AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Jeg skal gå ned noen få kg, og nå har jeg lest en del om fasting. Leser at det er godt og bra for kroppen, og at det er bedre å faste enn å "pine" kroppen til å spise små måltider. Tingen med meg er at jeg kunne tenke meg å prøve fasting, men jeg sliter allerede med mye sultfølelse og har lyst på mye mer mat enn jeg spiser nå til tross for at jeg spiser sunt, variert og næringsrikt, bare mindre porsjoner. Er helt i startfasen mtp det å spise mindre og gå ned i vekt. Det verste jeg vet er å gå rundt sulten, da blir jeg sur og irritert så jeg forstår ikke hvordan folk får til dette med faste? Er det en tilvenningsfase hvor det er meningen at kroppen etterhvert skal finne en ro i fastingen og den ikke blir sulten? Og så er jeg redd for at hvis jeg gjør dette at jeg bare får følelsen av at jeg sulter meg og at jeg ikke klarer å gjøre noe i løpet av dagen fordi jeg er så sulten. Jeg skal som sagt ikke ned så mange kg. Anonymkode: ab1e8...ec1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Jente 25 Jeg har utforsket både korte og lange faster. I starten var det vanskelig, var mye sulten og dårlig humør. Men kroppen vendte seg fort til det. Nå vannfaster jeg to dager i uken, og har gått ned mye av dette. Fordelene med fasting er at mann mister lysten på mat ganske fort, du får mindre cravings generelt og kan spise «litt mer» andre dager uten påvirkning på vekta. Jeg har prøvd lengre faster, rundt 2-3 dager, men ettersom jeg er normalvektig nå (173cm og 61 kg) tålte kroppen min dette dårlig da jeg ble svimmel, ekstrem kald, veldig lite energi og på randen til å besvime. Men de med mer ekstra fett på kroppen skal tåle det ganske bra! Jeg anbefaler fasting på det sterkeste, spesielt om du liker å spise mye andre dager. Nå faster jeg to dager for å kunne skeie ut i helgene uten å legge på meg. Anonymkode: a67f8...986 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg anbefaler fasting på det sterkeste, spesielt om du liker å spise mye andre dager. Nå faster jeg to dager for å kunne skeie ut i helgene uten å legge på meg. Nei, jeg prøver å spise sunt hele tiden. Og du skriver at fasting er supert hvis man har ekstra fett på kroppen. Jeg er normalvektig, 10 cm lavere enn deg og vil kun ha bort litt fett på magen. Er ikke fasting for meg da? Anonymkode: ab1e8...ec1
Navani Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Jeg faster etter 16:8 (periodisk fasting). Og jeg går ikke sulten, jeg sulter meg ikke. Etter et par uker med slikt spisemønster forsvinner monster-sulten på morgenen og kvelden, i alle fall for meg, og blodsukkeret er mer stabilt. Slipper derfor unna søtsuget. Kroppen min har det bedre, og jeg går ikke rundt og tenker på mat hele tiden slik jeg gjorde før. Kroppen venner seg raskt til spisemønsteret. Men prøv å ha det ganske likt. Jeg har f.eks spisevindu fra 11-19, i praksis ofte fra 11-17. Det betyr at jeg spiser da, og kroppen min vet at den får mat. Etter middag er jeg ferdig med mat for dagen. Blir jeg sulten (skjer kanskje 1 gang i mnd) tar jeg en liten skive etter vinduet er over, det er ikke krise å bryte mønsteret iblant, men prøv å unngå det selvsagt. Det er heller ikke så strikt at jeg kommer til å takke nei til å spise sen middag hos venner, trikset er bare å gå tilbake til det vante mønsteret dagen etter igjen. Jeg fokuserer på sunne måltider, helst en del proteiner, når jeg spiser Men iblant blir det også Toro, og det går helt fint. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 1 minutt siden, Navani said: Jeg faster etter 16:8 (periodisk fasting). Og jeg går ikke sulten, jeg sulter meg ikke. Etter et par uker med slikt spisemønster forsvinner monster-sulten på morgenen og kvelden, i alle fall for meg, og blodsukkeret er mer stabilt. Slipper derfor unna søtsuget. Kroppen min har det bedre, og jeg går ikke rundt og tenker på mat hele tiden slik jeg gjorde før. Kroppen venner seg raskt til spisemønsteret. Men prøv å ha det ganske likt. Jeg har f.eks spisevindu fra 11-19, i praksis ofte fra 11-17. Det betyr at jeg spiser da, og kroppen min vet at den får mat. Etter middag er jeg ferdig med mat for dagen. Blir jeg sulten (skjer kanskje 1 gang i mnd) tar jeg en liten skive etter vinduet er over, det er ikke krise å bryte mønsteret iblant, men prøv å unngå det selvsagt. Det er heller ikke så strikt at jeg kommer til å takke nei til å spise sen middag hos venner, trikset er bare å gå tilbake til det vante mønsteret dagen etter igjen. Jeg fokuserer på sunne måltider, helst en del proteiner, når jeg spiser Men iblant blir det også Toro, og det går helt fint. Ok. Så det er normalt i starten å kjenne seg dausulten og svimmel f.eks uten at jeg trenger å bli bekymret? Det går over etterhvert? Er redd for å svime av og jeg bor alene. Men hvis dette er noe som går over så er det jo verdt å testes Anonymkode: ab1e8...ec1
Navani Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ok. Så det er normalt i starten å kjenne seg dausulten og svimmel f.eks uten at jeg trenger å bli bekymret? Det går over etterhvert? Er redd for å svime av og jeg bor alene. Men hvis dette er noe som går over så er det jo verdt å testes Anonymkode: ab1e8...ec1 Sulten - ja, de første 2-3 ukene, men ikke dausulten. Svimmel? Det opplevde ikke jeg. Får du i deg nok mat i løpet av dagen når du spiser? Hvor mange kalorier får du i deg? Du skal få i deg en god mengde selv om du har kortere spisevindu enn normalt Er du redd for å svime av er det nok lurt å øke matinntaket, eller ta en tur til legen. 1
Tvist Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok. Så det er normalt i starten å kjenne seg dausulten og svimmel f.eks uten at jeg trenger å bli bekymret? Det går over etterhvert? Er redd for å svime av og jeg bor alene. Men hvis dette er noe som går over så er det jo verdt å testes Anonymkode: ab1e8...ec1 Hvor lenge faster du da? I starten hadde jeg iblandt problemer med at jeg ble kvalm eller svimmel (lavt blodtrykk), da avbrøt jeg fasten og spiste en frukt. Men det skjedde bare av og til.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Fasting og sulting? Det heter å faste. Å sulte. Faster, sulter Anonymkode: 4f14a...145
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jente 25 Jeg har utforsket både korte og lange faster. I starten var det vanskelig, var mye sulten og dårlig humør. Men kroppen vendte seg fort til det. Nå vannfaster jeg to dager i uken, og har gått ned mye av dette. Fordelene med fasting er at mann mister lysten på mat ganske fort, du får mindre cravings generelt og kan spise «litt mer» andre dager uten påvirkning på vekta. Jeg har prøvd lengre faster, rundt 2-3 dager, men ettersom jeg er normalvektig nå (173cm og 61 kg) tålte kroppen min dette dårlig da jeg ble svimmel, ekstrem kald, veldig lite energi og på randen til å besvime. Men de med mer ekstra fett på kroppen skal tåle det ganske bra! Jeg anbefaler fasting på det sterkeste, spesielt om du liker å spise mye andre dager. Nå faster jeg to dager for å kunne skeie ut i helgene uten å legge på meg. Anonymkode: a67f8...986 Du har BMI på 20. Hvorfor drivet du og slanker deg? Anonymkode: 5179e...a90 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Kroppen sulter ikke. 'sultfølelsen' man kjenner er ikke en sultfølelse. Det er kroppen sin måte å minne deg på at "på denne tiden av døgnet bruker du vanligvis å innta mat, så nå produserer jeg stoffet grhenlin for å gjøre meg klar til å fordøye mat". Lærer man kroppen et nytt spisemønster, så vil den tilpasse seg det etterhvert. Jeg liker periodisk faste. Det er befriende å ikke måtte spise hele tiden. Jeg slipper å se på klokka og tenke "nå er det hele 3 timer siden jeg sist spise!!! Nå må jeg forte meg og få i meg noe mat før jeg dør av sult!" Istedenfor kan jeg slappe av og gjøre andre ting, og spise når det passer meg. Anonymkode: a232e...99a 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 45 minutter siden, Tvist said: Hvor lenge faster du da? I starten hadde jeg iblandt problemer med at jeg ble kvalm eller svimmel (lavt blodtrykk), da avbrøt jeg fasten og spiste en frukt. Men det skjedde bare av og til. Det kan hjelpe å få i seg litt vann og salt. Noen liker å kombinere fasting med kaffe med kremfløte eller smør. Blir vel teknisk sett ikke faste da, men det øker ikke blodsukkeret og kan gjøre det lettere. Anonymkode: 06f13...18b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 3 hours ago, Tvist said: Hvor lenge faster du da? I starten hadde jeg iblandt problemer med at jeg ble kvalm eller svimmel (lavt blodtrykk), da avbrøt jeg fasten og spiste en frukt. Men det skjedde bare av og til. Jeg har ikke prøvd å faste enda. Det er derfor jeg spørr. For meg var dette konseptet utenkelig siden jeg så på det mer som sulting og det er kanskje ikke så lett å sette grensa for når det går over fra faste til at du er i ferd med å få en spiseforstyrrelse. Så jeg er litt bekymret for det. De gangene jeg har gått lenge uten mat (i stressa perioder, på jobb osv når jeg ikke rekker spise selv om jeg er skikkelig sulten) så synes jeg det er helt grusomt den sultfølelsen jeg får. Anonymkode: ab1e8...ec1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Men samtidig synes jeg faste høres interessant ut. Anonymkode: ab1e8...ec1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har ikke prøvd å faste enda. Det er derfor jeg spørr. For meg var dette konseptet utenkelig siden jeg så på det mer som sulting og det er kanskje ikke så lett å sette grensa for når det går over fra faste til at du er i ferd med å få en spiseforstyrrelse. Så jeg er litt bekymret for det. De gangene jeg har gått lenge uten mat (i stressa perioder, på jobb osv når jeg ikke rekker spise selv om jeg er skikkelig sulten) så synes jeg det er helt grusomt den sultfølelsen jeg får. Anonymkode: ab1e8...ec1 Ok, her må jeg stoppe deg litt. Det er veldig stor forskjell på å bruke periodisk faste og å utvikle en spiseforstyrrelse. Du kan heller ikke sammenligne det med å gå sulten når du er lenge på jobb. Så fort kroppen din blir vant med periodisk faste, så reguleres sultfølelsen mye bedre. Men det er vanskelig å forstå før det er selvopplevd. At jeg velger å spise mellom 11-19 i hverdagen er det flere grunner til. Det hjelper til på vektkontroll, det gjør at jeg ikke tenker så mye på mat og stresser over det, det regulerer sultfølelsen, og sukkersuget forsvinner. Det er mange beviste fordeler med periodisk faste. Faste er ikke å sulte. Det må du bare få tankene dine vekk fra. Jeg går ikke sulten! Jeg våkner litt småsulten som jeg alltid gjør, men i stedet for å MÅTTE spise med en gang jeg våkner går det helt fint å vente et par timer. Det er viktig å drikke mye vann, og det er viktig å spise nok og næringsrik mat i spisevinduet. Jeg tror du skal lese litt mer om periodisk faste før du starter med det, for jeg spiser like mye som før, jeg har kun kuttet kveldsmaten, men jeg spiser litt mer middag i stedet. Jeg spiser næringsrikt, og jeg spiser helt normale porsjoner. Forskjellen er bare at jeg ikke spiser frokost kl 8, lunsj kl 12, middag kl 17 og kvelds kl 20 - jeg spiser frokost 11, lunsj 14, og middag 17-18. Du må få i deg nok og næringsrik mat, det er så viktig. Anonymkode: 035fd...fed 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, her må jeg stoppe deg litt. Det er veldig stor forskjell på å bruke periodisk faste og å utvikle en spiseforstyrrelse. Du kan heller ikke sammenligne det med å gå sulten når du er lenge på jobb. Så fort kroppen din blir vant med periodisk faste, så reguleres sultfølelsen mye bedre. Men det er vanskelig å forstå før det er selvopplevd. At jeg velger å spise mellom 11-19 i hverdagen er det flere grunner til. Det hjelper til på vektkontroll, det gjør at jeg ikke tenker så mye på mat og stresser over det, det regulerer sultfølelsen, og sukkersuget forsvinner. Det er mange beviste fordeler med periodisk faste. Faste er ikke å sulte. Det må du bare få tankene dine vekk fra. Jeg går ikke sulten! Jeg våkner litt småsulten som jeg alltid gjør, men i stedet for å MÅTTE spise med en gang jeg våkner går det helt fint å vente et par timer. Det er viktig å drikke mye vann, og det er viktig å spise nok og næringsrik mat i spisevinduet. Jeg tror du skal lese litt mer om periodisk faste før du starter med det, for jeg spiser like mye som før, jeg har kun kuttet kveldsmaten, men jeg spiser litt mer middag i stedet. Jeg