Gå til innhold

Har du peiling på B12 tabletter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å ta disse B12 tablettene, men de inneholder søtstoff sorbitol som jeg får magesmerter/ luft av.

Har noen peiling på B12 tabletter som inneholder Adenosylcobalamin og som er like sterke som disse?766766915_Screenshot_20210412-114534_SamsungInternet.thumb.jpg.96c27cbdc2c106dc0fee8b7d3ee7f6ce.jpg

Anonymkode: 738e9...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du de pga mangel??

Om du har bevist mangel på b12 så ville jeg heller bedt legen om resept på Behepan. 

For at kroppen skal ta opp b12 så må du også ta kofaktorene til b12. De må være i øvre grense. Hvis ikke gjør du det forgjeves. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Palma said:

Bruker du de pga mangel??

Om du har bevist mangel på b12 så ville jeg heller bedt legen om resept på Behepan. 

For at kroppen skal ta opp b12 så må du også ta kofaktorene til b12. De må være i øvre grense. Hvis ikke gjør du det forgjeves. 

Hva er kofaktorer?

Anonymkode: a7a71...541

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er kofaktorer?

Anonymkode: a7a71...541

Det er det du må ha gode verdier på for at b12 skal tas opp.

Jern, folat,  selen, d-vit er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har instabil nakke/ leddbåndskade i nakken, og det tapper kroppen for blant annet B12.

Derfor tar jeg tilskudd selv om B12 test viser at jeg er innenfor referanseområdet. Når man skal ta vitaminsjekk i det norske helsevesenet, får man alltid vite at alt er greit og at man er innenfor referanseområdet, selv om man ligger helt i nederste kant.

Hos mange betyr det at man faktisk har mangel på B12...

Ts

Skrevet

Hvorfor får du ikke da injeksjoner eller piller på resept?? 

Om du røyker så kan du ikke ta Behepan dessverre.  Kom på det nå.  Du får melde deg inn i facebookgruppa vi med b12 mangler og anemi. Det er det mange kloke hoder som kan mye om b12.

AnonymBruker
Skrevet
Palma skrev (2 minutter siden):

Hvorfor får du ikke da injeksjoner eller piller på resept?? 

Om du røyker så kan du ikke ta Behepan dessverre.  Kom på det nå.  Du får melde deg inn i facebookgruppa vi med b12 mangler og anemi. Det er det mange kloke hoder som kan mye om b12.

Fordi legen sier jeg er innenfor referanseområdet, selv om jeg ligger lavt nede.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Legen kan skrive ut resept på høyere doser B12 ja, de B12-vitaminene man får kjøpt på apotek er på omtrent ingen ting og bare tull. Jeg pleier å hamstre om jeg er i utlandet eller har venner som er det (altså ikke fått gjort det på 1,5 år). Ellers riktig og viktig med kofaktorer. Det er et lite diskutert tema i debatten rundt vitaminer. Det hjelper f.eks lite med jern fra brødskiva og leverposteien om man tar det med et glass melk eller annet kalsium som blokkerer opptak av jern. Viktig å lese litt om samsvar mellom vitaminer. Fint at du sjekker opp! Nordmenn flest er ikke flinke på dette. Veldig mange mangler B12.

Anonymkode: 4a972...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen kan skrive ut resept på høyere doser B12 ja, de B12-vitaminene man får kjøpt på apotek er på omtrent ingen ting og bare tull. Jeg pleier å hamstre om jeg er i utlandet eller har venner som er det (altså ikke fått gjort det på 1,5 år). Ellers riktig og viktig med kofaktorer. Det er et lite diskutert tema i debatten rundt vitaminer. Det hjelper f.eks lite med jern fra brødskiva og leverposteien om man tar det med et glass melk eller annet kalsium som blokkerer opptak av jern. Viktig å lese litt om samsvar mellom vitaminer. Fint at du sjekker opp! Nordmenn flest er ikke flinke på dette. Veldig mange mangler B12.

Det er veldig lite kunnskap om dette blant fastleger

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig lite kunnskap om dette blant fastleger

Ts

Det er jeg klar over. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fordi legen sier jeg er innenfor referanseområdet, selv om jeg ligger lavt nede.

Ts

Si at du skal bli veganer ;) Da pleier legen som regel å gi resept på det for de vet du vil trenge mer. 

AnonymBruker
Skrevet
Palma skrev (3 minutter siden):

Mulig disse dråpene er bedre for deg. 

Det står ikke innholdsfortegnelse på de. Greit å vite om de er tilsatt søtningsmiddel

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mange tar ikke opp B12 i tarmen, og må derfor få B12 sprøyter. I Norge finnes det vel knapt B12- tabletter å få kjøpt? I Sverige selges de på helsekost. 

Anonymkode: f8739...d55

AnonymBruker
Skrevet

Du må be om tabletter. Sprøyta er rett og slett bare sprøyt. Effekten forsvinner svært raskt. De fleste, oppegpende og engasjerte leger, har gått over til tablett fremfor sprøyte 

Anonymkode: 76090...044

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker TrioBe, nylig fått av lege. Ser frem til at det skal begynne å virke. 

Anonymkode: 0dec1...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må be om tabletter. Sprøyta er rett og slett bare sprøyt. Effekten forsvinner svært raskt. De fleste, oppegpende og engasjerte leger, har gått over til tablett fremfor sprøyte 

Anonymkode: 76090...044

Vet om noen som har god effekt av sprøyten, men d er selvsagt sikkert individuelt. 

Anonymkode: 0dec1...6e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...