Gå til innhold

Hvorfor sier mødre/bestemødre at man bare kan skjære vekk mugg?​🤢​

Anbefalte innlegg

Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? 

Anonymkode: 24780...32f

Jeg kaster det med mugg, skyller resten og legger dem i en boks i kjøleskapet. Eller skål. Er det mange med mugg på klager jeg og får ny i butikken. 

AnonymBruker
Skrevet
Trynefaktor skrev (3 timer siden):

Jeg kaster det med mugg, skyller resten og legger dem i en boks i kjøleskapet. Eller skål. Er det mange med mugg på klager jeg og får ny i butikken. 

Jeg prøver å finne en boks uten mugg, men det er ikke alltid like lett (spesielt nå når vi bare skal ta på det vi skal kjøpe), kaster de mugne og legger resten i eddikvann en stund og legger dem i kjøleskapet.

Anonymkode: e8135...473

Skrevet

Mens dagens generasjon kaster mat før den har gått ut på dato, for sikkerhets skyld, uten å lukte eller smake. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

ÆSJ!!!🤮 Hvorfor er det så mange her som spiser MUGG?!?!

Anonymkode: b4b8a...eec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det?

Anonymkode: 3b5b3...7a1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjempelurt å spille russisk rulett

🤣

Brød lukter og smaker hØgg lenge før det i det hele tatt er noe synlig mugg på det,  så det er det nok veldig få som spiser.. Selv ikke "bestefedre".... Og jeg har heller aldri hørt om "bestemødre" som har bedrevet med slikt. Kanskje det er ett nytt corona-fenomen?

Uansett... Om det var så farlig som du skal ha det til -så hadde neppe barna til barna til barna fått barn? 🤪 Skjære bort mugg på ting som ikke smaker, er null problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bestemødre fordi før i tiden så var det ikke coop xtra på hvert hjørne, det var krig sult dårlig Vær og elendighet, da skar man vekk deler av kjøtt det hadde gått fluemakk maggots i og spiste det, da lar man ikke litt mugg stoppe en fra brød heller. Ting er annerledes i dag i Norge, men traumer sitter godt.

Anonymkode: af3c8...5c4

Derfor jeg har begynt å bli veganer. Mye bedre å spise frukt og grønt, nøtter og frø, bær, røtter og urter. 

Anonymkode: eb4bd...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? 

Anonymkode: 24780...32f

Ja, da kaster man kun det bæret med mugg. 

Jeg var på kiwi, og de hadde bare en pose med 2 paprika i igjen, og den ene var muggen. Jeg fikk den gratis, kastet den mugne paprikaen og den andre paprikaen var hel og fin og sprø. Hadde ikke kommet mugg på den, så bare vasket den så var den fin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i halvsøvne i mørket spist 2 skiver som var muglet uten at jeg visste det. Hadde spist dem da jeg såg at brødet var muglet. Og det er mange år siden og jeg lever fortsatt. Men har ikke gjort det igjen da. Men enig å kaste muglet brød og mat generelt.

Anonymkode: 620aa...9d7

Om du spiser noe som er muggent så kjenner du det på smaken... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjempelurt å spille russisk rulett hver gang man tar seg en matbit. Nei, ikke rart folk døde som fluer før i tiden. 

Det døde nok flere av sult og hungersnød enn av mugg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Derfor jeg har begynt å bli veganer. Mye bedre å spise frukt og grønt, nøtter og frø, bær, røtter og urter. 

For de mugner ikke?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjempelurt å spille russisk rulett hver gang man tar seg en matbit. Nei, ikke rart folk døde som fluer før i tiden. 

Hva skulle de gjøre under krigen da det var matmangel? Spise gress og blader?

• Liker 3
Skrevet

Men, besteforeldrene var flinke til og ta vare på og utnytte rester. Mormor kastet ALDRI mat (med unntak av da hun skar bort mugg :lol: ) og sparte på b.la halv potet husker jeg. Hun klaget på at vi andre sløste da vi f.eks helt av vannet til poteter og lot det gå i vasken istedenfor å ta vare på det 

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av det økonomiske aspektet som andre her nevner.

-------------------------------------

For øvrig sier min mann også dette. 

----------------

Noen gjør det nok også ut av respekt for de som har laget maten, behandlet maten på veien fra sitt opprinnelsessted til ditt matbord etc. 

Anonymkode: 3741d...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For øvrig sier min mann også dette. 

Anonymkode: 3741d...f9d

Dette er ikke en diskusjon om kjønnsidentitet. Hvis din mann vil identifisere seg som mor/bestemor, så får det være hans sak.🙂 Det er ikke det denne tråden handler om.

Skrevet

Det kommer, som andre her også har nevnt, an på hva slags produkt det er.
Om det har kommet litt mugg på harde oster, er det bare å skjære bort muggen + litt ekstra.
Brød som har mugg på seg bør kastes, for her kan muggsporene ha spredt seg over hele.

Google om det er noen spesielle matvarer du tenker på

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 22.32):

Det finnes god mugg og det finnes dårlig mugg..

Har du f.eks. hørt om muggost? Blåmuggost? Grønnmuggost?
Ikke all mugg er dårlig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kaster all mat med mugg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...