Gå til innhold

Pusse opp kjøkken

Løken

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp kjøkken, og det er jo en jungel der ute 😅 Hvilke leverandør av kjøkken vil du anbefale? Forrige kjøkkenet jeg hadde var marbodal, med profilerte fronter, kan absolutt ikke anbefale det. Sist hadde jeg ikke noe valg da det kom til kjøkken, men det har jeg nå, så vil ha noe som varer. 

Jeg har også lyst på noe annet enn hvitt kjøkken, men lurer på om det er dumt. Burde jeg isåfall ha hvite skap og fargede dører, slik at dørene kan byttes om jeg angrer eller går lei? Tenker jo og at det vil se rart ut med hvite skap. Eller kommer jeg lengst med å ha hvitt kjøkken? 

Og til slutt, overskap. Skal jeg ha overskap eller ikke? Er jo litt kult uten, men er det bare noe trendy jeg kommer til å gå lei? Tenker også at jeg vil ha en vegg med skap fra gulv til tak, så det burde jo være nok skapplass og da vil det jo bli luftigere uten overskap. 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg bør tenke over i denne prosessen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi pusser også opp kjøkken nå - er i startgropen. Vi har valgt Marbodal.....de ble prisvinnere når vi sjekket rundt (får 28% rabatt). Kvalitetsmessig tror jeg de fleste kjøkken er like, med mindre du kjøper feks Kvanum som er heltre tvers gjennom. Har valgt hvitt kjøkken med sort øy, så den kombinasjonen i en utstilling for noen år siden og er fortsatt forelsket🤩 Med hvitt kjøkken er du alltid på den sikre siden uavhengig av trender og farge på vegg👍🏻
Hvorfor var du misfornøyd med Marbodal?

Anonymkode: 9de10...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt Norema, Ikea og Designa, var absolutt ikke fornøyd med Norema så de kommer jeg aldri til å bruke igjen. Gikk for Ikea når jeg pusset opp kjøkkenet for noen år siden, og er veldig fornøyd. Jeg har hatt ulike stil på kjøkkenene der jeg har bodd tidligere, men gikk for hvitt denne gangen (hadde eik sist). Fordelen med hvitt er at det er lett å endre farger og stil på det som er rundt om man blir lei, og hvitt er stort sett ganske tidløst. De jeg kjenner som valgte høyglans da det var inn angrer, og mange som har valgt sort de siste årene klager over at det lett bli merker, og at alt av skitt syns. Kjøkkenet mitt er ikke så stort, så hadde jeg droppet overskap ville det vært lite oppbevaringsplass igjen. Jeg gikk for høye overskap og er veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: bcee8...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HTH er ikke det billigste, men har utrolig mange gode løsninger en ikke finner hos andre.

Anonymkode: 54282...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du kan droppe overskap uten at du mister for mye oppbevaring så ville jeg absolutt gått for det. Det er rett og slett herlig å slippe å dunke hodet i diverse overskap når man styrer på kjøkkenet. 

Ser mange her mener hvitt kjøkken er tidløst, der er jeg derimot veldig uenig. Skulle jeg kjøpt bolig i framtiden og det kom med et hvitt kjøkken ville jeg automatisk tenkt at det må minst være 10 år gammelt for det er "ingen" som frivillig velger hvitt kjøkken i dag. Selvsagt er det folk som gjør det, men poeng mitt er at det ser veldig umoderne ut. Da ville jeg heller gått for en kombinasjon av eik og hvitt feks, men ikke alt hvitt.

Anonymkode: 6004f...5da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi pusser også opp kjøkken nå - er i startgropen. Vi har valgt Marbodal.....de ble prisvinnere når vi sjekket rundt (får 28% rabatt). Kvalitetsmessig tror jeg de fleste kjøkken er like, med mindre du kjøper feks Kvanum som er heltre tvers gjennom. Har valgt hvitt kjøkken med sort øy, så den kombinasjonen i en utstilling for noen år siden og er fortsatt forelsket🤩 Med hvitt kjøkken er du alltid på den sikre siden uavhengig av trender og farge på vegg👍🏻
Hvorfor var du misfornøyd med Marbodal?

Kjøkkenet fra marbodal fliset seg så lett i profileringen. Så det så fort veldig slitt ut. Og når det begynte å flise seg opp på frontene, så ble det også vanskeligere å få det til å se helt rent ut. Selve kjøkkenløsningen var jeg veldig fornøyd med da, så et bytte av fronter hadde nok vært det beste der 😊 De har en veldig lur løsning for hjørneskap der du kan trekke ut hele hyllen, genialt at det ikke blir sånn at det som står innerst aldri blir brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du kan droppe overskap uten at du mister for mye oppbevaring så ville jeg absolutt gått for det. Det er rett og slett herlig å slippe å dunke hodet i diverse overskap når man styrer på kjøkkenet. 

Ser mange her mener hvitt kjøkken er tidløst, der er jeg derimot veldig uenig. Skulle jeg kjøpt bolig i framtiden og det kom med et hvitt kjøkken ville jeg automatisk tenkt at det må minst være 10 år gammelt for det er "ingen" som frivillig velger hvitt kjøkken i dag. Selvsagt er det folk som gjør det, men poeng mitt er at det ser veldig umoderne ut. Da ville jeg heller gått for en kombinasjon av eik og hvitt feks, men ikke alt hvitt.

Ja, jeg er litt enig ang. hvitt kjøkken, det er grunnen til at jeg ikke bare velger det sånn helt uten videre. Jeg har lurt på å ha skapene i eik, det er jo en tidløs farge som går til alt. 

Sist jeg pusset opp valgte jeg alt så moderne, etter noen år ble jeg lei og ville endre. For det som var hypermoderne for 3 år siden var jo ikke fint da. Nå er det huset solgt og jeg ønsker ikke å gjøre samme tabben en gang til😅 så denne gangen vil jeg ha det moderne, absolutt, men tidløst. Så kan jeg heller gjøre endringer med interiør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Løken skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er litt enig ang. hvitt kjøkken, det er grunnen til at jeg ikke bare velger det sånn helt uten videre. Jeg har lurt på å ha skapene i eik, det er jo en tidløs farge som går til alt. 

Sist jeg pusset opp valgte jeg alt så moderne, etter noen år ble jeg lei og ville endre. For det som var hypermoderne for 3 år siden var jo ikke fint da. Nå er det huset solgt og jeg ønsker ikke å gjøre samme tabben en gang til😅 så denne gangen vil jeg ha det moderne, absolutt, men tidløst. Så kan jeg heller gjøre endringer med interiør. 

Hvitt er tidløst. Det er kanskje ikke "in" nå, men heller ikke ut. Det er klassisk. Sort derimot som er trenden nå tror jeg mange er lei av om få år, samt farger av ulike slag. Med et hvitt kjøkken kan man endre fliser/benkeplate (dog litt jobb og utgift, men ja), farge på vegg osv etter trender. 

Anonymkode: 1d9d6...b5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget er om du _liker_ hvitt kjøkken. Her i hus syns jeg det er så "teit" med hvitt kjøkken fordi alt av gris synes så godt med én gang og du må vaske de fordømte overflatene minimum en gang i uka for å ikke få det til å se skittent ut. Jeg elsker svart og grått kjøkken, men svart har en tendens til å se fort skittent ut det og. Eik er kjempefint, men noen kan fort synes det blir litt "mye". 

Jeg ville iallefall valgt 2 langskap om du ikke skal ha overskap. 1 til "bøttekott" (feiebrett, ekstra kjøkkenpapirruller osv) og et til tørrmat øverst/maskiner nederst. 

Jeg liker overskap, for syns det er så stress å bøye seg ned i skuffer. Og alt man ikke bruker hele tiden (kakeformer osv) får fort plass øverst. Men alt til sin smak. 

Hadde god erfaring med kvik. Eneste var at de lagde en litt snål løsning på ene hjørneskapet. Sjekk at alt av dører kan åpnes og lukkes uten å skape problemer i det daglige. 

Anonymkode: 6b41f...6f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi pusset opp kjøkken for et par år siden og valgte matt hvite fronter uten håndtak og heltre benkeplater. Vi var superfornøyde, selv om det kanskje ikke er "in". Lyst og rent og fint og klassisk. Lett å rengjøre. Da hadde vi hatt et mørkt kjøkken en stund, som vi ikke likte i det hele tatt. 

Vi hadde kjøkkenet langs to vegger, det ene hadde vi overskap på, men hadde ikke overskap på den veggen med ventilator. Greit å ha noen overskap (spesielt med små barn er det greit å kunne legge noe høyt), men om man har en vegg med høyskap er det også vel så bra. 

Nå har vi flytta og kommer til å pusse opp kjøkken igjen snart, da også vil vi ha lyst. 

Anonymkode: 598b0...b5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Løken skrev (1 time siden):

Kjøkkenet fra marbodal fliset seg så lett i profileringen. Så det så fort veldig slitt ut. Og når det begynte å flise seg opp på frontene, så ble det også vanskeligere å få det til å se helt rent ut. Selve kjøkkenløsningen var jeg veldig fornøyd med da, så et bytte av fronter hadde nok vært det beste der 😊 De har en veldig lur løsning for hjørneskap der du kan trekke ut hele hyllen, genialt at det ikke blir sånn at det som står innerst aldri blir brukt

Ikea har også hjørneskap der du kan trekke ut hele hyllen. Hvitt er alltid in. 

Anonymkode: 576fb...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir nok Marbodal på oss, krysser fingrene for at kvaliteten er god😬 Kommer til å gå for hvitt og uten overskap. Liker klassiske kjøkken som Kvanum😍 Dere som ikke har overskap, savner dere det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt HTH og Norema. Veldig fornøyd med kvaliteten på begge, men mer sømløs levering fra HTH som kjører kjøkkenet med egne trailere fremfor å bruke DHL som Norema gjorde da jeg bestilte fra dem. Angående innredninger har de fleste det samme fordi det er en underleverandør som leverer, om de gjør det til ikea vet jeg ikke, for der har jeg aldri sett på kjøkken. Nå kommer det mer og mer farger på kjøkken og der er vel Sigdal og Huseby ledende fordi man får velge akkurat hvilken ncs man selv vil. Ellers ville jeg tegnet kjøkkenet i flere versjoner og tenkt skikkelig nøye over hvordan du bruker det. Overskap eller ikke bommer an på oppbevaring ellers. Tell over og se hvor mye plass du trenger. Bruk dette til å beregne hva du trenger på nytt kjøkken. 

Anonymkode: ade6c...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lurer på hvor du har statistikken fra? Hittil i tråden er det mange som velger hvitt, men de har sikkert hatt en pistol mot hodet...

Jeg har alltid valgt hvitt kjøkken, er på mitt tredje nå. Vi hadde Norema skap som vi borret nye hull i slik at Ikea sine Faktum dører passer. Da kunne man skifte fronter når de ble slitt uten at det kostet for mye. 

Jeg skulle nok ønske at jeg hadde flere skuffer, siden det er lettere å ha oversikt i. 60 cm dype benkeskap er noe herk. Skal du ha en vegg med høyskap ville jeg valgt halv dybde for lettere oversikt, evt uttrekksløsning. 

Gå for noe tidløst på kjøkkeninnredning så kan du heller følge trender på vegger og med interiør. 

Anonymkode: a10a7...f3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lurer på hvor du har statistikken fra? Hittil i tråden er det mange som velger hvitt, men de har sikkert hatt en pistol mot hodet...

Jeg har alltid valgt hvitt kjøkken, er på mitt tredje nå. Vi hadde Norema skap som vi borret nye hull i slik at Ikea sine Faktum dører passer. Da kunne man skifte fronter når de ble slitt uten at det kostet for mye. 

Jeg skulle nok ønske at jeg hadde flere skuffer, siden det er lettere å ha oversikt i. 60 cm dype benkeskap er noe herk. Skal du ha en vegg med høyskap ville jeg valgt halv dybde for lettere oversikt, evt uttrekksløsning. 

Gå for noe tidløst på kjøkkeninnredning så kan du heller følge trender på vegger og med interiør. 

Anonymkode: a10a7...f3b

Gi deg deg da. Jeg er veldig klar på at jeg bare delte mine meninger og har aldri påstått at jeg har lest noe statistikk rundt fargevalg på kjøkkenet. Hvis du leser hele avsnittet så ser du tydelig det, ikke bare dra en setning ut av kontekst.

Man kan gjerne mene at helhvitt kjøkken er tidløst, men det er det ikke. Det var supertrendig/nytt for 20-15 år siden, og vil derfor kunne gi mange assosiasjoner til den tiden da «alle» skulle ha alt hvitt. På samme måte som sorte kjøkken om noe år vil være avslørende for at kjøkkenet sannsynligvis ble satt inn ca nå. 

Hvis TS tenker at hvitt kjøkken er det beste valget for sitt kjøkken så er det helt topp. Jeg legger meg ikke borti det, men personlig synes jeg det er et kjedelig og umoderne valg som gjør at boligen blir mindre attraktiv i mine øyne. Og slike innspill tenker jeg er vel så nyttige å få med seg når man pusse opp dyre rom som kjøkken og bad. Det er nemlig ikke bare fordeler med å gå for de tryggeste valgene, for resultatet blir fort veldig forutsigbart og lite spennende. Den avveiningen overlater jeg selvsagt til de som spør etter meningen min, så hva du og alle andre mener er ikke viktig for min del.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går for hvitt med sort øy. Hadde jeg hatt et større budsjett hadde jeg valgt Kvanum kjøkken i en kalkfarve - de lager ihvertfall tidløse kjøkken👍🏻
Det finnest sikkert statistikk på hvilken farve de fleste velger på kjøkken, men jeg trivest ihvertfall best med hvitt kjøkken. Synest utforming nesten har større betydning enn farven....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kvik, definitivt. De har veldig god service, og mange kule løsninger og "oppfinnelser". De har større skap enn de fleste andre, og du kan også gå for XXL-skap med enda bedre plass, uten at de ser store ut. De kan levere skapene ferdig montert, som flatpakket eller installere alt for deg hjemme. Det er lite som slår dansk design 😅

Om du skal ha overskap eller ikke kommer an på romløsningen og ditt behov for oppbevaring. De XXL-skapene fra Kvik rommer et helt overskap ekstra i volum (de hadde en modell av dette i butikken hvor man så forskjellen godt). 

Hvite skap er nok lurt, så du kan ha både mørke og lyse fronter til. 

Anonymkode: a84a2...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kvik, definitivt. De har veldig god service, og mange kule løsninger og "oppfinnelser". De har større skap enn de fleste andre, og du kan også gå for XXL-skap med enda bedre plass, uten at de ser store ut. De kan levere skapene ferdig montert, som flatpakket eller installere alt for deg hjemme. Det er lite som slår dansk design 😅

Om du skal ha overskap eller ikke kommer an på romløsningen og ditt behov for oppbevaring. De XXL-skapene fra Kvik rommer et helt overskap ekstra i volum (de hadde en modell av dette i butikken hvor man så forskjellen godt). 

Tusen takk for tips. Da skal jeg definitivt sjekke ut kvik. Ser så luftig og fint ut uten overskap, så det er noe jeg tenker jeg kommer til å gå for. Hvordan er disse xxl-skapene? Jeg har bodd litt forskjellige steder og er absolutt mest fornøyd med de kjøkkenene som har skuffer i underskapene. 

Dette med farge er jeg så usikker på. Aller helst vil jeg ha et grønt eller blått kjøkken, men er så usikker fordi det sikkert er en trend nå og det er derfor jeg liker det, og så er jeg da usikker på om jeg gjør det vanskeligere å selge videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mens jeg vil fraråde Kvik, grunnet elendig service! Ja de har en del kule løsninger, men hvis du får en dårlig designer så vet du jo ikke om dem! Vi har kvik-kjøkken, valgte dem utelukkende grunnet XXL-benkene. Men i ettertid hadde jeg gått for noe annet, det var så mye tull med dem! Jeg måtte rette på designeren utallige ganger, hver gang hun retta noe så føkka hun opp noe annet. Og så bestilte de feil størrelse på benkeplaten, og de brukte fire måneder på å fikse det. 

Når jeg tok opp dette med sjefen der og han begynte å snakke om at en eventuell refusjon i pris måtte komme fra hans private konto og det hadde han ikke råd til, da gav jeg opp hele Kvik.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (15 minutter siden):

Mens jeg vil fraråde Kvik, grunnet elendig service! Ja de har en del kule løsninger, men hvis du får en dårlig designer så vet du jo ikke om dem! Vi har kvik-kjøkken, valgte dem utelukkende grunnet XXL-benkene. Men i ettertid hadde jeg gått for noe annet, det var så mye tull med dem! Jeg måtte rette på designeren utallige ganger, hver gang hun retta noe så føkka hun opp noe annet. Og så bestilte de feil størrelse på benkeplaten, og de brukte fire måneder på å fikse det. 

Når jeg tok opp dette med sjefen der og han begynte å snakke om at en eventuell refusjon i pris måtte komme fra hans private konto og det hadde han ikke råd til, da gav jeg opp hele Kvik.. 

Hjelp. Dette var jo også en grei erfaring å få høre om. Kjøkken er jo en stor investering og noe man må ha hjemme, så er jo greit å få det på plass uten for mye styr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...