Gå til innhold

hvor gammel er barna deres når de får snapchat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å gi etter for mye mas og la datter på 9 få snapchat med kun familien på vennelisten som jeg kommer til å følge nøye med på. 

Anonymkode: 48b9a...860

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste i min sønns klasse fikk i fjor, da fylte de 12.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker, 12-13 år. 

Anonymkode: 2c1ca...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine var 10 og 12. 

Vi snakker selvsagt mye om nettvett, og fortsatt er det slik at de viser meg ting og snakker om det. De har ikke hatt noen veldig dårlige opplevelser. 

Anonymkode: 40219...073

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine var 10 og 12. 

Vi snakker selvsagt mye om nettvett, og fortsatt er det slik at de viser meg ting og snakker om det. De har ikke hatt noen veldig dårlige opplevelser. 

De er tre år eldre nå, 13 og 15 

AnonymBruker
Skrevet

13 år. Ikke en dag før, vi brukte to år på p snakke om nettvett ol, spiller ingen rolle, ungdommen beveger seg for raskt og voksne har ikke sjans til å konkurrere mot innflytelsen barna imellom. Under to måneder etter hun fikk hadde hun sett første snap (som ble delt på story) av halshugging. Man kan ikke beskytte barna mot sånt uansett hvor mye man prøver. Beste du kan gjøre er å skape god dialog så du er en trygg havn når de trenger å bearbeide det de opplever. Mobbing, utestenging, vold whatever, inntrykkene gjennom sosiale medier er mange og idet barna blir en del av det er det ingen vei tilbake. Støtte til å leve i det kan du gi, for å skjerme de fra det går ikke så lenge de får være på some.

Anonymkode: 5b452...d00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

12. Det er vært tilfeller av uthenging og mobbing på snapchat i begge mine barns klasser. Selv om vi som foreldre følger med så er det fort gjort at en samtale tar helt av. Jo eldre de er jo bedre forstår de nettvett.

Anonymkode: 17acc...676

• Liker 1
Skrevet

Mine har ikke fått noe form for sosiale medier før de har fylt 13 år, som jo er aldersgrensen på disse appene. 

• Liker 2
Skrevet

Min fikk når h*n begynte på ungdomsskolen. Født sent på året, så var ikke blitt 13 år.. men første halvåret på ungdomsskolen kan man ikke være "utenfor" gruppesnappen... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn fikk da han var 12, det året han fylte 13. Samme regel gjelder for yngste datter.

Selv om man «bare» legger til familie, er de to hovedgrunner til at jeg tenker det er negativt å få det når de er for unge:

1. De får tilgang til alt innhold som ligger på utforsk/stories. Jeg er lite interessert i at datteren min på 9 skal få stories fra Sophie Elise eller Melina i fleisen.

2. Signaleffekt til andre. Andre unger kommer da hjem til sine foreldre igjen og kan fortelle at «X og Y har fått Snapchat», og vi er med på å skape et unødvendig gruppepress.

Anonymkode: 3590d...5ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vurderer å gi etter for mye mas og la datter på 9 få snapchat med kun familien på vennelisten som jeg kommer til å følge nøye med på. 

Anonymkode: 48b9a...860

Lar du datteren din være på andre steder der det er 13-års aldersgrense? 

Anonymkode: 01c7d...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

13 år. Min er også 9 og har mast om snap siden hun fikk tlf i høst. Har sagt at det er uaktuelt før hun er 13. På egenhånd hadde hun lastet ned og aktivert bruker. Slettet med en gang og la inn foremdrekontroll som jeg burde gjort med en gang.. De liker å teste litt grenser 😅👍

Anonymkode: 127e2...fa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

13 år. Min er også 9 og har mast om snap siden hun fikk tlf i høst. Har sagt at det er uaktuelt før hun er 13. På egenhånd hadde hun lastet ned og aktivert bruker. Slettet med en gang og la inn foremdrekontroll som jeg burde gjort med en gang.. De liker å teste litt grenser 😅👍

Foreldrekontroll*

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt fikk nå når han ble 12, som en av de siste i klassen. Men han bruker det lite.

Søsteren på 10 må fint vente, selv om hun har flere venner som har.

Anonymkode: b26d5...5c8

Skrevet

13 tenker jeg, han er 10 nå og liker bare å ta tullete bilder så da låner han min. Samme med tiktok, men der og kan han låne min bruker for å se videoer. Når det kommer til slike ting så tenker jeg det er lurt å drøye det så langt det går.

En venninne har en datter på 14, var en som hadde lagt henne til og hun trodde det var ei i klassen så hun aksepterte så fikk hun en haug med ekle videoer fra en gammal gris. Han var skikkelig ekkel endte med at hun slettet hele greia for hun synes det var så ubehagelig. Mye rart der ute.

Veldig viktig å prate med barna om å være sikker på nett. Ikke oppgi navn og adresse, ikke legge ut bilder og videoer på nett, ikke ta bilder og video uten tillatelse osv. Komme til foreldre hvis de opplever noe ubehagelig osv. Har registrert flere barn i klassen til mitt barn, da hovedsakelig jentene siden de er mest opptatt av sosiale medier, har lagt ut merkverdige videoer på youtube og slikt med navn og det hele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de var 13. Her i huset lærer vi barna våra at regler for aldersgrensen overholdes 

Anonymkode: efb82...276

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 7 har det sammen med meg. Synes det er gøy med filter osv. 

Ja, ungdom på 13 kan få det, men viktig å snakke om grensesetting. Unge glemmer sånt, viktig å snakke ofte om det. Aldri send nakenbilder, lettkledde bilder, eller bilder i klær i sexy-stillinger, selv ikke til en som maser. Du vet aldri om personen er til å stole på senere, eller at man en dag blir uvenner. Bilder kan komme på avveie. 

Anonymkode: 13567...aef

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man heller ikke bør sende bilder tross klær, i sexy stillinger, feks stå i Doggy med klær på, er fordi til og med så lite som dette kan være et pressemiddel for menn. Unge er sårbare, sender man et sånt bildet, selv om man har klær, kan det være nok for å bli presset til å sende fler. 

Greit å legge til bare familie, men plutselig har fetteren hennes besøk av en kompis som legger henne til. Snappen kan også bli spredt på andre måter. Viktig at du følger godt med ja.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet må aldri oppgi navn på skolen, eller by. Heller ikke etternavn, og helst ikke hele navnet hvis barnet har dobbeltnavn. Bor man på et lite tettsted, så oppgi heller nærmeste storby (fra topp 10 storbyer i Norge). Ikke si mindre steder, eller små byer.

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk det i fjor sommer. Sommer før 7 trinn. Han var en av de siste i klassen som fikk 

Anonymkode: 84648...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...