AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Baby er 8 uker nå og hun er så nysgjerrig at hun "har ikke tid" til å sove! Hun er stuptrøtt, men klarer ikke finne roen. Vil ikke ha pupp, vil ikke ligge for seg selv selv om øynene ruller av trøtthet. Skal opp og se seg rundt, hele tiden! Ender jo såklart med å bære/bysse på et halvmørkt rom og hjelpe henne til å finne søvnen, men er dette en vanlig fase så tidlig? Husker storebror var sånn ved 7 måneder liksom! Anonymkode: e3977...a81 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Min var sånn, la en klut over øynene og bysset så klarte han å sovne også i rom med lyd og mennesker:) måtte fysisk «skru han av» 😂 Anonymkode: 1b594...071
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min var sånn, la en klut over øynene og bysset så klarte han å sovne også i rom med lyd og mennesker:) måtte fysisk «skru han av» 😂 Anonymkode: 1b594...071 Ja det må jeg av og til ved amming. Hun kjemper mot søvnen og dermed også mot puppen, men om jeg "gjemmer" verden så roer hun seg og slukner. Men i dag ville hun ikke ligge ved brystet en gang 😩 Anonymkode: e3977...a81
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Baby er 8 uker nå og hun er så nysgjerrig at hun "har ikke tid" til å sove! Hun er stuptrøtt, men klarer ikke finne roen. Vil ikke ha pupp, vil ikke ligge for seg selv selv om øynene ruller av trøtthet. Skal opp og se seg rundt, hele tiden! Ender jo såklart med å bære/bysse på et halvmørkt rom og hjelpe henne til å finne søvnen, men er dette en vanlig fase så tidlig? Husker storebror var sånn ved 7 måneder liksom! Anonymkode: e3977...a81 Vår var også sånn, altfor travel til å sove. Vi prøvde å gjøre alt så rolig som mulig for henne, men hun er bare sånn. Hun ville ikke ligge hos oss heller, bare kavet. Full fest hver gang hun skulle sove, både natt og dag. Først nå når hun er 2 år så har hun begynt å finne roen ved leggetid Anonymkode: dac7d...48c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Baby er 8 uker nå og hun er så nysgjerrig at hun "har ikke tid" til å sove! Hun er stuptrøtt, men klarer ikke finne roen. Vil ikke ha pupp, vil ikke ligge for seg selv selv om øynene ruller av trøtthet. Skal opp og se seg rundt, hele tiden! Ender jo såklart med å bære/bysse på et halvmørkt rom og hjelpe henne til å finne søvnen, men er dette en vanlig fase så tidlig? Husker storebror var sånn ved 7 måneder liksom! Anonymkode: e3977...a81 Du er for sent ute Du må se etter trøtthetstegnene tidligere. Om hun ikke finner roen er hun allerede overtrøtt. Jeg gjorde denne feilen hele tiden med vår først, jeg innser nå som jeg har lært mye mer om søvn at jeg var kronisk for sent ute. Jeg tok de åpenbare trøtthetstegnene (som da er for sent) og ikke de subtile. Anonymkode: 63353...bc2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Anbefaler appen Huckleberry for å finne ut når man burde legge babyen til dupp! Man logger babyens søvn og den "regner" ut når babyen statistisk sett burde være passe trøtt for å sove. Hjalp oss veldig, og vi har etter å ha tatt den i bruk aldri hatt særlig store problemer med å få babyen til å sovne (i motsetning til hva vi hadde med storesøsteren i perioder da hun var baby!). Anonymkode: e3e19...036
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du er for sent ute Du må se etter trøtthetstegnene tidligere. Om hun ikke finner roen er hun allerede overtrøtt. Jeg gjorde denne feilen hele tiden med vår først, jeg innser nå som jeg har lært mye mer om søvn at jeg var kronisk for sent ute. Jeg tok de åpenbare trøtthetstegnene (som da er for sent) og ikke de subtile. Anonymkode: 63353...bc2 4 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler appen Huckleberry for å finne ut når man burde legge babyen til dupp! Man logger babyens søvn og den "regner" ut når babyen statistisk sett burde være passe trøtt for å sove. Hjalp oss veldig, og vi har etter å ha tatt den i bruk aldri hatt særlig store problemer med å få babyen til å sovne (i motsetning til hva vi hadde med storesøsteren i perioder da hun var baby!). Anonymkode: e3e19...036 Disse tingene funker altså ikke alltid Det er veldig lett å miste motet når man prøver å følge tips som "funker alle" og det allikevel ikke går. Det finnes ingen oppskrift man kan følge for å få til barn. Anonymkode: dac7d...48c 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Disse tingene funker altså ikke alltid Det er veldig lett å miste motet når man prøver å følge tips som "funker alle" og det allikevel ikke går. Det finnes ingen oppskrift man kan følge for å få til barn. Anonymkode: dac7d...48c Alle barn er selvfølgelig forskjellige og med ulike behov, men det skader jo iallefall ikke å prøve om man ønsker å få til en endring. Anonymkode: e3e19...036
