Gå til innhold

Sønnen min blir ofte glemt når de skal finne på ting etter skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et område med mange barn. Sønnen min på 11 trenger ikke gå langt for å finne noen å leke med. Ofte drar de og spiller fotball e.l. etter skoletid/ettermiddagen. Problemet er at sønnen min ofte ikke får det med seg. De ringer jo bare rundt til hverandre men han blir ofte glemt. Ofte pusher vi kan til å finne noen å leke med på ettermiddagene, og det er først når han ringer og spør noen at han ofte finner ut at de allerede er et sted. Da drar han alltid etter dem. 

De samme gutta spiller mye onlinespill sammen ,men har ikke inntrykk av at de spør hverandre der. Det går i sms/telefon på utsiden. 

Nå er sønnen min veldig laidback og foretrekker å sitte i kjelleren og spille med mindre vi pusher ham ut. Derfor tar han aldri initiativ selv og inviterer andre. Vi jobber med å få ham til å gjøre dette. Det kan hende det er derfor de "glemmer" ham ofte også, fordi han aldri tar initiativ og spør andre. 

Har i noen tilfeller sagt ifra til foreldrene, men problemet er at de ofte ikke får med seg alt. De har blitt så store at de drar rundt på egenhånd og organiserer alt selv så er litt vanskelig. 

Tips til hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 6540c...94e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har din sønn egen telefon? 

Anonymkode: 9dd94...5c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har din sønn egen telefon? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo få han til å ta initiativ selv
skjønner ikke problemet jeg 

Anonymkode: 5eb00...cd2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja

Nå vet jeg ikke hvilke typer telefon 11 åringer har eller hvilke SoMe (mine barn er for små), men har de mulighet til å lage en felles meldingsgruppe som de kan bruke til å avtale ting? Jeg gjør det selv med ulike grupperinger da det ofte går raskere enn å ringe rundt og alle får beskjed. Så kan man skrive "Thomas og jeg stikker og spiller fotball, kom om dere vil". 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo få han til å ta initiativ selv
skjønner ikke problemet jeg 

Anonymkode: 5eb00...cd2

Bra tips. Et annet tips er å lese hi; «Derfor tar han aldri initiativ selv og inviterer andre. Vi jobber med å få ham til å gjøre dette»

Anonymkode: aa70f...a0f

• Liker 3
Skrevet

Altså. Er dette et problem for sønnen din? Han er jo ikke ekskludert på noen måte, og han trives tydeligvis med å være alene/laidback og spille. Han har jo venner.

Hvorfor stresser du så mye med dette? Virker som om du overfører dine følelser på han? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på om det samme er tilfelle, men jeg (voksen nå) var i litt samme situasjon ofte som din sønn.

Og det handlet nok ikke bare om å glemme, men mer om å bli halvveis utelatt. 

Altså at man ikke var i den indre sirkelen.

Det er flaut og kjipt p erkjenne at man ikke er ordentlig med i gjengen, og lettere å late som det er greit å bare henge hjemme. 

Sånn var det iallefall for meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 2a817...c29

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt usikker på om det samme er tilfelle, men jeg (voksen nå) var i litt samme situasjon ofte som din sønn.

Og det handlet nok ikke bare om å glemme, men mer om å bli halvveis utelatt. 

Altså at man ikke var i den indre sirkelen.

Det er flaut og kjipt p erkjenne at man ikke er ordentlig med i gjengen, og lettere å late som det er greit å bare henge hjemme. 

Sånn var det iallefall for meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 2a817...c29

Ja litt inntrykk av det da, men han gjør ikke så mye for å holde seg inne i sirkelen heller. Han trives best med å henge med 1 spesiell kompis, men prøver jo få ham til å henge mer med resten også. 

Jeg vil jo ikke at han bare skal sitte alene heller så har nok en del med mine følelser å gjøre og 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en vanskelig mellomalder, det at de fortsatt er barn, men store nok til å arrangere aktivitetene sine selv og de blir ikke med hjem på (foreldre-)avtalte besøk etter skolen og sfo. Men ut barneskolen har man fortsatt noe kontakt med foreldrene, og du siker jo at dere bor nært mange, så dere treffer kanskje andre foreldre ute osv. Fortsett å være ærlig hvis det er noen foreldre dere har god kontakt med, si at han strever litt med dette og at de gjerne må minne sine barn på at de stikker innom / sender en melding til din sønn også når de skal treffes ute. 

Og det kan godt være at mange avtaler gjøres underveis i online-spill, det skjer i hvertfall her.

Skal dere ha et foreldremøte før sommeren, så snakk gjerne med læreren på forhånd, slik at "ettermiddagsaktiviteter" kan være et tema, og man får høre litt om hva som skjer og hvor de møtes. Og alle foreldre kan ha godt å å bli minnet på at det sosiale ikke faller like lett på plass for alle, uten å nevne navn eller lage større problemer ut av det.

Bor dere et sted med mye koronarestriksjoner, så er jo alt veldig annerledes nå, og det som var faste møteplasser (trening osv) har falt bort mange steder. Så det kan være flere som sliter litt og helt legitimt å ta opp som et tema. Selvsagt uten at man legger noe skyld på noen, det behøver ikke være noen som gjør noe galt, selv om noen opplever å ikke henge helt med.

Og hvis han ser ut som han har det bra slik han har det nå, så la han beholde noe av det som funker for ham, hvis det han trives med (spille alene) blir et problem, i tillegg til det han strever med, så får han ingen fristeder. 

Anonymkode: c5e62...009

Skrevet

Han kommer ingen vei om han ikke tar initiativ selv,. Skjønner han har lyst til å være med han ene men du må nesten forklare han at det er viktig å ha flere å spille på. Dere kan ikke invitere til pizza og gamingkveld hos dere da?

Her har alle barna telefon selv så de avtaler seg i mellom, fjerdeklassinger og oppover. Ellers så spiller de Minecraft og Roblox sammen mens de prater på hangouts, der kan de finne ut at de heller vil ut å leke og da avtaler de gjennom hangouts eller spillene. Så alt går ikke gjennom telefon.

Har og ei i klassen som ringer meg ofte å spør om hennes barn kan komme til oss. Er visst vanskelig å få han ut av huset så derfor hun ringer å avtaler for han selv om han er såpass stor. Og det er greit nok det, men han er og en av de som helst vil leke alene med guttungen så blir ofte litt styrete når han er med siden han nekter at andre kan være med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være en vanskelig mellomalder, det at de fortsatt er barn, men store nok til å arrangere aktivitetene sine selv og de blir ikke med hjem på (foreldre-)avtalte besøk etter skolen og sfo. Men ut barneskolen har man fortsatt noe kontakt med foreldrene, og du siker jo at dere bor nært mange, så dere treffer kanskje andre foreldre ute osv. Fortsett å være ærlig hvis det er noen foreldre dere har god kontakt med, si at han strever litt med dette og at de gjerne må minne sine barn på at de stikker innom / sender en melding til din sønn også når de skal treffes ute. 

Og det kan godt være at mange avtaler gjøres underveis i online-spill, det skjer i hvertfall her.

Skal dere ha et foreldremøte før sommeren, så snakk gjerne med læreren på forhånd, slik at "ettermiddagsaktiviteter" kan være et tema, og man får høre litt om hva som skjer og hvor de møtes. Og alle foreldre kan ha godt å å bli minnet på at det sosiale ikke faller like lett på plass for alle, uten å nevne navn eller lage større problemer ut av det.

Bor dere et sted med mye koronarestriksjoner, så er jo alt veldig annerledes nå, og det som var faste møteplasser (trening osv) har falt bort mange steder. Så det kan være flere som sliter litt og helt legitimt å ta opp som et tema. Selvsagt uten at man legger noe skyld på noen, det behøver ikke være noen som gjør noe galt, selv om noen opplever å ikke henge helt med.

Og hvis han ser ut som han har det bra slik han har det nå, så la han beholde noe av det som funker for ham, hvis det han trives med (spille alene) blir et problem, i tillegg til det han strever med, så får han ingen fristeder. 

Anonymkode: c5e62...009

Takk for fint og utfyllende svar, 

Han virker til å trives slik han har det, men han elsker også å sitte og spille så han trenger innimellom å komme seg ut litt. Nå er det også litt vanskelig å dra til andre grunnet koronarestriksjoner som du nevner, derfor må de møtes ute. 

Har forsøkt ved et par anledninger å si ifra til foreldrene (vi har en gruppe med noen av dem på facebook), men som sagt tror jeg ikke de alltid får med seg hvor de er til enhver tid, og da kan de heller ikke minne på. 

Men foreldremøte var en god ide, kan nevne det der. Men et problem er jo at det ikke nødvendigvis er slik at alle alle alltid skal få beskjed om hva som skjer. Hos oss er det en gjeng som holder sammen og alle de bor på samme boligfelt, det er sjelden de spør andre barn som bor lengre unna. Ikke alltid de vil henge sammen med veldig mange på en gang virker det som. Men er naturlig at min sønn er med dem for han kjenner dem veldig godt. Han er bare dårlig på planlegging så vi må jobbe videre for at han selv spør osv. 

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Han kommer ingen vei om han ikke tar initiativ selv,. Skjønner han har lyst til å være med han ene men du må nesten forklare han at det er viktig å ha flere å spille på. Dere kan ikke invitere til pizza og gamingkveld hos dere da?

Her har alle barna telefon selv så de avtaler seg i mellom, fjerdeklassinger og oppover. Ellers så spiller de Minecraft og Roblox sammen mens de prater på hangouts, der kan de finne ut at de heller vil ut å leke og da avtaler de gjennom hangouts eller spillene. Så alt går ikke gjennom telefon.

Har og ei i klassen som ringer meg ofte å spør om hennes barn kan komme til oss. Er visst vanskelig å få han ut av huset så derfor hun ringer å avtaler for han selv om han er såpass stor. Og det er greit nok det, men han er og en av de som helst vil leke alene med guttungen så blir ofte litt styrete når han er med siden han nekter at andre kan være med.

Ja vet at han må ha flere å spille på så jobber med det. 

Her avtaler de sjelden i spillene, men heller utenfor. Sikkert fordi de ikke vil invitere absolutt alle som spiller sammen, men kun gjengen rundt her. Flere av de som spiller bor ikke i nærheten heller, og for å ikke tråkke dem på tærne går kommunikasjonen på tlf/sms utenom spillene. Ofte er det en som drar igang så ringer de rundt til hverandre. I og med at min sønn henger mest sammen med en som går på  mye fritidsaktiviteter og ofte ikke har tid til å være med kan det hende at det er en av årsakene til at han ikke alltid blir ringt, så må få ham til å henge mer med de andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ingen her som gjør noe galt. Noen liker bedre å være for seg selv. Høres ut som en gutt i gata her, unga spør om han vil væres ofte, men ofte så gidder han ikke og sier han ikke kan feks, mistenker han et gamingavhengig. Han er tydeligvis ikke glad i å være ut. Og når vedkommende som regel ikke gidder å være med osv så kan man ikke regne med å andre barn skal mase på han hver gang de skal finne på noe. Du får lære sønnen din å ta mer initiativ og respektere det om han liker å være inne.

Anonymkode: a96b0...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Denne vennegjengen dere pusher sønnen deres til å kontakte, utestenger han. Sånn er det. 

Om jeg på den alderen hadde blitt utestengt av en vennegjeng, og mine foreldre hadde mast om at jeg skulle tatt kontakt med de, hadde både vært flaut og sårende. Så slutt med det.... 

påtvingende vennskap vil ikke fungere. De vil bare pushe han lenger vekk, og gjøre mer for å holde leking ute skjult. 

Det er heller ikke kult for sønnen deres å konstant bli dyttet på å henge med en vennegjeng som helst ville vært han foruten. Dette vil jeg si meg 100% sikker på at han føler på når han er med de. 

Vennegjenger i denne alderen forandrer seg hele tiden. Dere må ikke stresse med dette og stresse sønnen. Det får han bare til å føle seg enda mer utenfor, og kanskje få han til å føle det er noe feil med han, som i dette tilfellet både guttegjengen og foreldrene bekrefter med oppførsel. 

Som sagt, vennegjenger forandrer seg, plutselig krangler noen i den gutte gruppa og kanskje søker mot sønnen deres igjen. 

Dete som foreldre MÅ dette med vennskap og sønnen deres gå naturlig. IKKE press på noen ting. 

Så fint at sønnen deres gamer. Det er et veldig sosialt nettverk, selv om han bare sitter på rumpa. 

Og ikke stress og vær bekymret. Han er 11 år. Han har mange fremtidige muligheter med å få seg et større nettverk av venner med fremtidig skole. Kan hende han tilfeldigvis ikke har funnet seg sin plass blant de andre barna han omgås nå. Men han har funnet et nettverk via Internett. Ikke ta det vekk fra han og dytt han ut i andre vennegjenger som ikke faller han, eller de andre gutta, naturlig. 

Bare vær støtende foreldre og en trygg familie, det er deres oppgave. Ikke være venne detektiv og dytte han rundt i situasjoner han ikke liker 

Anonymkode: bf79b...7cf

• Liker 3
Skrevet

Ikke press sønnen din til å være med venner hvis han ikke vil! Han blir nok ikke glemt, han blir bare ikke invitert, kanskje han ikke er like god venn med de gutta som de er med hverandre. Er utrolig flaut å bli tvunget til å henge med noen som egt ikke vil ha deg der

jeg ble alltid presset til å ringe rundt til venner selvom jeg trivdes best i eget selskap og hadde ikke behov for å møte andre så ofte. Den dag idag har det gjort meg antisosial og at jeg føler at sosiale sammenkomster er et mas og noe jeg «må»

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bor i et område med mange barn. Sønnen min på 11 trenger ikke gå langt for å finne noen å leke med. Ofte drar de og spiller fotball e.l. etter skoletid/ettermiddagen. Problemet er at sønnen min ofte ikke får det med seg. De ringer jo bare rundt til hverandre men han blir ofte glemt. Ofte pusher vi kan til å finne noen å leke med på ettermiddagene, og det er først når han ringer og spør noen at han ofte finner ut at de allerede er et sted. Da drar han alltid etter dem. 

De samme gutta spiller mye onlinespill sammen ,men har ikke inntrykk av at de spør hverandre der. Det går i sms/telefon på utsiden. 

Nå er sønnen min veldig laidback og foretrekker å sitte i kjelleren og spille med mindre vi pusher ham ut. Derfor tar han aldri initiativ selv og inviterer andre. Vi jobber med å få ham til å gjøre dette. Det kan hende det er derfor de "glemmer" ham ofte også, fordi han aldri tar initiativ og spør andre. 

Har i noen tilfeller sagt ifra til foreldrene, men problemet er at de ofte ikke får med seg alt. De har blitt så store at de drar rundt på egenhånd og organiserer alt selv så er litt vanskelig. 

Tips til hva vi kan gjøre?

Har det på eksakt samme måte her! Min er 10. Er så vanskelig...... :( 

Hvor i landet holder dere til da?

Anonymkode: 44058...edb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det på eksakt samme måte her! Min er 10. Er så vanskelig...... :( 

Hvor i landet holder dere til da?

Anonymkode: 44058...edb

Ikke lag leke date og press ungene deres til å henge, de skjønner godt da at foreldrene tenker «åh de begge er ensomme og finner sikkert tonen»

nei, bare nei. 

Anonymkode: bf79b...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør at du tenker at de "glemmer" ham? Unger glemmer sjelden kompiser de vil henge med, så det er mye større sannsynlighet for at de ikke vil ha ham med.

Som de andre skriver her: ikke prøv å tvinge frem vennskap. De er store nok til å vite hvem de vil være sammen med, og foreldre som prøver å presse et barn med i en gjeng han ikke naturlig er en del av, vil ofte oppnå det motsatte av det de prøver på.
Dersom sønnen din ønsker å være sammen med andre barn (noen liker seg best alene og må få lov til å være alene. Hvorfor skal introverte presses til å være sosiale??), kan dere kanskje finne andre han kan ta kontakt med? Noen han kjenner fra andre steder enn klassen/nabolaget? Kanskje noen som er et år eller to yngre eller eldre, om han passer bedre sammen med dem?

Anonymkode: 69b54...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, først må du tenke godt etter, har han behov for det samme som deg? Er det ditt behov for at han skal være med de andre eller hans? Har en 12 åring selv, han har per nå ikke kjempebehov for å henge med mange. Har mange venner, men er ganske laidback på det med å finne på noe. Det er noe med den alderen de er i å, mange i den alderen har behov for å være hjemme en periode. Husk gaminga er også sosialt, og ivaretar noe av det sosiale. 

Anonymkode: 64663...3e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...