Gå til innhold

Jeg vil bare kjøpe nye klær til barnet mitt, mannen er uenig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare kjøpe nye ting til barnet mitt, og det har vi også gjort frem til nå. Alt av babyutstyr,  klær og leker er kjøpt nytt. Nå er barnet ett år. Mannen vil gjerne at vi skal kjøpe brukt, fordi det er så mye billigere og bedre for miljøet. Jeg er uenig,  jeg liker å kjøle nye klær, det er mye bedre kvalitet (naturlig nok) og enklere enn brukt. Å kjøpe brukt er ett prosjekt i seg selv, se på finn, lete opp adresser, kjøre,hente, vippse og styre.

Vi har god økonomi og kun ett barn. Miljøvennlig er jeg også, tøyet barnet vokser ut av gis bort til andre, slik at de kan bruke det. Noen må jo kjøpe nytt for at bruktmarkedet skal eksistere.  Jeg skjønner ikke hvorfor det å kjøpe brukt er mer miljøvennlig enn å kjøpe nytt og deretter gi bort til andre. Tøyet mitt blir også gjenbrukt 

Anonymkode: 63441...814

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke gjøre begge deler?

Anonymkode: c8534...0f7

• Liker 25
Skrevet

Kanskje kan dere inngå et kompromiss; noe nytt og noe brukt?

Det er mye å spare: ei barnevogn koster jo omtrent like mye som en bruktbil, jo!

Jeg har selv kjøpt endel brukt til barnebarnet mitt, og det er like greit som å kjøpe nytt, synes jeg. Vasker det naturligvis før bruk.

Kanskje kan dere vurdere å sette noen av pengene dere sparer på en konto til barnet?

• Liker 5
Skrevet

Hva med å gjøre begge deler da? Jeg kjøper en del brukt om jeg finner noe bra, men kjøper også mye nytt. 

Er ikke alt jeg ser poenget med å kjøpe helt nytt når det såvidt blir brukt. Jeg gir også videre det jeg kjøper, om det er brukt eller nytt. 

Jeg har også god økonomi og et barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
org skrev (2 minutter siden):

Kanskje kan dere vurdere å sette noen av pengene dere sparer på en konto til barnet?

Vi sparer allerde 2500 kr hver måned til barnet. Han har vel 50 000 kr på sparekontoen sin nå. Han er 1 år 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi sparer allerde 2500 kr hver måned til barnet. Han har vel 50 000 kr på sparekontoen sin nå. Han er 1 år 

Ja, ok, men det er ikke fullt der enda, er det?

😄

Men gi det til veldedighet, da?

Anonymkode: c320f...f19

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Løken skrev (3 minutter siden):

Hva med å gjøre begge deler da? Jeg kjøper en del brukt om jeg finner noe bra, men kjøper også mye nytt. 

Er ikke alt jeg ser poenget med å kjøpe helt nytt når det såvidt blir brukt. Jeg gir også videre det jeg kjøper, om det er brukt eller nytt. 

Jeg har også god økonomi og et barn. 

Jeg synes det er kjempevanskelig å kjøpe noe brukt som ser nytt ut og er "nesten ubrukt " . Jeg har tittet på finn.no, vært og sett på varer og må innrømme at det som er så godt som nytt koster nesten like mye som nytt. Og det som er godt brukt er billigere, men da ser det brukt ut.

Der verste med bruktkjøp er likevel prosessen. Dvs lete opp ting på finn, kjøre dit å hente, finne adresser, prute, sende meldinger frem og tilbake. Det er så mye enklere å bare klikke hjem varen fra en nettbutikk og få det levert på døra.  Samtidig vite at varen er i topp tilstand.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, ok, men det er ikke fullt der enda, er det?

😄

Men gi det til veldedighet, da?

Anonymkode: c320f...f19

Fullt blir det vel aldri 😅 Men han vil ha godt over e  halv million  på sparekonto når han blir myndig. De få kronene vi sparer på bruktkjøp tror jeg ikke utgjør den store forskjellen.

Vi har 2 fadderbarn også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er kjempevanskelig å kjøpe noe brukt som ser nytt ut og er "nesten ubrukt " . Jeg har tittet på finn.no, vært og sett på varer og må innrømme at det som er så godt som nytt koster nesten like mye som nytt. Og det som er godt brukt er billigere, men da ser det brukt ut.

Der verste med bruktkjøp er likevel prosessen. Dvs lete opp ting på finn, kjøre dit å hente, finne adresser, prute, sende meldinger frem og tilbake. Det er så mye enklere å bare klikke hjem varen fra en nettbutikk og få det levert på døra.  Samtidig vite at varen er i topp tilstand.

Jeg bruker kjøp og salg grupper på Facebook for det meste, opplever at det er enklere enn finn. Iallefall når det gjelder klær. 

På finn har jeg kjøpt en del leker, kanskje litt styr, men man må jo likevel dra til en butikk og betale om man kjøper nytt. Det er ikke alle leker som faller i smak, så da er det greit at jeg ikke har brukt en liten formue på det. Nå har jeg akkurat kjøpt en dyr og flott uteleke, helt ny, som absolutt ikke har falt i smak. Hadde jeg kjøpt den på finn, så kunne jeg solgt den for omtrent samme prisen, nå må jeg selge med et voldsomt tap. 

Ting jeg er usikker på om vi kommer til å bruke, som bæresele og sykkelvogn har jeg også kjøpt brukt. Tanken der har vært at dersom jeg ikke er fornøyd, så har jeg ikke  betalt så mye og kan selge for omtrent samme pris. Dersom jeg merker at dette er noe vi fikk bruk for, men ikke er veldig fornøyd med akkurat den tingen, så kan jeg selge det og kjøpe noe helt nytt. Og er jeg fornøyd med den tingen og bruker det mye, ja da har jeg gjort et godt kjøp. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han vil kjøpe brukt, du synes det er pes. Da kan han få jobben med å kjøpe brukt!

Jeg synes selv at det er greit å kjøpe brukt. Men jeg tar runden på Fretex og ser om jeg finner noe der.

Angående klespakker; Vet ei som har kjøpt pakker på Facebook og det er mye som ikke blir brukt der pga passform og at man ikke kan plukke akkurat det man vil ha. Man er ikke hverken prisbevisst eller miljøbevisst når man kjøper klær som ikke blir brukt! + at det har vært litt slitte klær også. Hun burde ha klaget da, men, det var vel ikke så dyrt heller.

Anonymkode: 86ded...adc

• Liker 11
Skrevet

Klær til barn under 1 år kjøper jeg brukt, nettopp fordi det aller meste er i veldig godt stand og ser nytt ut. Når barna bikker 1 år er veldig mye av brukte klær slitt og flekkete fordi barna som oftest beveger seg mer rundt den alderen.

Barn 1 år+ kjøper brukt hvis jeg finner pakker med klær som ser fin ut til en billig penge og kaster det som evt. virker for slitt, ellers kjøper jeg litt på salg og poden får klær hos familien i jule/bursdagsgaver.

Kosedyr kjøper jeg ALDRI brukt, nettopp fordi mange ikke tåler og bli vasket annet enn tørket over med en fuktig klut.

Leker gidder jeg heller ikke å kjøpe brukt da de får mye i gaver til jul og bursdag uansett.

• Liker 6
Skrevet

Enig med deg ts, det er mye jobb å kjøpe brukt, i tilligg til mye dyrt og dårlig, spesielt barneting. Hvis han vil kjøpe brukt kan han bruke tiden sin på det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte alt nytt til våre barn fram til de var rundt 4 år. Da oppdaget jeg (endelig) hvor bortkastet det var å kjøpe tøy som var for smått omtrent før vi fikk brukt det. Siden vi vasker alt tøy før bruk var det faktisk noe vi aldri rakk å bruke en eneste gang før det ble for smått, siden det ble liggende litt for lenge på vaskerommet. 🤦‍♀️

Mannen din har rett, men du gjør selvsagt som du vil. 

PS: Bruktkjøp på Finn er tidkrevende, ja, dersom du skal «prute, avtale henting og kjøre til adressen», men ingenting av dette er nødvendig da brukte klær gjerne er rimelig priset og helthjem sender for 80,-. Det er altså ingen grunn til å prute eller hente. Har selv solgt noen plagg på Finn og de som kaster bort tiden med å prute ender aldri opp med å få kjøpt gjenstanden selv om de er de første til å sende melding, da jeg priser fornuftig og noen andre uten unntak kjøper klærne (til annonsert pris) i mellomtiden, mens «prutenissene» holder på å sende meldinger fram og tilbake...

Anonymkode: 88c7b...7a9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klær som brukes til barnehage, kjøper jeg brukt. Ellers er alt nytt, men jeg har aldri opplevd så mye styr med å kjøpe brukt som du beskriver. 

Anonymkode: 0698b...d4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For barnets del, kjøp brukt, mye mindre kjemikalier igjen i klærne.

Anonymkode: 29796...1d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den som mener dere bør kjøpe brukt får vel gjøre jobben da.

Anonymkode: 29fe8...364

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare kjøpe nye ting til barnet mitt, og det har vi også gjort frem til nå. Alt av babyutstyr,  klær og leker er kjøpt nytt. Nå er barnet ett år. Mannen vil gjerne at vi skal kjøpe brukt, fordi det er så mye billigere og bedre for miljøet. Jeg er uenig,  jeg liker å kjøle nye klær, det er mye bedre kvalitet (naturlig nok) og enklere enn brukt. Å kjøpe brukt er ett prosjekt i seg selv, se på finn, lete opp adresser, kjøre,hente, vippse og styre.

Vi har god økonomi og kun ett barn. Miljøvennlig er jeg også, tøyet barnet vokser ut av gis bort til andre, slik at de kan bruke det. Noen må jo kjøpe nytt for at bruktmarkedet skal eksistere.  Jeg skjønner ikke hvorfor det å kjøpe brukt er mer miljøvennlig enn å kjøpe nytt og deretter gi bort til andre. Tøyet mitt blir også gjenbrukt 

Tror du på dette selv? Wow, så utrolig miljøbevisst du er som ikke kjøper et eneste plagg second hand og holder liv i bruktmarkedet 😆

Synes at å kjøpe alt nytt i 2021 vitner om ekstrem ignoranse og egoisme. Alltid masse unnskyldninger for hvorfor det er best å kjøpe nytt, men alle vet jo at gjenbruk er riktig og viktig. Det gjelder ikke bare babyutstyr, forresten, men det er ikke så mange andre anledninger gjennom livet hvor man kjøper så enormt mye ting og tang som slites utrolig lite. 

Anonymkode: 219ea...a33

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

TS er så miljøvennlig at hun kan gi brukt, men ikke kjøpe brukt. Det må jeg si, hvor miljøvennlig er du egentlig? En blanding av brukt og nytt er vel den greieste løsningen.

Jeg har aldri hatt mye jobb med å kjøpe brukt. 

Anonymkode: aad73...ff9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan du vel strengt tatt droppe? ;)

Når jeg handler på FInn eller tise finner jeg bevisst noe i nærheten. Det kreves toppen to-tre meldinger, og jeg synes det er fint å få meg en liten tur ut og hente.

Det handler vel strengt tatt om at du liker å handle nytt? Få pakken på døren, fint innpakket? Det er jo mer stas. 

Og det er en ærlig sak. Foreslår at dere inngår et kompromiss og deler det opp.

Anonymkode: 21079...421

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine barn 23 og 14 år, men jeg er/var der du er. Jeg har også kjøpt nytt, og kjøper/kjøpte ikke brukt. Det betyr ikke at de ikke har brukt, brukte klær. 90-95% av klærne de har brukt har vært nye. Resten har vært arve klær, de har fått av familien. Jeg har bare ikke vært komfortabel med å bruke klær fra personer jeg ikke kjenner. Noe av årsaken har vært i at jeg har ment at "livet setter seg i klærne". Altså, at hvis personer som klærne kommer fra har levd et "utfordrende" liv, ja, jeg vet det er barn vi snakker om. Så vil kunne påvirke neste man som bruker klærne. Utfordringene jeg snakker om kan være sykdom, misbruk osv. Jeg jobber med barn og er omsorgsfull og gir mitt beste i jobben min, men jeg vil bare ikke bruke klærne på barna mine. 

Det er mulig at dere ikke er enige, men nå er det sånn det har vært. 

Jeg har dog brukt klærne fra familien, og kjøpt ytterklær, jakker, utedress osv. Fra et par kollegaer. Jeg vet hvem de er, og har da ikke følt noe problem. 

Jeg har også fått låne barnevogn av familien, med tilbud om å få låne seng. Sa ja til å låne vogn, men senga ville jeg ha ny og fin, til familien min. 

Så alt i alt så har barna mine fått nye klær, med noen få unntak. Har også gitt bort brukt, men aldri solgt. 

Anonymkode: a5180...9b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...