AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Jeg har fått innvilget et lite startlån, nok til å dekke en leilighet med to soverom, garasje og stor solrik veranda. Men jeg har bestemt meg for å leie et hus isteden. Hovedgrunnen er at da får jeg og barna et soverom hver (to barn), vi kan ha dyr, vi får mer plass. I tillegg kan jeg flytte når som helst om jeg finner noe bra. Men det blir dyrere, vi eier ingenting. Leiligheten behøver jeg ikke bruke noe egenkapital på å kjøpe. Om jeg leier må jeg prøve å spare egenkapital. Jeg må også måke snø og vedlikeholde hage. Jeg lurer på om jeg har valgt feil. Er jeg helt idiot? Hva ville du valgt? Anonymkode: 2aac2...645
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Startlån har veldig gunstig rente? Anonymkode: 2aac2...645 5
ekkoet Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Når du sier at du kan flytte når som helst dersom du finner noe bra, hva mener du da? Jeg får inntrykk av at å leie et hus er det du vil, hva kan være bedre? Det finnes også noen ulemper utenom det økonomiske ved å ikke leie selv, feks at leien kan øke (om du blir boende en stund), men kan bli kastet ut dersom huset skal selges eller eier skal bo der. Har dere dyr, eller baserer du avgjørelsen på "muligheten til å kunne få seg dyr". Om det er det siste ville jeg vurdert om det er verdt å bake inn i avgjørelsen, husk at et dyr kan gjøre det vanskeligere for deg å leie også. Om du ser 5-10 år frem - hvor ser du for deg du er da? Vil inntektene dine kunne ha økt? Samtidig ser jeg hvordan du tenker - om du kjøper noe mindre binder du deg antakeligvis til dette en stund, samtidig som det ikke er et sted det er så greit å bo med 2 større barn. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 ekkoet skrev (1 minutt siden): Samtidig ser jeg hvordan du tenker - om du kjøper noe mindre binder du deg antakeligvis til dette en stund, samtidig som det ikke er et sted det er så greit å bo med 2 større barn. Ja - det er akkurat det. De type leilighetene jeg har råd til med startlån ligger nå ute et år uten å bli solgt. Og barna mine er store tenåringer, det beste for dem er litt plass og ikke en leilighet (selv om de hadde akseptert det også). Jeg vil gjerne kjøpe et lite hus, men har ikke nok egenkapital akkurat nå. Men om jeg leier kan jeg jo flytte når jeg får råd eller finner noe bra, uten å trenge mellomfinansiering eller være avhengig av å få solgt. Jeg er bare veldig redd for at jeg tar et dårlig økonomisk valg. Anonymkode: 2aac2...645
ekkoet Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Om barna dine er store tenåringer er det vel ikke lang tid før de er så store at en av dem flytter ut. Det er jo og noe å ha med når man ser på tidsaspektet - kan være fornuftig å leie noe man kan bo i alle samme og heller kjøpe leilighet når du abre har behov for 2 soverom. Men tenker at dyrehold, hage og snø er underordnet når du skal ta avgjørelsen, dette er ikke ting jeg ville lagt vekt på. Beliggenhet (for barnas skyld) og størrelse ville være viktigere. Ingen grunn til at du skal spare i 8 år til et hus og deretter sitte der alene. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 ekkoet skrev (2 minutter siden): Ingen grunn til at du skal spare i 8 år til et hus og deretter sitte der alene. Nei, men om jeg brukte startlånet på leilighet med to soverom ville jeg hatt egenkapitalen i behold og kunne brukt pengene på det jeg ville senere. Min eldste flytter kanskje ut om to år, og da trenger jeg ikke mer. Lurer på om jeg er gal som takker nei til billig startlån. Anonymkode: 2aac2...645 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Alltid lurt å kjøpe. Når du betaler ned på lånet så sparer du jo opp til egenkapital. Anonymkode: 389ad...61a 7
Million Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men om jeg brukte startlånet på leilighet med to soverom ville jeg hatt egenkapitalen i behold og kunne brukt pengene på det jeg ville senere. Min eldste flytter kanskje ut om to år, og da trenger jeg ikke mer. Lurer på om jeg er gal som takker nei til billig startlån. Anonymkode: 2aac2...645 Jeg ville valgt å kjøpe leilighet. Da er du sikker på å få bo der så lenge du vil, og ingen huseier kan komme og kaste dere ut av alle mulige rare grunner. Det er og blir usikkert å leie - man er prisgitt utleierens luner og innfall. Husleien kan stige rett som det er også. Man har fellesutgifter (som ofte kalles husleie) i leilighet også, men de skrus ikke opp etter innfallsmetoden. Verdiøkningen i en eid bolig er også noe man ikke skal kimse av, i alle fall om man bor i byer. Kan vel være vanskeligere å få solgt, og dermed også lavere verdiøkning, om leilighetene ligger litt avsides til eller på et lite sted. Jeg vet hva jeg ville valgt for nattesøvnens skyld. Å eie egen leilighet. 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Million skrev (30 minutter siden): Jeg vet hva jeg ville valgt for nattesøvnens skyld. Å eie egen leilighet. Selv om du måtte sove på stua? Jeg er så i tvil. Ungene likte huset veldig godt. Men jeg tror nok jeg hadde følt meg tryggere i en leilighet. Anonymkode: 2aac2...645 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Jeg hadde valgt leiligheten selv om jeg måtte ligge på stuen i en periode. Ved å kjøpe får du med deg verdistigningen på leiligheten. Og siden barna er så store så trenger du snart ikke 3 soverom. Du vet jo heller ikke om du får startlån om 2 år, men du har det nå. Det lønner seg alltid å eie fremfor å leie. Anonymkode: ee50c...0ec 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I tillegg kan jeg flytte når som helst om jeg finner noe bra Og du får gleden av å flytte når huseier bestemmer seg for å pusse opp eller selge. Anonymkode: 9aec8...be5 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vet jo heller ikke om du får startlån om 2 år, men du har det nå. Det lønner seg alltid å eie fremfor å leie. Ja - jeg vet helt sikkert at jeg ikke får startlån om to år. Jeg tenker også at kanskje den leiligheten er noe jeg kan bli boende i - jeg er jo ca femti, jeg har ikke lyst på noe jeg må ordne veldig med. Anonymkode: 2aac2...645 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og du får gleden av å flytte når huseier bestemmer seg for å pusse opp eller selge. Anonymkode: 9aec8...be5 Ja. Men to tenåringer i en liten leilighet? Anonymkode: 2aac2...645
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja - jeg vet helt sikkert at jeg ikke får startlån om to år. Jeg tenker også at kanskje den leiligheten er noe jeg kan bli boende i - jeg er jo ca femti, jeg har ikke lyst på noe jeg må ordne veldig med. Anonymkode: 2aac2...645 Da hadde jeg vært enda sikrere på at å kjøpe leiligheten var rett valg. Anonymkode: ee50c...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Jeg hadde definitivt kjøpt, selv om jeg hadde måttet sove i stua. Ingen tvil, i det hele tatt. Hadde investert i en god sovesofa, problem løst. Anonymkode: efde8...238 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Men to tenåringer i en liten leilighet? Anonymkode: 2aac2...645 Det går helt fint for en periode. Anonymkode: ee50c...0ec 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går helt fint for en periode. Anonymkode: ee50c...0ec Ja - til den ene flytter ut? Vet ikke om jeg prøver å overkompensere for skilsmissen ved at jeg skal gi dem noe stort og flott som blir ganske dyrt. Selv har jeg nok mest lyst på leilighet. Det føles mye tryggere. Men barna vil helst ha huset. Anonymkode: 2aac2...645
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Leie hus: 11600 i leie, så kommer Internett/tv i tillegg og strøm og innboforsikring. Må måke snø selv. Klarer sannsynligvis ikke spare noe særlig. Må ta av sparekonto til depositum. Kan ha dyr. Kjøpe leilighet: ca 9500 i lån/fellesutgifter. Vaktmester, så slipper utearbeid. Tv/Internett inkludert. Lavere strømutgifter. Kan pusse opp og male som jeg vil. Må sove på stua. Behøver ikke depositum. Kan ikke ha dyr. Anonymkode: 2aac2...645
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 Hadde uten tvil kjøpt. Å komme inn på boligmarkedet er ikke alktid lett. Og ved å eie går verdistigningen til deg og du kan kjøpe noe større etterhvert. Hadde latt hatt en seng bak skjermvegg eller sovesofa på stua for å kunne eie. Anonymkode: e95c5...f5f 6
Million Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Selv om du måtte sove på stua? Jeg er så i tvil. Ungene likte huset veldig godt. Men jeg tror nok jeg hadde følt meg tryggere i en leilighet. Anonymkode: 2aac2...645 Ja. Jeg er skilt, og da jeg var på markedet etter leilighet til meg og sønnen min, var jeg i grunnen innstilt på å bare ha råd til en med kun ett soverom. Som da sønnen min skulle få. Og jeg var da innstilt på å sove i stua. Nå viste det seg at jeg hadde råd til og fikk kjøpt meg en med to soverom, da, men som sagt var jeg på forhånd innstilt på å leve uten eget soverom til meg selv. Du nevner også at barna dine vil fly fra redet om ikke så altfor mange år også, de er tenåringer. Så det vil jo ikke bli for alltid du måtte sovet på sofaen i stua. Endret 12. april 2021 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå