som av medisinske årsaker ikke kan helt sikkert en variant av vaksinepass. Og da skal dere være rimelig trygge på at det store flertallet som ellers viser vaksinepass er vaksinert og dere skal ha beskyttelse... Slik er det jo for alle vaksiner mot flokkimmunitet.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Lønnesirup01 said:

Sannsynligvis blir kravet enten vaksine eller en negativ test, tatt innenfor et visst tidsrom.

Anbefaler å snakke med legen om dette. Legen vet hvilke pasienter som ikke kan ta vaksinen, og vil være forberedt på å diskutere det.

Beklager at jeg hoppet over deg. Så svaret ditt nå. Legen har ikke peiling på hva som skjer hvis vaksinepass innføres. Det gjør vel egentlig ingen.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, 2ro said:

Det kommer helt sikkert til å komme unntak for de som ikke kan ta vaksine. Det er jo noen som absolutt ikke kan ta vaksine, og det er for disse vi vaksinerer oss (ikke bare oss selv). Så om det skulle bli vaksinepass så får de som av medisinske årsaker ikke kan helt sikkert en variant av vaksinepass. Og da skal dere være rimelig trygge på at det store flertallet som ellers viser vaksinepass er vaksinert og dere skal ha beskyttelse... Slik er det jo for alle vaksiner mot flokkimmunitet.

Ja, jeg får vel håpe på det.

Samtidig kjenner jeg på en følelse av at dette går for langt. Det er noe med det å måtte dele medisinske opplysninger med gud og hvermann.

Tenk om for eksempel diabetikere, eller mennesker med astma måtte vise frem dette i en app på telefonen for å få komme inn på en restaurant, eller for å få dra til frisør.

Vet ikke om jeg klarer å utrykke meg klart, men dette er ikke bare opplysninger om hvorvidt man har tatt vaksinen eller ikke. Det er opplysninger om at jeg er "medisinsk sårbar", eller hva jeg skal kalle det. Og plutselig skal jeg måtte vise det til en haug med fremmede.

• Liker 10
Skrevet
2ro skrev (2 timer siden):

Det er ikke vist at alle vaksinene mot covid forebygger smitte, men at de beskytter mot alvorlig sykdomsforløp. Det vil si at det ikke blir noen flokkimmunitet uansett hvor stor andel av befolkningen som vaksinerer seg. 

• Liker 1
Skrevet
MiaHI skrev (10 minutter siden):

Det er ikke vist at alle vaksinene mot covid forebygger smitte, men at de beskytter mot alvorlig sykdomsforløp. Det vil si at det ikke blir noen flokkimmunitet uansett hvor stor andel av befolkningen som vaksinerer seg. 

Det er skrevet at det ser ut til (meget sannsynlig). Det er et bedre utgangspunkt enn ingen beskyttelse er det ikke?

• Liker 1
Skrevet
2ro skrev (2 minutter siden):

Det er skrevet at det ser ut til (meget sannsynlig). Det er et bedre utgangspunkt enn ingen beskyttelse er det ikke?

Jo, det er visst det. Her står det om enda flere faktorer til hvorfor det kan bli vanskelig å oppnå flokkimmunitet. Dystre fremtidsutsikter for den som ikke vaksineres. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/nature-fem-grunner-til-at-flokkimmunitet-sannsynligvis-er-umulig-a-oppna/s/12-95-3424105777

Skrevet
MiaHI skrev (10 minutter siden):

Jo, det er visst det. Her står det om enda flere faktorer til hvorfor det kan bli vanskelig å oppnå flokkimmunitet. Dystre fremtidsutsikter for den som ikke vaksineres. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/nature-fem-grunner-til-at-flokkimmunitet-sannsynligvis-er-umulig-a-oppna/s/12-95-3424105777

Ja,det er jo ikke hyggelig. Om alle som kan ta vaksine gjør det og at vi samtidig arbeider med smitteverntilak er jo ikke alt helsvart. Uansett, vi blir ikke ferdig med dette før også fattige land får tilgang til tilstrekkelig antall vaksiner. Vi kan nok leve godt i Norge, men verden kommer sikkert til å slite en god stund. Tidligere pandemier har vart i 3 år, har jeg lest, så det er i det minste et lite håp for menneskeheten der. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er bare to utganger av dette, enten vaksine eller gjennomgått smitte. Samfunnet åpner opp med en gang det er mange nok som har fått vaksine og risikoen for å fylle opp intensivplasser er minimert. Da kommer smitten til å eksplodere, den eneste forskjellen er at vaksinerte ikke får et alvorlig sykdomsforløp. Vaksinepass tror jeg ikke blir aktuelt annet en i noen korte uker utpå høsten. 

Endret av Carmen67
  • Liker 2
Skrevet

Heldigvis for meg er sjansen for å bli veldig syk av covid svært liten, i motsetning til sjansen for å bli veldig dårlig av vaksinen, men jeg synes synd på de som er i høyrisikogrupper når det gjelder både virus og vaksine.

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Vi får ta en dag om gangen. Vaksine skal uansett ikke jeg ha. Personlig er jeg mer redd vaksinen enn viruset. En ny coctail laget i hastefart. Nei takk. De får prøve på noen andre.

Skrevet

Slapp av. Vaksinepass blir bare brukt nå som et våpen for å få flest mulig tvunget til å ta vaksinen. 

Jeg skal heller ikke ta vaksinen. Ser du tilbake til historien har det med de såkalte "vaksinasjonskort" ofte endt opp ikke bli brukt i det hele tatt. De ligger bare i lomma uten noen som sjekker. Det er bare spørre besteforeldre som kanskje har erfaring med det

• Opprett ny...