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Alle barn er selvfølgelig forskjellige og med ulike behov, men det skader jo iallefall ikke å prøve om man ønsker å få til en endring. Anonymkode: e3e19...036 Ja, selvfølgelig prøver man alt,man blir jo desperat når barnet ikke sover Det er veldig flott med forslag, men det er litt misvisende å presentere noe som en "løsning", da føler man seg lett bare mer mislykket hvis man ikke får det til. Så jeg ville bare presisere. Sånn som å lære seg å kjenne igjen trøtthetstegn før de blir overtrøtte er jo en øvelse alle foreldre går gjennom og ikke nødvendigvis mestrer selv om man prøver aldri så hardt å legge på rett tidspunkt. Og slike ulike oppskrifter og apper funker for noen og ikke i det hele tatt for andre, og må tas med en klype salt. Anonymkode: dac7d...48c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse tingene funker altså ikke alltid Det er veldig lett å miste motet når man prøver å følge tips som "funker alle" og det allikevel ikke går. Det finnes ingen oppskrift man kan følge for å få til barn. Anonymkode: dac7d...48c TS beskriver et åpenbart overtrøtt barn? Hva er det du mener ikke «funker» med at hun må legge babyen tidligere? Anonymkode: 63353...bc2
Mnjah Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ja, selvfølgelig prøver man alt,man blir jo desperat når barnet ikke sover Det er veldig flott med forslag, men det er litt misvisende å presentere noe som en "løsning", da føler man seg lett bare mer mislykket hvis man ikke får det til. Så jeg ville bare presisere. Sånn som å lære seg å kjenne igjen trøtthetstegn før de blir overtrøtte er jo en øvelse alle foreldre går gjennom og ikke nødvendigvis mestrer selv om man prøver aldri så hardt å legge på rett tidspunkt. Og slike ulike oppskrifter og apper funker for noen og ikke i det hele tatt for andre, og må tas med en klype salt. Anonymkode: dac7d...48c Det er jo faktisk ganske bra å få vite at det finnes et stadie FØR barnet blir veldig trøtt som man må se etter. Mange foreldre har famlet i blinde her, jo tidligere man får den informasjonen, jo bedre. Babyer på 8 uker kan fort være trøtt igjen etter en times våkentid og misser man det toget så strever man med gråtende og våken baby i flere timer. Vi feilet veldig selv med dette med første. Man skal ikke være for redd for nyttig informasjon bare for at man ikek skal føle seg «mislykket». 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du er for sent ute Du må se etter trøtthetstegnene tidligere. Om hun ikke finner roen er hun allerede overtrøtt. Jeg gjorde denne feilen hele tiden med vår først, jeg innser nå som jeg har lært mye mer om søvn at jeg var kronisk for sent ute. Jeg tok de åpenbare trøtthetstegnene (som da er for sent) og ikke de subtile. Anonymkode: 63353...bc2 Helt enig i at hun er overtrøtt! Hun begynner å vise subtile trøtthetstegn etter å ha vært våken ca 1 time. Da roer jeg ned praten, lar henne få ligge litt for seg selv i vuggen (da er hun rolig og kikker på uroen), men hun finner ikke søvnen. Etterhvert blir hun sutrete og jeg gir smokk og gynger på vuggen, men hun finner ikke søvnen og blir sint/frustrert/kavete. Ender med at jeg må ta henne opp og bære/bysse og hun er tydelig blitt overtrøtt... Om jeg prøver å starte denne "roe ned" - fasen tidligere blir hun frustrert fordi hun vil se/utforske /prate osv... Anonymkode: e3977...a81
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anbefaler appen Huckleberry for å finne ut når man burde legge babyen til dupp! Man logger babyens søvn og den "regner" ut når babyen statistisk sett burde være passe trøtt for å sove. Hjalp oss veldig, og vi har etter å ha tatt den i bruk aldri hatt særlig store problemer med å få babyen til å sovne (i motsetning til hva vi hadde med storesøsteren i perioder da hun var baby!). Anonymkode: e3e19...036 Altså, når man trenger en app for å klare foreldrerollen... Har ikke ord 😅 Anonymkode: 8941a...c67
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Helt enig i at hun er overtrøtt! Hun begynner å vise subtile trøtthetstegn etter å ha vært våken ca 1 time. Da roer jeg ned praten, lar henne få ligge litt for seg selv i vuggen (da er hun rolig og kikker på uroen), men hun finner ikke søvnen. Etterhvert blir hun sutrete og jeg gir smokk og gynger på vuggen, men hun finner ikke søvnen og blir sint/frustrert/kavete. Ender med at jeg må ta henne opp og bære/bysse og hun er tydelig blitt overtrøtt... Om jeg prøver å starte denne "roe ned" - fasen tidligere blir hun frustrert fordi hun vil se/utforske /prate osv... Anonymkode: e3977...a81 I feel you! Dere er superflinke! 💪 Nyttig informasjon får man overload av som nybakte foreldre, man leser jo ALT man kommer over, får råd fra helsesykepleier og jordmor, og alle foreldre man kjenner har magiske formler som skal hjelpe, men det er ikke så lett. Man må bare fortsette å prøve, og plutselig en kveld bare sovner ungen! Uten at man egentlig har gjort noe annerledes. Kanskje er det bare en tilfeldighet, men mest sannsynlig er det en utvikling, en liten en ihvertfall. Man har bare blitt litt mer kjent med hverandre, baby har justert seg litt mer til hverdagen, ting faller på plass, gradvis og forsiktig. Så kommer det nye problemer, og masse nytt å lese seg opp på og få tusen råd om. Og plutselig går bare hverdagen av seg selv og alt virker så lett, og man glemmer litt hvordan det var når man begynner selv å gi råd til andre nybakte foreldre. 😂 Dere kommer dit, dere og, nyt reisen! ♥️ Anonymkode: dac7d...48c 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså, når man trenger en app for å klare foreldrerollen... Har ikke ord 😅 Anonymkode: 8941a...c67 Dust. Anonymkode: f1039...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå