Gå til innhold

Kjenner du noen med et sunt forhold til mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg klarer ikke spise mer når jeg er mett. Kjøper inn sunn mat så det er det jeg har å lage. Spiser godteri en dag iblant. Normal vekt. Får ikke dårlig samvittighet eller stresser. 

Har IBS så er enkelte matvarer jeg ikke tåler, som hvete. 

Anonymkode: c9ed0...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå mener jeg forøvrig at det å lage all mat fra bunnen av også er litt fanatisk, det er lov å "jukse litt" uten at det går på bekostning av kvalitet. Posesuppe og frosne grønnsaker er vel så bra som suppe laget fra bunn av og ferske grønnsaker. Hvis man er veldig opptatt av at alt skal være laget fra bunn av, mener jeg man har bikket litt for mye over igjen.

En bedre måte å beksrive det jeg mener på er nok å ha et avslappet forhold.

Anonymkode: 3fe4b...5ce

Hvor står det at jeg lager alt fra bunnen? Jeg skriver "det meste", og det mener jeg er en forutsetning for et sunt kosthold. Frosne grønnsaker vil jeg putte i kategorien "fra bunnen", har en pose med ferdigkuttet kålsalat som skal spises sammen med stekt tofu til lunsj i dag. Og har også skrevet at take-away løsning benyttes nå og da. 

Men du, hva ønsker du med denne tråden egentlig? Lære noe? Reflektere over eget kosthold? Eller bare få bekreftelse for at det er normalt å veksle mellom overspising, snoping, og å ha et anstrengt forhold til mat? Du synes negativ til mine innlegg, som beskriver det jeg mener er et uanstrengt, avslappet, og ikke minst sunn tilnærming til mat. 

Anonymkode: ae6c5...ac1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tenker at jeg i dag har et normalt forhold til mat. Spiser en skive til frokost, knekkebrød til lunsj samt middag. Jeg liker å skille på hverdag og helg, så jeg liker å handle inn litt ekstra til helgene, både ekstra god mat, pålegg og litt godteri.

Jeg tåler fint å ha godteri i skapet uten at jeg må spise det opp, jeg får ikke dårlig samvittighet hvis jeg skulle ta et kakestykke på jobb hvis det skulle bli servert, og får ikke frynsete nerver av å ryke på en kebab en sjelden gang.

Alt med balanse og moderasjon.

Anonymkode: 012e4...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor står det at jeg lager alt fra bunnen? Jeg skriver "det meste", og det mener jeg er en forutsetning for et sunt kosthold. Frosne grønnsaker vil jeg putte i kategorien "fra bunnen", har en pose med ferdigkuttet kålsalat som skal spises sammen med stekt tofu til lunsj i dag. Og har også skrevet at take-away løsning benyttes nå og da. 

Men du, hva ønsker du med denne tråden egentlig? Lære noe? Reflektere over eget kosthold? Eller bare få bekreftelse for at det er normalt å veksle mellom overspising, snoping, og å ha et anstrengt forhold til mat? Du synes negativ til mine innlegg, som beskriver det jeg mener er et uanstrengt, avslappet, og ikke minst sunn tilnærming til mat. 

Anonymkode: ae6c5...ac1

Hæ? Det du siterer var ikke rettet mot deg, jeg skjønner virkelig ikke hvordan du tolker det sånn. Og heller ikke hvordan du tolker det som negativt mot deg. Det var en presisering av det jeg mente.

Det som var rettet mot deg, som jeg siterte deg på, var din bruk av ordet normalt. Hvilket jeg presiserte i enda et innlegg under det første. Det gjør meg vel ikke negativ til ditt kosthold bare fordi jeg ikke tror at det likner på sånn folk flest spiser? Tvert i mot, når jeg mener at folk flest har et anstrengt eller usunt forhold til mat. At du da ikke er normal betyr jo nettopp da at du har et sunt forhold til det. Hvis du faktisk leser det jeg skriver, ser du at jeg skrev at ditt kosthold sikkert er bedre enn mye annet. Det eneste "kritiske" er vel at jeg skrev at det ikke virket som om du hadde så mye matglede, basert på at du flere ganger skrev at du fikk lite ut av både det ene og det andre, men la også til at jeg kanskje tolket deg feil.

Til å være noen som kritiserer andre for å være negativ mot dine innlegg, er du veldig krass i tonen, må jeg si.

Du får ha en god dag videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå mener jeg forøvrig at det å lage all mat fra bunnen av også er litt fanatisk, det er lov å "jukse litt" uten at det går på bekostning av kvalitet. Posesuppe og frosne grønnsaker er vel så bra som suppe laget fra bunn av og ferske grønnsaker. Hvis man er veldig opptatt av at alt skal være laget fra bunn av, mener jeg man har bikket litt for mye over igjen.

I dag lærte jeg at jeg er fanatisk og har et anstrengt forhold til mat siden jeg ikke spiser posesuppe. :rolleyes:

Anonymkode: f5805...54b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ett eneste menneske jeg med 100% sikkerhet kan si har et sunt forhold til mat, det er mamma. 

Hun spiser faste måltider og mellommåltider hver dag. Hun spiser frukt, grønnsaker, protein, fett og karbohydrater hver dag. Hun koser seg med kake og eller sjokolade i helgene eller ved andre anledninger. Hun spiser fisk fordi det er godt og bra for kroppen og drikker aldri brus fordi hun liker vann best. Hun er glad i et glass rødvin og noen never med popcorn eller peanøtter av og til og hun går turer med hunden hver dag. Hun veier seg ikke hun kjenner på buksene om det er tid for å bli litt strengere eller om det er rom for mer utskeielser. 

For meg er dette nøkkelen til et sunt forhold til mat, hun er et forbilde, men jeg klarer ikke være sånn selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser omtrent aldri chips, vingummi og geler, drop, brus, bacon. animalsk fett, melk, men føler ikke at jeg har spiseforstyrrelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et naturlig forhold til mat. Det betyr ikke at jeg stapper innpå alt jeg har lyst på. Jeg stopper bevisst før jeg blir altfor mett, både fordi det ikke er sunt og fordi jeg ikke trives som tjukkere. Spiser passelig sunt, dvs tenker på næringsinnhold, men styrer ikke unna pasta, brød o.l.

Spiser lørdagsgodt. Kan skeie ut skikkelig, men ikke ofte.

K45

Anonymkode: a3fa0...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I dag lærte jeg at jeg er fanatisk og har et anstrengt forhold til mat siden jeg ikke spiser posesuppe. :rolleyes:

Anonymkode: f5805...54b

Jeg også tydeligvis, spiser ikke engang frosne grønnsaker.. Ingen håp for meg 😄

Anonymkode: 11ef0...6ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes samfunnet er en smule spiseforstyrra. 

Anonymkode: d691e...f09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i år kvittet meg med (u)vanen å spise godteri når det er helg. Føret mistet jeg suget og lysten på godteri. Så prøvde jeg å spise like mye som jeg brukte en kveld etter mange uker. Da ble jeg utrolig kvalm og kaldsvettet omtrent. Nå spiser jeg godteri bare ved spesielle anledninger. Utrolig motiverende å se hvor mange penger og  kalorier jeg sparer i det lange løp. 

Ellers spiser og lager jeg mye god mat. Elsker gode smaker og teste nye ting. Men passer på inntaket. Har et godt forhold til mat nå, men hadde ikke det før. Det var koko i flere år, men det er lenge siden nå. 

Anonymkode: d691e...f09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at jeg har et normalt forhold til mat. Kan slite litt med matlysten i perioder, spesielt hvis jeg er veldig travel. Da må jeg kanskje ty til en måltidserstatter eller noe sånt, men ikke fordi jeg slanker meg, bare for å sikre at jeg får i meg næringsstoffer på en enkel måte der og da. Ellers kan jeg spise alt, er ikke kresen, men er generelt ikke særlig glad i junkfood, og foretrekker sunnere mat. Elsker smaken av de fleste grønnsaker, og synes stekt blomkål er bedre enn chips lilsom. Da blir det jo ganske enkelt å ikke måtte nekte seg noe hele tiden. Blir sugen på sjokolade innimellom, og da kjøper jeg meg en sjokolade om det er onsdag eller lørdag. 

Ungen min er lik, jeg kan sette hva som helst av mat foran han når han er sulten, og han spiser fornøyd🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et sunt forhold til mat. Jeg har alltid vært slank og normalvektig, med et sunt midjemål. Og jeg har aldri gjort noe spesielt for det.

Jeg spiser to måltider per dag (sluttet å spise frokost for noen år siden, da det omsider gikk opp for meg at det ikke var noe man måtte; men før det tvang jeg i meg mat om morgenen fordi man ble tutet ørene fulle i alle kanaler at "frokost er dagens viktigste måltid" - en stor lettelse å slippe).

Men jeg spiser altså to måltider, og omtrent aldri noe som helst imellom det.

Jeg spiser alt jeg vil - pizza (alltid enten hjemmelaget, eller fra en italiensk pizzasjappe i nabolaget, som bare bruker gode råvarer), biff med (hjemmelaget) bearnes, pølser med potetmos (kvalitetspølser med mye kjøtt/flesk og lite unødvendige fyllstoffer og tilsetningsstoffer, og hjemmelaget potetmos), pasta carbonara - eller byggrynssalat med f.eks. tunfisk, løk og kål, fiskeretter med mye grønnsaker, tomater og olivenolje, kyllingwok, omeletter med mye grønnsaker, fiskekaker (da fiskekaker med høyt fiskeinnhold og færrest mulig tilsetningsstoffer) med råkost, thai-supper, absolutt alt mulig.

Og jeg skeier aldri ut. Det hender at jeg spiser et lite kakestykke om jeg blir tilbudt det (ikke ofte, for jeg kommer slett ikke fra noen "kakekultur"), og for et par uker siden drakk jeg et glass cola. Et par ganger i året spiser jeg kanskje på McDonald's eller lignende, hvis det er det eneste som er tilgjengelig. Men jeg ser ikke på det som å "skeie ut" i det hele tatt, for det blir jo bare en del av det store bildet. Og det store bildet med kostholdet mitt er uansett bra.

Og de gangene jeg spiser mat av skikkelig dårlig kvalitet, som McDonald's, føler jeg meg uggen i kroppen etterpå. Jeg fatter ikke at folk klarer å spise sånt ofte.

Godteri har jeg ikke noe forhold til. For meg smaker det bare sukker, og jeg fatter ikke at det er så vanlig å forbinde det med "kos". Kos for meg er å kjøpe f.eks. eksklusive oster, skalldyr som sjøkreps, kamskjell eller østers, en god flaske vin, tørrmodnet biff, andebryst, norske asparges i sesong, og alt mulig annet som smaker fantastisk og som man ikke unner seg til hverdags.

Og til vanlig drikker jeg aldri kalorier. Men jeg drikker masse vann, og jeg drikker svart kaffe nesten hver dag. 

Kunstige søtningsstoffer har jeg holdt meg helt unna. Jeg har aldri smakt Fun Light, og Pepsi Max smakte jeg for første gang for et par måneder siden, da en kompis av meg spurte om jeg ville ha litt. Det var helt grusomt. Sånn iste og iskaffe som man kjøper på butikken har jeg heller aldri smakt. Jeg skjønner ikke hva man skal med det.

Anonymkode: 5fc0e...51b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg mener at all mat helst skal lages fra bunnen av. I det legger jeg at den er laget av normale råvarer, på samme måte som man kan få til på et normalt kjøkken.

Dermed er frosne grønnsaker så definitivt innafor, for de er ofte minst like sunne som ferske grønnsaker. Noen av rettene til Fjordland er som hjemmelaget mat, det samme er en del take-away, ferdigrettene til Grønne Folk som man finner på Rema, enkelte retter i ferskvarediskene, osv.

Poenget med denne oppfatningen er ikke at DU nødvendigvis skal stå på ditt kjøkken og nærmest ha dyrket og høstet grønnsakene selv, og fisket og sløyet fisken selv. Her har du misforstått helt fullstendig.

Poenget er at mennesker har best av mat som er laget slik man gjør det hjemme på kjøkkenet, i stedet for "mat" som har gjennomgått enorme transformasjoner i industrien.

Dermed er posesuppe ikke innafor, mens, som sagt, frosne grønnsaker, noen Fjordland-retter (og sikkert noen fra enkelte av konkurrentene også), noe takeaway-mat, osv., fullstendig innafor, og går fint under begrepet "hjemmelaget mat".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste jeg kjenner har et sundt kosthold og normalt forhold til mat. 

Jeg vokste opp med faste måltider og lite sukker, og har fortsatt et normalt forhold til mat og spiser lite sukker. Jeg elsker godter men husker skjeldent å kjøpe det. Har ingen sterke meninger om hva som er rett og galt å spise, og tror de fleste greier seg helt fint med de valg de tar. 

Anonymkode: de450...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser all slags mat, kaker og godteri i små porsjoner av og til, og kostholdet mitt er variert med tanke på å få i meg litt av alt kroppen trenger.  Jeg tenker selv at jeg har et sunt kosthold, men vet jo at ikke alle er enige i det 😄

Noen mener nok at jeg er usunn fordi kostholdet mitt inneholder sukker, noen tror hvetemel er noe av de skumleste som fins. Noen vil fordømme et kosthold som inneholder bacon, en fet burger eller fløtegratinerte poteter, osv.... 

Anonymkode: 7d945...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Etter å ha lest inne på dette forumet i noen måneder, begynner jeg å lure. Er det virkelig vanlig å være besatt av sjokolade, sukker og snop, og å synes at det er vanskelig å holde seg unna? Og er det vanlig å hardnakket mene at dette absolutt skal være en del av kostholdet? (Ref. alle de som er overvektige og som slanker seg, men som allikevel mener at de absolutt skal gi rom for sånt) Og er det vanlig å mene at "kos" = sukkerholdige produkter? Og at man mener at man "skeier ut" når man spiser noe med mye sukker og/eller fett?

Jeg håper ikke det. Jeg håper og tror at grunnen til at oppfatningene ovenfor er såpass vanlige her på dette underforumet, er at de som søker seg hit nettopp har problemer med kosthold, helse og vekt. Og, i mange tilfeller, først og fremst sukker, ser det ut til. For ikke å snakke om forholdet til mat.

Og neida, jeg demoniserer ikke sukker. Jeg tror på ingen måte at det å få i seg litt tilsatt sukker iblant, er skadelig.

Men om man er overvektig, og samtidig ikke har et sunt forhold til sukker, burde man da virkelig kutte det ut.

For meg, og de jeg kjenner, som på ingen måte har vektproblemer, er en bolle eller en sjokoladebit en gang iblant ikke noe problem rent helsemessig eller vektmessig.

Allikevel, selv spiser jeg ikke tilsatt sukker om jeg kan unngå det. Det gir meg absolutt ingen ting. Tvert imot gir det meg en uggen og slapp følelse i kroppen etter en liten stund. Jeg kan godt spise litt søtt på slutten av et måltid, men mellom måltider er det drepen for opplagthet og godfølelse i kroppen.

Jeg unngår det derfor når jeg kan, som heldigvis er mesteparten av tiden.

I den forrige jobben min hadde vi "to-kaffe" hver fredag, med vinlotteri. Et kjempekoselig arrangement. BORTSETT FRA at det alltid inkluderte vafler eller kake. Og for meg gjør det selvfølgelig ingen ting at folk spiser sånt rundt meg, men det var utrolig plagsomt at det også var et press om at alle skulle spise det. Jeg er sånn anlagt at jeg gjerne vil delta i fellesskap, så det var få ganger jeg avslo. Og dette offeret måtte jeg betale for med en uopplagt, slapp og uggen inngang til helga.

Samfunnet er sykt når man har et sånt sukkerpress.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Sunt forhold til mat», tenker du da mentalt? praktisk? eller begge deler?

Anonymkode: e84c2...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har det, selv om han nå jobber med å gå opp i vekt for å legge på seg mer muskler 😊

Har ei god venninne som ser helt smashing ut, hun veier seg nesten aldri og har aldri vært på diett eller noe sånt. Hun spiser helt normal mat med brødskiver og kjøttkaker til middag men stopper når hun er mett og hverken småspiser eller spiser dessert på tirsdager rett og slett fordi hun er vant med at sånt kan man vente med til anledningen byr seg. Hun kan også stoppe midt i et kakestykke hvis hun føler det ble for mye, mens en annen gang forsyner hun seg 2 ganger.  

Synes det er ekstremt fascinerende. 

Anonymkode: 0203c...5e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skulle være normalen innenfor sunn forhold til mat? 

Vi er en familie som er heldig sånn sett, i forhold til at ingen sliter med overvekt. Vi er i 40-årene. Men jeg ser på mannen min og meg at det er helt forskjellige "mekanismer" som ligger bak. Han er veldig rutine menneske, som er vant til å innta faste måltider til faste tider, og fast mengde. Han unner seg derimot godteri i ny og ne, uten at det går ut over vekta hans. Min reguleringsmekanisme ligger klart i det at jeg ikke er så glad i mat. 🙈 Det er så teit å si det, men jeg har aldri skjønt det, at noen kan spise for mye av maten bare fordi de elsker å spise. Jeg spiser når jeg er sulten, jeg blir fort mett, og jeg er ikke glad i søtsaker, derimot for mye sukker gjør meg fort kvalm og full i magen.

Dette virker som selvskryt, men jeg tar absolutt ingen kred for jeg er sånn, jeg er bare født sånn. Men det jeg derimot skulle frem til, er at det er flere veier til sunn kosthold og frisk kropp. Jeg har sett i et tv-program om overvektige, der de fant ut at av en gruppe på fem som slet med overvekt og mat, hadde de 3 forskjellige mønstre bak sin overspising. Bare en av de som overspiste, gjorde det fordi hun brukte mat som trøst, - et tilfelle som trekkes ofte frem. To hadde rett og slett mye større sultfølelse enn normalen. Altså, ikke alle overvektige sliter med det samme, og ikke alle normalvektige har samme mekanismer bak sin normal vekt.  

Anonymkode: 9293f...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...