spiser næringsrikt, og jeg spiser helt normale porsjoner. Forskjellen er bare at jeg ikke spiser frokost kl 8, lunsj kl 12, middag kl 17 og kvelds kl 20 - jeg spiser frokost 11, lunsj 14, og middag 17-18. Du må få i deg nok og næringsrik mat, det er så viktig. Anonymkode: 035fd...fed Hei. Ja, det er sant. Periodisk faste. Men jeg har også lest om folk som faster i 2-3 dager som viderekomne. Men det vil altså si at jeg først bør prøve periodisk faste og så gradvis vende kroppen til å gå lenger og lenger tid mellom hvert måltid (vindu) ? Anonymkode: ab1e8...ec1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 Og det er jo nettopp derfor jeg nevnte det med jobben, fordi jeg vil lære kroppen til å takle hverdag uten mat uten at kroppen blir sånn SJOKKSULTEN Anonymkode: ab1e8...ec1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Ja, det er sant. Periodisk faste. Men jeg har også lest om folk som faster i 2-3 dager som viderekomne. Men det vil altså si at jeg først bør prøve periodisk faste og så gradvis vende kroppen til å gå lenger og lenger tid mellom hvert måltid (vindu) ? Anonymkode: ab1e8...ec1 Hvorfor er det et mål å gå 2-3 dager uten mat? Hva er det du tenker er gunstig med det? Jeg har ikke tenkt å øke noe på, kroppen min har det greit med 16:8. Jeg har ingen behov for å gå i dagesvis uten mat. Du kan fint starte på 12:12, altså 12 timers spisevindu og 12 timers faste. Og så øker du til 13 timers faste, 14 timer etc. Det er et poeng at du skal føle deg like bra eller bedre enn du gjør nå, du skal ikke føle deg dårlig lenge ved å spise slik. Føler du deg ikke bedre etter 2-3 uker så bør du gå tilbake til tidligere kosthold. Fasting er ikke for alle, noen responderer bra og andre dårlig Det er derfor jeg reagerer litt på at du vil opp i 2-3 dager uten mat allerede før du vet hvordan kroppen din reagerer på en mer normal faste, slik periodisk faste er. Anonymkode: 035fd...fed
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Jeg spiser ikke frokost, derfor blir det tilsvarende periodisk faste. Spiser ca mellom 11-19. Jeg får i meg rundt 2000 kalorier i den tiden. Løper ca 30 min hver dag. Holder vekten på denne måten. Hvis jeg spiser frokost blir jeg overraskende nok mer sulten til lunsj og ender med å spise litt for mye totalt, og går sakte opp i vekt. Anonymkode: 849d7...87b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 Periodisk faste er egentlig et normalfenomen for mennesker. Vi har overlevd i titusener av år med den måten å spise på; spise når mat er tilgjengelig, og "faste" i dager uten tilgjengelige matkilder. Bare noen generasjoner tilbake så var periodisk faste normalen, bare at de kalte det ikke det, det var bare sånn de spiste. Til og med besteforeldrene mine snakker om at de ofte ikke spiste noe etter en tidlig middag og fram til frokosten neste dag. Det er bare nå, når mat er tilgjengelig 24/7 at å gå uten mat i typ 12 timer+ blir sett på som noe abnormalt. Men det er jo ikke det, rent biologisk. Anonymkode: 39923...095 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Periodisk faste er egentlig et normalfenomen for mennesker. Vi har overlevd i titusener av år med den måten å spise på; spise når mat er tilgjengelig, og "faste" i dager uten tilgjengelige matkilder. Bare noen generasjoner tilbake så var periodisk faste normalen, bare at de kalte det ikke det, det var bare sånn de spiste. Til og med besteforeldrene mine snakker om at de ofte ikke spiste noe etter en tidlig middag og fram til frokosten neste dag. Det er bare nå, når mat er tilgjengelig 24/7 at å gå uten mat i typ 12 timer+ blir sett på som noe abnormalt. Men det er jo ikke det, rent biologisk. Anonymkode: 39923...095 Det høres veldig fornuftig ut. For meg er det å skulle trøkke i seg kalorier kontinuerlig, som tortur. Så lenge måltidene jeg spiser inneholder nok fett (enten i form av det naturlige fettinnholdet i råvarene, eller som tilsatt smør eller olivenolje), kan jeg gå leeeenge før jeg trenger å spise igjen. Og da er jeg happy både mellom måltidene, og når jeg først spiser igjen. Anonymkode: e17c8...9e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå