AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Del Skrevet 11. april 2021 Jeg er helt utrent og tenker å starte å jogge. Er det noe jeg bør huske på bortsett fra å ha på meg behagelige klær? Er det bare å jogge i passe tempo og sakte øke litt? Det er individuelt, men det hadde vært gøy om noen har overkommelige mål. Jeg tenker å jogge 10/15 minutter i starten. Deretter prøve det dobbelte, 30 minutter. Noen tilbakemeldinger. Anonymkode: b1d30...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GudSelv Skrevet 11. april 2021 #2 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Alder, høyde og vekt? Endret 11. april 2021 av GudSelv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmannover190 Skrevet 12. april 2021 #3 Del Skrevet 12. april 2021 Varm godt opp, start gjerne med variasjon av intervaller og jogging, tren kjernemuskulatur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Del Skrevet 12. april 2021 Jeg begynte som utrent for noen år siden med treningsprogrammet Couch 2 5k og kom meg til slutt gjennom en halvmaraton. Treningsprogrammet er velkjent og du finner det både på nett og som app. Anonymkode: fb69b...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Del Skrevet 12. april 2021 Nybegynner her selv, har som AB over her hatt stor glede av appen Coach to 5K. Helt genialt! Anonymkode: 53c8b...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Del Skrevet 12. april 2021 Hvis grunnformen er dårlig kan du begynne med å gå 5 min, jogge 1-2 eller lignende (tilpass etter kondisjonsnivå - kan jo godt være du kan jogge hele tiden) Husk å varme opp og husk gode sko, spesielt hvis du løper på asfalt. Det veldig mange gjør feil, både nybegynnere og mosjonister, er å ta for hardt i, altså ligge for høyt i puls. Da får ikke kroppen tid til å restituere seg. En vanlig mosjonist er gjerne over terskel flere ganger i uken og over altfor lang tid, mens toppidrettsutøvere er mye mer opptatt av å ha rolige økter og kun et par stk i uken med makspuls. Jogg heller roligere enn for fort, og gi kroppen tid til å tilpasse seg for å unngå skader. Ikke knall til 100% og press deg og press deg, men begynn på samme måte som man lærer alfabetet. Litt og litt og sakte (heller litt kjedelig i begynnelsen enn at du går lei og/eller blir skadet etter noen uker) Anonymkode: 667d7...a1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 12. april 2021 #7 Del Skrevet 12. april 2021 Begynn rolig, gjerne med en blanding av jogging og gåing. Bruk penger på sko som passer underlaget du løper på, gå i en butikk som kan løping på alle nivåer. Klær er det bare å prøve seg frem med, du finner ut av noe som passer for deg. Jogg gjerne på sti eller grus om du har mulighet. Generelt anbefales en økning på _maks_ 10% i uka, men det gjør ingenting å legge seg lavere heller. Ikke forhast deg. Tren gjerne også styrke en gang i uka. Sjekk feks ut dette nybegynner-programmet: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå