AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 barnet mitt på 10 år sliter sånn med søvn og vi alle er på randen. Han får ikke sove på kvelden og derav stresser med at han ikke får sove som sikkert ikke hjelper. i tillegg våkner han ofte på natten - så det virker som han sover utrolig lett når han først sover. han blir sliten og sur, og det samme gjør vi. Vi aner ikke våre arme råd lenger. ikke noe hjelper. Nå vurderer jeg å teste melatonin i kort periode for å se om vi kan få han inn i en bedre rytme. Har lest at dette kan hjelpe som et lite kickstart og få oss ut av den dårlige tralten vi er i. Noen som har erfaring med dette til såpass store barn? medisinen er respetfri så usikker på om jeg skal snakke med lege om dette først. soveproblemene har han mer eller mindre hatt i flere år- men syns det er litt verre nå enn før.. og vi trenger hjelp Anonymkode: f07e1...67c
horsey Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Melatonin reseptfritt skal ikke brukes under 18 år står det på pakken jeg har. Så ville absolutt snakket m lege selvmom melatonin i seg selv er naturlig. Min 14åring har prøvd (snakket m lege først selvsagt) men han syntes ikke det hjalp. For meg selv hjelper melatonin veldig godt ! 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): barnet mitt på 10 år sliter sånn med søvn og vi alle er på randen. Han får ikke sove på kvelden og derav stresser med at han ikke får sove som sikkert ikke hjelper. i tillegg våkner han ofte på natten - så det virker som han sover utrolig lett når han først sover. han blir sliten og sur, og det samme gjør vi. Vi aner ikke våre arme råd lenger. ikke noe hjelper. Nå vurderer jeg å teste melatonin i kort periode for å se om vi kan få han inn i en bedre rytme. Har lest at dette kan hjelpe som et lite kickstart og få oss ut av den dårlige tralten vi er i. Noen som har erfaring med dette til såpass store barn? medisinen er respetfri så usikker på om jeg skal snakke med lege om dette først. soveproblemene har han mer eller mindre hatt i flere år- men syns det er litt verre nå enn før.. og vi trenger hjelp Anonymkode: f07e1...67c Melatonin bør ikke gis til barn. «Flere studier har vist at hormonet påvirker den seksuelle utviklingen hos flere forskjellige pattedyr, og kan påvirke andre deler av kroppen som stoffskiftet, immunforsvaret og hjerte-karsystemet. Dyrestudier har vist at melatonin-stoffer kan virke inn på kjønnsutvikling og fruktbarhet hos ulike pattedyr. Forsøkene viste at melatonin kan føre til forsinket pubertet hos noen dyrearter.» Prøv heller å finne årsaken til søvnproblemet. Skift lyspærer med blått lys til varmere lys, og kutt ned tv mobil iPad og pc. Se på kostholdet, prøv å lage mat fra bunnen unngå gluten og melk hvis det påvirker han. Masse som kan forstyrrer søvnrytmen. Vær masse aktive ute få dagslys tidlig på dagen og ha det mørkt på ettermiddagen. Anonymkode: b0966...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 For en strålende idé å spørre fremmede på et forum, istedenfor å gå til legen. 👍 Når det gjelder medisinering og barn, går man ALLTID til legen. Anonymkode: 98e32...dfe 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 7 åringen og 11 åringen min bruker melatonin. 7 åringen fikk et nytt liv etter hen begynte med det. Kunne ligge våken til kl 2 om natten. Nå sover hen rundt 22. Anonymkode: 6eb0a...bb8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 LEGG BORT IPADEN OG TELEFONEN! Anonymkode: 06063...bd0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 7 åringen og 11 åringen min bruker melatonin. 7 åringen fikk et nytt liv etter hen begynte med det. Kunne ligge våken til kl 2 om natten. Nå sover hen rundt 22. Anonymkode: 6eb0a...bb8 Hvor lenge har de brukt dette? Eller bruker de det fast? Har også lest så mye rart om dette til barn så er veldig usikker. Var det i samråd med legen? Anonymkode: f07e1...67c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Vi prøvde det ut på 3 åringen med samme problemer, men han så ut til å ha mer mareritt og drømmer når han først sov en uten melatonin.. så vi sluttet å bruke det å sto heller i det.. Anonymkode: a106b...ec2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Min datter på 11 har brukt dette i 2 år, selvsagt i samråd med legen. Hun sluttet for et halvt års tid siden og sovemønsteret er veldig bra nå. Anonymkode: c426a...2c1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Kanskje dere kan teste ut oransje briller før melatonin? https://www.tv2.no/a/13880355/ Anonymkode: 9c87b...4d2
Slaskepott Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Min 12-åring har brukt lav dose melatonin med god effekt de siste par årene. Medisinen er selvfølgelig foreskrevet av legespesialist, og følges opp årlig. Verken barnet eller vi har registrert noen bivirkninger av betydning.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 53 minutter siden, Slaskepott said: Verken barnet eller vi har registrert noen bivirkninger av betydning. Bare vent til barnet blir voksen Anonymkode: 18865...6ce
Slaskepott Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare vent til barnet blir voksen Anonymkode: 18865...6ce Vi får se. Søvn er svært viktig for både kognitiv, emosjonell og fysisk utvikling, og jeg har tillit til legens vurderinger og medisinske oppfølging av barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 For at kroppen skal produsere melatonin, er den avhengig av at det er mørkt i rommet. Er det det? Og passer dere på å roe ned noen timer før leggetid? Ikke ha med skjerm på soverommet? Kun lydbok på cd evt? Anonymkode: b0967...822
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå