Gå til innhold

Betale husleien senere, selvom fristen er 1 hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Noen som vet om det er mulig å betale husleien la oss si den 13-14, istedenfor den 1. som den må betales pr mnd. Har betalt 1. pr mnd, men denne mnd er økonomien litt svakere.

Jeg regner med det skal gå fint, sålenge jeg betaler for den mnd, 1 eller 13 er vel det samme? 

Anonymkode: 4d903...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke det samme.  Du bør snakke med utleieren og forklare at du har et problem denne mnd. Spør han om du kan betale den 13 i stedet for den 1. Det er en mye bedre løsning enn bare å gi blaffen. Jeg går ut fra at det er mai du snakker om.  Hvis det er april, så er du altfor sent ute.

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! Noen som vet om det er mulig å betale husleien la oss si den 13-14, istedenfor den 1. som den må betales pr mnd. Har betalt 1. pr mnd, men denne mnd er økonomien litt svakere.

Jeg regner med det skal gå fint, sålenge jeg betaler for den mnd, 1 eller 13 er vel det samme? 

Du må vel  forholde deg til det som står i kontrakten om tidspunkt for betaling av husleie. Kanskje utleier er grei og gjør et unntak fra dette hvis du snakker med utleier. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke det samme.  Du bør snakke med utleieren og forklare at du har et problem denne mnd. Spør han om du kan betale den 13 i stedet for den 1. Det er en mye bedre løsning enn bare å gi blaffen. Jeg går ut fra at det er mai du snakker om.  Hvis det er april, så er du altfor sent ute.

Er april.

Tror ikke det er så nøye, utleieren er veldig veldig grei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det bare din utleier som kan svare på. Det kan være greit, det kan være ugreit. Om f.eks. utleier er avhengig av leieinntekt for å betale en regning den 4., så hjelper det lite at du føler for å betale ti dager senere.

Anonymkode: aa9ef...72f

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det bare din utleier som kan svare på. Det kan være greit, det kan være ugreit. Om f.eks. utleier er avhengig av leieinntekt for å betale en regning den 4., så hjelper det lite at du føler for å betale ti dager senere.

Mange jeg kjenner pleier å betale den 4/5 f.eks, tror ikke de er så supernøye, såleneg leien for måneden kommer inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (3 minutter siden):

Du må vel  forholde deg til det som står i kontrakten om tidspunkt for betaling av husleie. Kanskje utleier er grei og gjør et unntak fra dette hvis du snakker med utleier. 

Alltid pleid å betale 5/6 hver mnd de andre måndene, aldri vært et problem, så tror de ikke er så nøye, sålenge leien for måneden kommer inn.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Om økonomien er svakere og strammere så kan du jo si I fra om det til utleier? Det kan jo hende dere kan endre til den 13 istedenfor?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du her da, hvis det ikke er så nøye? 

Anonymkode: 03cfc...aad

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Heartsweet skrev (Akkurat nå):

Om økonomien er svakere og strammere så kan du jo si I fra om det til utleier? Det kan jo hende dere kan endre til den 13 istedenfor?

Men sånn til senere. Når blir namsmannen osv dratt inn, om en ikke har betalt husleia? Får man varsel av huseieren først? Eller kan man helt brått få namsmannen på døra f.eks om man ikke har betalt husleia etter to uker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut, og noe av det mest irriterende er når leien kommer inn for sent uten at det er avklart på forhånd. I vårt tilfelle ble det så problematisk til slutt at vi måtte gi oppsigelse på leieforholdet. Vi var aldri vrange når det ble spurt om på forhånd, men når man selv har regninger til forfall på autotrekk den dagen leien kommer inn, så er det greit å vite at leien kommer ti dager senere.

Så her må du faktisk spørre utleier altså. Hvis ikke er det brudd på kontrakt, og selv om de er greie, så er det ikke ok av deg å betale for sent uten å snakke med utleier.  

Anonymkode: 5125a...c75

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Betal til tiden. Ellers få bekreftet betalingsutsettelse. 
Det er kontraktsbrudd.

Anonymkode: 9e5df...b6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Betal til tiden. Ellers få bekreftet betalingsutsettelse. 
Det er kontraktsbrudd.

Nei, det er det ikke. Slapp av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi leier ut, og noe av det mest irriterende er når leien kommer inn for sent uten at det er avklart på forhånd. I vårt tilfelle ble det så problematisk til slutt at vi måtte gi oppsigelse på leieforholdet. Vi var aldri vrange når det ble spurt om på forhånd, men når man selv har regninger til forfall på autotrekk den dagen leien kommer inn, så er det greit å vite at leien kommer ti dager senere.

Så her må du faktisk spørre utleier altså. Hvis ikke er det brudd på kontrakt, og selv om de er greie, så er det ikke ok av deg å betale for sent uten å snakke med utleier.  

Takk for svar, ja ser den ja.

Hvorfor ga dere oppsigelse kan jeg spørre? Var det snakk om ett engangstilfelle?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange jeg kjenner pleier å betale den 4/5 f.eks, tror ikke de er så supernøye, såleneg leien for måneden kommer inn. 

Om jobben din har lyst til å betale deg lønn to uker for sent så er vel ikke det så supernøye heller?

Utleiere er forskjellige mennesker med ulike økonomiske situasjoner. Fordi noen ikke reagerer på det, så betyr ikke det automatisk at alle bør betale når de vil. Kommuniser med utleier når du planlegger å avvike fra kontrakten.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ja ser den ja.

Hvorfor ga dere oppsigelse kan jeg spørre? Var det snakk om ett engangstilfelle?

Nei, man er pliktet å gi skriftlig advarsel først. Dette var månedlig, og kunne gå opptil 3 uker uten innbetaling. 

Jeg ser at du sier det ikke er et kontraktsbrudd, og jeg håper at du ser at det er det. Når det står den 1. i kontrakten din, så er det det som gjelder. Det koster deg ingenting å sende en melding til huseier og forklare situasjonen, men det vil bevare en god tone og tillit mellom dere. Så håper du velger å gjøre det, det vil gagne deg i lengden :) 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, man er pliktet å gi skriftlig advarsel først. Dette var månedlig, og kunne gå opptil 3 uker uten innbetaling. 

Jeg ser at du sier det ikke er et kontraktsbrudd, og jeg håper at du ser at det er det. Når det står den 1. i kontrakten din, så er det det som gjelder. Det koster deg ingenting å sende en melding til huseier og forklare situasjonen, men det vil bevare en god tone og tillit mellom dere. Så håper du velger å gjøre det, det vil gagne deg i lengden :) 

Takk for svar, ja skal gjøre det :) Har veldig god tone med huseieren, så dette går nok greit.

Det er noe helt annet ja, om vedkommende har utelatt å betale pr mnd. I mitt tilfelle er det bare snakk om denne ene mnd, ellers har jeg betalet hver mnd.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men sånn til senere. Når blir namsmannen osv dratt inn, om en ikke har betalt husleia? Får man varsel av huseieren først? Eller kan man helt brått få namsmannen på døra f.eks om man ikke har betalt husleia etter to uker?

Ja du må få varsel av huseier først, normaltsett så må utleier skrive ett rekomandert brev til leietager om purring på husleie og om husleie ikke er betalt så må huseier skrive rekomabdert brev om at saken vil bli overført til namsmannen. Normalt er dette en prosess som kan ta tid. Og selvom du fks betaler husleie noen dager forsinket så tviler jeg på at du blir kastet ut. Men det beste er jo at du får snakket med utleier og sagt I fra om utfordringene set kan jo hendedere kan flytte datoen🙂

• Liker 1
Skrevet

Som utleier er mitt svar at nei det er ikke det samme når du betaler. Jeg har trekk på diverse den dagen leieinntekt skal komme inn, fordi det er da leia er avtalt å komme inn. Den avtalen er det ikke fritt frem å bryte. 

Derimot har jeg aldri sagt nei til å utsette innbetaling noen dager dersom leieboeren har tatt kontakt og spurt. Da er jeg klar over det, og kan endre datoer på det som skal trekkes. 

Jeg hadde reagert svært negativt dersom leieboeren ikke betalte til avtalt tid, og heller ikke ga meg beskjed om det. Spurte om det var greit. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Slapp av.

Jo, om det står i kontrakten at den skal betales den første i måneden.

Dårlig referanse risikerer du også 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...