AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Det er jo direkte FEIL. Farlig er det også. Muggsopp forplanter seg også i den "rene" delen av matvaren. Mødre og bestemødre altså...🙄 Anonymkode: b4b8a...eec 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Bestemødre fordi før i tiden så var det ikke coop xtra på hvert hjørne, det var krig sult dårlig Vær og elendighet, da skar man vekk deler av kjøtt det hadde gått fluemakk maggots i og spiste det, da lar man ikke litt mugg stoppe en fra brød heller. Ting er annerledes i dag i Norge, men traumer sitter godt. Anonymkode: af3c8...5c4 25
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bestemødre fordi før i tiden så var det ikke coop xtra på hvert hjørne, det var krig sult dårlig Vær og elendighet, da skar man vekk deler av kjøtt det hadde gått fluemakk maggots i og spiste det, da lar man ikke litt mugg stoppe en fra brød heller. Ting er annerledes i dag i Norge, men traumer sitter godt. Anonymkode: af3c8...5c4 Kjempelurt å spille russisk rulett hver gang man tar seg en matbit. Nei, ikke rart folk døde som fluer før i tiden. Anonymkode: b4b8a...eec 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bestemødre fordi før i tiden så var det ikke coop xtra på hvert hjørne, det var krig sult dårlig Vær og elendighet, da skar man vekk deler av kjøtt det hadde gått fluemakk maggots i og spiste det, da lar man ikke litt mugg stoppe en fra brød heller. Ting er annerledes i dag i Norge, men traumer sitter godt. Anonymkode: af3c8...5c4 Jepp, slik er det. Og egentlig burde vi lære av det i tilfelle vi også kommer til å oppleve skrale tider. Man burde kanskje også være litt ydmyk ovenfor generasjonen som nå er eldst. Det var aldre kår da de vokste opp. Anonymkode: 9f2a4...5e6 14
Cottontail Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 De har opplevd (eller blitt oppdratt av dem som har opplevd) mangel på mat, enten pga økonomi eller tilgjengelighet. Hvis alternativet er å ha for lite mat, så spiser man heller det som har blitt forringet. Og mange visste heller ikke så mye om forskjellen på det som bare var blitt mindre ferskt/godt, og det som var blitt dårlig og som man i dag vet at ikke er bra å få i seg. Brent mat er det samme, nå vet man at det dannes akrylamid og at det har stor sammenheng med kreft. Noe av det viktigste er kanskje at de, ved å godta ny kunnskap om dette, vedkjenner at de har gjort noe som ikke er optimalt for helsen til seg og sin familie. Og det sitter langt inne for en dame som har brukt hele livet på å gjøre det hun mener er det beste for sine. Så jeg ville ikke brukt så mye tid og energi på å overbevise dem, bare si at du og de du lager mat til ikke spiser dette. Og vis på andre måter at du gjør ditt for å hindre matsvinn og bruke mat som ikke er 100% fersk men som fortsatt er helt ok. 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Det kommer litt an på matvaren om man kan skjære bort muggen og spise resten. Brød bør hives, fordi muggsporene har gode kår og vil ha spredd seg til hele før soppen vises. Syltetøy også. Hvitost derimot, kan du spise, om du skjærer bort muggen og noe til. De farlige muggsoppene vokser dårlig i ost. Vi lever i en overflod i dag, og kan tillate oss å hive mat. Det kunne man ikke før. Det viktigste er imidlertid at man ikke handler så mye at noe rekker å mugle før man spiser det opp. Og at vi oppbevarer mat slik at det holder seg. Anonymkode: 11555...e3b 31
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Fordi de kastet ikke mat grunnet fattigdom, og de vokste opp med å bare skjære vekk, de lærte det av sine foreldre igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Uff, sånn holder svigerforeldrene mine på også og de er ikke engang besteforeldre. Mugg på osten osv bare fnyser de av og skjærer vekk. Synes det er ubehagelig å dra på middag til de, fordi jeg vet de ikke er nøye på dette med mugg, datostempling osv. Ja jeg vet at mye datostempling er kraftig overdrevet, men ikke alt, kommer an på hva slags mat og hvor lenge... 🤮 Anonymkode: 6e322...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? Anonymkode: 24780...32f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? Anonymkode: 24780...32f Nei, jeg kaster alt. Tenk på det oksygenet som muggen lager, og det forpestede oksygenet har ligget å gogjort seg i boksen med alle bærene i, i x antall dager. Æsj. Anonymkode: 6e322...ee5
Million Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? Anonymkode: 24780...32f Du trenger ikke bare kaste det. Ta med esken med bær tilbake til butikken og be om å få ny pga mugg i esken. Altfor få klager når det er noe galt med maten de har kjøpt! Jeg tar alltid vare på kvitteringen og oppbevarer den en stund etter kjøpet. Dette fordi det kan dukke opp noe galt med matvarene eller tingene man har kjøpt. Faren min tar aldri vare på kvitteringer, og kaster derfor bare dårlig eller ødelagt mat i søpla. Mye bortkastede penger, som han hadde hatt krav på å få tilbake eller ny vare for! 3
Skiftenøkkel Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 Skjærer vekk flekker på brød og ost. Vet ikke om det er farlig, men smaker i alle fall vondt.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Hehe, mange som er så bekymra for alt mulig. Om ett bær har mugg så tar jeg det bort, skyller resten og spiser de. Samme om noe faller på bakken. Datostempling er jeg også ikke så nøye på. Se, lukt, smak kommer jeg langt med. Aldri blitt syk av mat i mitt liv med ett unntak av noe sjømat i Vietnam da jeg var 23 år. Det går nok bra Det beste er jo at maten ikke får mugg i det hele tatt, men under korona har jeg prøvd å kun være i butikken 1 gang annen hver uke og tror mange andre har gjort det samme. Brød oppbevarer jeg forresten i fryseren. Anonymkode: 18d86...da0 20
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Hvilke mødre er det som sier det, da? Jeg er mor og kaster brød som har begynt å mugle. Anonymkode: 6bef6...11f 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Jeg har i halvsøvne i mørket spist 2 skiver som var muglet uten at jeg visste det. Hadde spist dem da jeg såg at brødet var muglet. Og det er mange år siden og jeg lever fortsatt. Men har ikke gjort det igjen da. Men enig å kaste muglet brød og mat generelt. Anonymkode: 620aa...9d7 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hm. Men om man kjøper en boks med blåbær, og et av blåbærene i boksen har hvit mugg på seg, så kan du vil spise de andre bærene som ikke har mugg på seg? De er jo ett bær, hver for seg? Anonymkode: 24780...32f Ja, det gjør jeg. Skyller dem, plukker ut dårlige bær og spiser resten. Anonymkode: 11555...e3b 16
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 3 minutter siden, Million said: Du trenger ikke bare kaste det. Ta med esken med bær tilbake til butikken og be om å få ny pga mugg i esken. Altfor få klager når det er noe galt med maten de har kjøpt! Jeg tar alltid vare på kvitteringen og oppbevarer den en stund etter kjøpet. Dette fordi det kan dukke opp noe galt med matvarene eller tingene man har kjøpt. Faren min tar aldri vare på kvitteringer, og kaster derfor bare dårlig eller ødelagt mat i søpla. Mye bortkastede penger, som han hadde hatt krav på å få tilbake eller ny vare for! Jo da. Men så har du jo oss som er villig til å ofre den dårlige varen kontra å gå tilbake på butikken for å klage, og bli oppfattet som "hun sure vanskelige som skal klage på hver minste lille ting og hvert minste lille øre". Du har helt rett i at det er mye bortkastede penger og at matbutikken bør få tilbakemelding hvis de har solgt dårlig og ødelagt. Men hvis absolutt alle skulle snudd på hælen hver gang de fant et litt rottent bær i kurven eller at tøymykneren er lekk, så hadde det vært lange køer i butikken av folk som bare skal klage og ha tilbake den 1kroningen som ble feil på kvitteringa. Sånn sett er det bra med oss "pytt pytt, jeg bare pælmer det"‐folk også. Anonymkode: 6e322...ee5 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det kommer litt an på matvaren om man kan skjære bort muggen og spise resten. Brød bør hives, fordi muggsporene har gode kår og vil ha spredd seg til hele før soppen vises. Syltetøy også. Hvitost derimot, kan du spise, om du skjærer bort muggen og noe til. De farlige muggsoppene vokser dårlig i ost. Vi lever i en overflod i dag, og kan tillate oss å hive mat. Det kunne man ikke før. Det viktigste er imidlertid at man ikke handler så mye at noe rekker å mugle før man spiser det opp. Og at vi oppbevarer mat slik at det holder seg. Anonymkode: 11555...e3b Nettopp. Ikke alt med mugg som må kastes. Mye av mathysteriet i dag skyldes manglende matvarekunnskap. Les dere litt opp, heller enn å skryte av at «jeg kaster alt som er gått ut på dato, selv om det er hysterisk». Men jeg følger heller ikke hva min farmor sa om dette, for hun mente det var sunt å få i seg mugg. Anonymkode: 8ddaf...f24 12
FrankDrebin Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 "I nøden spiser fanden fluer", som det heter. Som flere har nevnt er det nok noe som henger igjen fra dårligere tider. 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 Det kommer jo an på hvilken type mat det er snakk om. Mugg på ost er ikke farlig, det er bare å skjære bort. Vil si det er et veldig mye større problem at folk kaster for mye enn for lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå